Asun Italiassa, Emilia-Romagnassa. Täällä kaikki on paremmin
Ruoka, kulttuuri, arkkitehtuuri, ihmiset, sivistys, ilmasto.. kaikki on kuin toisesta maailmasta verrattuna Suomeen. En ikinä muuta takaisin!
Kommentit (26)
Sairailla ja köyhillä ei siellä varmasti ole paremmin, sillä Suomi on sairaiden paratiisi.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no, kaikilla on oikeus mielipiteeseen.
Minä aion miehen kanssa ostaa kakkosasunnon Etelä-Ranskasta, kun päästään reilun kymmenen vuoden päästä eläkkeelle, Italiasta en ole oikein koskaan kauheasti perustanut, vaikka olen sielläkin paljon matkustanut.
En tykkää edes juurikaan italialaisesta ruuasta, mitä moni äimistelee, mutta näin on. Julkiset palvelut ja rikollisuus ja tietty italialainen röyhkeys eivät yhtään miellytä.
Ok, Italiassakin on kovasti erilaisia alueita ja paikallista kulttuuria, mutta näin kärjistäen. Historia toki on mielenkiintoista.
Ovathan italialaiset itsetietoisia, bella figura! Se ei kuitenkaan minua haitannut, osaan kyllä ottaa tilani.
Entäs esim. se koulutus? Olin vaihdossa Italiassa ja ei ole kyllä ikävä ulkoa opettelua, sitä ettei ihmisillä ole hallussa edes englannin perusteita ja sitä, ettei koulussa ole rahaongelmien takia esim. saippuaa, vessapaperia tai vessakoppien ovessa lukkoa. Opettajien harjoittamasta henkisestä väkivallasta puhumattakaan.
Oikeasti sivistynyt ymmärtäisi että sivistystä on ymmärtää erilaisten paikkojen ja tapojen rikkaus ja se että jokainen voi itse valita miten haluaa asua ja elää. Se oma valinta ei kuitenkaan tee toisten valinnoista huonompia vaan pelkästään erilaisia. Eli oikeasti sivistynyt ei tunne tarvetta mollata toista maata tai toisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Sairailla ja köyhillä ei siellä varmasti ole paremmin, sillä Suomi on sairaiden paratiisi.
Tämä on totta. Siellähän ei ole sosiaaliturvan perinnettä, vaan ajatellaan perheen kautta. Luin tästä jonkun kirjankin ja siinä oli eroteltu pohjoinen ja eteläinen sosiaaliturvan periaate ajattelun ja historian mukaan. Perhe velvoittaa, mutta kun kaikilla ole perhettä. Lisäksi on korruptio ja byrokratia, ei ei, Italia yksi pahimmista Euroopan maista, eihän kukaan halua veroja maksaa, kun ne menevät kankkulan kaivoon eikä mikään toimi. Ei ole toimivan yhteiskunnan perinnettä eikä luottamusta valtiovaltaan.
Miksi muuten muutit sinne? Rakkauden perässä? Itse olin töissä, väsyin jatkuviin tuntikausien ruuhkiin ja myös kuumuuteen, byrokratiaan ja kaiken toimimattomuuteen. En erikoisemmin myöskään välitä italialaisista perusviineistä Sisiliaa lukuunottamatta. Amaronet toki maistuvat, eivät nekään kaikki. Ruokakaan ei Italiassa ole hyvää sillä tavalla kuin Ranskassa, jossa edelleen saa hyvää ruokaa lähes kaikkialla. Italiassa olen saanut pakastepizzan Firenzen turistialueella eli siellä pitää tietää hyvät paikat toisin kuin Ranskassa.
Olen asunut Espanjassa myös, siellä viihdyn paremmin, kun osaan kieltä paremmin, mutta en muuttaisi mihinkään lämpimään maahan. Hirveä pätsi kesäisin.