Not like other girls ajattelu on myrkyllistä
Yksi tapa olla nainen ei ole parempi kuin toinen tapa. Olemme kaikki erilaisia, eikä ole tarpeen nostaa esiin jotain lyttäämällä toista.
Kommentit (837)
Vierailija kirjoitti:
Tunsin opiskeluaikoina erään tällaisen nuoren naisen. Hän oli ns. yksi jätkistä ja ilmoitti usein, että viihtyy parhaiten miesporukassa eikä "voi edes sietää" muita naisia. Hän ei meikannut, ei ollut kiinnostunut mistään "tyypillisistä" naisten jutuista ja käytti lempinimenään miehen nimeä. Missään tuossa ei ollut mitään vikaa, mutta hän kettuili ja piikitteli meille kaikille muille opiskelijatytöille ilman syytä ja totesi myös, ettei voisi laskea itseään "meidän joukkoon". Suurin osa tytöistä piti häntä sietämättömänä ja itsekin pyrin parhaani mukaan välttelemään.
Tiedän myös heitä. Ovat tyypillisiä oman kategoriansa edustajia ;)
Vierailija kirjoitti:
Toisten ihmisten pakottaminen stereotypioihin, ja ajattelu, että kaikki muut ovat tietynlaisia ja minä erilainen, on toksista.
Juuri näin. Naiset eivät ole mikään yhtenäinen massa, vaan jokainen on omanlaisensa, tietysti. Jopa identtiset kaksoset erottuvat toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kans uskon että tässä nyt yritetään painaa ne joita muut naiset karsastavat, ja tämän takia naisista erossa pysyttelevät naiset jotenkin sellaisiksi jotka yrittävät päteä miesten silmissä ja erottua parinhaussa muista. Mä ihmettelen miksi naista haittaa se ettäjoku haluaa olla mieluummin miesten kanssa kaveria.
Tällaiseen toimintaan on yleensä ihan pätevä syy, ja omakohtainen trauma liittyen naisten selkäänpuukottamiseen ja ilkeilyyn. Ei se tyhjästä tule, ja miesten miellyttämiseksi, ihan kuin ei tule mikään muukaan mitä naiset tekevät. (eikö näin ollut, että meikataan itseä, ei miehiä varten jne?)
On turha vetää tähän mitään naisvihoja, koska se että muutama siellä täällä on kaikessa hiljaisuudessa mieluiten omassa porukassa joka koostuu miehistä, kuin siinä naisten porukassa, johon häntä ei muuten edes otettaisikaan, by the way. Tuntuu että päämääränä on tässä että naisen joka on heitetty naisporukasta ulos, on oltava yksin, koska miesten kanssa ei saa kaveerata koska se harmittaa näitä ulosheittäjiä, ja se naamioidaan naisvihaksi.
Ymmärtänette ettei tässä ole oikein mitään järkeä, vaan tämä vaikuttaa näille naisille kateellisten naisten harmitukselta, kun hedän kanssaan joku haluaakin olla kaveria, ettekä voi määrätä heitä olemaan eristyksissä muista ihmisistä kokonaan, kun ei kerran teidän porukkaan sopinut. Olkoot yksin, kun me emme häntä huoli.
Ehdottaisin että naiset alkavat itse olemaan solidaarisia toisille naisille, ottamaan mukaan porukkaan, eikä tätä teinitytöiltä tuttua "me ei olla sun kavereita nyt enää" ja sitten kihertelyä ja supisemista perään.
Kyllä te tiedätte että näin toimitaan ihan yleisesti teinityttöjen keskuudessa. Valistakaa heitä, älkääkä olko niin kuin he, että kun tyttöporukasta ulospotkittu 15v suski otetaankin niiden teidän ihailemienne poikien porukkaan, niin sitten aletaan määkyä, kun suskin olisi pitänyt päättää päivänsä yksin ilman ainoataakaan kaveria. Jos nainen on naiselle hyvä ja luoettava ystävä, niin kyllä nainen haluaa sellaisen naisen kaveri olla, ja jos jompi kumpi ei halua, niin löytyy varmasti muita, sitten vaikka joku mies siihen kaveriksi.
Kukaan ei ole kieltämässä miesten kanssa kaveeraamista. Useimmilla ihmisillä on sekä nais- että miespuolisia ystäviä. On kuitenkin ihan hyvä puuttua siihen, että jotkut naiset esittävät miesten kanssa kaveeraamisen hienompana kuin naisten kanssa kaveeraamisen ja esittävät olevansa omien "ei perinteisesti naisellisiksi katsottujen harrastustensa tai ammattinsa" vuoksi parempia kuin muut naiset. Kenenkään naisen ei pitäisi lähteä mukaan siihen, että yleistetään naisia jonkinlaisiksi. Kun kerran itsensä erilaisiksi tuntevat naiset ovat itse myös naisia, hehän ovat todiste siitä, että naisia on kaikenlaisia, ei ole olemassa sellaista yhtenäistä toistensa kanssa samanlaista ryhmää kuin "muut naiset".
