Ihan järkyttäviä nuo n. 25 neliön uudet yksiöt
Miten kukaan pystyy sellaisessa elämään ihmisarvoista elämää?
Kommentit (447)
Mä asun 26 neliön ja hyvin mahtuu :)
Täällä 16m2.
En tarvi yhtään enempää.
Vuokranmaksu päivänäkin hymyilyttää.
Samaa mieltä! Minulla on 50 neliön kolmio ja jo tässä tulee joskus hulluksi kun aina kinnaa joku seinä tai esine jostain päin vastaan. Ja näistä neliöistä saisi muka aikaan kaksi mukavaa yksiötä, omine keittiöineen ja kylpyhuoneineen? 40-50 neliötä pitäisi olla joku minimiraja.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! Minulla on 50 neliön kolmio ja jo tässä tulee joskus hulluksi kun aina kinnaa joku seinä tai esine jostain päin vastaan. Ja näistä neliöistä saisi muka aikaan kaksi mukavaa yksiötä, omine keittiöineen ja kylpyhuoneineen? 40-50 neliötä pitäisi olla joku minimiraja.
Seinä kinnaa? Mitä meinaa?
Niissä on varmaan vain tarkoitus käydä nukkumassa ja olla päivisin jossain muualla? Vähän niinkuin hotellihuoneita.
Juu, ei kiitos.
Mulla on 37m2 Helsingissä ja se tuntuu mielestäni liian pieneltä.
Toinen asunto mulla on muualla Suomessa ja se on 94m2. Se on ihan sopiva.
Ihan järkyttävää, että ihmiset haalivat egoaan ja mielenterveyttään pönkittämään kasapäin tavaraa. Tavaraa, jota ei saa edes mukaansa kun aika jättää. Tavaraa, joka jää muiden riesaksi ja joka kuluttaa ja tuhoaa maapalloa. Nuo yksiöt on aivan sopivia kooltaan yhdelle ihmiselle. Jos ei tavaroineen, kimpsuineen ja kampsuineen sinne nätisti mahdu asumaan niin vika ei ole asunnossa vaan ihmisessä.
Viralliset, ihmisarvon säilyttävät neliörajat tulisi olla:
yksiö <40m2
kaksio 55-65m2
kolmio 70-90m2
neliö 90> m2
Jokainen päättänee itse minkä kokoisen asunnon tarvitsee "ihmisarvoiseen elämään".
30 neliötä pitäisi olla minimi, ja sen alle meneviä saisi rakentaa vain poikkeustapauksissa esim. vaikeissa paikoissa.
Onko uusi 25 neliön yksiö jotenkin lähtökohtaisesti huonompi kuin vanha 25 neliön yksiö? Mun siskolla oli aikanaan ton kokoinen asunto joskus 60-luvulla rakennetussa talossa.
Vierailija kirjoitti:
Viralliset, ihmisarvon säilyttävät neliörajat tulisi olla:
yksiö <40m2
kaksio 55-65m2
kolmio 70-90m2
neliö 90> m2
Mä asun nyt 65 neliön kolmiossa, ja hyvin siihen mahtuu. Olohuone on jopa reilun kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Onko uusi 25 neliön yksiö jotenkin lähtökohtaisesti huonompi kuin vanha 25 neliön yksiö? Mun siskolla oli aikanaan ton kokoinen asunto joskus 60-luvulla rakennetussa talossa.
Uusissa asunnoissa kylppäri vie esteettömyysvaatimusten takia huomattavasi enemmän neliöitä, kuin vanhoissa asunnoissa. Se kaikki on pois asuintilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat laittaa pyykinpesutelineen esille tai vaikka siirtää huonekaluja, niin aina on tuhat esinettä tai joku seinäpinta tiellä. Haluat pestä pienen maton, niin sen liikuttelu oviaukkojen läpi ja kulmien ympäri 3 m2 kylppäriin ja siitä suihkukoppiin on melkein akrobaattinen suoritus. Jne. Seinät ja esineet on tiellä ja estää vapaita liikeratoja. Aina kinnaa jostakin päin jos siirtelet mitään yhtään isompaa.
Kyllä tuo 25 neliötä tosiaan on turhan suuri yhdelle. 20 neliötä riittää hyvin!
Kertovat myös huoneista, joihin ei ole rakennettu yhtäkään ikkunaa. Jostain ne rakennusyhtiöiden katteet pitää repiä, kun ei ole ostajia hintaville normiasunnoille. Neliöhinnat huitelevat 5000 euron paremmalla puolella. Maksat vain ja ainoastaan sijainnista.
Vaan miltä näyttävät asunnot pääkaupunkiseudulla vuonna 2030? Ovatko Tokiossa tyypillisten sarkofagi-hotellien kaltaisia?
Mulla 45m2. Juuri sopiva. Ei jää yhtään hukkatilaa kun taas jos mullaa olisi joku 100m2 niin olisi todella paljon hukkatilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat laittaa pyykinpesutelineen esille tai vaikka siirtää huonekaluja, niin aina on tuhat esinettä tai joku seinäpinta tiellä. Haluat pestä pienen maton, niin sen liikuttelu oviaukkojen läpi ja kulmien ympäri 3 m2 kylppäriin ja siitä suihkukoppiin on melkein akrobaattinen suoritus. Jne. Seinät ja esineet on tiellä ja estää vapaita liikeratoja. Aina kinnaa jostakin päin jos siirtelet mitään yhtään isompaa.
Ok! Mä en käytä pyykkitelineitä tai pese mattoja niin nämä ei ole tuttuja asioita.
Opiskelijoille taivas soluasunnon sijasta.