Miksi olet työtön? etkö tee hakemuksia vapaaehtoisesti?
Valitettavan moni työtön ajattelee, että työkkärin pitää löytää työttömälle töitä ja työttömän itse ei tarvitse tehdä asian eteen mitään. Hakemuksia ei tehdä vapaaehtoisesti ollenkaan. Missä on työttömien yhteiskuntavastuu? Kyllä niitä työhakemuksia pitää kirjoitella ilman työkkärin patisteluakin mutta koska niin ei tehdä niin töitä ei löydy ja ollaan sitten työttömiä. On ollut puhetta aktiivimalli kakkosesta jossa valitettavasti karensseja on lyhennetty. Toivottavasti seuraava hallitus korjaa ilmeisen virheen ja palauttaa karenssien keston
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta
Kommentit (69)
Tuttu on koko elämä ollut töissä. Hyvin ahkera, yritteliäs ja täynnä kokemuksia. Coronan takia jäi työttömäksi.
Hän samantien etsii itselleen uudellenkoulutusta. Löysi te-toimiston kautta yhden koulutuksen johon hänen profiilinsa sopii. Hän pääsi koulutuksen haastatteluun. Kertoi kouluttajille vielä että on oppisopimuspaikka valmiina, hän on perehtynyt ja valmistautunut ihan 110%.
Ei kelvannut! Työvoimatoimisto hylkäsi hänet. Kova isku oli.
Ensi kerralla kun haukutte ty öttö miä, niin miettikää tätä!! Su o messa halutaan että ihmiset makaavat kotona tekemättä mitään.
Siinä ne ha lli tukset saavat riidellä ja vispata työllisyysasiaa ikuisuuksiin.
JOs on vähänkin erilainen tausta, että puhut muuta kieltä, olet tehnyt eri tavalla niin heti syrjäytyy Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliohjaajat tykkää, kun omaiset sanoo, että voi harmi, kun ei voida osallistua, kun ei ole autoon rahaa eikä linja-autot kulje.
1,6 miljoonaa eläkeläistä. En haluaisi olla sosiaaliohjaaja ja pähkäillä miten kaikki järjestetään. Miten eläkeläisten mökkien siivous ja kun ei anopilla ole edes ajokorttia, ei mitään mahdollisuutta päästä mökilleen kun omaiset joutuu luopumaan autosta.
Ansiosidonnaisen porrastus. Onneksi olkoon Hallitus, saatte hoitaa eläkeläiset, kiitos ettei meidän omaisten tarvitse osallistua, kiitos, kiitos.
Telkkarin katselu sopii paremmin meille, sosiaaliohjaajille terveisiä ja onnea eläkeläisten hoidon järjestelyihin.
P. S Anoppi on tarkka siivouksesta, Onnea
Isällä on kolmen metrin korkuinen läjä rankoja odottamassa sirkkelöintiä. Jonkun pitäis sinne mennä avuksi. Meilläpäin muuten niitä puita ei sitten vaan nakota läjään latoon, vaan yksitellen pinotaan ja riveihin pitää jättää ilmarakoa että kuivuvat kunnolla. Toivottavasti kaupunki sinne jonkun lähettää avuksi. Itse ajattelin grillailla täällä kaupungissa, koska se on mukavaa ja paarmatkaan ei pure.
Jep, päättäjät on hyvätuloisia joten he ei osaa ajatella asioita.
Mekin ollaan ajateltu tuota grillin hankintaa.
Meidänkin vanhempien mökillä olisi noita kaatuneita puita, mutta ehkä kaupunki lähettää metsurin, oikein ammattimiehen.
Olen kirjoittanut vapaaehtoisesti hakemuksia ja päässyt jopa haastatteluihin asti, ihan ilman työkkärin patisteluja. Ei ole tärpännyt.
Avoimia hakemuksia olen laittanut myös.
Vierailija kirjoitti:
On todellinen ongelma, että yli 50 vuotiaat harvoin pääsevät edes haastatteluihin, vaikka laittaisivat satoja hakemuksia. Jos olet vielä yli 50 vuotias alan vaihtaja - esim. terveysrajoitteiden vuoksi - niin tilanne on entistä hankalampi. Kukaan työnantaja ei opeta sen ikäistä uuteen työhön, vaikka oppimiskykyä olisi.
Sen ikäisillä ei ole enää lastenhoito-ongelmia ja on elämänkokemusta, että ne hyvät puolet kannattaisi työnantajien ajatella ja antaa edes koeajalle töitä.
Mielestäni 50+ ikäisille voisi opettaa tietokoneella tehtäviä etätöitä, joita voisi tehdä kotona omaan tahtiin, niin terveys kestäisi. Itsekin tekisin niitä mielelläni, vaikka olen jo eläkkeellä.
Paitsi että tän päivän 50+ on tietsikan ja eri ohjelmistojen kanssa huomattavan paremmin sinut kuin junnut, jotka osaa justa ja just somettaa peukulla. Töitä tässä tarvitaan eikä paapomista. Palkkatöitä.
Myrskyt kaataa puita nykyään siihen malliin, että on kaupungin metsureilla eläkeläisten mökillä tulevaisuudessa hommaa.
Omaisilla ei ole enää rahaa autoon niin eipä tarvitse noita puuhommia tehdä.
Mitäs telkkarista tulikaan tänä viikonloppuna?
Hyvä päätös leikata nuorempien tuet, päästään vähemmällä.
Minä olen yli 50, sain töitä. Mutta taitaa olla harvinaista. Mies on miltei 60v, ei ole saanut töitä.
Vierailija kirjoitti:
mt-ongelmat
Kun nuorin lapsi täyttää 18, menen lääkäriin ja sanon, että olen masentunut. Ei enää aktivointeja.
Teen päivät käsitöitä ja tykkään katsella telkkaria.
Olen osa-aikatyössä ja haen sitten siihen päälle Kelalta rahaa. Yrittänyt hakea toista osa-aikaista työtä lisäksi, mutta ongelma on se, ettei kukaan halua työntekijää, jonka vuorot pitää sovittaa yhteen toisen työn kanssa ja ottaa huomioon myös lapsiperheen arki. Eli en voi tehdä aamu kuudesta ilta kymmeneen töitä, vaan oltava myös kotona välillä. Tietenkään vuoroja ei voi saada vapaapäiville, vaan pitäisi olla joka päivä käytettävissä. Eli löysässä hirressä ollaan tässä.
Miksi te työttömät ja mt-henkilöt ette mene hoitoalan töihin? HUS:ssa esim. kuuluu olevan hirveä pula hoitajista, siellä on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliohjaajat tykkää, kun omaiset sanoo, että voi harmi, kun ei voida osallistua, kun ei ole autoon rahaa eikä linja-autot kulje.
1,6 miljoonaa eläkeläistä. En haluaisi olla sosiaaliohjaaja ja pähkäillä miten kaikki järjestetään. Miten eläkeläisten mökkien siivous ja kun ei anopilla ole edes ajokorttia, ei mitään mahdollisuutta päästä mökilleen kun omaiset joutuu luopumaan autosta.
Ansiosidonnaisen porrastus. Onneksi olkoon Hallitus, saatte hoitaa eläkeläiset, kiitos ettei meidän omaisten tarvitse osallistua, kiitos, kiitos.
Telkkarin katselu sopii paremmin meille, sosiaaliohjaajille terveisiä ja onnea eläkeläisten hoidon järjestelyihin.
Isällä on kolmen metrin korkuinen läjä rankoja odottamassa sirkkelöintiä. Jonkun pitäis sinne mennä avuksi. Meilläpäin muuten niitä puita ei sitten vaan nakota läjään latoon, vaan yksitellen pinotaan ja riveihin pitää jättää ilmarakoa että kuivuvat kunnolla. Toivottavasti kaupunki sinne jonkun lähettää avuksi. Itse ajattelin grillailla täällä kaupungissa, koska se on mukavaa ja paarmatkaan ei pure.
Myös punkkeja ja käärmeitä alkaa olla nyt kun ilmat lämpenee.
Vierailija kirjoitti:
Haen töitä minkä ehdin, mutta näyttää siltä, että valmistun työttömäksi (lähtö edellisestä paikasta tuli yt-neuvotteluiden takia). En jostain syystä kelpaa enää edes aiempaa alempaa koulutustani vastaaviin tehtäviin, mutta maisteritason hommiin olen taas liian kokematon. Tai sitten ikä vaikuttaa, lapseton 32v nainen on kai sitten riski, eikä vapaaehtoista lapsettomuutta voi tuoda mitenkään esiin missään (ja onhan sekin epäilyttävää joidenkin mielestä).
Naisena oot aina väärän ikänen tai muuten vaan väärä. Olen samassa tilanteessa mutta ikää on 30 vuotta enemmän. Ei pelkoa työllistymisestä.
Onko joku oikeasti noin typerä kuin tuo aloittaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarjolla kuin vuokratöitä ja se on orjatyötä. Ihmiset jo periaatteesta vastustaa vuokratöitä. Heti kun vuokratyö kielletään, alkavat työttömät hakea töitä.[/quote
Itse tein kassan töitä vuokratyöfirmalla ja vuosituloni oli 39 000 euroa, vakitöissä ei koskaan ollut näin korkea. Vuokratyö on kätevä silloin kun elämäntilanne ei salli taipumista työnantajan työaikoihin. Esim. itse opiskelin iltalinjalla ja oli kätevää kun sai pitää vapaat juuri silloin, kun niitä tarvitsi. Kesälomat saa pitää kun haluaa, ilmoittaa vain "ettei ole käytössä". Vuoroja sai tehdä niin paljon kuin halusi.
Meilläkin on paljon lähihoitajia vuokratyöfirman kautta jotka eivät edes halua hakea vakipaikkaa. Syynä paremmat lisät jos suostuu extravuoroihin ja juurikin tämä, että saa itse määritellä milloin ja missä tekee.
Miksi tekisin?
Olen yli 40-vuotias, ilman koulutusta ja työkokemustakaan ei ole oikeastaan yhtään. Minun kaltaisiani ei tässä maassa kukaan palkkaa. Ajan tuhlausta olisi minulta hakemuksien teko. Viimeisen viiden vuoden aikana olen tainnut hakea kolmea työpaikkaa. Jatkossa tuskin haen yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te työttömät ja mt-henkilöt ette mene hoitoalan töihin? HUS:ssa esim. kuuluu olevan hirveä pula hoitajista, siellä on töitä.
Ei kestä pää paria viikkoa pidempään. Työstressi nousee liian suureksi. Jos saisi ottaa omaa lomaa milloin haluaisi ja Kela maksaisi niistä päivästä, niin silloin se ehkä voisi toimia.
Töihin ei vain pääse. Jokainen työtön on varmaan laittanut hakemuksen kaikkiin vuokrafirmoihin ja vastausta ei ole tullut. Työnantajat palkkaavat vain hyviä työntekijöitä. Muita kuin vuokratöitä en nykyisin enää ole. Jos on kovaa osaamista, niin silloin voi perustaa oman yrityksen ja myydä osaamistaan isommalle yritykselle.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen työtön on varmaan laittanut hakemuksen kaikkiin vuokrafirmoihin ja vastausta ei ole tullut.
Kerran laitoin yhteen, ja kerran kävin yhdessä ulkomailla. Vuokrafirmojen "työt" ovat fuulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kestä pää paria viikkoa pidempään. Työstressi nousee liian suureksi. Jos saisi ottaa omaa lomaa milloin haluaisi ja Kela maksaisi niistä päivästä, niin silloin se ehkä voisi toimia.
Luuleeko joku oikeasti, että näihin hoivatyöpaikkoihin vain ”mennään”? Ensin pitää hakea koulutukseen, opiskella se kolme vuotta ja sinnekään ei kaikki pääse.