Oman kokemukseni mukaan tuo on vain teidän päässänne tuo luulo että naiset ajattelisivat olevansa teitä parempia. Toisasiassa he vain ovat tyytyväisiä elämäänsä sellaisena kuin se on.
En usko, että se ajatus on tyhjästä syntynyt. Ikävä kyllä tällä asenteella usein haetaan miesten hyväksyntää. Sitä näkee palstallakin paljon ja naiset sortuvat siihen huomaamattaankin. Jos miehet palstalla arvostelevat esim. naisten sisustusharrastusta lapselliseksi, heti tulee naisilta viestejä, joissa naiset kertovat, etteivät he ainakaan harrasta sisustamista. Eli he ovat parempia naisia, kuin muut naiset. Naisten ei tarvitse hakea miesten hyväksyntää olemuksellaan. Naiset ovat hyviä sellaisina kuin ovat, perinteisen naisellisina tai vähemmän perinteisen naisellisina.
Kyllä nainen saa ja voi myös miesten ollessa paikalla sanoa jos ei pidä sisutsamisesta. Ei sinun tarvitse loukkaantua siitä jos joku nainen ei pidä samoista asioista kuin sinä. Miksi koet miesten edessä mielipitteensanomisen jotenkin erilaisena kuin naisten edessä? Jos nainen sanoo teidän naisporukassa että ei pidä sisustamisesta, niin miksi se on ok, mutta miehet on mielestäsi jotain niin ihmeellisen ihanaa, että jos heidän kuullen nainen sanoo ettei pidä sisustamisesta, niin se tarkoittaa heti sitä että kyseinene nainen haluaa hyväksyntää mieheltä. Minusta vaikuttaa enemmänkin siltä että sinä haluat hyväskyntää vähän kaikilta, ja sen lisäksi myös määritellä toisten naisten puolesta mitä he saava sanoa ja kenen kuullen.
Lue nyt itsekin uudestaan nämä raapustelusi.
Mä olen törmännyt siihen eniten että mies on olettanut minun olevan ja käyttäytyvän kuin kaikki muutkin naiset. Eli miehellä on joku stereotypia päässään siität millaisia kaikki naiset ovat, koska ilmeisesti on liian vaikeaa ymmärtää yksilöiden mahdollisia eroja, kuin leimata puolet maapallon väestöstä tietyllä tavalla toimivaksi massaksi.
Esimerkkejä on useita. Minulle on mm. valehdeltu, ja kun on jääty kiinni siitä niin puolustus on ollut se että on haluttu säästää minut totuudelta koska en naisena sitä kestäisi.
On jätetty kertomatta että poikaporukassa on ollut mukana nainenkin, selityksenä se että olisi kuitenkin ollut mustis, kun sellaisiahan naiset on. Kaikki nämä kerrat on selvitetty, ja lopputulos on ollut miehen ymmyrkäinen ja ihmettelevä katse, että en tiennyt että yuollaisiakin naisia on kuin sinä! Olet aivan erilainen kun muut naiset!
Täytyy sanoa että jokaisena näistä kerroista olen joutunut lopettamaan suhteen/tapailun siihen, koska jos ihminen on noin tyhmä, niin en jaksa kiinnostua.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä some-juttu tämä Ap:n homma on, mutta ainakin ennen Internettiä, jos oli tyttö joka EI ollut innostunut (ikäkausittain) pinkin-värisistä vaatteista, nukeista, hevosista, meikeistä, juorulehdistä, poikapoppibändeistä, itseä vanhemmista pojista, kännäämisestä ja seksistä, niin todellakin oli KAIKKIEN mielestä (siis itse ja muut) paitsi "not like other girls" niin myös omituinen tai jopa jollakin tavalla viallinen.
Ehkä nyt Internetin aikakaudella on mahdollisempaa olla oma itsensä mutta minä joka 1980-1990 lukujen aikaan olin innostunut sinisistä vaatteista, Legoista, lohikäärmeistä, konsolipeleistä, fantasia- ja scifi-kirjallisuudesta, rokkimuusiikista, kirjoittamisesta ja luonnontieteistä, todellakin olin jotain ihan muuta kuin muut tytöt. En tiedä mitä nuo muut tytöt oikeasti ajattelivat muotista missä elivät, mutta he elivät siinä muotissa silti ja kiusasivat minua siitä että minä en ko. muottiin mahtunut. Olin todella ulkopuolinen, ainoa ystäväni kouluaikoina oli toinen samalla tavalla omituinen tyttö, joka oli yhtä kouluvuotta alemmalla luokalla.
Joten älkää yleistäkö tekään jotka otatte jonkin somejutun ja käytätte sitä morkataksenne ihmisiä jotka ihan oikeasti ovat tuohon "not like other girls" kategoriaan joutuneet yhteiskunnan ja kouluyhteisön ajamina. 30 vuotta sitten maailma oli ihan erilainen kuin nyt.
