Voi herranjumala mikä tuo tilannehuone.fi oikein on
Ja ketkä sitäkin oikein ylläpitää?
Kyllä täytyy ihmisen olla utelias.
Kommentit (19)
miksi niitä pitäisi seurata?
Mutta joskus kun paloautoja yms. menee jonnekin lähelle, on ok katsoa ettei ole esim. metsäpaloa lähettyvillä.
tarkistaa, että mistäköhän syystä tuolla nyt ambulanssi ajelee :O
Sieltä saa hätätapauksessa tietoa. Esim, niistä metsäpaloista. En tiedä ketään kuka sitä kyttäisi joka tapauksen sattuessa. Itse tarkistan lähinnä vain silloin kun paloautoja menee tästä. (asun korvessa, metsän keskellä ja onkin vähän outoa jos paloautoja menee ohi, jolloin oikeasti katson, ettei ole metsäpaloa.) Ja metsäpalo täällä on ollutkin. Mikä ei onneksi ylettynyt tänne.
on palo/ensivastemiehiä ja käyvät kattoos useinki sielä kun ei oo päivystystä. kyllä mä katon joskus ainakin jos lähelle tulee jotain, ehkä pikkusen eri asia asua maalla/tuntea melkein kaikki kun tulee hälyytys. jos asuisin isommassa paikassa niin tuskin kävisin. mutta täälä toimii myös tuo puskaradio kohtuullisen hyvin :)
Freelance-toimittajat käyttää. Jos sattuu lähellä jotain niin osaa olla ekana paikalla. En tosin ota kantaa onko se hyvä vai huono asia.
Tilannehuone kertoi heti mitä oli tapahtunut, koska silminnäkijä laittoi tonne tietoa.
Uhria ei oltu vielä tunnistettu ja ehdin paikalle ennen kuin poliisi ilmoitti minulle.
Kiitos hyvästä paikasta!
kummallista tuossa sivustossa nyt on? 112.fi sivulta löytyy nuo samat perustiedot ja suurin osa noista pidemmistä jutuista on kuitenkin suoraan lehtien sivuilta kopioituja, ei sinne kerätä mitään tietoja onnettomuuksien uhreista tms. Toivon ainakin ettei kukaan tyhmä yritä sinne kirjoitella tietoja, että meidän naapurin Masa siellä kännissä törmäili suojatiellä jalankulkijoihin.
Metsäpalojen yms. kannalta tuo on hyödyllinen, samoin joidenkin rakennuspalojen ja onnettomuuksien vuoksi teitä ja katuja voidaan joutua sulkemaan. Hyvähän näistä on etukäteen tietää, ei tarvitse mennä ruuhkaan ihmettelemään.
Sivustoa käyttävät esimerkiksi toimittajat, jotka seuraavat tiedotusvälineensä levikkialueella sattuvia suurempia tulipaloja ja onnettomuuksia. Tiedot tilannehuoneeseen tulevat suoraan pelastuslaitosten hälytystietojärjestelmistä, ja näin toimittajat pysyvät kartalla siitä, mitä tapahtuu ja missä, kuten tietysti kaikki muutkin tilannehuonetta seuraavat.
Sivuilla olevat pidemmät jutut eivät ole varsinaisesti kopioituja lehtien sivuilta, vaan lehdet lisäävät tekemänsä pikku-uutiset tilannehuoneeseen itse.
Tilannehuone.fi on sivusto jolle hätäkeskus tiedottaa että mitä ja missä on tapahtunut esim: Masku 21.3.2012 13.54 Maastopalo keskisuuri ... sinne ei ilmoiteta henkilökohtaisia tietoja sen enempää kuin syntymävuosi. Joskus silloin Tällöin siellä saattaa olla joku poliisien juttu esim ryöstöt.
Näin joskus auton katollaan lumisella pellolla, mutta mitään ei tapahtunut ympäristössä. Lunta satoi, ei näkynyt jälkiäkään ympärillä. Ennen kuin läksin pellolle rämpimään auton luo, tsekkasin tilannehuoneen, josta selvisi että tilanne on tapahtunut 3 h sitten ja avut varmaan jo saatu. Se, ettei ollut poliisin/palokunnan laittamaa nauhaa auton ympärillä jostain syystä, hämäsi. Mutta ei siis tullut kuormitettua hätäkeskusta turhalla puhelulla.
Itse seurailen toisinaan että mahtaako mies tulla myöhässä kotiin työvuorosta, pelastushommissa kun on.
Vierailija kirjoitti:
on palo/ensivastemiehiä ja käyvät kattoos useinki sielä kun ei oo päivystystä. kyllä mä katon joskus ainakin jos lähelle tulee jotain, ehkä pikkusen eri asia asua maalla/tuntea melkein kaikki kun tulee hälyytys. jos asuisin isommassa paikassa niin tuskin kävisin. mutta täälä toimii myös tuo puskaradio kohtuullisen hyvin :)
"hälyyyytys"...
Oot kyllä TOSI lande...
Mä katon useinkin, kun murkut on tulossa liian myöhään kotiin, ettei vaan ambulanssi olisi ajanut sinnepäin, missä ovat : O
Kuulin äsken sarjatuliaseen ääntä kaupunkialueella. Kävin henkeni pitimiksi tilannehuoneessa tsekkaamassa!
Näkyy hälytysajot. That's it.