Miksi olet työtön? etkö tee hakemuksia vapaaehtoisesti?
Valitettavan moni työtön ajattelee, että työkkärin pitää löytää työttömälle töitä ja työttömän itse ei tarvitse tehdä asian eteen mitään. Hakemuksia ei tehdä vapaaehtoisesti ollenkaan. Missä on työttömien yhteiskuntavastuu? Kyllä niitä työhakemuksia pitää kirjoitella ilman työkkärin patisteluakin mutta koska niin ei tehdä niin töitä ei löydy ja ollaan sitten työttömiä. On ollut puhetta aktiivimalli kakkosesta jossa valitettavasti karensseja on lyhennetty. Toivottavasti seuraava hallitus korjaa ilmeisen virheen ja palauttaa karenssien keston
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta
Kommentit (69)
Olen työtön, koska työnantajat eivät ole suostuneet päästämään minua töihin. Ja kyllä olen ihan vapaaehtoisesti heille kirjoitellut hakemuksia ja ilmoittanut että mielelläni töitä tekisin. Työkkäristä en ole saanut mitään, enkä mitään sieltä kyllä odotakaan.
Kokkareiden toimistolla aamukahvin kanssa pullaakin?
SuomessA on ihmisiä joita ei työnantaja palkkaa.
- yli 50v
- ei suosittelijoita(johtaja, omistaja ym)
- alkuperä
- listattu
- mt
Kannattaa opiskella yli 50v mutta itseään varten. Joku suoritti tutkinnon ja työn vaihto ei onnistu iän takia.
Kaffepulla kirjoitti:
Monella on pelkoja ja riittämättömyyden tunnetta. Moni ei oikeasti halua töihin. Saa enemmän tukia työttömänä ja pärjäähän sitä niinkin, joten miksi nähdä vaivaa.
Niin kauan kun tuet ovat tällä tasolla, työttömyys tulee jatkumaan.
Ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja sen jälkeen työmarkkinatuki 530 netto. Muita tukia ei saa, jos on asuntolainaa tai mökki. Katsotaan miten paperimiehet pärjää.
Itse teen suorittavaa toimistotyötä, jossa toimenkuvaan kuuluu vähän joka osasto, eli kokemusta on ja rehellisesti viimeisen 5 vuoden aikana en ole päässyt kertaakaan edes haastatteluun asti vaikka olen hakenut juuri koulutustani ja kokemustani vastaavaa työtä ja olen tälläkin hetkellä työsuhteessa.
Voin kuvitella kuinka mahdotonta tämä olisi aloilla joilla on vähemmän hommia ja jos on jo valmiiksi työtön.
4 vuotta työnhakua ja 200 hakemusta
1 vuosi: 9 työhaastattelua
2 vuosi: 7 työhaastattelua
3 vuosi: 2 työhaastattelua
4 vuosi: 0 työhaastattelua
Nyt olen hakenut kouluun yhteishaussa kun töihin ei pääse.
Olen työtön, koska minua ei mikään taho halua töihin. Olen 53v. Laitan hakemuksia koko ajan.
Ihmettelen millä avuilla ap on töissä kun tällainen aloitus piti tehdä? Eikö oikeasti raksuta korvien välissä mikään?
Asun ummikko-suomenkielisenä ruotsinkielisellä alueella. Kaikki hakuni tyssäävät tuohon kielitaidottomuuteen. En ole koskaan ollut hyvä kielissä. Pitäisi muuttaa toiselle paikkakunnalle. Pa:na sekin vaikuttaa ylivoimaiselta.
On todellinen ongelma, että yli 50 vuotiaat harvoin pääsevät edes haastatteluihin, vaikka laittaisivat satoja hakemuksia. Jos olet vielä yli 50 vuotias alan vaihtaja - esim. terveysrajoitteiden vuoksi - niin tilanne on entistä hankalampi. Kukaan työnantaja ei opeta sen ikäistä uuteen työhön, vaikka oppimiskykyä olisi.
Sen ikäisillä ei ole enää lastenhoito-ongelmia ja on elämänkokemusta, että ne hyvät puolet kannattaisi työnantajien ajatella ja antaa edes koeajalle töitä.
Mielestäni 50+ ikäisille voisi opettaa tietokoneella tehtäviä etätöitä, joita voisi tehdä kotona omaan tahtiin, niin terveys kestäisi. Itsekin tekisin niitä mielelläni, vaikka olen jo eläkkeellä.
