Onko minussa jokin vika kun olen tyytyväinen elämääni ~2000 euron nettotuloilla?
Asun pk-seudulla kaksiossa, radan varrella enkä ihan pahimmassa lähiössä.
Säästöön menee joka kuukausi 500-1000€ enkä koe että erityisemmin joutuisin katsomaan hintoja kun ruokaa ostan. Autoa en ole koskaan halunnut kerta tarvetta ei sellaiselle ole.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattele, mun tulot kaikki yhteenlaskettuna (hyvin pienesti osa-aikayrittäjä, + lapsilisä yhestä lapsesta, ja pääomatulot) on 330 €/kk ja olen elämääni täysin tyytyväinen.
Mies maksaa asumiskulut ja puolet ruoasta. Minun rahoista puolet menee ruokaan, ja toisella puolella ostan mitä milloinkin itselleni tarvitsen (vaatteet, hygieniatuotteet, harrastukset, oman vakuutuksen jne). Enkä tarvitse paljon mitään. Elämäni on hyvää, täyttä ja onnellista.
Toisin sanoen sinulla ei ole menoja juuri nimeksikään.
No joo, ei.
En osta juuri mitään ja harrastukseni ovat halpoja. Uudet juoksulenkkarit ostin, ja kukkien siemeniä sekä multaa tässä kuussa. 😄 Vaatteet aina käytettynä, kampaajilla en käy, en meikkaa, en osta sisustustavaraa, herkkuja tms.Mun elämään ilo ja onni tulee vapaudesta, uskosta, rauhallisesta elämäntahdista, läheisistä ihmisistä, luonnosta, liikunnasta. En kaipaa rahaa yhtään tämän enempää. Kaiken saan, mitä tarvitsen.
oot sä kanssa yks pönttöpää. Herää jo, entäs kun sun miehes kyllästyy elättämään sua ja kyllästyy kattelemaan sun tuottamatonta harrastelua eli jonkinsortin yrittäjätoimintaa. Sulle ei jää yhtään mitään käteen tosta, et saa edes eläkettä. Ei työkokemusta, jos jotain osaamista on joskus ollut niin se on jo vanhentunutta. Oletko opiskellut mitään peruskoulun jälkeen? Mitä teet sinä päivänä kun äijäs kyllästyy ja lähtee toisen matkaan? Tulee olemaan melkonen shokki alottaa päivä täysin rahattomana kun olet tottunut elämään elättinä.
No eikö tuo ole ihan hyvä palkka, jos jää käteen 2000 euroa?
Olisin todella tyytyväinen jos saisin 2000e.
Meillä miehen kanssa nettotulot yhteensä 2000e.
Olisin itsekin tyytyväinen, jos olisi kiva työ ja 2000€ netto. Mutta ikävässä työssä parempikaan netto ei lohduta.
Ap:n elämä on kuin omaani. Saan hieman vähemmän nettona käteen n. 1800-1900e/kk.
Työskentelen 60% työajalla enkä halua nostaa sitä, koska en keksi mihin käyttäisin rahoja. Yritän sijoittaa ylijäämän jottei inflaatio söisi rahan arvoa pankkitilillä.
- autoa en tarvi (etätyö, isoon markettiin alle 500m, olen sinkku).
- halvat harrastukset (kuntosali, pyöräily, puutarha, lemmikkiin kuluva raha, ulkomaanmatkailu 1-2 kertaa vuodessa).
- asumismuotona edullinen maksettu asumisoikeusasunto (kaksio).
- en käytä päihteitä enkä syö oli tarpeeni, joten siinäkin rahaa säästyy. Ruuan laadusta en tingi ja syön mitä huvittaa.
Lähitulevaisuudessa voisin ostaa kolmion mutta muuten en keksi käyttöä rahalle. Lainaa saisin pankista riittävästi näilläkin tuloilla kun voin maksaa osan säästöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattele, mun tulot kaikki yhteenlaskettuna (hyvin pienesti osa-aikayrittäjä, + lapsilisä yhestä lapsesta, ja pääomatulot) on 330 €/kk ja olen elämääni täysin tyytyväinen.
Mies maksaa asumiskulut ja puolet ruoasta. Minun rahoista puolet menee ruokaan, ja toisella puolella ostan mitä milloinkin itselleni tarvitsen (vaatteet, hygieniatuotteet, harrastukset, oman vakuutuksen jne). Enkä tarvitse paljon mitään. Elämäni on hyvää, täyttä ja onnellista.
Toisin sanoen sinulla ei ole menoja juuri nimeksikään.
No joo, ei.
