Onko työttömän mahdollista saada asuntolaina
Edullisempaa asumista ja tuista jää käteen enemmän kuin vuokralordin ikeen alla värjöttely. Kaikki voittaisivat tässä järjestelyssä.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme saa riittävästi asuntolainaa, minä työtön, puolison bruttotulot 3600e. Irtoais max. 50 000e, ei sillä saa kuin homeisen yksiön Kainuusta. Vähän vaikea uskoa, että työtön yksinään saisi mitään.
Porista tuolla saa jo ihan kelpokokoisen asunnon kerros-, rivi- tai omakotitalosta.
No kuka sinne poriin haluaa? Ei kukaan. Siitä johtuvat halvat asuntojen hinnat sillä.
Vierailija kirjoitti:
Asumistukea saa asumismenoihin.
Asuntolainaa saa, jos on vakuuksia tai takaajia. Myös edes jonkinlainen pilkahdus tulevaisuuden paremmasta maksukyvystä on hyväksi.
Takaajana suomen valtio?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä sain lisää lainaa lunastaakseni toisen pois. Mutta asumistukea ei saa kuten vuokra-asuntoon, joten tiukkaa tekee.
Kyllä saa asumistukea omistusasuntoon.
Tulojen pitää olla tosi pienet, tai perheen iso.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain. Asunto oli aika edullinen ja mulla oli omaa rahoitusta 1/3 kauppahinnasta kasassa.
Koska tämä tapahtui? Itse en pätkätyöläisenä saanut ASO-maksuun lainaa, vaikka säästöjä löytyy 60% edestä.
19
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä sain lisää lainaa lunastaakseni toisen pois. Mutta asumistukea ei saa kuten vuokra-asuntoon, joten tiukkaa tekee.
Joo... mulla on tulot käteen 1100€ kuussa, talo yli 250m2. Saan asumistukea 17€ nyt ja sen saan sen takia, että on asuntolainaa. Jos ei ole tai kun ei ole lainaa, en saa enää asumistukea. Nyt lainan korot nostavat menoja sen verran, että saan tuon 17€. Niin, olen eläkkeellä joten tulot eivät tule nousemaan.
Niin, minulla oli lainaa alunperin 30 000, lainaerä 200e/kk. Korkoja siis kuukaudessa nyt 5,63. Asumistuki on puolittunut joka tarkistuksessa, joskus oli 70, mutta takuueläkkeen noustessa (837 nyt) aina pienentynyt. Näin kävi myös ns. vappusatasen tultua, asumistuki laski 24 e:stä kymmeneen. Seuraavassa tarkistuksessa poistuu varmaan kokonaan. Maksan kuitenkin lämmityskuluja satoja euroja kuussa, vedet, kiinteistöverot, vakuutukset ja jätehuollot, kaikki vain nousevat vuosi vuodelta, ja minä kiristän vyötä ja lasken lämpötilaa. Kohta pidän pilkkihaalareita aina päällä.
Mutta en luovuta. Kohta luette jäätyneestä Av-mamman muumiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa mutta ei lainanlyhennykseen. Lisäksi pelkät vakuudet eivät auta, pitää olla myös maksukykyä eli tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme saa riittävästi asuntolainaa, minä työtön, puolison bruttotulot 3600e. Irtoais max. 50 000e, ei sillä saa kuin homeisen yksiön Kainuusta. Vähän vaikea uskoa, että työtön yksinään saisi mitään.
Porista tuolla saa jo ihan kelpokokoisen asunnon kerros-, rivi- tai omakotitalosta.
No kuka sinne poriin haluaa? Ei kukaan. Siitä johtuvat halvat asuntojen hinnat sillä.
Pori on tosiaan karsea asuinpaikka, mutta on tämä sentään 80 000 asukkaan maakuntakeskus, jossa voi opiskella yliopistotasolle asti. Ei tarvitse viisihenkisen perheen asua kaksiossa ja ihmetellä, miten saisi jokaiselle mukulalle oman huoneen väliseinien avulla, ettei tarvitsisi muuttaa kehnommalle alueelle huonojen koulujen piiriin kauemmas työpaikasta. Jos Helsingissä menee vaikka tunti työmatkoihin, niin samalla aikaetäisyydellä Porista ajaa vaikka Tampereelle asti.
Vierailija kirjoitti:
Joku tässä mättää. Meillä bruttotulot yhteensä 3700 euroa, 2 lasta ja asuntolainaa saatiin 120000 euroa muutama kuukausi sitten.
äänelläsi torjutaan köyhyyttä ja pidetään jokaisesta huolta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain. Asunto oli aika edullinen ja mulla oli omaa rahoitusta 1/3 kauppahinnasta kasassa.
Koska tämä tapahtui? Itse en pätkätyöläisenä saanut ASO-maksuun lainaa, vaikka säästöjä löytyy 60% edestä.
19
Vuonna 2015.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19
Vuonna 2015.
No se selittääkin! Tänä päivänä asumisoikeus ei myöskään käy 100% lainan vakuutena vaan omarahoitusosuus on pankista riippuen 10-20%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19
Vuonna 2015.
No se selittääkin! Tänä päivänä asumisoikeus ei myöskään käy 100% lainan vakuutena vaan omarahoitusosuus on pankista riippuen 10-20%.
Ostamani asunto ei kyllä ollut mikään asumisoikeusasunto. Ja omaa rahoitusta oli yli tuon 20%.Asunto itsessään piti pantata vakuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19
Vuonna 2015.
Kyllä. ASO-lainaankin pitää olla omia säästöjä. Otin joulukuussa kyseisen lainan ja tarkkaan syynättiin, vaikka lainasumma oli mitätön, alle 20000 euroa ja mun ansiotulot n.3500e/kk. Yhdessä pankissa olisivat jopa halunneet panttauksia säästöjen lisäksi, kun kilpailutin lainaa.
Ainoastaan jos joku lainaa asuntoaan vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
19
Vuonna 2015.
Ostamani asunto ei kyllä ollut mikään asumisoikeusasunto. Ja omaa rahoitusta oli yli tuon 20%.Asunto itsessään piti pantata vakuudeksi.
Ilmaisin itseäni epäselvästi - en siis olettanutkaan asuntosi olevan ASO vaan halusin tuoda esiin, että lainansaanti on vaikeutunut vuodesta 2015. Enää lainaa ei saa työttömänä / määräaikaisena vaikka olisi säästöjä ja vakuuksia käytössään. Lisäksi asomaksuun otettu laina edellyttää omarahoitusosuutta siinä missä aiemmin lainaa sai koko summalle, kun taas omistusasunnon vakuusarvo ei ole koskaan ollut 100%