Mitä vastata työhaastattelussa kysymykseen ”Miksi haet tätä työtä?”
Jos haet siis tyyliin ihan mitä vaan duunia koska haluat pois nykyisestä duunista/duunipaikasta. Eli myös ns ’huonompia’ tehtäviä verrattuna nykyiseen ja osaamistasoosi.
Rehellinen vastaushan on ”koska nykyinen työnantaja on ihan p***a ja kohtelee huonosti” mut miten muitoilusi haastattelussa?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Koska tämä duuni on himpun verran kiinnostavampi kuin kodittomana oleminen.
Työllistynyt koditon on edelleen koditon. Paskalla palkalla ei myöskään saa asuntolainaa. Asunnottomana saat nykyaikaisen asunnon ja toimeentulotuen päälle joten alle 3000€/kk netto ei kannata koipea ojentaa.
Kannattaa moittia nykyistä työnantajaa, silloin ei ainakaan saa uutta paikkaa, mutta haastatelija saattaa soitella nykyiselle pomollesi kertoen, mitä on kuullut.
Samalla kun pari negatiivista hapannaamaa kitisee työhaastattelukysymyksistä, joku pitää niitä samoja kysymyksiä mukavana tilaisuutena puhua mielekkäistä asioista ja tulee valituksi tehtävään.
Katsokaa hapannaamat oikeasti peiliin ja miettikää, miksi niistä kahdeksasta haastatteluun kutsutusta juuri sinua ei valittu vaan joku toinen.
Mulle haukkui haastattelussa pomo irtisanomisajan. Mut oli irtisanottu koeajalla, olin pouli rehellinen ja sanoin, että työ oli haastavaa ja en ollut koulutettu hommaan, mutta minut valittiin alunperin luonteeni takia. Tämä kaikki oli totta. Toinen pouli mitä jätin kertomatta oli se, että selvisin kyllä töistäni, mutta osa oli oikeasti aika vaikeaa, yksikön päällikkö vihasi minua koska olin nainen enkä juossut joka päivä kysymässä häneltä tarvitseeko hän apua, kuten edeltäjäni teki. Lisäksi olin helpoissa tehtävissä aika tehokas, mistä ei tykätty, kun piti näyttää kiireiseltä ja tehdä hitaasti, kun johtoporras ei erikoisemmin tajunnut mitä teimme. Mutta se oli yllätys, kun tämä pomo sanoi jotenkin näin: "No siellähän ovet käy yhtenään ja sieltä jos ei itse lähde, voi joutua pois sen takia kun vääräväriset kengät jalassa". Sain tuon paikan ja se oli kiva yhteisö, lähdin sitten muualle myöhemmin kun tuo työ oli mulle vähän liiankin helppoa.
Ap. Mieti miksi oikeasti olet hakemassa juuri siihen firmaan mihin olet haastatteluun menossa. Itse sanoisin, että en tunne nykyistä alaa omakseni. Tulevaisuuden suunnitelmiin sanoisin että voisin ehkä joskus myöhemmin kouluttautua, mutta tällä hetkellä tarvitsen miettimisaikaa ja tämä ala tuntuu sellaiselta, mikä voisi olla omani. Kyllä minä tiedän yliopiston käyneitä, useitakin, jotka ovat vaihtaneet ns. ammattikoulutasoiselle alalle ja työllistyneet. En voi todellisia esimerkkejä sanoa, koska henkilöt voi joku tunnistaa. Mutta tämän tyylisiä että kielten opettaja on perustanut korjausompelupalvelun, väitöskirjan tehnyt tohtori on ruvennut taksikuksiksi jne. Nämä esimerkit ovat keksittyjä, mutta vähän sinne päin.
Nykyistä työpaikkaa ei pidä mollata, eikä tarvitse edes juuri mainita, jos ei kysytä. Sittenkin jotain "haluan kehittyä, kaipaan juuri tällaisen työn pariin mitä teillä on tarjolla, minulla on tarve/aika siirtyä eteenpäin".