Tätähän tässä on moni yrittänyt sanoa. Että ensin työnnetään tyttö pois lähinnä kaikista porukoista, erilaisuutensa takia, ja sitten tulee vielä haukut päälle jos hän ei koe(ja kaikki muutkin kokevat samoin ympärillä) olevansa samanlainen kuin muut tytöt. Ja tuo että 30v sitten olisi vain tapahtunut meille, ehei, sama kulttuuri voi hyvin ja loistaa edelleen kouluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kerron miehille olevani erilainen kuin muut naiset. Se on reilua miehiä kohtaan. Minua ei voi pyörittää samoin kun he ovat muita naisia tottuneet pyörittämään. Minun kanssani ei päde mitkään tietyt deittailusäännöt ja vastaan erilailla ja käyttäydyn eri lailla. Tämän ovat miehet minulle kertoneet ja kerron sen eteen päin varoitukseksi miehillem jotka ovat minusta kiinnostuneita. Sehän on hieno juttu, että tietävät ottavansa riskin jos haluavat edetä. Jos etsivät samaa muottia ja helppoa naista (tarkoitan deittailunormeja jne.), niin voivat silloin siirtyä heti seuraavaan. Yksikään mies ei ole sanonut, että olisin tavallinen tai kuin muut naiset.
No voi hellanlettas!
Olipas ympäripyöreä itsekehu. Ja olet ihan kaikilta miehiltä saanut siihen validoinnin. Onnea nyt kovasti. Mitkä halvatun deittailusäännöt? Miten niitä kaikkia muita, paitsi sinua, pyöritetään? Ihan meni iho kananlihalle, kun olet noin erilainen ja hurja!
Älä viitsi olla noin lapsellinen. Lainaamasi henkilö kokee asiat oman elämänkokemuksensa mukaan noin ,etkä sinä ole siihen mitään sanomaan.
Itse toimin ihan samoin, mutta kyllä nuo asiat tulevat selväksi ihan keskustelemalla pitkään ja hartaasti, ei tarvitse erikseen puhua ettei itse ole kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Se on toksista, kun naiset haukkuvat ja syyttelevät toisiaan sellaisista asioista, joille nämä haukkumisen ja syyttelyn kohteena olevat eivät itse voi mitään.
Niinpä. Itse en ole koskaan kelvannut toisten tyttöjen seuraan. Mitä jos jokainen alkaisi sanomaan ettei ole kuin muuta naiset? Eikö se olisi hyvä kampanja? Siitä sitten huomattaisiin että kaikki ollaan ihan vain ihmisiä omine erikoisuuksinemme, ja yhtä arvokkaita, vietimme aikaamme sitten missä seurassa tahansa?
No en todellakaan ole kuten muut naiset, ja minulla on siihe täydellinen peruste, ihan statistiikkaa myöten.
100% muista naisista ei ole/halua olla ystäviäni, eikä vietä minun kanssani aikaa vapaaehtoisesti. Minä taas olen 100% ystäväni ja vietän itseni (ja toki ihanien ystävieni kanssa) aikaa mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että tämän ketjun aloittaja ja muut asiasta länkyttäjät nyt sekoittavat sen että itsensä erilaiseksi (ja yleensä huonommaksi, kun ei ole sen vuoksi koulussa/töissä kelvannut toisten tyttöjen/naisten seuraan) tuntevat sanovat etteivät tunne olevansa kuin muut ja tarkoittavat sillä etteivät tunne olevansa kuin suurin osa muista? Englanniksi "not like most other girls".
Ja sitten on jokin USAsta/Briteistä räävitty sometermi jolla ei ole tuon erilaisuuden kokemuksen kanssa mitään tekemistä, missä "not like others" tarkoittaa "olen parempi kuin muut". Mutta Ap:n aloitus on sellainen että se näyttää siltä kuin molemmat ylläolevat kategoriat luettaisiin vain tuoksi jälkimmäiseksi. Siksi niin monet tänne kirjoittaa että ovat vain omasta kokemuksestaan todenneet olevansa erilaisia kuin muut, eli kuuluvat tuohon ensimmäiseen ryhmään.
Selittäkää termit ennen kuin lyttäätte ne niin ei tule näitä väärinkäsityksiä!
Se on vain omaa tyhmyyttä, jos ei tajua, mistä keskustellaan ja pahoittaa siitä mielensä, vaikka tässäkin ketjussa on jo moneen kertaan selitetty tämä 'not like other girls' -ilmiö ja miksi se on haitallinen stereotyypittäessään niitä muita tyttöjä eli koko tyttöyttä yleensäkin.
Itsekin olen tuollainen tyttö, jonka on vaikea ystävystyä muiden tyttöjen kanssa ja olla osa porukkaa, mutta tässä ei olekkaan kyse meidän laisista tytöistä, enkä koekkaan tästä sosiaalisesta ongelmastani huolimatta olevani jotenkin erilainen kuin muut tytöt ja ulkona tyttö-käsitteestä. Olen hyvinkin tyttömäinen ja joissakin asioissa toisaalta taas en.
Pointtihan on siinä ettei tuollaista massiivista porukkaa ole edes olemassa, ainakaan suomessa, vaan se on teidän itse keksimänne/ulkomailta kopiomanne juttu jota nyt yritätte tunkea muka suureksikin massakäyttäytymiseksi. Aina joku ajattelee jollain tavalla, se on ihan selvä, mutta että olisi olemassa suuri joukko naisia jotka dissaavat muita naisia päästäkseen miesten pöksyihin? Tapoja on monia, jos miehet on niin tyhmiä etteivät itse ymmärrä, niin olkoot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateellisille naisille tyypillistä toimintaa, että kampitetaan kaikin tavoin niitä naisia, jotka uskaltavat tehdä sitä mitä haluavat ja yrittävät oikeasti murtaa niitä vanhoja stereotypioita välittämättä siitä, mitä muut ajattelevat. Kampittamisen sijaan pitäisi ennemminkin kannustaa heitä, jotka raivaavat tietä meidän tyttärillemme sellaiseen maailmaan, missä he saisivat elää ilman sukupuoleen liittyvää leimaamista naisten tai miesten toimesta.
On myös tyypillistä nimitellä naisia vain kateellisiksi, jos he kehtaavat kritisoivat ja kommentoida jotain. En ymmärrä mistä on revitty tämä ettäkö halveksimisen kritisoiminen tarkoittaisi sitä ettei muka halua purkaa stereotyyppejä.
Niin, nimenomaan irtautumalla naiseudesta leimataan naiset jotenkin (negatiivisesti) tietynlaisiksi.
Minulla tuo "naiseudesta irtautuminen" on olut ihan luonnollista lapsesta lähtien. Olen aina kokenut itseni enemmänkin ihmiseski kuin miksikään sukupuolen edustajaksi. Sukupuoleni kiinnostaa minua ainoastaan silloin kun olen "sillä tavalla" yhteydessä mieheeni, tai nuorempana kun halusin olla sillä tavalla jonkun miehen kanssa. Muutoin olen pelkästään ihminen, en sukupuoli, vaikka se minussa onkin kuten myös sydämeni ja aivoni.
Olen siis vahvasti eri mieltä siitä että leimaisin ketään olemalla oma itseni, ja elämällä elämääni haluamallani tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa siis ei edelleenkään tajua, mikä tuossa 'not like other girls' -jutussa on pointti.
Tuo sanonta määrittelee tyttöyden lokeroon, johon kaikki tytöt ei jostain syystä sovi, ja se on ongelma, koska tyttöys ei ole vain nättejä mekkoja ja tekokynsiä. Tyttöyteen kuulu kaikki, mitä tytöt ovat ja tekevät.
Mutta tyttöyteen ei kuulu olla erilainen kuin muut?
En todellakaan ymmärrä koko konseptia. -eri
Ei helkkari.
Kukaan tyttö ei ole samanlainen kuin muut. Kaikki ovat erilaisia. Jotkut enempi ja jotkut vähempi. Minäkin olen. Tykkään mekoista ja hameita, tykkään telttailusta, eläimistä ja kauhuelokuvista, tykkään puutöistä ja rakentamisesta, olen matemaattisesti lahjakas, tykkään laittautua nätiksi, en tykkää tekokynsistä, -hiuksista ja -ripsistä, en tykkää temppareista. En koe olevani erilainen kuin muut tytöt, vaikka kaikki tytöt ei olekkaan samanlaisia kuin minä.
Niin, mikä tässä on sitten se ongelma?
Naiset vetää herneen nenään toisten naisten olemisesta?
Ongelma on se, että tyttö ei voi olla täysin oma itsensä, kuuluessaan kategoriaan "tytöt", kun tämä 'not like other girls' -ajattelu rajaa tyttöyden stereotyyppiseen muottiin. Mä en kestä, kun ihmiset ei tajua tätä.
Kaikkia ihmisiä leimaa stereotypiat. Ihan kaikkia.
En nyt ymmärrä miten nämä "notlike"-tytöt on mielestäsi niin saatanasta, vaikka itse juuri kerrot kuinka erilaisuus on hyvästä?
Koska kaikesta erilaisuudesta huolimatta voitaisiin olla kaikki samassa veneessä, eikä kyräillä toisia vastaan.
Ja tämä "notlike"naisten haukkuminen sitten on sitä samassa veneessä olemista?
Kritisoin tällaista käytöstä, jossa haukutaan kollektiivisesti ne kaikki muut naiset. Ja minä olen siis silloin se joka haukkuu?
Kyllä olet.
-kehut erilaisuutta
-kritisoit muita naisia
-rakennat itse naisille muotteja
tarvitsetko lisää rautalankaa?
Mitä helvettiä oikein selität? Kyllä, olen sitä mieltä että naisetkin joskus ikävä kyllä ovat mukana ylläpitämässä ikäviä rakenteita ja heitäkin siitä saa kritisoida.
Mielestäsi siis muiden haukkumisen kritisoiminen tarkoittaakin sitä, että MINÄ olen se joka haukkuu? Yhtäkään en ole haukkunut, ilmaissut vain etten pidä sellaisesta käytöksestä. Missä olen rakennellut naismuotteja?
Oletko noin sokea omalle toksisuudellesi?
Mitäs olet mieltä tuosta liekkiketjusta "En ymmärrä naisia jotka ei käy kampaajalla"?
Onko se sinun mielestäsi toksinen ketju? Jokainen nainen, mies ja henkilö määrittää ihan itse sen oman olemisensa, mutta sinun maailmankuvaasi sopii vain tietynlaiset naiset. Vaikka näennäisesti arvostat mukamas erilaisuutta. Mikä siinä sinua riepoo niin paljon, että naiset eivät olekaan toistensa klooneja?
Eikä naiset olekaan yksilöitä? Sitä kun kuitenkin joka käänteessä mainostetaan
Entäs oma toksisuutesi? En ole lukenut tuota ketjua. Mistä olet päätellyt millainen maailmankuvani on tai että millaisia miehiä ja naisia siihen mielestäni kuuluu? Ainoa mitä olen sanonut on, että kritisoin naisia kollektiivisesti haukkuvia naisia (ja totta kai miehiäkin) Ole hyvä ja kerro mitä toksista siinä on?
Olet juuri se toinen äärilaita. Kuten kaikissa asioissa, esimerkiksi politiikassa jaksetaan huutaa kuinka minä olen oikeassa, ja muut on väärässä.
Se on todellakin toksista.
Mikä äärilaita? Tunnistan ilmiön, koska olen itsekin siihen törmännyt. Olen kuitenkin tullut näidenkin ihmisten kanssa toimeen ihan hyvin. En siltikään oikein pidä kyseisestä asenteesta.
Ja ne naiset joita itse haukut, eivät pidä sinusta.
Ja heillä on siihen täysi oikeus. Vaikka haluatkin heidät mitätöidä
Keskustelutyylisi on ainakin todella ilkeä. Heittelet ihmeellisiä kommentteja, joita väität minun edustavan vaikken ole sanonut mitään sellaista. Kerrohan alkajaisiksi ketä olen haukkunut. Trollaamisen makua.
Eli porukka on täällä sitä mieltä, että haukkumisen kritisoija on itse asiassa itse haukkuja? Hyvin vedetty.
Mikä haukkuja? Kysehän on naispuolisestä henkilöstä joka kertoo vain mielipiteens, eli ei pidä meikeistä eikä sisustamisesta, ja sitten nämä toiset naiset alkavat haukkumaan häntä siitä hyvästä, eikä toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos jollain naisella on vaikka sellainen omakohtainen kokemus, että monet naiset juoruavat ja puhuvat pahaa muista ihmisistä selän takana, ja lisäksi hän on huomannut, että miehet eivät tee sitä yhtä paljon. Tämä nainen ei itse halua olla juoruava ihminen (mistä lie tulee termi juoruakka, tai juoruämmä eikä juoru-ukko?), vastustaa sitä, eikä halua liikkua juoruavassa seurassa, joten hän hakeutuu seuraan, jossa juoruamista ei harrasteta. Eli miesten seuraan. Sitten hän sanoo olevansa erilainen kuin muut naiset, koska ei pidä juoruamisesta.
Tämä kyseinen nainen on siis toksinen not like-nainen. Mitäpä jos juoruavat naiset lopettaisivat sen juoruamisen ja pahan puhumisen muista? Sillä se ongelma ratkeaa. Vai ovatko pahan puhuminen ja juoruaminen jotenkin toivottavia piirteitä, jotka vaan pitää kiltisti hyväksyä ja pyrkiä itse samaan?
Miehetkö ei juoruile? Hah! Kaikkea sitä.
Tulipas tästä mieleeni!!
Ex-mieheni ei koskaan kertonut minulle mitään toisten asioita, koska se oli juoruamista, eikä hän harrasta sellaista akkamaista toimintaa. Sen sijaan hän kavereidensa kanssa soitteli näitä juorupuheluita joissa juoruilivat toisten asioista. Kun sitten tätä ihmettelin, että mihinkäs se juoruamattomuus jäi, niin kuulemma juoruilu on vain sitä että kertoo NAISELLE. Miesten kesken juoruilu on vain keskustelua.
Että pitäkäähän varanne, oletteko ihan varmoja että tiedätte miehistä "kaiken" ;) :P
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos jollain naisella on vaikka sellainen omakohtainen kokemus, että monet naiset juoruavat ja puhuvat pahaa muista ihmisistä selän takana, ja lisäksi hän on huomannut, että miehet eivät tee sitä yhtä paljon. Tämä nainen ei itse halua olla juoruava ihminen (mistä lie tulee termi juoruakka, tai juoruämmä eikä juoru-ukko?), vastustaa sitä, eikä halua liikkua juoruavassa seurassa, joten hän hakeutuu seuraan, jossa juoruamista ei harrasteta. Eli miesten seuraan. Sitten hän sanoo olevansa erilainen kuin muut naiset, koska ei pidä juoruamisesta.
Tämä kyseinen nainen on siis toksinen not like-nainen. Mitäpä jos juoruavat naiset lopettaisivat sen juoruamisen ja pahan puhumisen muista? Sillä se ongelma ratkeaa. Vai ovatko pahan puhuminen ja juoruaminen jotenkin toivottavia piirteitä, jotka vaan pitää kiltisti hyväksyä ja pyrkiä itse samaan?
