Olen elämänkatsomukseltani pakana. Muita?
Kommentit (26)
Minä en määrittele itseäni pakanaksi vaan uskonnottomaksi.
Tämä on myös mielenkiintoinen linkki:
https://fi.eferrit.com/kristinuskon-samankaltaisuudet-hindulaisuuden-ka…
Tosin en tiedä myös sen pätevyyttä.
Saattaa olla yllättävää, että suuri osa kristinuskosta on peräisin Intiasta. Itse asiassa vuosisatojen ajan lukuisat historioitsijat ja viisaat ovat huomauttaneet, että hindulaisuudella ei ole ainoastaan hallitseva vaikutus kristinuskoon, vaan monet kristityt rituaalit voisivat suoraan lainata hindujen ( Vedic ) Intiasta.
Kristuksen ja kristittyjen pyhien vertaaminen hindujen opetuksiin
Ranskalainen historioitsija Alain Danielou oli huomannut jo vuonna 1950, että "suuri määrä tapahtumia, jotka ympäröivät Kristuksen syntymää - kuten se liittyy evankeliumiin - kummallisesti muistutti meitä Buddhan ja Krishnan legendoista." Danielou lainaa esimerkkeinä kristittyjen kirkon rakennetta, joka muistuttaa buddhalaisen Chaityan; tiettyjen varhaisten kristittyjen lahkojen tiukka asketismi, joka muistuttaa Jainin ja buddhalaisten pyhien askeettisuutta; pyhän veden käyttö, joka on intialainen käytäntö, ja sanan "Amen", joka tulee hindujen (sanskrit) " OM: sta ".
Toinen historioitsija, belgialainen Konraad Elst, huomauttaa myös, että "monet varhaiset kristilliset pyhät, kuten Roopan Hippolytus, saivat intiimiä tietoa brahmanismista". Elst jopa lainaa kuuluisaa Saint Augustinea, joka kirjoitti: "Me emme koskaan lakkaa katsomasta Intiaan, jossa monia asioita ehdotetaan ihailuksi."
Valitettavasti amerikkalainen intianttinen David Frawley sanoi "toisen vuosisadan jälkeen kristilliset johtajat päättivät irtautua hindulaisista vaikutuksista ja osoittaa, että kristinusko alkoi vain Kristuksen syntymällä". Siksi monet myöhemmät pyhät alkoivat brändättää brasminit "heretiksi" ja Saint Gregory asetti tulevaisuuden suuntauksen julkisesti tuhoamalla hindujen "pakanalliset" epäjumalat.
Itse olen luontouskovainen, kaikella on sielu ja henki, kivistä puihin.
Taidat olla nainen.
Voi pikku pakanaa. Jos olet joskus kokenut rakkautta ja hyväksyntää, se on Jumalan antamaa. Jumala on rakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen luontouskovainen, kaikella on sielu ja henki, kivistä puihin.
Taidat olla nainen.
Mitäs vikaa naisena olossa on? Tuo ei ole sellainen pilkkaava heitto kuin luulet, jonneseni.
Näinhän se on mitä kirjoitat. Itsekin olen siinä mielessä pakana että harjoitan suomalaista luonnon uskontoa sekä vanhaa Kalevalaista perinnettä. En siinä mielessä että uskoisin maan syntyneen esimerkiksi sotkan munasta, vaan enemmän ajatuksen tasolla joitakin käytännön perinteitä harjoittaen.