Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kahden eri asiantuntijan mielipide: 30-80% ihmisistä narsisteja

Vierailija
27.04.2021 |

Ensimmäisessä videossa asiantuntija sanoo että 20% ihmisistä on terveitä (eli eivät ole narsistisia). Toisessa videossa (kohta 13:30->) eri asiantuntija sanoo, että 30% väestöstä on narsisteja.

Ne puheet että 1-4% väestöstä olisi narsisteja voidaan unohtaa. Tuo luku kertoo vain kuinka moni on saanut diagnoosin. Narsismi on huomattavasti yleisempää, sillä narsistit eivät yleensä hakeudu hoitoon - miksi hakeutuisivat koska ovat mielestään parempia kuin muut, eikä heitä mikään vaivaa.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No höpsis. Jos narsisteja olisi 80% niin sehän tarkoittaisi, että oikeastaan kaikki ovat narsisteja. Joka tarkoittaisi sitä, että se narsistinen käytös ei ole mikään vaiva tai diagnoosi vaan pelkästään ihmisluonto.

Ainakin toivon, että näin ei ole, mutta enpä yhtään ihmettelisi.

Kyllä narsismi voi olla vaiva ja diagnoosi, vaikka se olisikin lähes kaikilla. On muitakin sairauksia, jotka ovat lähes kaikilla ainakin jossain vaiheessa elämää.

Vierailija
42/46 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä puhutaanko itsekeskeisyydestä vai narsistisesta persoonallisuushäiriöstä. Ne EIVÄT ole synonyymeja keskenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä vahingoniloisia, empatiakyvyttömiä,manipuloivia,pahansuopia, minä-minä itseensä rakastuneita ja muitakin siihen manipuloivia narskuja nykypäivänä riittää..somet ym.vaan ruokkivat niiden itseriittoisuutta..."Autetaan", jos saadaan nimi lehteen ja/tai somessa näkyvyyttä tai joku/jotkut nyt edes näkee tämän auttamisepisodin jne. Saavat raivokohtauksia pikkuasioista ja yllättäen, kontrolloivat muita, eivät kuuntele muita yhtään,. itse koko ajan äänessä ja toki lähinnä itseään kehuen , muut ovat olemassa vain näitä listääkseen, jos et cheerleadaa näitä, saat tuta sen raivon ja kostonhimon nahoissasi..kokemusta on ja paljon

Vierailija
44/46 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No höpsis. Jos narsisteja olisi 80% niin sehän tarkoittaisi, että oikeastaan kaikki ovat narsisteja. Joka tarkoittaisi sitä, että se narsistinen käytös ei ole mikään vaiva tai diagnoosi vaan pelkästään ihmisluonto.

Ainakin toivon, että näin ei ole, mutta enpä yhtään ihmettelisi.

Jokaisella ihmisellä on narsistisia piirteitä mutta aina ne piirteet eivät ole hallitsevia. Narsistit ärsyyntyvät muiden narsistisista häivähdyksistä ja sitten alkaa selkään puukotus. Pahimmat narsistit onnistuvat mustamaalaamaan muita niin että uskotaan narsistin syöttämää pajunköyttä. Vaikka mustamaalaus perustuu vain narsistin omiin mielipiteisiin ja sokeaan uskoon että hän on oikeassa. Työpaikoilla siivotaan sotkuja monta kuukautta. Aluksi mukavalta vaikuttava henkilö painottaa muille käytöstapoja ja itse mustamaalaa syyttömiä. Hyviin käytöstapoihin ei kuulu toisten mustamaalaus. 

Vierailija
45/46 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näitä vahingoniloisia, empatiakyvyttömiä,manipuloivia,pahansuopia, minä-minä itseensä rakastuneita ja muitakin siihen manipuloivia narskuja nykypäivänä riittää..somet ym.vaan ruokkivat niiden itseriittoisuutta..."Autetaan", jos saadaan nimi lehteen ja/tai somessa näkyvyyttä tai joku/jotkut nyt edes näkee tämän auttamisepisodin jne. Saavat raivokohtauksia pikkuasioista ja yllättäen, kontrolloivat muita, eivät kuuntele muita yhtään,. itse koko ajan äänessä ja toki lähinnä itseään kehuen , muut ovat olemassa vain näitä listääkseen, jos et cheerleadaa näitä, saat tuta sen raivon ja kostonhimon nahoissasi..kokemusta on ja paljon

Jep. Itselläkin kokemusta näistä. Monia ihmisiä ei juuri kiinnosta muut ihmiset, ei vaikka kyseessä olisi omat perheenjäsenet. Terveydenhoidossa tätä näkee myös melko paljon (mm. Malmin sairaala). Olen myös ollut hoivakodissa töissä, ja osa "työkavereista" mm. pilkkasi asukkaita, ja empatiakyky yleisesti vaikutti olevan lähellä nollaa. Ulospäin aivan normaaleja, "sosiaalisia" ihmisiä.

Iso osa persoonallisuushäiriöiden kriteereistähän tuossa täyttyy aika nopeasti. Myös mulle on omien ja muiden kokemusten pohjalta jäänyt käsitys, että persoonallisuushäiriöiden kriteereitä täyttäviä ihmisiä on huomattavan paljon. (Riippuu varmasti paljon myös ympäristöstä, mutta ehkä 30-40%?) Moni on tyly ja julmakin itseään heikompia kohtaan, jos tämä on puolustuskyvytön. Mukaanlukien omat lapset. Vertaisia ja itseä vahvempia taas voidaan mielistellä, jos itse siitä hyötyy.

Vierailija
46/46 |
27.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VierailijaJotkut tutkijathan väittää että ihminen on oppinut empatian eläimiltä.[/quote kirjoitti:

"Jotkut tutkijat" = pikkuserkku joka katselee paljon Youtubea ja päästelee suustaan typeriä lausahduksia.