Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan järkyttäviä nuo n. 25 neliön uudet yksiöt

Vierailija
26.04.2021 |

Miten kukaan pystyy sellaisessa elämään ihmisarvoista elämää?

Kommentit (447)

Vierailija
41/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla 45m2. Juuri sopiva. Ei jää yhtään hukkatilaa kun taas jos mullaa olisi joku 100m2 niin olisi todella paljon hukkatilaa.

Mitä on hukkatila?

Vierailija
42/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sitä tilaa pitäisi olla niin kauheasti? Muutin keväällä 26 neliön yksiöstä 45 neliön kaksioon eikä elämänlaatu ainakaan parantunut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla 45m2. Juuri sopiva. Ei jää yhtään hukkatilaa kun taas jos mullaa olisi joku 100m2 niin olisi todella paljon hukkatilaa.

Mitä on hukkatila?

Hukkatila on esim. messuhallin kokoinen eteinen tai pesutila, samalla kun olkkari on joku 10 neliön koirankoppi. Tai just typerästi sijoitetut ovet tai kulkureitti, jolloin muodostuu alueita tai seinätilaa johon ei voi laittaa mitään huonekaluja.

Vierailija
44/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on hukkatila?

Siis sellaista tyhjää tilaa jolla ei tee mitään ja joka ei palvele mitään tarkoitusta.

-eri

Vierailija
45/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi,mikäköhän on Suomessa tutkintavankiloiden minimi neliömäärä?

Vierailija
46/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereilla on uudehkoja perheasuntoja, joiden makuuhuoneeseen ei mahdu 160cm leveä sänky ilman että kaapin ovet tai vaihtoehtoisesti huoneen ovi ei kinnaisi.

Vierailija
47/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä 16m2.

En tarvi yhtään enempää.

Vuokranmaksu päivänäkin hymyilyttää.

Entä, jos maksaa vuokran yönä?

No nythän läpän lohkaisit.

Vierailija
48/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! Minulla on 50 neliön kolmio ja jo tässä tulee joskus hulluksi kun aina kinnaa joku seinä tai esine jostain päin vastaan. Ja näistä neliöistä saisi muka aikaan kaksi mukavaa yksiötä, omine keittiöineen ja kylpyhuoneineen? 40-50 neliötä pitäisi olla joku minimiraja.

Seinä kinnaa? Mitä meinaa?

Haluat laittaa pyykinpesutelineen esille tai vaikka siirtää huonekaluja, niin aina on tuhat esinettä tai joku seinäpinta tiellä. Haluat pestä pienen maton, niin sen liikuttelu oviaukkojen läpi ja kulmien ympäri 3 m2 kylppäriin ja siitä suihkukoppiin on melkein akrobaattinen suoritus. Jne. Seinät ja esineet on tiellä ja estää vapaita liikeratoja. Aina kinnaa jostakin päin jos siirtelet mitään yhtään isompaa.

Emmä täällä 16m2 siirtele mitään mihinkään.

Imurointi sujuu mukavasti auton rikkaimurilla.

Pääsee ihan joka paikkaan ja nopsaan valmista.

Minulla kissa oksensi punotulle meriruohomatolle, niin en jättänyt sitä muhimaan siihen keskelle olkkaria. 1.5m halkaisijan matto piti siirtää pesutiloihin kun ei tuollaista imuroimalla pois saa. Tuollaisen jäykän punotun pyörylän liikuttelu ei ollut helppoa, eikä sitä voinut rullatakaan kissan tuotoksen takia.

Muita logistiikka-haasteita täällä on ollut mm. muuttaessa 2.5m pitkän työtason saaminen työhuoneeseen, kulmasohva, ja parisängyn patjat. 25 tai 16 neliön yksiössä tuskin omistaisin muuta kuin parvisängyn, sohvan, työtaso-keittiönpöydän ja kaksi tuolia. Mielestäni aikuisilla ihmisillä pitäisi kuitenkin olla mahdollisuus korkeampaan elintasoon kuin kämppään johon mahtuu vain teini-ikäisen huonetta vastaava kalustus.

t. tuo 50 m2 asukas

Sinä tarviit ton verran eloosi tilaa ja minä en.

Miksi maksaisin tilasta jota en tarvitse?

