Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hampaiden kunto & ikä

Vierailija
28.04.2021 |

Pientä galluppia:
- ikäsi
- montako juurihoidettua hammasta
- montako poistettua hammasta
- montako paikattua hammasta

Mikä on mielestäsi syy hampaidesi huonoon/hyvään kuntoon?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 42v. Paikkoja on lukuisia. Useita paikkoja on samoissakin hampaissa. Kiillevaurioita, jotka siis syntymästä asti ja levinneet. Ei yhtään juurihoitoa. Poistettu vain viisurit.

Joka kerta tarkastuksessa 1,5 vuoden välein on paikattavaa. Lapsena ei vanhemmat huolehtineet yhtään hampaistani. Karkkia söin paljon ja join limsoja. Nykyisin pesen huolellisesti ja lankaan joka päivä.

Vierailija
2/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

-41v

-3

-0

-monta

Vanhempani eivät huolehtineet hammashygieniasta. Itse pestiin jos pestiin. Toki sitten pikku hiljaa aikuistuessa ymmärsin itse ruveta huolehtimaan, mutta kovin oli myöhäistä. Nyt toivon, ettei enää tulisi juurihoitoja. Kukkaron päälle käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-41v

-3

-0

-monta

Vanhempani eivät huolehtineet hammashygieniasta. Itse pestiin jos pestiin. Toki sitten pikku hiljaa aikuistuessa ymmärsin itse ruveta huolehtimaan, mutta kovin oli myöhäistä. Nyt toivon, ettei enää tulisi juurihoitoja. Kukkaron päälle käy.

Ja siis 2 kertaa päivässä pesu, ksylitoli ruoan jälkeen, lankaus nykyään.

Vierailija
4/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 47. Juurihoidettuja hampaita ei ole. Oikomishoidon takia poistettu neljä hammasta. Paikkoja suussa kymmenen, joista 9 amalgaameja. Amalgaami tulleet ennen täysi-ikäisyyttä (eli ikävuosien 7-18 välillä). Syynä arvelisin olevan se, että liian nuorena jouduin ottamaan vastuun omasta hammashoidosta.

Vierailija
5/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoidetuja 2, yksi implantti, kun juurihoidettu hammas hajosi. Ikä 70 vuotta.

Pesen hampaani aamuin ja illoin ja putsaan erikseen hammasvälit, ei sen kummempaa hampaiden hoitamista

Vierailija
6/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 67 v, juurihoidettuja hampaita  3 kappaletta,  poistettu 1 takimmainen poskihammas, paikkoja 8 kappaletta. Laitettu 1 kruunu murtuneen hampaan tilalle. Ei juurikaan hammaskiveä. Putsaan hampaat hammastikulla/ hammalangalla säännöllisesti ja samoin harjaan hampaat. Aamuisin pesen hampaat aina ennen aamiaista enkä aamiaisen jälkeen. Lapsena en juonut limuja enkä syönyt paljon karkkeja.  Nykyäänkään en juo limuja tai urheilujuomia tai syö usein karkkia. Varmaan  syynä hyvään hammaskalustoon täsä iässä on se, että olen aina hoitanut hampaita ja käynyt säännöllisesti hammaslääkärissä. On varmaan myös tuuria, ettei hampaani ole helposti reikiintyvää sorttia eikä minulle  muodostu paljoa hammaskiveä. 

Vierailija
7/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

64 v

3 juurihoidettua, neljäs eli

1 poistettiin lopulta

Paikattuja varmaan kaikki!

Lisäksi poistettua hammasta korvaava keraaminen silta

+keraamiset kruunut juurihoidetuissa

Harjaus aamuin illoin, hammasväliharja ja lankaus vähintään kerran päivässä.

Kotona ei opetettu hoitamaan hampaita, meillä lapsilla ei edes ollut hammasharjoja! Koulusta sai harjan, joka sitten istui mukissa vuodesta toiseen. Kouluhammaslääkäri lähinnä poisti hampaita. Hammaslankaa tai -väliharjaa ei ollut edes olemassa. Hammastikut olivat lähinnä satunnaisten ruoantähteiden poistoon ruokailun jälkeen.

Nyt vanhana hammaskiven muodostus on loppunut kuin seinään, nuorempana sitä kerääntyi nopeasti.

Vierailija
9/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihoidettuja 2, poistettuja 4, lukuisia paikkoja ja lohjenneita hampaita, ikää 47 v.

Taisin nähdä hammasharjan ensimmäistä kertaa kouluiässä kun hammashoitaja tuli koululle, ekaluokasta asti ollut hampaat täynnä reikiä, jossain kohtaa sitten aloin itse ymmärtää hoitaa hampaitani, vanhempani eivät sitä tehneet.