En osta juuri mitään ja harrastukseni ovat halpoja. Uudet juoksulenkkarit ostin, ja kukkien siemeniä sekä multaa tässä kuussa. 😄 Vaatteet aina käytettynä, kampaajilla en käy, en meikkaa, en osta sisustustavaraa, herkkuja tms.Mun elämään ilo ja onni tulee vapaudesta, uskosta, rauhallisesta elämäntahdista, läheisistä ihmisistä, luonnosta, liikunnasta. En kaipaa rahaa yhtään tämän enempää. Kaiken saan, mitä tarvitsen.
oot sä kanssa yks pönttöpää. Herää jo, entäs kun sun miehes kyllästyy elättämään sua ja kyllästyy kattelemaan sun tuottamatonta harrastelua eli jonkinsortin yrittäjätoimintaa. Sulle ei jää yhtään mitään käteen tosta, et saa edes eläkettä. Ei työkokemusta, jos jotain osaamista on joskus ollut niin se on jo vanhentunutta. Oletko opiskellut mitään peruskoulun jälkeen? Mitä teet sinä päivänä kun äijäs kyllästyy ja lähtee toisen matkaan? Tulee olemaan melkonen shokki alottaa päivä täysin rahattomana kun olet tottunut elämään elättinä.
Sinä siellä olet se pönttöpää.
Mitä jos mieheni kyllästyy elättämään, no sitä varten minulla on pääomaa (asunto omissa nimissäni, joka on nyt vuokralla ja josta saan pääomatuloa). Ja olen ollut kokopäivätöissä koko elämäni, kunnes 2 vuotta sitten jäin kotiin ja aloin touhuta tätä omaa pientä harrastustoimintaani (yritys). Minulla on kaksi ammattia joista toinen alalla, joka työllistää satavarmasti, vaikka olisin välissä 10 vuotta pois alalta.
Jouduin vakavan sairauden eteen, joka sai miettimään, että mitä jos kuolen. Teinkö mitä halusin, uskalsinko toteuttaa haaveeni.
Nyt olen toteuttanut.
Vastakysymyksenä "mitä jos miehesi kyllästyy elättämään" sinulle; Mitäs, jos sinä kuolet huomenna/kuukauden/vuoden päästä? Elitkö sellaista elämää kuin halusit, yrititkö edes?
Vierailija kirjoitti:
Terve ihminen ei tälläaisia kysele nettipalastalla, joten kyllä sinussa on jotain vikaa. Iitsetunto-ongelmia ehkä?
Selvää, että AP haluaa kuulla, että riittävät on hällä tulot. Että sillai outo on ainakin.
Vierailija kirjoitti:
No eikö tuo ole ihan hyvä palkka, jos jää käteen 2000 euroa?
AP kerjäsi, että hänelle sanottaisiin, että hyvin menee. Mutta ei taida niinkään hyvin hänellä mennä, kun täältä noin yrittää huomiota saada.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu perspektiivistä. Suomessa on vallalla tosi vahva talousoikeistollinen ajattelu. Raha ja omaisuus ovat kaiken menestyksen ja onnistuminen mittari elämässä. Pitää saada se tesla (tai se on ainakin se haave) ja asunnon pitää olla vähintään 60 neliötä isompi kuin mitä tarvii... Keskituloja seurataan kateellinen kiilto silmissä vaikka niitä vääristää muutamat tosi varakkaat ammattikunnat.
Todellisuushan on se, että onnellisuus on yksilöllistä. Yhteiskunnallisesti on sitten toiset määritelmät.
Talousoikeistolaisessa ajattelussa jokainen saa nimenomaan tehdä mitä lystää, kunhan ei ole vailla rahaa valtiolta.
Vierailija kirjoitti:
Myös miehesi puolestasi maksama asuminen ja muu on käytännössä nettotuloa sinulle.
No on jotain vikaa, kun et ilmeisesti ole tyytyväinen elämääsi? Mistä tämä johtuu?
Faith kirjoitti:
Ei ole mitään vikaa, tuohan on sitä paitsi ihan mukava tulotaso. Iloa ja onnellisuutta voi saada elämäänsä muustakin kuin rahasta ja rahalla saatavista asioista.
Onnellisuus tulee henkisestä hyvinvoinnista.
"Raha ei tuo onnea, mutta se helpottaa elämää"
Vierailija kirjoitti:
"Raha ei tuo onnea, mutta se helpottaa elämää"
Tämä on niin oikein. Monta huolta helpompaa, kun on sitä rahaa.
Nyt ei ainakaan voi matkustella niin jää varmasti rahaa säästöön, mutta jos siitä pitäisi, niin se on aika kallis harrastus.
Rahattomuus ahdistaa, masentaa ja stressaa.
No on todellakin jotain vikana, jos et ole tuohon nettopalkkaan tyytyväinen?
Olen tyytyväinen myös.
Saan kyllä sen vajaa 2400e nettona Kelalta ja hyvin pärjätään.
Tietysti kun lapset kasvaa, niin summa pienenee.
N35
Luit väärin ei siinä otsakkeessa ollut -2000€ . Katsoppa merkki tarkemmin.