Köyhän on pakko ostaa osamaksulla
Ei vaan työttömänä äitinä muuten pysty lapselle isompia asioita ostamaan.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on jännää, että on varaa maksaa enemmän muttei vähemmän. Nopeasti köyhtyykin, jos ei sinnittele mitään säästöön vaan joutuu maksamaan samoista hankinnoista 10% korkoa päälle. T laskutaitoinen yh
Ootpa sä oikea neiti Näppärä. Jos pesukone, imuri, sänky, telkkari tms hajoaa, niin hankin kyllä uuden. Osamaksulla. Aivan sama, vaikka joudun maksamaan siitä korkoa.
Sen kun hankit, ei se minun probleema ole. Mutta ei se auta sun rahojen riittämiseen.
En ole ikinä hankkinut mitään osamaksulla, paitsi puhelimen mutta siitähän ei mennyt mitään ylimääräisiä kuluja.
Olen ollut opiskeleva yh, ja silloinkin sain rahaa säästöön. Väitän, että useimmilla on kyse vain talouden hallinnan ongelmista: ei esim. ymmärretä, että ne halvat mutta ei välttämättömät kirppislöydöt tai viikottaiset pikaruokaostot kerryttävät pitkässä juoksussa ison summan rahaa, jonka voisi käyttää vaikkapa pesukoneeseen sen sijaan että hankkii sen kalliilla osarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se vaan on. Sitten syytellään, että mitä olet mennyt ottamaan osamaksuja. Yleensä tavarat, joita tarvitsee ostaa osamaksulla, ovat sellaisia, että se tarvitaan heti. Säästä siinä sitten etukäteen. Ja kun ei tosiaan ole mistä säästäisi.
Jos ei ole mistä säästäisi, mistä se raha osamaksujen maksuun tulee?
VAstaus tulee tässä: kun se oasrilasku tulee, niin se on vähän pakko maksaa kun taas etukäteen saman summan sivuunlaittaminen vaatii mielenlujuutta ja asioiden ennakointia jota taas monilla ei yksinkertaisesti ole.
T. Itsekin pienituloinen
Minusta taas jo saadun asian maksaminen jälkikäteen osissa on niin vastenmielistä, että en sitä tee. Yhden kerran olen ostanut lapselle puhelimen kytkykaupalla. Pahimmillaan käy niin, että puhelin menee rikki ja sitten maksat olematonta puhelinta. Kerään koko ajan vararahastoa, siinä se kertyy euro kerrallaan, joskus enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vaan on jännää, että on varaa maksaa enemmän muttei vähemmän. Nopeasti köyhtyykin, jos ei sinnittele mitään säästöön vaan joutuu maksamaan samoista hankinnoista 10% korkoa päälle. T laskutaitoinen yh
Ootpa sä oikea neiti Näppärä. Jos pesukone, imuri, sänky, telkkari tms hajoaa, niin hankin kyllä uuden. Osamaksulla. Aivan sama, vaikka joudun maksamaan siitä korkoa.
Esim. Telkkari ja sänky eivät ole millään lailla pakollisia hankintoja. Toki kuka vaan toimikoon rahojensa kanssa miten lystää, mutta noihin on täysin mahdollista säästää jopa silloin, jos tulee äkillinen rikkoutuminen.
Miten ihmeessä näiltä osamaksuihmisiltä hajoilee kalliit tavarat koko ajan? Olen elämässäni kerran ostanut pesukoneen ja kuivausrummun vuonna 1996, kolme televisiota vuosina 1989, noin 2002 ja 2015. Toi eka telkkari kyllä toimisi edelleen mutta on turhan pieni eikä näy kaikki kanavat. Nykyisen asunnon jääkaappi on saatu keittiöremppaa tehneeltä kaverilta ilmaiseksi, ilmeisesti jostain 1990-luvun puolivälistä.
Ei se osamaksu pitkässä juoksussa lisää ostovoimaasi yhtään. Päin vastoin ostovoima osamaksuja käyttäen on heikompi kuin ostamalla pelkästään käteisellä. Osamaksua käyttäessä menettää sen kuluihin menevän rahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Telkkari ja sänky eivät ole millään lailla pakollisia hankintoja. Toki kuka vaan toimikoon rahojensa kanssa miten lystää, mutta noihin on täysin mahdollista säästää jopa silloin, jos tulee äkillinen rikkoutuminen.
Kenen sänky ylipäätään yllättäen räjähtää atomeiksi. Sillä tavalla, että on heti-nyt-välittömästi saatava uusi. Ehkä jos on vesisänky niin sitten se voi puhjete korjauskelvottomaksi? Tyypillisesti uuden sängyn ostaminen on sellainen mitä voi miettiä pari vuotta etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu ihan siitä, että on mahdotonta maksaa kerralla jos tilillä ei koskaan ole riittävän isoa summaa sitä varten. Silloin on pakko maksaa osissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ulosotossa ja mikään ei tunnu niin hyvältä kuin maksaa jokin vähänisompi juttu kerralla pois. Kun saan tämän ulosottoni jossain kohtaa hoidettua, en tule ikinä hankkimaan muuta velkaa kuin asuntolainan ja senkin todella maltillisen.
Hyvä! Tämä ajatusmalli pitäis opettaa jokaiselle lapselle heti alakoulussa. Mitään muuta ei osteta velkarahalla kuin asunto, kaikkeen muuhun säästetään palkasta. Osamaksut on myös velkaa. Jos on varaa maksaa osamaksuja on myös varaa säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu ihan siitä, että on mahdotonta maksaa kerralla jos tilillä ei koskaan ole riittävän isoa summaa sitä varten. Silloin on pakko maksaa osissa.
Miten usein noita tilanteita tulee? Kodinkoneetkin kestää sen 15 vuotta eikä nekään ihan mahdottoman kalliita ole. Kun osamaksut on saanut maksettua, niin aloittaa sitten säästämisen samalla summalla.
Eipä tuo nyt niin syntiä ole vaikka minä kyllä pyrin niitä välttelemään.
Useista yrityksistä saa osamaksulla ilman korkoja, joskus jopa edellytetään osaria että saa jonkun tarjouksen. Ja kun ei ole korkoa, vaikkapa kolmen vuoden osarissa jo inflaation kautta jää itseasiassa voitolle.
Ongelmahan niistä tulee vasta kun ei pysty säntillisesti maksamaan ja jos alkaa kertyä samalla useita rästiin jääviä osareita. Myöhästymiskulut on useasti, sanotaanko jäätäviä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä näiltä osamaksuihmisiltä hajoilee kalliit tavarat koko ajan? Olen elämässäni kerran ostanut pesukoneen ja kuivausrummun vuonna 1996, kolme televisiota vuosina 1989, noin 2002 ja 2015. Toi eka telkkari kyllä toimisi edelleen mutta on turhan pieni eikä näy kaikki kanavat. Nykyisen asunnon jääkaappi on saatu keittiöremppaa tehneeltä kaverilta ilmaiseksi, ilmeisesti jostain 1990-luvun puolivälistä.
Juu mutta kun pitää olla uutta ja kaunista, viimeisintä tekniikkaa, ettei kaverit naura. Katu-uskottavuus nääs!
Tarpeeksi kun ostat osamaksulla, niin kohta huomaat, että kaikki rahat menevät lyhennyksiin. Sitten ehkä otat hieman kulutusluottoa, jotta selviät lyhennyksistä. Seuraavaksi yhdistät kaikki luottosi yhdeksi isoksi lainaksi ja kuukausittaisen käyttövarasi ehkä hieman lisääntyvät, mutta olet lainassa kiinni seuraavat 10 vuotta. Erehdyt nostamaan limiittiäsi tai ottamaan lisää kulutusluottoa seuraavan akuutin tarpeen yllättäessä. Seuraavaksi vouti kolkuttelee ovelle. Yrität velkajärjestelyyn, mutta et pääse, koska olet itse ottanut lainasi etkä ole miettinyt seuraamuksia.
