Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelan tulkinnoista, auttakaa?

16.08.2006 |

Olen lukenut kaikki mahdolliset lakitekstit ja expatriumin sivut, mutta silti en osaa tulkita, osaisiko joku kertoa oman kokemuksensa?

Tilanne tämä: mies lähdössä töihin paikallisella sopimuksella maahan, jota ei koske mikään sosiaaliturvasopimus tms, siis EU:n ulkopuolelle. Työsopimus solmitaan toistaiseksi, ei määräajaksi. Työnantaja on kuitenkin suomalaisen firman toimisto ulkomailla. Verot maksetaan paikallisen verotuksen mukaan.

Itse olen töissä Suomessa ja jättäisin työni ja seuraisin mukana, mukaan tulisi myös 2-vuotias lapsemme. Olemmeko me (minä ja lapsi) oikeutettuja kuulumaan Suomen sosiaaliturvaan eli maksetaanko meille esim. kotihoidontuki ja lapsilisä, jos olen kotiäitinä ulkomailla? Voimmeko me muuttaa lapsen kanssa " tilapäisesti" ulkomaille, vaikkamies muuttaisi " pysyvästi" ? Tarkoitus olisi olla niin kauan kuin huvittaa, ehkä 1-3vuotta. Voiko näiden asioiden kanssa jotenkin kikkailla vai kuuluuko koko perhe automaattisesti samaan pakettiin, kuin miehen työsopimuksen on kirjoitettu?

Jos joku on samankaltaisessa tilanteessa, olisi kiva kuulla, miten olette menetelleet.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjatkaa, jos olen väärässä.

Kotihoidontukea ei makseta ulkomaille. Lapsilisät kaiketi maksetaan, jos oleskelu tilapäistä ja kestää maksimissaan sen vuoden.

Ei teitä Suomessa tai Kelalla mitenkään automaattisesti yhtenä pakettina kohdella. Jos kohdemaassa ok, eli ei tarvitse viisumiasioiden tai muiden takia olla siellä " pysyvästi" niin minusta voitte alkuun Kelaan ilmoittaa olevanne lasten kanssa vain esim. vuoden.

Lapsilisähän ei suuren suuri summa kuussa ole, joten kannattaa miettiä vaikeuttaako tämä järjestely jotakin. Kotihoidontukea et saa ellet pysy asumassa virallisesti Suomessa.

Teillä on varmaan terveydenhuolto, vakuutusasiat yms. hoidettu miehen työn puolesta joten siinä mielessä sama pysyttekö Suomen sosiaaliturvassa vai ette?

Vierailija
2/20 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidontukea voi kyllä saada ulkomaille, jos oleskelu kestää enintään vuoden. Koskee siis hoitorahaa ja hoitolisää, ei kuitenkaan mahdollista kuntalisää. Lapsilisää ei kuitenkaan voi saada, jos lapsi ei tosiasiassa asu Suomessa.

Tällaisia vastauksia olen Kelasta itse saanut, en sitten tiedä kannattaako luottaa vain yhden virkailijan puheisiin. Eivät välttämättä ole kovinkaan perillä asioista. Oma tilanteeni oli kuitenkin sen verran erilainen, että itse olin lähdössä toiseen EU-maahan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä siksi haluaisin pysyä " tilapäisesti" ulkomailla oleskelevana, että toiveissa olisi toinen lapsi. Jos palatessa olisin esim. oikeitettu saamaan vanhempainrahaa -?

Vierailija
4/20 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme 2 vuoden komennuksella Euroopan ulkopuolella ja mies on suomalaisen firman lähetettynä työntekijänä. Siitä johtuen kuulumme koko perhe edelleen Suomen sos.turvan piiriin. Lapsilisät maksetaan mutta kotihoidontukea ei. Myös äitiysavustus sekä äitiyspäivärahat maksetaan nyt kun olen raskaana. Tuolla on suuri merkitys tuon sos.turvaan kuulumisen kannalta onko mies nimenomaan lähetettynä työntekijänä vai paikallisella sopimuksella. Tuttavamme olivat Jenkeissä paikallisella sopimuksella suomalaisessa firmassa ja heillä katkesi se Suomen sos.turvaan kuuluminen ulkomailla oleskelun ajaksi. Niin kuin joku sanoi niin vakuutuksethan kyllä kattavat terveydenhuoltokulut eli sitten jos ei kuulu Suomen sos.turvan piiriin ja Suomessa käydessä joutuu lääkäriin niin on mentävä yksityiselle.

