Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olisipa mukavaa, jos autoilijat muistaisivat nämäkin säännöt liikenteessä.

Vierailija
16.08.2006 |

Suojatietä lähestyvällä kuljettajalla on kolme velvollisuutta:

1. Ajettava nopeutta, jolla ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä.

2. Annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on astumassa suojatielle tai on jo siellä.

3. Suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ei saa ohittaa pysähtymättä.

Joudun itse lähes viikoittain tilanteeseen, jossa joudun henkeni kaupalla väistämään autoa suojatiellä. Usein käy myös niin, että antaessani itse tietä suojatielle astuvalle, ajaa toinen auto viereistä kaistaa jarruttamatta suojatien yli. Hirvittää pienten ekaluokkalaisten puolesta...

Pitäisiköhän pistää pystyyn kansalaisliike, joka sopisi ilmoittavansa vaaratilanteita aiheuttavan kuljettajan rekisterinumeron heti poliisille? Luulisi, että puhelinten ruuhkautuessa painostus valvonnan lisäämiseen kasvaisi ja ehkäpä autoilijoiden asenteetkin muuttuisivat.

Mitä mieltä olette? Vai tuleeko parempia ehdotuksia? Itse olen valmis ryhtymään toimeen (erityisesti lasten) liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoo kerta, kun itse oon meinannu jäädä auton alle suojatiellä kyseessä oli musta maija.. pojilla oli KOVA kiire Töölön selviämisasemalle kahville (auto takaosa oli nimittäin ihan tyhjä ja häly EI ollut päällä).

Että mitä isot edellä, sitä pienet perässä.

Vierailija
2/6 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös meille sääntöjä noudattaville autoilijoille olisi mukavaa, jos ei joku olisi tulossa heti takaluukusta sisään, kun oikeaoppisesti hiljentää ja pysähtyy suojatien eteen!! Itse pysähdyn aina, jos joku on selvästi suojatien reunassa odottamassa. Mielestäni sen voi katsoa suojatielle astumiseksi. Jos odottaa sitä, että jalka on jo ilmassa, voi olla liian myöhäistä pysäyttää hiljaisestakin nopeudesta.

Jalankulkijat sen sijaan voisivat ystävällisesti käyttää annettua tilaa (erityisesti aikuiset, lasten pelon ymmärtää ja se on jopa suositeltavaakin, ettei heti ryntää, kun joku antaa tilaa). Mutta siis täällä suht hiljaisilla pikkukaupungin teillä aikuiset ihmiset seisovat suojatien reunassa ja kun sitten pysähdyn, vittovatkin kädellä menemään ja menevät vasta, kun olen ajanut pois. Se on ÄRSYTTÄVÄÄ. Jos autoilija on kohteliaasti pysäyttänyt auton, ei se paljon auta, että siinä vaiheessa heilauttaa kättään, että mene vaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ei ajamista punaisia päin.

2. Jos on ihan pakko ajaa punaisia päin, ajaisitte edes kuitenkin niin, että risteävä jalakulkijoiden valo ei olisi vihreä siinä vaiheessa kun pyyhällätte suojatielle. Onko tarkoituksenne tappaa?

3. Kääntyessänne varmistakaa, ettei sivulta ole tulossa pyöräilijää tai jalankulkijaa tielle. Lapsien taas on opetettava katsomaan vasemalle, oikealle, sitten vielä vasemmalle, sitten eteen ja taakse, ja sitten vielä oikealle ja vasemmalle.

Vierailija
4/6 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tielle yllättäen loikkaavat jalankulkijat ovat marginaalitapauksia, suojatiestä piittaamattomat kanssa-autoilijat sen sijaan arkipäivää.

Vierailija
5/6 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin lapsen kanssa pyöräillessä hirvittää, kun mutkan takaa saattaa hyökätä yhtä-äkkiä auto suojatielle, tai sitten venaillaan tuntikaupalla suojatien edessä, kun autoilijat ei ymmärrä, että se ois heidän velvollisuus väistää, ja lapsen kanssa ei ihan pieneen väliin viitsi lähteä sompailemaan.

Mutta totta tuokin, että turvavälit on usein niin pieniä, että nekin autoilijat, jotka haluaisivat pysähtyä, eivät sitä uskalla tehdä! Näin on käynyt mulle itsellenikin auton ratissa.

Vierailija
6/6 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoilijat punkevat ihan väkisin päälle. Kauhistuneena kerran seurasin Tampereen Kalevanpuistotiellä Tammelan koulun risteyksessä, kun kääntyvät autot melkein niittasivat alleen suojatietä ylittäviä lapsia. Tosi törkeää, vaikka kaikki autoilijat eivät tietysti syyllisty tällaiseen.

Ja toinen perisynti on juuri tuo, että ajetaan suojatien eteen pysähtyneen auton ohi. Se on suorastaan sääntö, ja tosi vaarallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän