Köyhän on pakko ostaa osamaksulla
Ei vaan työttömänä äitinä muuten pysty lapselle isompia asioita ostamaan.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo nyt niin syntiä ole vaikka minä kyllä pyrin niitä välttelemään.
Useista yrityksistä saa osamaksulla ilman korkoja, joskus jopa edellytetään osaria että saa jonkun tarjouksen. Ja kun ei ole korkoa, vaikkapa kolmen vuoden osarissa jo inflaation kautta jää itseasiassa voitolle.
Ongelmahan niistä tulee vasta kun ei pysty säntillisesti maksamaan ja jos alkaa kertyä samalla useita rästiin jääviä osareita. Myöhästymiskulut on useasti, sanotaanko jäätäviä.
Mitä ihmettä, tuotetta ei saa tarjoushintaan muuten kuin osamaksulla? Ei kai se noin voi mennä? Kyllähän ne sitä osamaksumahdollisuutta tyrkyttää, mutta tähän asti on riittänyt, kun siitä on kieltäytynyt. Jos tyrkyttäminen menee pahaksi, niin aina voi sanoa, että ostaa tuotteen muualta.
Kolmen vuoden osamaksu on pitkä aika, sillä etukäteen ei voi tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Siinä voi menetää työn, tulla ero, sairastua itse pahasti, lapsi sairastuu, kodista löytyy paha homevaurio. Niille muutamalle kympille voi tulla tärkeämpääkin käyttökohdetta.
Ostin nykyisen sohvani aikoinaan osamaksulla siitä syystä että yritys tarjosi 700€ alennusta kun otin heidän yhteistyössä olevalta rahoittajalta luoton ilman kuluja tai korkoa. En ole varma saako näin nykyään mainostaa ja myydä.
En ole erimieltä mitä kirjoitit, esimerkkinä vain.
Minullekkin on pari tällaista tarjousta tullut vastaan, piti sitten täyttää parit paperit ja odotella että maksulappu tulee postissa, sillä lapulla sitten maksoin kerralla koko luottosumman pois. Eipä noissa paljoa eroa korttikauppaan ollut, mutta ei kauheasti vaivaakaan saati kustannuksia minulle yhtään pl. laskun maksuun käytetty muutama minuutti. Kauppias saa näistä luottoyhtiöltä jonkinlaisen bonuksen, joten sinällään myös kaupalle hyvä diili, jonka mielellään heille suon.
Köyhä ei voi säästää, kun Kela ei sitten myönnä toimeentulotukea kun on säästöjä. Säästöt pitäisi käyttää elämiseen eikä mihinkään hankintaan kuten pesukoneeseen tms.
Vierailija kirjoitti:
Mikset mene öihin jos tarvitset enemmän rahaa?
Turveyrittäjille tukirahat eivät riitä-haluavat lisää!
Tukipaketithan ei kentälle tule missään vaiheessa", ennakoi pettynyt turveyrittäjä – sadan rekan protesti sekoittaa perjantaina liikennettä Helsingin keskustassa
Turveyrittäjien mielenilmaus huipentuu perjantaina aamulla Helsingissä. Yksi mielenosoituksen järjestäjistä on eteläpohjalainen Markus Mantela, jolle hallituksen puoliväliriihessä lupaama paketti ei riitä.
https://yle.fi/uutiset/3-11905326
sinä maksat!
Tässä taas ketju jossa aloittaja vastailee itselleen ja trollooloo ketjua. Ja ite on skitsoeläkkeeellä!
että ihmisen persoonallisuus voi muuttua yllättäen vaikka vessanpönttöä siivotessa? Tästä kvanttimuutoksessa on kyse
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000007942807.html
Jos on vara laittaa 20 kuukaudessa säästöön, niin esimerkiksi sen 100 puhelimen säästämiseen menee 5 kuukautta. En mä ainakaan voi olla ilman puhelinta viittä kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä ei voi säästää, kun Kela ei sitten myönnä toimeentulotukea kun on säästöjä. Säästöt pitäisi käyttää elämiseen eikä mihinkään hankintaan kuten pesukoneeseen tms.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on jännää, että on varaa maksaa enemmän muttei vähemmän. Nopeasti köyhtyykin, jos ei sinnittele mitään säästöön vaan joutuu maksamaan samoista hankinnoista 10% korkoa päälle. T laskutaitoinen yh
Onhan se totta, mutta jos kyseessä on hankinta, jota tarvitaan heti, ei välttämättä ole mahdollisuutta säästää kuukausikaupalla. Esimerkiksi itse tarvitsin opintojani varten tietokoneen. Kirjoitin gradua ja kirjastot olivat koronan takia kiinni. En saanut sosiaalitoimistosta apua, koska kuulemma tietokone ei ole tarpeellinen hankinta opiskelijalle, ainoastaan lukiolaiselle.
Tässä sinulle tietokone torilta (100 euroa).
https://www.tori.fi/uusimaa/Lenovo_B50_10__kannettavatietokone_83615889…
Entä tiedä, missä asut, tämä on Hesassa. Itse ostin yli 10 vuotta sitten huonomman tietokoneen uutena. Sen kanssa opiskelin IT-insinööriksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vara laittaa 20 kuukaudessa säästöön, niin esimerkiksi sen 100 puhelimen säästämiseen menee 5 kuukautta. En mä ainakaan voi olla ilman puhelinta viittä kuukautta.
Jokainen tietää, ettei se oma satasen puhelin kestä ikuisesti. Puhelimet on käyttötavaraa. Parin vuoden välein saa ostaa uuden. Joskus voi sinnitellä pari vuotta pidempään ja joskus hajoaa nopeammin. Joka tapauksessa uuden puhelimen ostaminen ei ole mikään yllätys. Se on ihan samanlainen kuluerä kuin uusi talvitakki tai uudet kengät. Muutaman vuoden päästä pitää taas saada uusi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukutat? Tottahan tää on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on jännää, että on varaa maksaa enemmän muttei vähemmän. Nopeasti köyhtyykin, jos ei sinnittele mitään säästöön vaan joutuu maksamaan samoista hankinnoista 10% korkoa päälle. T laskutaitoinen yh
Onhan se totta, mutta jos kyseessä on hankinta, jota tarvitaan heti, ei välttämättä ole mahdollisuutta säästää kuukausikaupalla. Esimerkiksi itse tarvitsin opintojani varten tietokoneen. Kirjoitin gradua ja kirjastot olivat koronan takia kiinni. En saanut sosiaalitoimistosta apua, koska kuulemma tietokone ei ole tarpeellinen hankinta opiskelijalle, ainoastaan lukiolaiselle.
Tässä sinulle tietokone torilta (100 euroa).
https://www.tori.fi/uusimaa/Lenovo_B50_10__kannettavatietokone_83615889…
Entä tiedä, missä asut, tämä on Hesassa. Itse ostin yli 10 vuotta sitten huonomman tietokoneen uutena. Sen kanssa opiskelin IT-insinööriksi.
Kiitos vinkistä, mutta minun koneeni hajosi siis jo viime keväänä, eli ostin koneen jo silloin - mutta joku muu voi hyödyntää tuon myynti-ilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukutat? Tottahan tää on...
Käteinen käy edelleen kivijalkakaupoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen tietää, ettei se oma satasen puhelin kestä ikuisesti. Puhelimet on käyttötavaraa. Parin vuoden välein saa ostaa uuden. Joskus voi sinnitellä pari vuotta pidempään ja joskus hajoaa nopeammin. Joka tapauksessa uuden puhelimen ostaminen ei ole mikään yllätys. Se on ihan samanlainen kuluerä kuin uusi talvitakki tai uudet kengät. Muutaman vuoden päästä pitää taas saada uusi.
Minulla on nyt yli 5 vuotta sitten ostettu puhelin, Kiinasta jouduin tilaamaan uuden akun (ei enää myyty Suomessa) maksoi 9 euroa postikuluineen, ajattelin käyttää vielä tämän ja ensi vuoden eli yli 7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kun siinä parissa vuodessa ei hajoa yhtään mikään, eikä mitään tapahdu. Alv-mammalle toki ei, koska hän on ennakoinut kaiken, mutta toisaalta mikäs siinä on ennakoidessa kun on miljoonatulot.
"Maksa ensin itsellesi".tämä on tunnettu lause sijoittajasivustoilla. Ja tuosta sitten eteenpäin. Oikein hyvä , kuten "älä stressaa. nuku tarpeeksi" ym.
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Joskus nuorena putosin välillä toimeentulotuelle pätkätöiden välissä niin kaikki osakkeetkin oli myytävä ja tuotto piti elää ennen kuin sai toimeentulotukea. Sossu vei puhelinosakkeenkin niin että sitäkään ei saanut pitää. Jos joskus joutuu vielä toimeentulotuelle niin mitään en säästä. Sitä ei tiedä koskaan koska sille luukulle joutuu. Jonkun tarpeellisen kalliimman tavaran hankin osamaksulla. Monilla on auto ja muuta varallisuutta siirretty jonkun lähiomaisen nimiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei saa toimeentulotukea.
Nytkin säästöillä maksoin auton korjauslaskun, yli 1000e.
T. Työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se vaan on. Sitten syytellään, että mitä olet mennyt ottamaan osamaksuja. Yleensä tavarat, joita tarvitsee ostaa osamaksulla, ovat sellaisia, että se tarvitaan heti. Säästä siinä sitten etukäteen. Ja kun ei tosiaan ole mistä säästäisi.
Jos ei ole mistä säästäisi, mistä se raha osamaksujen maksuun tulee?
VAstaus tulee tässä: kun se oasrilasku tulee, niin se on vähän pakko maksaa kun taas etukäteen saman summan sivuunlaittaminen vaatii mielenlujuutta ja asioiden ennakointia jota taas monilla ei yksinkertaisesti ole.
T. Itsekin pienituloinen
Eli kyse ei ole köyhyydestä, vaan järjenköyhyydestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset mene töihin jos tarvitset enemmän rahaa?
Itse teen täyspäiväistä tytä sairaanhoitajana ja olen tässä samassa tilanteessa, isommat äkilliset hankinnat on pakko tehdä osamaksulla. Vältän osamaksuja mahdollisuuksien mukaan, mutta en mitenkään saa säästettyä esim. monen sadan euron pesukoneeseen. Tähän on tultu, 10 vuotta sitten ostovoimaa oli paljon enemmän. Kulut nousevat, palkat eivät. Ja aina tulee jotain yllättäviä rahanreikiä, joihin mahdolliset säästöt ja enemmänkin uppoaa.
Nykyään 2022 vuoden lopulla nää hinnat ja hintojen nousu on lähtenyt ihan käsistä. 2 vuotta sitten tuntu että ompa kallista ja nyt sitä vaan katsoo että jää tuokin ostamatta. Tänään lähikaupassa mm tonnikala 2,40€ purkki aiemmin ollut 1,15 eli yli 100% hinnan nousu puhumattakaan muusta... Suomi osuu seinään turbovauhtia kera ostovoiman
Ap:n rahankäyttö vaikututtaa olevan ”hakusessa”.