Vierailija
5/20 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatteko myös siis verot Suomeen?

Vierailija
6/20 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Odottava äiti on oikeutettu äitiysrahaan, jos hän asuu Suomessa, raskaus on kestänyt vähintään 154 päivää ja hän on asunut Suomessa vähintään 180 päivää välittömästi ennen laskettua synnytysaikaa."

Tämä suoraan Kelan sivuilta, jos raskaaksi tulemista mietit :-)

Jos taas sitä Suomen sosiaaliturvaan kuulumista yleensä niin voit sitä kyllä anoa, kun ilmoitat olevasi tilapäisesti ja maksimissaan sen vuoden.

Ja sitä kotihoidontukea tuskin saat, olisi poikkeavaa kyllä. Lapsilisän saat em. ehdoilla.

Meillä minä olen lähetetty ja maksan veroni Suomeen. Mies paikallisella sopparilla eikä kuulu Suomen sos turvan piiriin enää. Emme saa kotihoidontukea, mutta lapsilisämme saamme toistaiseksi vielä.

Mutta ei sinua (ja lastasi) automaattisesti heitetä pois Suomen sos turvasta tms. jos miehesi töissä ulkomailla !!! Se riippuu siitä mitä itse teet ja missä asut virallisesti lapsen kanssa.

Minusta toisella vastaajalle (vastaus numero kaksi, nimimerkki unohtui) on kyllä nyt väärää tietoa tarjolla.

Vierailija
7/20 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap sinun tarpeellista MUUTTAA varsinaisesti. Etkö voi pysyä kirjoilla Suomessa ja " oleilla ja lomailla" miehen luona ulkomailla?

Vierailija
8/20 |
16.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu Suomen sosiaaliturvan piiriin. Ainakin äitiysrahan ja lapsilisän saa silloin. En tiedä miten voi kikkailla silleen, että toinen kuuluu ja toinen ei. Viisumikin vaikuttaa. Oletteko naimisissa? Jos olette, niin yleensä vaimon viisumi määräytyy miehen viisumin mukaan (ellet itse mene töihin ja hanki sitä kautta omaa viisumia). Avoliitossa taas puoliso saa vain turistiviisumin (näin oli ainakin 3 vuotta sitten vielä) ja joutuu uusimaan oleskelulupansa välillä poistumalla maasta.

No niin, minä puhun pelkästään Jenkeistä:) Jos sattuis olemaan kohdemaa.

Mutta joka tapauksessa paikalisella sopimuksella tippuu sosiaaliturvan piiristä. Silti, esim. Jenkeissä toimeentulo on kyllä parempaa ja veroissakin huomioidaan elätettävät, eli lapset ja vaimo. Suomen sosiaaliturvaan pääsee toki takaisin, jos muuttaa pysyvästi takaisin Suomeen.

Niin, ja lähetettykin työntekijä voi maksaa veronsa kohdemaahan. Näin meillä oli.

T: Yniäinen, entinen expaatti

Vierailija
9/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sopimukseen kuuluu asumisen tukeminen, jota tuskin saa, jos koko perhe ei muuta kohdemaahan.

Kohde ei ole Jenkkilä, vaan maa, jossa sosiaaliturvaa ei ole, kaikki hoituu vakuutuksilla.

Vierailija
10/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se jenkkilän sosiaaliturvakaan koske ns. normaaleja ihmisiä, vaan vakuutuksilla pelataan. Siellä työnantaja auttaa vakuutusten kanssa tosi usein.

Mutta pointti oli, että lähetetty työntekijä pysyy Suomen sosiaaliturvassa, paikallisella sopparilla ei. Lähetettykin voi mahdollisesti maksaa verot kohdemaahan (en tiedä riippuuko se maasta).

Tsemppiä pähkäilyihin!

T: Yniäinen

Vierailija
11/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se siis on se pohjimmainen " ongelma" /kysymys?