Kyllä, silloin on toksinen nainen, koska vaikka tuo onkin yksi naiseuden stereotypia, se ei pidä paikkaansa ja todellakaan kaikki muut naiset eivät ole juoruilijoita. Tuollainen stereotypioden ruokkiminen on toksista ja haitallista kaikkia muita naisia kohtaan ja on omiaan myös ylläpitämään niitä stereotypioita.
Stereotypia muuttuu kun te naiset lopetatte sen juoruilun ja pahan tekemisen toisille naisille. Miksi tämä ei käy? Missä viipyy ketju siitä että naisten pitää lopettaa porukasta ulos sulkeminen, toisten miesten vikittely, juoruilu ja selkäänpuukottaminen? Miksi uhrien pitää puolustautua teiltä? Miksi ette muutu itse, ja keskity muuttamaan sitä mistä kaikki tämä saa alkunsa eli, keskittykää suomimaan ja arvostelemaan naisten naista kohtaan suorittamaa henkistä väkivaltaa joka ilmenee juoruiluna, porukasta ulos sulkemisena, ja erilaisten naisten kiusaamisena.
Ja jos ei käy, haluaisin perustelun siihen miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulinpa kertomaan nyt vähän omaa näkemystäni ja tarinaani tähän keskusteluun. Olen jollain varmaan jollain tasolla kokenut aina olevani tuo "en ole kuin muut tytöt"-tyyppi. Tai oikeastaan, "en ole kuin muut ihmiset"-tyyppi.
Tiedättekö, mistä se saattaisi johtua? Siitä, että olen saanut naisilta p askaa niskaan tekemättä yhtään mitään. Vain olemalla minä. Selän takana keksitty juttuja, jolla saataisiin "maineeni" alas.
Yrittänyt kouluaikoina sopeutua porukkaan, mutta anteeksi vain, en jaksa sitä kaksinaamaisuutta, mikä näyttäytyy liian usein naisten keskuudessa.
Esimerkki; yhtenä hetkenä joku on "maailman paras vaimo!" ja kun hän katoaa maisemista, onkin hän "lihava lehmä". Ja sitten siinä sivusta seuraajana miettii, että mikä helv....ttiä.En hyväksy epäoikeudenmukaisuutta, kieroilua, selän takana panettelua tmv. joten voi ehkä miettiä miksi välttelen noita ihmistyyppejä. Ehkä olen vain tavannut liikaa naisporukoita, jotka eivät ole parhaasta päästä moraalisesti eikä älyllisesti.
En myöskään jaksa keskustella tekoripsistä, rakennekynsistä ja vaikkapa hiustenpidennyksistä. En jaksa materialistista vouhotusta ja egon pönkitystä omistamillaan asioilla. Tekeekö tämä minusta ylimielisen?
Ja jotakin täällä triggeröidäkseni haluan todeta, olen siis samalla se henkilö, jolla on parempi olla miesten kanssa. Ai että, kamalaa!
Ei se vaan ole sen kummempaa, kuin että miesten keskuudessa tunnen olevani enemmän pidetty ja tervetullut ihminen. Miesten kesken huumorit kohtaa, eikä tarvitse olla juttujensa eikä itsensä kanssa varuillaan.
(Niin ja arvatkaapa, mitä naiset sitten keksivät kun olen ollut miesten kanssa paljon tekemisissä? Ai niin, sen että olen tietysti jakorasia, miesten vokottelija, h uora ja niin edespäin. Että sillä lailla, kiitos te ihanat naiset <3)
Lähtökohtaisesti kaikki tuntemani "not like other girls"-tyypit ovat kyllä niitä, ketkä eivät suvaitse epärehellisyyttä, p askanjauhantaa, kaksinaamaisuutta kieroilua, eivätkä ole pinnallisia materialisteja. Itse näen nämä erittäin hienona ominaisuutena! Jännä, että jotakin se kovasti kismittää.
Että kyllä kuulkaa ne pahimmat naistenvihaajat on ihan niitä "tavallisia", pinnallisia naisia, jotka mollaavat seläntakana toisia. Itse irtisanoudun siitä, ja voin todeta, että olen ihan mielelläni erilainen kuin muut tytöt - tietäen silti sen, että en tarkoita sillä kaikkia, vain osaa heistä.
En siis ymmärrä, kelle voi olla vaikeaa ymmärtää, että kokemus ulkopuolisuudesta ja "en ole kuin muut tytöt" - kokemuksesta, ei ole henkilön k*usipäisyyttä, vaan sitä ETTEI HÄN HYVÄKSY SITÄ.
Yhteenveto; ei tarvi kokea syyllisyyttä, vaikka kokee olevansa "not like other girls". Ei todellakaan. Saat olla juuri sellainen kuin olet, mutta älä ole pinnallinen, kaksinaamainen kieroilija. Siinä toivomus jokaiselle yksilölle täällä maan päällä. Asia ei ole sukupuolisidonnainen.Joten ennenkuin te räyhääjät innostutte liikaa ideologiastanne, niin miettikää joskus vähän tarkemmin niitä asioita. Kaikki ei esimerkiksi ole niin, kuin te itse sen koette, että näin sen täytyy olla.
Sulta jäi tajuamatta että asiassa on kyse nimenomaan siitä, että siinä ei oikeasti ole mitään erikoista että ei tykkää tekoripsistä ja draamailusta. Sä vain kuvittelet niin, koska oot luonut "muista naisista" negatiivisen mielikuvan itsellesi. Oot siis täydellinen esimerkki not like other girlsistä.
Voi että, no kun ei jäänyt tajuamatta. Tällä "'not like other girls"-käsitteellä yksilön kokemana voidaan tarkoitaa niin monta eri asiaa, riippuen kuka on kokijana. Tästä monia hyviä kommenteja muiltakin jo aiemmin tullut, toivottavasti sinäkin sen ymmärrät.
Ja en ymmärrä tätä vimmaa syyllistää nyt naisia/tyttöjä, jotka eivät ole sopeutuneet niin hyvin naisporukoihin. Heillä sisällään voi olla kokemus siitä, etteivät he ole kuin muut tytöt, mutta se ei tarkoita että he ovat niitä ylimielisiä k*usipäitä ketään kohtaan - tai että toitottaisivat omaa erityisyyttään ylimielisyyden siivittämänä. Se kokemus silti on todellinen, mutta se ei tee kestään itsestään toksista toisille.
Kyllä sinulta silti vain taitaa mennä. Ymmärrän tuon, että jos on huonoja kokemuksia ne tietysti vaikuttaa. Tuomitsevaa on myös syrjiminen "ei-tyttömäisyyden" vuoksi. Silti muiden naisten leimaaminen jotenkin tietynlaiseksi negatiivisessa mielessä ei ole mielestäni mitenkään ratkaisu. Kyllä saat olla erilainen, siinä ei ole mitään pahaa mutta se kusipäisyys olisi tosiaan hyvä jättää pois, ihan millä puolella tahansa. Leimailit aikaisemmassa viestissä naisia vain ripsistä ja meikeistä puhuviksi egoisteiksi. Tämä ei ole kyllä minun kokemukseni asiasta.
Miksi sinua loukkaa se että joku nainen ei pidä tekoripsistä, vaikka sinä pidätkin? Ettet vain itse kokisi alemmuutta tekoripsistä pitämisesi takia. Jos joku sanoo minulle että ei ole mitään typerämpää tai naismaisempaa kuin tehdä ristipistotöitä, niin ei minua kiinnosta tippaakaan, koska olen ITSE sinut ITSENI kanssa. Suosittelen sinulle samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, silloin on toksinen nainen, koska vaikka tuo onkin yksi naiseuden stereotypia, se ei pidä paikkaansa ja todellakaan kaikki muut naiset eivät ole juoruilijoita. Tuollainen stereotypioden ruokkiminen on toksista ja haitallista kaikkia muita naisia kohtaan ja on omiaan myös ylläpitämään niitä stereotypioita.
Stereotypia muuttuu kun te naiset lopetatte sen juoruilun ja pahan tekemisen toisille naisille. Miksi tämä ei käy? Missä viipyy ketju siitä että naisten pitää lopettaa porukasta ulos sulkeminen, toisten miesten vikittely, juoruilu ja selkäänpuukottaminen? Miksi uhrien pitää puolustautua teiltä? Miksi ette muutu itse, ja keskity muuttamaan sitä mistä kaikki tämä saa alkunsa eli, keskittykää suomimaan ja arvostelemaan naisten naista kohtaan suorittamaa henkistä väkivaltaa joka ilmenee juoruiluna, porukasta ulos sulkemisena, ja erilaisten naisten kiusaamisena.
Ja jos ei käy, haluaisin perustelun siihen miksi ei?
Sori mutta minä en tunne tuollaisia naisia. Ehkä yläasteella joku saattoi käyttäytyä noin, mutta jos vielä aikuisiällä tuttavapiirisi koostuu tuollaisista naisista, pitäisikö sinun itse tehdä asialle jotain.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se on niin hiton vaikea teille "erilaisille tytöille" hyväksyä, että muutkin on erilaisia? Todella harva tyttö mahtuu tyttöyden stereotyyppiin, vaikka päälle päin teistä näyttäisikin siltä.
Ei meitä haittaa se miten erilaisiksi itsenne koette, entaa mennä vain!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuosta "not like other girls" -ajattelun kritisoinnista tulee väistämättä mieleen, että sillä pyrittäisiin saamaan niitä normista poikkeavia tyttöjä pysymään siinä stereotyyppisessä lokerossa ja syyllistetään heitä, joilla on erilaiset mielenkiinnonkohteet kuin valtaosalla sekä oman että yleensä myös vastakkaisen sukupuolen edustajista. Jos vaikkapa tyttö on lahjakas matematiikassa ja tykkää urheilla, niin kyllä siinä usein on osa niistä saman luokan tytöistä kateellisia ja kokevat toisen lahjakkuuden jonkinlaisena uhkana itselleen.
Ei, vaan tuo ajattelu on kökköä siksi, että ne ajattelijat pitävät kaikkia (muita) tyttöjä tietynlaisina. Usein siis esim. niin, että tuo ajattelija on kiinnostunut vaikka jalkapallosta ja oudosta musiikista, ei meikkaa ja pukeutuu mustaan, Sen sijaan kaikki muut tytöt kuuntelevat hänestä vain valtavirtamusaa ja ovat kiinnostuneet meikeistä, pukeutumisesta ja pojista. Mikä on erittäin ahdasmielistä ja typerää.
Mitä sen teinitytön pitäisi ajatella? Että jossain varmasti on samanlaisia ihmisiä kuin hänkin, vaikka kaikki 400 samassa koulussa olevaa ikäheimolaista olisivatkin kiinnostuneita pukeutumisesta ja pojista.
Kyllä se silloin tälle yhdelle näyttäytyy niin että kaikki tytöt ovat erilaisia kuin hän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä some-juttu tämä Ap:n homma on, mutta ainakin ennen Internettiä, jos oli tyttö joka EI ollut innostunut (ikäkausittain) pinkin-värisistä vaatteista, nukeista, hevosista, meikeistä, juorulehdistä, poikapoppibändeistä, itseä vanhemmista pojista, kännäämisestä ja seksistä, niin todellakin oli KAIKKIEN mielestä (siis itse ja muut) paitsi "not like other girls" niin myös omituinen tai jopa jollakin tavalla viallinen.
Ehkä nyt Internetin aikakaudella on mahdollisempaa olla oma itsensä mutta minä joka 1980-1990 lukujen aikaan olin innostunut sinisistä vaatteista, Legoista, lohikäärmeistä, konsolipeleistä, fantasia- ja scifi-kirjallisuudesta, rokkimuusiikista, kirjoittamisesta ja luonnontieteistä, todellakin olin jotain ihan muuta kuin muut tytöt. En tiedä mitä nuo muut tytöt oikeasti ajattelivat muotista missä elivät, mutta he elivät siinä muotissa silti ja kiusasivat minua siitä että minä en ko. muottiin mahtunut. Olin todella ulkopuolinen, ainoa ystäväni kouluaikoina oli toinen samalla tavalla omituinen tyttö, joka oli yhtä kouluvuotta alemmalla luokalla.
Joten älkää yleistäkö tekään jotka otatte jonkin somejutun ja käytätte sitä morkataksenne ihmisiä jotka ihan oikeasti ovat tuohon "not like other girls" kategoriaan joutuneet yhteiskunnan ja kouluyhteisön ajamina. 30 vuotta sitten maailma oli ihan erilainen kuin nyt.
Tätähän tässä on moni yrittänyt sanoa. Että ensin työnnetään tyttö pois lähinnä kaikista porukoista, erilaisuutensa takia, ja sitten tulee vielä haukut päälle jos hän ei koe(ja kaikki muutkin kokevat samoin ympärillä) olevansa samanlainen kuin muut tytöt. Ja tuo että 30v sitten olisi vain tapahtunut meille, ehei, sama kulttuuri voi hyvin ja loistaa edelleen kouluissa.
Vietätkö itse aikaasi ihmisten kanssa, joiden seurassa et viihdy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuosta "not like other girls" -ajattelun kritisoinnista tulee väistämättä mieleen, että sillä pyrittäisiin saamaan niitä normista poikkeavia tyttöjä pysymään siinä stereotyyppisessä lokerossa ja syyllistetään heitä, joilla on erilaiset mielenkiinnonkohteet kuin valtaosalla sekä oman että yleensä myös vastakkaisen sukupuolen edustajista. Jos vaikkapa tyttö on lahjakas matematiikassa ja tykkää urheilla, niin kyllä siinä usein on osa niistä saman luokan tytöistä kateellisia ja kokevat toisen lahjakkuuden jonkinlaisena uhkana itselleen.
Ei, vaan tuo ajattelu on kökköä siksi, että ne ajattelijat pitävät kaikkia (muita) tyttöjä tietynlaisina. Usein siis esim. niin, että tuo ajattelija on kiinnostunut vaikka jalkapallosta ja oudosta musiikista, ei meikkaa ja pukeutuu mustaan, Sen sijaan kaikki muut tytöt kuuntelevat hänestä vain valtavirtamusaa ja ovat kiinnostuneet meikeistä, pukeutumisesta ja pojista. Mikä on erittäin ahdasmielistä ja typerää.
Mitä sen teinitytön pitäisi ajatella? Että jossain varmasti on samanlaisia ihmisiä kuin hänkin, vaikka kaikki 400 samassa koulussa olevaa ikäheimolaista olisivatkin kiinnostuneita pukeutumisesta ja pojista.
Kyllä se silloin tälle yhdelle näyttäytyy niin että kaikki tytöt ovat erilaisia kuin hän.
Itse ovat niin pinnallisia, että näkevät kaikki toiset tytöt vain tyhjäpäisinä bimboina.
Ärsyttää kun puolet porukasta ei tajua, mistä täällä keskustellaan ja sitten uhriudutaan.