Oleellista on olla kiinnostunut juuri siitä työstä, mitä haet. Kysele työnkuvasta. Googleta etukäteen ja selvitä, mitä työpaikassa on meneillään. Ole kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
No kai sulla joku syy on hakea just siihen työtehtävään? Mulla on uutisia, kukaan ei halua rekrytoida ihmistä jolla ei oo mitään mielenkiintoa hakemaansa työtä tai firmaa/organisaatiota kohtaan.
Itse hain töitä vain sen takia että saan olla työkkäriltä täysin rauhassa. Sain osa-aikatyötä. Ei mua kiinnosta firma eikä tämä työ juurikaan. Toki puhelimessa
työnantajalle valehtelin että ala kiinnostaa jotta sain paikan. Mitään hakemusta en siis kirjoittanut vaan soitin ja sitä kautta tapaaminen. Kohta 5 vuotta olen ollut tässä työpaikassa. Se mikä tässä työpaikassa mut pitää on se tieto että jos lopetan alkaa työkkäri piinaa kaikenmaailman turhilla kursseilla ym. Mutta tämä työ ei lopu ellen itse lopeta.
Tuo kysymys on minulle muutaman kerran esitetty. Ja kun se on lausuttu, se on yleensä painotettu niin, että paino on sanoilla 'miksi' ja 'työtä': Miksi haet tätä työtä? Mitäpä tuohon muuta voisi vastata kuin että rahan takia tietenkin.
Kysymys olisi aika lailla toinen, jos painotettaisiinkin sanaa 'tätä': Miksi haet tätä työtä? Silloinhan siinä tavallaan pidetään jo selvänä tuota edellistä, ts. että ihminen jotain työtä haluaa, ja nyt kiinnostaa, miksi juuri tätä. Siitä voikin kertoilla jotain järkevämpää.
Rekrytoijat kysyvät tuota kysymystä jälkimmäisessä tarkoituksessa - tai niin heidän ainakin pitäisi. Kaikki eivät kuitenkaan ehkä itsekään ymmärrä, miksi kysymystä kysyvät, ja laukaisevat sen ihan vain mekaanisesti siitä "20 yleisintä kysymystä työhaastattelussa" -listasta, kun eivät muutakaan osaa. Niinpä painotus menee väärin, kysymys muuttaa merkityksensä, eikä siihen saa järkeviä vastauksia.
"Miksi kysyt? Eikö minun pitäisi sinun mielestäsi hakea tätä paikkaa?"
"Ei ollut muutakaan vaihtoehtoa."
"Haluan lisää rahaa, koska rakastan shoppailua ja bilettämistä."
Vaikea kysymys jota oon miettinyt itsekin. Kun aito motivaatio on palkka ja palkkaa saa myös kyseisen firman kilpailijalta. Oon koittanut tutustua firmaan googlella ja keksiä siitä jonkun hyvän puolen.
Vierailija kirjoitti:
”Tehtävä vaikuttaa kiinnostavalta ja minulle sopivalta.”
Mitähän työnhausta tulisi, jos kumminkin puolin luovuttaisiin kaikesta teeskentelystä?
Onhan se totta, että minäkin mieluummin haen joihinkin paikkoihin kuin toisiin, mutta tosiasiassa jos rahaa olisi tarpeeksi muuten niin ei mikään työ niin kiinnostava ole että sitä hakisin. Ja voihan jotain nimenomaista työtä hakea muustakin syystä kuin että se on kiinnostavaa: Vaikka siksi, että arvelee että siinä pääsee helpolla. "Olen mielelläni liukuhihnahommissa, koska niissä voi vajota omiin ajatuksiinsa koko päiväksi, eikä työt ainakaan seuraa kotiin."
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa moittia nykyistä työnantajaa, silloin ei ainakaan saa uutta paikkaa, mutta haastatelija saattaa soitella nykyiselle pomollesi kertoen, mitä on kuullut.
Sain aikoinaan täysin puskista soiton ex-esimehestäni. Hakuin hänet headhuntereille juurta jaksain :)
Tarvitsen rahaa, että saan ruokaa.
Kysyn suoraan että haetteko työntekijöitä kasvun takia vai sen takia että ette kykene pitämään työmiehiä talossa?