Vierailija
12/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme tilapäisesti ts. alle vuoden kylläkin EU:n sisällä, mies toimii itsenäisenä yrittäjänä ja minä olen omasta työstäni hoitovapaalla. Ja me saamme sekä lapsilisät että kotihoidontuen. Miehen piti erikseen anoa joku todistus (olisiko E101) että saa pysyä Suomen sosiaaliturvan piirissä ja minun piti omalta ja lasten osalta myös lähettää Kelalle hakemus asiasta. Mies saa kuitenkin palkkansa tavallaan Suomesta ja sinne maksamme verommekin. Että näin monenlaista tulkintaa. Ei tätä meidänkään kohdalla ihan " rivivirkailija" Kelalla osannut tuosta vaan sanoa, vaan joku lakimies siellä selvitteli asiaa. Ei ehkä kannata tyytyä ihan ensimmäiseen mutu-vastaukseen minkä Kelalta saa..

Vierailija
13/20 |
17.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työsopimuksella on harvoin mitään merkitystä vaan mikä maa maksaa palkan eli onko se Suomen yhtiö vai ulkomaille perustettu tytäryhtiö.

Jos suomalainen konttori maksaa palkan suomalaiselle tilille ja siitä vähennetään mm TEL maksu kertyy siis tältäkin ajalta esim eläkettä Suomessa vaikka maksaisit varsinaiset tuloverot uuteen kohdemaahan. Asia riippuu myös on ko. maalla verotussopimusta Suomen kanssa.

Suosittelen että varaat ajan KELAn toimistoon ulkomaan asinatuntijan kanssa ja pyydät selvitystä kuinka menetellä. Ja jos mies lähtee ex-patiksi on tärkeää muistaa saada ennen muuttoa vakuutusasiapaperit kirjallisena jotta tiedätte mitä korvataan jos hätä sattuu.

Onnea muuttoon!

Vierailija
14/20 |
19.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa verot asuinmaahamme mutta minä maksan veroni Suomeen.

Vierailija
15/20 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mieheni soppari täällä eka 1v. Haki 6kk jatkoaikaa ja nyt ollaan oltu täällä kohta siis 1,5 vuotta. Mies lähetetty työntekijä ja maksaa verot tänne, mutta sosiaaliturvamaksut Suomeen. Meni automaattisesta näin. ei voi valita. Ennen lähtöämme haimme kuulumista Suomen sosiaaliturvan piiriin sille ajalle kun olemme täällä. Kun mieheni otti vastaan 6kk jatkoajan, haimme kuulumista Suomen sosiaaliturvan piiriin uudestaan. Saimme taas jatkoaikaa. Minä olen saanut täällä ollessamme äitiyspäivärahan sekä vanhempainrahan ja lapsemme lapsilisän.

Kelan sivuilla on tieto, että pitää asua muistaakseni 180 vrk:ta Suomessa ennen lapsen syntymää jaadi jaadi jaa. Mutta tämä ei koske niitä jotka ovat Suomalaisen työnantajan lähettämiä. Expateilla on omat oikeutensa ja niihin kannattaa perehtyä hyvin! Kelasta on saatavana myös ohjekirjanen koskien lähetetyn työntekijän asemaa. Minä asioin aina Kelan ulkomaanyksikön kanssa suoraan ja olen saanut asiani houidettua aivan hyvin.

Kodinhoidontukea ei makseta EU/ETA alueen ulkopuolelle. Mutta aion vielä selvitellä tätä asiaa tarkemmin. Muutamme pian SUomen kautta taas uuteen maahan.

Ai niin, mieheni oli oikeutettu isyyspäivärahaan ja sai pidettyä isyyslomaakin pari viikkoa (työnantajan täällä ei olisi tietty tarvinut suostua -- Suomi-säännöt eivät sido täkäläistä työnantajaa, mutta oli kohdallamme sovittavissa.

En tiedä onko sääntö nyt aivan vasta muuttunut mutta meidän tänne muuttaessamme sääntö oli, että voi kuulua Suomen sosiaaliturvaan ulkomaill oleskelun kestäessä ulkomailla max 5 vuotta. Eli tuon 5 vuoden jälkeen vasta sosiaaliturvan piiriin kuuluminen lakkaa. Mutta tietty sosiaaliturvanpiiriin kuulumista pitää erikseen hakea.

Vierailija
16/20 |
20.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapsi on siis syntynyt täällä ja on nyt 8kk ja risat.