Vierailija
49/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalo, rivitalo, luhtitalo ja paritalo eivät sovellu lapsiperheelle. En tajua, miten joku lapsiperhe pystyy asumaan lastensa kanssa kerros- , rivi- tai paritalossa? Uteliaat naapurit kyttäävät ikkunoistaan ja pihoiltaan. Kaikki näkyy pihalta toiselle ja äänet kuuluvat asunnosta toiseen. Naapuri kyttää seinän tai piha-aidan takana elämääsi. Ei ole mitään kotirauhaa eikä yksityisyyttä missään. En ihmettele, miksi Suomessa on niin paljon pahoinvointia!

Omakotitalo on paras paikka asua. Omakotitalon pitää olla isolla tontilla, jossa on oma rauha eikä naapureita asu lähellä.

Olen asunut lasteni kanssa rivitalossa ja oli oikein viihtyisää, eikä naapureidenkaan kanssa ollut mitään ongelmia. Rauhallista ja mukavaa elämää.

Vierailija
50/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi,mikäköhän on Suomessa tutkintavankiloiden minimi neliömäärä?

Pääsen ulos ihan milloin haluttaa.

Vierailija
51/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viralliset, ihmisarvon säilyttävät neliörajat tulisi olla:

yksiö  <40m2

kaksio  55-65m2

kolmio 70-90m2

neliö   90> m2

Mä asun nyt 65 neliön kolmiossa, ja hyvin siihen mahtuu. Olohuone on jopa reilun kokoinen.

Minulla neliö 65,5m2 ja olohuoneessa on myös ruokailutila. Sen sijaan makuuhuoneet ovat pieniä. Tykkään silti, koska tilaa löytyy mutta vuokra on edullinen, kun neliömäärä on pieni.

Vierailija
52/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on hukkatila?

Hukkatila on esim. messuhallin kokoinen eteinen tai pesutila, samalla kun olkkari on joku 10 neliön koirankoppi. Tai just typerästi sijoitetut ovet tai kulkureitti, jolloin muodostuu alueita tai seinätilaa johon ei voi laittaa mitään huonekaluja.

Mulla oli aikoinaan n 40 m2 yksiössä ihan älyttömän kokoinen eteinen. Siinä olisi toki voinut pari polkupyörää säilyttää. Samoin keittiöön mahtui 6 hengen pöytä.

Vierailija
53/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on hukkatila?

Jos joskus tilanne niin vaatii, niin sinne voi laittaa suden.

Vierailija
54/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären opiskelijakämppä on 18 neliötä+ keittoseinämä. Kylppäri kieltämättä vie paljon neliöitä.

Vierailija
55/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! Minulla on 50 neliön kolmio ja jo tässä tulee joskus hulluksi kun aina kinnaa joku seinä tai esine jostain päin vastaan. Ja näistä neliöistä saisi muka aikaan kaksi mukavaa yksiötä, omine keittiöineen ja kylpyhuoneineen? 40-50 neliötä pitäisi olla joku minimiraja.

Seinä kinnaa? Mitä meinaa?

Haluat laittaa pyykinpesutelineen esille tai vaikka siirtää huonekaluja, niin aina on tuhat esinettä tai joku seinäpinta tiellä. Haluat pestä pienen maton, niin sen liikuttelu oviaukkojen läpi ja kulmien ympäri 3 m2 kylppäriin ja siitä suihkukoppiin on melkein akrobaattinen suoritus. Jne. Seinät ja esineet on tiellä ja estää vapaita liikeratoja. Aina kinnaa jostakin päin jos siirtelet mitään yhtään isompaa.

Emmä täällä 16m2 siirtele mitään mihinkään.

Imurointi sujuu mukavasti auton rikkaimurilla.

Pääsee ihan joka paikkaan ja nopsaan valmista.

Minulla kissa oksensi punotulle meriruohomatolle, niin en jättänyt sitä muhimaan siihen keskelle olkkaria. 1.5m halkaisijan matto piti siirtää pesutiloihin kun ei tuollaista imuroimalla pois saa. Tuollaisen jäykän punotun pyörylän liikuttelu ei ollut helppoa, eikä sitä voinut rullatakaan kissan tuotoksen takia.

Muita logistiikka-haasteita täällä on ollut mm. muuttaessa 2.5m pitkän työtason saaminen työhuoneeseen, kulmasohva, ja parisängyn patjat. 25 tai 16 neliön yksiössä tuskin omistaisin muuta kuin parvisängyn, sohvan, työtaso-keittiönpöydän ja kaksi tuolia. Mielestäni aikuisilla ihmisillä pitäisi kuitenkin olla mahdollisuus korkeampaan elintasoon kuin kämppään johon mahtuu vain teini-ikäisen huonetta vastaava kalustus.

t. tuo 50 m2 asukas

Asuntosi tavaramääräkö sinulle sen "korkean" elintason tuo?

Vierailija
56/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun 21 neliön yksiössä ja elän mielestäni ihmisarvoista elämää. Mitäs ap siihen sanot? Tuletko sanomaan, että mielipiteeni on väärä enkä millään muotoa voi oikeasti ajatella niin?

Vierailija
57/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrostalo, rivitalo, luhtitalo ja paritalo eivät sovellu lapsiperheelle. En tajua, miten joku lapsiperhe pystyy asumaan lastensa kanssa kerros- , rivi- tai paritalossa? Uteliaat naapurit kyttäävät ikkunoistaan ja pihoiltaan. Kaikki näkyy pihalta toiselle ja äänet kuuluvat asunnosta toiseen. Naapuri kyttää seinän tai piha-aidan takana elämääsi. Ei ole mitään kotirauhaa eikä yksityisyyttä missään. En ihmettele, miksi Suomessa on niin paljon pahoinvointia!

Omakotitalo on paras paikka asua. Omakotitalon pitää olla isolla tontilla, jossa on oma rauha eikä naapureita asu lähellä.

Kannattaa opetella erottamaan toisistaan oma mielipide ja faktat 😄

Vierailija
58/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viralliset, ihmisarvon säilyttävät neliörajat tulisi olla:

yksiö  <40m2

kaksio  55-65m2

kolmio 70-90m2

neliö   90> m2

Mä asun nyt 65 neliön kolmiossa, ja hyvin siihen mahtuu. Olohuone on jopa reilun kokoinen.

Asun saman kokoisessa kolmiossa. Kylpyhuone+sauna ja olohuone on tilavia, makuuhuoneet ahtaita. Selvästi lähdetty suunnittelussa siitä, että  asutaan yhteistiloissa eli tupakeittiössä ja makkarit on lähinnä nukkumista varten. Mulle ja mun kahdelle isolle koiralle tää toimii hyvin,  tilaa jakaa myös miesystävä aina välillä. Teen etätöitä, joten toinen pieni makuuhuone on mulla työhuoneena.

Vierailija
59/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi asettaa minimiraja juuri sinun tarpeidesi mukaan? 25 m2 voi olla täydellinen opiskelijalle, ja kyllä se näkyy hinnassakin. 

SInulla on varmaan liikaa huonekaluja, jos koko ajan törmäilet esineisiin. Vai onko se kolmio jaettu niin pieniin huoneisiin, että jokainen on koppero? Tuohon vaikuttaa varmasti se pintaratkaisukin. 

Vierailija
60/447 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko uusi 25 neliön yksiö jotenkin lähtökohtaisesti huonompi kuin vanha 25 neliön yksiö? Mun siskolla oli aikanaan ton kokoinen asunto joskus 60-luvulla rakennetussa talossa.

Uusissa asunnoissa kylppäri vie esteettömyysvaatimusten takia huomattavasi enemmän neliöitä, kuin vanhoissa asunnoissa.  Se kaikki on pois asuintilasta.

Justiinsa!! Nuo uudet talot ovat ihan saamarin kompakteja, jotenkin se ilmavuus joka on vanhoissa taloissa puuttu. Näin yhden suunnitelman, joka ehkä tulee Kallioon. Pitkä käytävä missä 7 pientä yksiötä pitkän käytävän varrella. Näytti enemmän vankilalta. Sitten on koneellinen iv ja huhheijaa. No, se on kuin hotelli. Olen asunu vanhoissa taloissa yksiöissä, toinen 24 neliötä ja toinen 29 (ja parveke!).  Siinä 24 neliöisessä oli ihan minimaalinen kylppäri ja toisessa taas isompi kylppäri mutta pienempi kk. Kyllä niissä oli ihan ok olla,  painovoimainen iv eikä mikään laitostunnelma. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi