Miten päästä yli alapään repeämästä näin nuorena?
Olen siis 24v nainen ja synnytin esikoiseni vasta reilu kuukausi sitten. Lapsi oli kovin toivottu ja rakastamme häntä täysin rinnoin, mutta tullessaan ulos hänen päänsä aiheutti välilihaani mojovan repeämän miltei peräaukkoon asti. Virtsaaminen ja ulostaminen on siitä lähtien ollut jumalattoman hankalaa ja jännitän myös sitä, etten kykene antamaan poikaystävälleni (lapsen isä) tarpeeksi nautintoa yhdyntöjen aikana kun paikat ovat löysänä ja hellinä (en kykene pitkään). Mikä avuksi tämän surun ylitsepääsyssä?
Kommentit (46)
Ei sitä seksiä tarvitsekkaan heti harrastaa. Pahasta repeämisestä ei ole kokemusta, mutta muistathan jumpata lantionpohjalihaksia. Neljä synnytystä takana ja edelleen miehelle seksi kelpaa kanssani.
Kuukausi synnytyksestä.. en ymmärrä miten jaksat kantaa huolta miehen nautinnosta...
Kuntoutuminen kestää. Juttele neuvolassa..
Ei siitä tarvitse mitenkään päästä yli. Odotat että se paranee kunnolla ja käsket äijänkin odottaa.
Jos pelkäät sitä, että mies (poika tuossa iässä) jättää vulvan venymisen takia, ei liene mitään vakavaa isämateriaalia muutenkaan vai?
Sä oot nuori vielä, se paranee nopeammin ja korjaukset on helpompia. Mies vetäköö käteen.
Kuukausi? Nyt kyllä gynelle, ja paikat kuntoon!
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä seksiä tarvitsekkaan heti harrastaa. Pahasta repeämisestä ei ole kokemusta, mutta muistathan jumpata lantionpohjalihaksia. Neljä synnytystä takana ja edelleen miehelle seksi kelpaa kanssani.
Lantionpohjan jumppa EI auta pahoihin repeämiin.
Mikset ap ole ennemmin huolissasi omasta nautinnostasi? Miehenhän sukuelimet ovat synnytyksen jäljiltä ehjiä ja hänellä on terveet kädet. Oletko ap saanut itse yhtään orgasmia käsillä tuotettuna synnytyksen jälkeen?
Ensimmäisen synnytyksen jälkeen alapään palautuminen kesti minulla vuoden. Toisen lapsen synnytyksen jälkeen emättimeni orgasmiherkkyys on ollut paljon parempaa kuin koskaan elämässäni.
Vierailija kirjoitti:
Mikset ap ole ennemmin huolissasi omasta nautinnostasi? Miehenhän sukuelimet ovat synnytyksen jäljiltä ehjiä ja hänellä on terveet kädet. Oletko ap saanut itse yhtään orgasmia käsillä tuotettuna synnytyksen jälkeen?
Ensimmäisen synnytyksen jälkeen alapään palautuminen kesti minulla vuoden. Toisen lapsen synnytyksen jälkeen emättimeni orgasmiherkkyys on ollut paljon parempaa kuin koskaan elämässäni.
En ole saanut kun ulkosynnyttimet ovat vielä jokseenkin herkkänä suoralle kosketukselle. Yhdyntä tuntuu hetken ihan siedettävältä mutta teen sitä lähinnä poikaystävän vuoksi, tuntuu pahalta katsoa vierestä kun hänkään ei saa.
AP
Vauva kuukauden ja sinä suret kun olet löysä alapäästä ja jos mies ei tykkääkään? Just. Nyt on se hetki kun punnitaan onko mies ylipäätään kelvollista isämateriaalia. Jos kitisee jotain niin kysy mitä itse tuumaisi jos oma vehje olisi puolittain revennyt irti, vauva herättää öisin, rinnat valuu maitoa, kulli vuotaisi ja haavat vasta umpeutumassa ja vaimo keksisi haluta seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lantionpohjan jumppa EI auta pahoihin repeämiin.
Tämä.
Eikä tuo "jumppa" hyödytä muutenkaan mitään.
Ärsyttävää kun sitä tuputetaan ratkaisuksi jokaikiseen alapään vaivaan.
Anna aikaa parantumiselle. Jos ei korjaannu niin niitä kyllä voidaan operoida ja korjailla. Ei sitä tarvi loppuelämää kärsiä.
Pienemmästäkin repeämästä menee aikaa korjaantua. Synnytyksen jälkeen paikat vaan on löysät hetken aikaa.
