Laina-asiaa, vielä kysymys
Olen seurannut tuota laina -keskustelua alempana ja yksi mikä ihmetyttää minua on se, että näyttää siltä kuin suurimmalla osalla olisi lainan lyhennysmuotona tuo tasaerä-malli. Siis että koko kk-erä on aina saman suuruinen. Tuosta johtuen kaikki eivät sitten aina tiedä edes kuukausittaisen lyhennyksensä tarkkaa määrää.
Onko kenelläkään muulla tasalyhenteistä lainaa? Siinä siis lyhennys per kk aina vakio, kuukausierään tulee sitten korot päälle. Alussa rankempaa (korkojen osuus suurempi), mutta kun katsoo viimeisen viivan alle, kuinka paljon lainasta tuli maksettua, ero varsinkin isojen lainojen ollessa kyseessä on huomattava.
Pankeille tämä ei tietysti ole niin kannattava, joten eivät sitä aina ensimmäisenä tyrkytä, mutta minusta se on varsin mainio tapa varautua myös siihen, että korot tulevaisuudessa nousevat (jolloin toivottavasti lainakin jo lyhentynyt huomattavasti).
Meillä on nostettu kk-erä mahdollisimman suureksi, mutta silti se pysyy samana. Laina-aika siis muuttuu.
Perustelut: nyt kun ollaan uran alussa on tulot pienemmät eikä ole varaa maksaa niitä isoja eriä. 10 vuoden päästä on maksukyky ihan toinen.
Molemmat ollaan kolmekymppisiä DI:tä joten tulokehitys pitäisi olla vähintäänkin kohtuullinen. Tänä vuonna olen saanut 450 e palkankorotuksen ja mieheni 800e, tosin vaihtoi vaativampiin hommiin.