Näin se menee, lähipiirissäni on muutama tällainen tapaus. Itse pysähdyin tuohon lainojen yhdistämiseen, ja oli todella vaikeaa pyristellä takaisin pinnalle. Suosittelen lämpimästi säästämistä ja älä ikinä osta mitään velaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista mainituista asioista vain pesukone on perusteltavissa oleva osamaksuostos, että saa puhtaat vaatteet päälle töihin ja kouluun, käsinpyykkäys on työlästä ja vaatteet on hankala saada kuivaksi. Muita ostoksia voi lykätä sen aikaa, että saa rahat säästöön ostamista varten. Imurin sijaan lattiat voi lakaista. Patja lattialle ja nukkuu siinä. Telkkari ei ole ollenkaan välttämätön kenellekään.
Yleisesti ottaen, rahaa jää säästöön sillä, että karsii arkiset kulut minimiin. Mitään ostosta ei kannata tehdä sillä perusteella, mitä muilla ihmisillä on, vaan miettii, mitä oikeasti itse tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se totta, mutta jos kyseessä on hankinta, jota tarvitaan heti, ei välttämättä ole mahdollisuutta säästää kuukausikaupalla. Esimerkiksi itse tarvitsin opintojani varten tietokoneen. Kirjoitin gradua ja kirjastot olivat koronan takia kiinni. En saanut sosiaalitoimistosta apua, koska kuulemma tietokone ei ole tarpeellinen hankinta opiskelijalle, ainoastaan lukiolaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne osari ostokset sitten on? Puhelimen saa 50€, 100€, 500€, 1000€, se on valinta minkä näistä ostaa. Merkki toppatakin saa fb kirppikseltä parilla kympillä, kesävaatteet samoin. Hyödyntää h&m alemyynnit niin saa muutamilla euroilla per vaate uusiakin vaatteita. Se on valinta kysymys, miten rahat haluaa kuluttaa, köyhänä pitää olla luova. Itse ostin aika vasta vaganondin korkonilkkuri kirppikseltä 10€, ovh netissä näytti olevan vajaa 100€. Olen pienipalkkaisessa työssä, joten olen tottunut venyttämään penniä, eikä minullakaan ole vara ostella mitä huvittaa ja millä hinnalla vaan. Itse kartan osamaksuja, siitä tulee loputon kierre. Ainoastaan isot kodinkoneet (pyykkikone/tiskikone ym) olen antanut itselleni luvan ostaa osarilla, koska ovat kalliita ja ihan halvimmalla ei saa kestävää.
Lapsi opettelee säästämään puhelimeen itse rahaa. Aleissa ei suuresti ole peruskäyttövaatteita, vaan niitä jotka ei käy kellekkään. Paras onkin jättää nämä välistä ja ostaa perusvaatteet sitten kun tarvitsee ja siivota höpö höpö vaatteisiin kulutus pois.
Täysin kuluttomia ja korottomia osamaksuja kannattaa hyödyntää, mutta muuten talous kannattaa suunnitella niin että säästää. Jos pyykkikone hajoaa, eikä ole varaa uuteen heti, voi ihan hyvin hetkellisesti käydä vanhemmilla tai kavereilla pyykkäämässä. Toimivia pyykkikoneita löytyy myös ihan 50 eurolla torista ja myös annetaan osioista ilmaiseksi.
Jos on vähävarainen tai köyhä, ei missään nimessä pidä ostaa uusia vaatteita. Vaatteita saa niin edullisesti mm. uffin euron päiviltä ym. kirppareilta. Myös annetaan osiossa on aika usein hyviä vaatteita varsinkin lapsille.
Talouden suunnittelussa kannattaa myös tehdä en osta mitään kuukausia tai viikkoja, sillä tavalla myöhemmin on sitten helpompaa.
Eihän osamaksu ole mitenkään säälittävää.
Siitä vaan. Kunhan pystyy maksamaan laskut.
En ole köyhä, mutta yksi oma (kummallinen) tapani säästää, on laittaa luottotilille joka päivä 1,75-3,50 euroa. Näin siis myös silloin, kun luottotilillä ei ole velkaa...
Esim. tänään laitoin 1,75 e. Ei ole iso summa. Sitten kun ostan itselleni esim. kampaamon, niin maksan tuolta luottotilillä, jossa onkin edes jonkin verran jo katetta.
Suosittelen laittamaan sivuun JOKA päivä edes vähän, niin ei tunnu isolta.
F