Koronarokotus tehty mutta meniköhän kaikki ihan putkeen ja oppikirjan mukaan?
Kummastutti kaksi asiaa:
- rokotettavaa kohtaa ei missään vaiheessa pyyhkäisty desinfioivalla aineella vaan iskettiin piikki suoraan olkapäähän. Olisiko pitänyt?
- henkilöllisyyden jouduin toki todistamaan (ajokortilla), mutta nimeä tai hetun loppuosaa ei varmistettu kysymyksellä. Olisiko pitänyt? Ainoa kysymys oli "oletko sairastanut koronavirustaudin" johon vastasin "en tietääkseni".
Rokote oli Pfiser ja paikkakuntana Helsinki. Rokottaja puhui hoono soomi.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla toimittiin, kun itse sain rokotteen. Sama rokote, paikkakunta Järvenpää.
Tosin minulta kysyttiin lisäksi, että onko mahdollista että olisin raskaana. Mutta aloituksesta ei käy ilmi olisiko kysymys ollut relevantti ap:lle.
Kyllä ainakin takavuosina opetettiin sairaanhoitajakoulutuksessa, että aina ihon pitää olla puhdas ja desinfioitu kun piikitetään ettei bakteerit pääse elimistöön.
No ei ihan mennyt putkeen. Kerran verikokeen ottaja meinasi noin vain tökätä neulan. Minä ilmoitin tyynesti, että puhdistahan ensin, en halua verenmyrkytystä. No putsasi sitten, onneksi olen tuollaiseen törmännyt vain kerran.
- rokotettavaa kohtaa ei missään vaiheessa pyyhkäisty desinfioivalla aineella vaan iskettiin piikki suoraan olkapäähän. Olisiko pitänyt?
Ei ole tarpeen, ellei rokotettavan perushygieniassa ole selkeitä puutteita. THL ohjeistaa näin https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/tietoa-rokotuksista/…
Asia erikseen on esim. suoniverinäytteen ottaminen tai punktiot, jolloin iho desinfioidaan riittävän suurella turvamarginaalilla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ainakin takavuosina opetettiin sairaanhoitajakoulutuksessa, että aina ihon pitää olla puhdas ja desinfioitu kun piikitetään ettei bakteerit pääse elimistöön.
Uutisissa näytettiin, kuinka olkappäähän pistettiin piikki ja pistäjämiehellä oli valmiina laastari joka lätkäistiin pistonkohdan päälle. LAASTARI oli pois suojapaperistä liimattuna pistäjän peukalon selkämykseen. Näin kotona-aikana nättiä.
Verikoe on eri asia kuin rokotus. Rokotettaessa ei tarvitse puhdistusta ellei henkilö ole huomattavan epähygieeninen.
Vierailija kirjoitti:
No ei ihan mennyt putkeen. Kerran verikokeen ottaja meinasi noin vain tökätä neulan. Minä ilmoitin tyynesti, että puhdistahan ensin, en halua verenmyrkytystä. No putsasi sitten, onneksi olen tuollaiseen törmännyt vain kerran.
Tuskin olisit tuosta saanut sepsistä... Paikallisen infektion ehkä.
Ei sillä ole enää mitään merkitystä kun otit jo pedon merkin
Samalla tavalla toimittiin, kun itse sain rokotteen. Sama rokote, paikkakunta Järvenpää.