Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perennojen istutusaika. Auttakee, tietäväiset?

Vierailija
29.04.2021 |

Olen hyvin aloitteleva puutarhaihminen, sillä vasta toista vuotta asun asunnossa, jossa on oma piha. Innoissani menin käymään jo Plantagenilla istutussuunnitelmieni kanssa, kun luin että perennoja voi istuttaa heti kun maa ei ole enää roudassa. Ostin muutamat perennat, kuunliljoja ja sammalleimua. Nämä ostetut ovat tietenkin nyt jo kasvussaan aika pitkällä, on vihreät lehdet ja sammalleimussa kukannuppuja. Voinko kuitenkin istuttaa ne jo maahan, vaikka ne ovat kasvussaan vähän vuodenaikaansa edellä? Vai paleltuuko ne tms.? Ihan eteläisessä Suomessa asun, mutta silti öisin aika kylmää.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä jo myydään, niin voi istuttaa.

Vierailija
2/11 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuolla voi perennoja istuttaa. Sataa lunta ja on aivan älyttömän kylmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne viedään yöksi lämpimään. Ap:lle ehdottaisin istuttamaan myöhemmin tai suojaamaan kasveja jollain harsokankaalla.

Vierailija
4/11 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin aloitteleva puutarhuri, mutta meidän lähipuutarhamyymälässä perennat ovat myynnissäkin ulkona, toki siellä näytti olevan harsot, mitkä vedetään yöksi perennojen päälle.

Tästä päättelin, että ne voi istuttaa, mutta suojasin ne harsolla.

Vierailija
5/11 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne viedään yöksi lämpimään. Ap:lle ehdottaisin istuttamaan myöhemmin tai suojaamaan kasveja jollain harsokankaalla.

Olen nro 4, eikä tuolla meidän lähipuutarhamyymälässä noita yöksi sisälle viedä.

Vierailija
6/11 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota kunnes nämä yöpakkaset ovat ohi. Itsekin yritän malttaa.

Vierailija
7/11 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perennoja voi istuttaa aina kun maahan saa sen kokousen reiän tehtyä - mutta minäkin suojaisin niitä nyt alkusi harsolla koska ne on kuitenkin olleet kaupassa ainakin tuulen suojassa.

Myöhemmin kesällä kannattaa välttää kukinta-aikaan istuttamista.

Vierailija
8/11 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi istuttaa.

Vierailija
9/11 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelisin istutuksia kunnes terminen kasvukausi on varmasti virallisesti käynnissä, tarkoittaa siis siis sitä että lämpötila viileimmillään on vähintään +5. Ei siksi etteikö osa kasveista kestäisi alhaisempiakin, kuitenkaan siitä ei kasvun kannalta ole hyötyä ja kun taas pahimmassa tapauksessa paleltuu ja kuolee. Itse siis pitäisin sisällä lämpimässä jatkamassa kasvuaan jos vaan mahdollista.

Vierailija
10/11 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin ne nyt vielä lasitetulle parvekkeelle. Kiitos vinkeistä. Ei täällä nyt kovin pitkään enää yöpakkasten vaaraa pitäisi olla, kun ihan rannikolla asun, niin ehkäpä uskallan viikon tai parin päästä istuttaa.

T:Ap

Vierailija
11/11 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä istutin jo (Kirkkonummella) viikko sitten muutaman kivikkokasvin kukkapenkkiin ja norjanangervon taimen, hengissä ovat ja hyvin voivat, vaikka pari viime yötä ovat olleet aika kylmiä.