Omien lasten hampaita olen varjellut huolella.

Vierailija
10/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä galluppia:

- ikäsi 50

- montako juurihoidettua hammasta 0

- montako poistettua hammasta 4 viisuria

- montako paikattua hammasta noin 10

Normaali pesu aamuin illoin ja vuosittainen tarkastuksessa käyminen.

Vierailija
11/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 53v.

Muutaman vuoden välein käyn poistattamassa hammaskiveä, muuta ei ole vuosien mittaan tarvinnut tehdä.

(Ei juurihoidettuja, ei paikattuja, ei poistettuja. Viisaudenhampaat eivät ole vielä tulleet.)

Syy? Ehkä hyvä tuuri vain eikä hampaat reikiinny. Kolme lasta, melkein 30v kaikki, samanlaiset hampaat.

Vierailija
12/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 32v

Juurihoitoja, reikiä, paikkoja tai poistettuja hampaita 0. Viisurit löytyy kaikki 4.

Pesen hampaat joka ilta, juon harvoin mehuja tai hiilihapotettuja juomia (mutta rakastan makeita herkkuja!). Pureskelen purkkaa lähinnä vain aamulla. Liekö reiättömyyden syy sitten hammasluun laadussa?

Vierailija
13/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei juurihoitoja, muutama amalgaamipaikka, ei reikiä aikuisiällä. Hammaskiveä poistattelen parin vuoden välein. Kaikki viisueit pitäis poistaa vaan en uskalla

Vierailija
14/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

29v

2 tai 3, en muista

1 viiasidenhampaiden lisäksi

monia

en hoitanut hampaita ikävälillä  15-25

Vierailija
15/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

57v. Ei yhtään poistettua/juurihoidettua hammasta, yksi kruunu lohkeaman jäljiltä ja neljä paikkaa.

Vähällä olen päässyt,samoin kaikki lapseni. Uuteen ihmiseen tutustuessani hampaat vaikuttavat tosi paljon ensivaikutelmaan.

Vierailija
16/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 34

Juurihoidettu 1 hammas

Ei poistettu yhtään

Paikattu ehkä joka toinen, osa monta kertaa.

Päällimmäisiä syitä huonot geenit, ohuen ohuet hampaat ja refluksi. Ei varmaan ole omat hampaat vanhana.

Vierailija
17/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 vuotta.

Juurihoidettuja hampaita nolla.

Kaikki viisaudenhampaat poistettu, mutta muista syistä ei mitään poistoja.

Yksi paikattu hammas yläkouluikäisenä. 

Vierailija
18/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ikäsi 50

- montako juurihoidettua hammasta 0

- montako poistettua hammasta 3 viisuria, 1 poskihamaas

- montako paikattua hammasta 2

Ensimmäinen reikä löytyi ja paikattiin yli kolmekymppisenä raskauden loppuvaiheessa. Olen bruksaaja ja minulla on kiskot käytössä, suurin vaara hampailleni onkin ristipurenta ja hampaiden tiedostamton pureminen yhteen etenkin stressitilassa. Reikiä ei tule. Kahteen yläetuhampaaseen lsitatin lanknastit esteettisistä syistä niiden kuluttua. Yhden poskihampaan mrnetin sen syvön hiushalkeaman takia (siitä seurasi bakteerien oääsy hammajuureen), ei ollut juurihoidettavissa koska halkeamaä oli biin syvä, tämäkin siis bruksauksen seurausta.

Vierailija
19/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

28v, yksi reikä oli hammasvälissä joskus ehkä 13-14v. Kun olin 17-18v, poistettiin kolme maitohammasta, jotka eivät olleet lähteneet ja pysyvät hampaat olivat muka tulossa tilalle. No eipä tullut kuin yksi. Viisaudenhampaitakin piti kuulemma olla tulossa, mutta eipä puhjenneet yhtään. Sen jälkeen en olekaan käynyt hammaslääkärissä, eli 10 vuoteen..

Vierailija
20/43 |
28.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme poistettua hammasta. Nyt kaluston kunto hyvä, vaikka viimeisestä hammaslääkärikäynnistä on kulunut aikaa jo 15 vuotta. Uskon olevan parasta putsata hampaat aina hiilihydraattien syönnin jäljiltä, joko kevyesti harjaten tai vähintään vedellä purskuttaen. Ja tietysti aamuin illoin harjaus. Taannoin hankitun sähköharjan myötä ikenet vaalentuivat huimasti, joka huomio kannusti edelleen hyvään hammashoitoon.