Suosittelen puhuun asiasta neuvolassa ihan reilusti. Siellä osaavat paremmin tutkia ja sanoa mitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saanut kun ulkosynnyttimet ovat vielä jokseenkin herkkänä suoralle kosketukselle. Yhdyntä tuntuu hetken ihan siedettävältä mutta teen sitä lähinnä poikaystävän vuoksi, tuntuu pahalta katsoa vierestä kun hänkään ei saa.
AP
Musta tuntuu pahalta sun puolesta. Sulla on pillu revenny kuukaus sitte ja sä suostut yhdyntään "miehesi" vuoksi. Toivottavasti olet kertonut hänelle, että paikkasi eivät vielä ole kunnossa. Jos joku sika sellaisen jälkeen kitisee seksiä niin oikeesti... Kasvun paikka..
Mies kestää kyllä, muuten se ei ole mies.
Mutta ymmärrän tunteesi oikein hyvin. Yllätyin itse paljon vanhempana synnyttäjänä siitä, miten pahakin repeämä painetaan terveydenhuollossa villaisella ja hymistellään että joo-o, olepa vaan tyytyväinen nyt kun onhan sinulla lapsi.
Paha repeämä vaikuttaa elämänlaatuun oikeasti. Juuri vessa-asiat on vaikeita, sekä niiden hoitaminen että pidätteleminen. Käveleminen sattuu. Istuminen sattuu. Aivastaminen sattuu. Vauvan kantaminen sattuu. Koko suku toitottaa, että "Vauva ja äiti voivat hyvin! :):):)" vaikka sinä et todellakaan voi hyvin, sinulla on turvonnut arpi johon koskee koko ajan.
Minuun koski vauvan ensikuukaudet melkein koko ajan, ja ainoat jotka kuuntelivat edes suruani siitä olivat kaksi ystävääni. Kaikkien muiden mielestä minun pitäisi vain olla tyytyväinen ja "nauttia! :):):)" Ja toki, näin yksityisestä asiasta ei halua kaikille toitottaakaan, niin sitä tärkeämpi olisi että terveydenhuolto ja läheiset suhtautuisivat asiaan empatialla.
Ensisynnyttäjänä ei edes tiedä, paraneeko se koskaan edes lähelle entistä. No, minulla lopulta parani, vaikka kyykyssä tunnen arven vieläkin.
Kumma, kun muissa kivuliaissa toimintakykyyn vaikuttavissa onnettomuuksissa yleensä ollaan empaattisia, mutta äitien pitäisi unohtaa oma ruumiinsa ihan kokonaan, koska onhan sentään vauva. Olisiko se jotenkin vauvalta pois, jos äidin kipu huomioitaisiin? Jotenkin kuvaavaa, että ap:kin kokee että hänen on pakko tähän aloitukseen ensin kertoa, että välittää vauvastakin vaikka nyt itseään koskaan ongelmastaan puhuukin.
Katokki ettet kehitä tästä itelles traumaa. Sä et oo kunnossa ja murehdit omituisia asioita. Sun pitää murehtia sua tällä hetkellä. Ja tietty vauvaa. Pitäskö sun käydä juttelee jossain?
Mulla mies vittuili ja kiukutteli kun ei saanut seksiä heti 1-2 kk synnytyksen jälkeen ja mulle tehtiin vaan episiotomia mut oli tosi arka monta kuukautta.
Minulla leikattiin väliliha esikoisen syntyessä. Kipua tuntui yhdynnässä kaksi vuotta, sitten loppui. Paraneminen vie aikaa. Kuka edes harrastaa yhdyntää kuukausi synnytyksen jälkeen? Onhan sitä muutakin mitä voi tehdä paikkojen parantuessa. Vaikea uskoa, että aloitus olisi totta.
Vierailija kirjoitti:
No voi toista, huoh. Oisit nyt edes tyytyväinen että lapsi on terve ja olette molemmat noin siunattuja.
En ikinä ole ymmärtänyt tätä ajatusmaailmaa, että äiti ei saisi olla huolissaan omasta voinnistaan.
AP, älä nyt huolehdi siitä saatko annettua miehelle tarpeeksi nautintoa. Mitä hittoa? Nyt keskityt vauvaan ja omaan paranemiseesi. Jos nyt väkisin haluat miellyttää miestä niin käytä käsiä/suuta. Nyt on muutakin mietittävää kun isän pippeli. Jos mies ei sitä tajua niin on muuten todella tollo tapaus.
No voi toista, huoh. Oisit nyt edes tyytyväinen että lapsi on terve ja olette molemmat noin siunattuja.