Taloussanomissa oli, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä. Ansiosidonnaista saa puolitoista vuotta ja se porrastetaan sitten työmarkkinatuki 530 netto. Ulosottoa pukkaa Suomessa, asuntolainat jää maksamatta, kohta pelastetaan pankkeja. Perikuntien asuntoja ei saa myytyä mihinkään.
Siksi, että olen mieluummin kotona lasten kanssa kuin menen epämieluisaan työpaikkaan. Ja niitä mieluisia on aika vähän tarjolla tällä alueella.
Itseasiassa valehtelin vähän, en ole enää työtön. Se oikea paikka tuli vastaan, hain sitä ja pääsin. Ihan ilman työkkärin apua.
Vierailija kirjoitti:
On todellinen ongelma, että yli 50 vuotiaat harvoin pääsevät edes haastatteluihin, vaikka laittaisivat satoja hakemuksia. Jos olet vielä yli 50 vuotias alan vaihtaja - esim. terveysrajoitteiden vuoksi - niin tilanne on entistä hankalampi. Kukaan työnantaja ei opeta sen ikäistä uuteen työhön, vaikka oppimiskykyä olisi.
Sen ikäisillä ei ole enää lastenhoito-ongelmia ja on elämänkokemusta, että ne hyvät puolet kannattaisi työnantajien ajatella ja antaa edes koeajalle töitä.
Mielestäni 50+ ikäisille voisi opettaa tietokoneella tehtäviä etätöitä, joita voisi tehdä kotona omaan tahtiin, niin terveys kestäisi. Itsekin tekisin niitä mielelläni, vaikka olen jo eläkkeellä.
Meidän kaupungissa toimistotyöt esim. palkkatukityöt menee ammattikorkeakoulun käyneille Tradenomeille. Itse sain nyt vuodeksi tällaisen työn, palkka 2200 brutto ja tulee myös etätyötä.
Kyllä alan koulutus pitää olla esim. kokouksissa kymmensormijärjestelmän osaaminen välttämätön, pitää olla nopea kirjoittamaan, vihko + kynä liian hidas.
Sain juuri vakityön. No, olenkin reilusti alle 50-v...2 kuukautta.
Yritykset palkkaavat mieluummin töissä olevia, kuin työttömiä.
On paljon hienompi kertoa henkilöstölehdessä, että Kari siirtyy meidän palvelukseen Yritys Oy:n palveluksesta, kuin että otimme töihin viisi vuotta työttömänä olleen Karin.
Samahan se on parisuhdemarkkinoilla: kun olet sinkku, ketään ei kiinnosta - kun olet varattu olisi tulijoita jonossa.
Kun ei saa töitä pitää nauttia muista asioista esim. asunnon pystyy pitämään todella puhtaana ja siistinä, televisiosta tulee hyviä sarjoja, elokuvia ja urheilukilpailuita. Jää aikaa harrastaa liikuntaa, leipoa ja tehdä ruokaa. Välillä on myös ihan kiva tehdä joku työpätkä ja nähdä ihmisiä ja aina on tiedossa se pitempi loma.
Olen säännöllisesti työssäkäyvä työtön.
Teen vuoron viikossa eli 500 suojaosan verran.
850 netto jää laskujen jälkeen.
En tarvi yhtään enempää rahaa ja vapaa-aikaa riittää.
Kiitos Marin!
Miten te jaksatte vastata näin surkeisiin trolleihin.
Sviddu mä en tee mitään ilman liksaa.
Haen töitä minkä ehdin, mutta näyttää siltä, että valmistun työttömäksi (lähtö edellisestä paikasta tuli yt-neuvotteluiden takia). En jostain syystä kelpaa enää edes aiempaa alempaa koulutustani vastaaviin tehtäviin, mutta maisteritason hommiin olen taas liian kokematon. Tai sitten ikä vaikuttaa, lapseton 32v nainen on kai sitten riski, eikä vapaaehtoista lapsettomuutta voi tuoda mitenkään esiin missään (ja onhan sekin epäilyttävää joidenkin mielestä).
Ei ole tarjolla kuin vuokratöitä ja se on orjatyötä. Ihmiset jo periaatteesta vastustaa vuokratöitä. Heti kun vuokratyö kielletään, alkavat työttömät hakea töitä.