Vierailija
17/20 |
21.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuviimein kaikki on perustuu siihen, että merkitsetkö muuttoilmoitukseen asumisen olevan vakituista vai tilapäistä eli max. 1v. Moni kikkailee ja laittaa asumisen tilapäiseksi, vaikka asuisikin ulkomailla pidempään. Sen olen itse huomannut, että nykyään ollaan paljon tarkempia kuin esim. kymmenen vuotta sitten ja ongelmia saattaa tulla viimeistään siinä vaiheessa, kun paluu Suomeen on ajankohtaista. Mieheni paluumuutti vajaan 10 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen Suomeen viime talvena, ja vaikka oli aikoinaan muuttanut vakituisesti pois eikä ollut nostanut mitään sosiaalietuuksia Suomesta koko aikana, kesti melko kauan, että saatiin päätös mihin sosiaaliturvaan hän kuuluu. En suosittele minkäänlaisia kikkailuja tehtävän, vaan pikemminkin varmistavan, että puolison tulot ja työsuhteen ehdot ulkomailla ovat niin hyvät, ettei tarvitse muutaman mahdollisesti Suomesta saatavan satasen perään miettimään. Suomen sosiaaliturva ei kuitenkaan ole NIIN ainutlaatuinen, että sen varassa joka paikassa kannattaisi roikkua.

Lähetetyt työntekijät ovat aivan oma lukunsa, eikä niiden ehtoihin ja mahdollisuuksiin kannata omaa tilannettanne verrata. Huomioitava asia on teille ehdottomasti on ns. pääelättäjän merkitys esim. lapsilisän maksumaahan. Läheinen tuttavaperheemme nimittäin koki jäävänsä varsin hankalaan asemaan, kun vaimo ja lapset pidettiin Suomen sosiaaliturvassa lapsivakuutusten takia, ja ns. oleiltiin ulkomailla suurin osa vuodesta miehen luona. Koska kuitenkin perheen elättäjä eli mies oli työssä ulkomaisen palveluksessa ja kuului sikäläiseen sosiaaliturvaan, katsottiin Suomessa,e ttä ko. maa oli lapsilisän maksuvelvollinen. Ko. maa ei asiaa nähnyt samoin ja he olivat liki 2v. ilman lapsilisää. Suosittelen teille tapaamista Kelan kv. asioita hoitavan kanssa.

Vierailija
18/20 |
25.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela: Kotihoidontukea ei makseta lapsesta, joka asuu tai oleskelee ulkomailla.

Tukea ei makseta, jos perhe oleskelee tilapäisesti ulkomailla esimerkiksi työn tai opiskelun vuoksi. Poikkeuksena on kuitenkin EU/ETA-maassa tai Sveitsissä asuva lapsi, jolloin tuki voidaan tietyissä tilanteissa maksaa

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/WWWTiedoteNavi/48636447439A3AB…

Oman kokemuksen perusteella äitiyspäiväraha ja muut vanhempainetuudet, lapsilisä ja äitiyspakkaus tulevat mahdollisiksi vaikka asuu EU / ETA alueen ulkopuolella, jos vaan on saanut myöntävän päätöksen kuulua Suomen sosiaaliturvan piiriin. Äitiyspakkausta Kela ei toimita ulkomaille mutta toimittaa sen tarvittaessa johonkin osoitteeseen suomessa (esim vanhemille/isovanhemmille)

Vierailija
19/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tällainen tilanne:

Mies on töissä EU:lla, EU-instituutiossa siis Belgiassa alle vuoden. Minä ja lapset olemme kotimaassa ja oleilemme ja käymme Belgiassa. Miehen työnantajan kautta saamaan sosiaalivakuutukseen kuuluu myös puolison ja lapsen sairausturva. Saanko käydä Suomessa yksityislääkärissä niin, että miehen vakuutus osallistuu viulujen maksamiseen?

En ole löytänyt ko. sopimuksesta ehtoa, että puolison tulisi asua samassa maassa kuin miehen, jotta olisi oikeutettu sv-korvauksiin, jos kyseessä on kuitenkin puoliso. Ovat nihkeitä vastaamaan kysymyksiin siellä Belgiassa.

Vierailija
20/20 |
01.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua tarkkaan, joten en ole varma, joko joku mainitsi tämän linkin. Mutta tästä ainakin löytyy joitakin ohjeita expat-komennukselle lähteville.

Tuosta linkistä napsauttaa Työkomennus ulkomaille, niin aukeaa Acrobat Reader -tiedosto.

T: M.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130803124250HN?openDocument

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi