Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sima ei käy

Vierailija
26.04.2021 |

Voinko vielä lisätä pulloihin hiivaa vai teetkö uuden satsin? Ensimmäistä kertaa teen simaa...Mitä nyt luin, niin ei tainnut käydä silloinkaan, kun pullotin. Sima oli astiassa melkein pari vuorokautta ennen kuin pullotin.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se käy sittenkin! Se on nyt aamusta ollut lämpimässä ja laitoin korkit kunnolla kiinni, niin kyllä se nyt vähän kuplii ja sihahtaakin, kun korkkia avaa.

Mutta mistä tiedän, milloin se on valmista, kun ei ole rusinoita?

Ap

Pari päivää huoneenlämmössä jotta ehtii vapuksi, tekeytyy valmiiksi vasta kylmässä. 

Saattaa käydä liikaa, korkkia avaamalla näkee.

Vierailija
22/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se käy sittenkin! Se on nyt aamusta ollut lämpimässä ja laitoin korkit kunnolla kiinni, niin kyllä se nyt vähän kuplii ja sihahtaakin, kun korkkia avaa.

Ap

Pari päivää huoneenlämmössä jotta ehtii vapuksi, tekeytyy valmiiksi vasta kylmässä. 

Millä lailla liikaa? Tulee kiljua vai??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis teenkö. Ei tarvii kenenkään tulla mulle uutta simaa tekemään 😅

Ap

Juuri kun ajattelin kysyä, haluatko että tulen teille tekemään vai noudatko täältä sitten valmiit pullot :D?

Vierailija
24/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tyhjiä pulloja yhtään!

Vierailija
25/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Millä lailla liikaa? Tulee kiljua vai??

Kuohuu ulos pullosta.

Vierailija
26/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi ap, mutta kyselen nyt sun ketjussa neuvoja.

Mulla oli sima ensin vuorokauden huoneen lämmössä kattilassa kannen alla. Pullotin seuraavana päivänä ja laitoin pullot jääkaappiin. Korkit löysästi kiinni. Rusinat nousi samana päivänä pintaan! Onko tuo siis ollut valmista sieltä asti? Vai menikö tässä joku pieleen? Perjantaina pullotin. Edellisestä siman teosta on niin monta vuotta aikaa, etten yhtään muista, miten tämä silloin eteni.

Vierailija
27/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
28/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt siman siten että sekoidan hiivan noin 35 asteiseen veteen ja annan seiman ensin käydän päivän pari muovikanisterissa, jossa on korkki sen verran löysällä että paine pääsee pois, mutta ei ihan auki.

Sitten pullotan siman, lisään kahvilusikallisen sokeria pulloon. Pullot korkitan tiiviisti ja annan olla muutaman tunnin lämpimässä vesihauteessa. Josta siirrän ne joko jääkaappiin tai jätän huoneen lämpöön, riippuen että onko aikaa yli vai alle viikko.

Hemmetin hyvää simaa on aina tullut.

Hivan kanssa voi töpeksiä kahdella tavalla, eli laittaa sen liian kuumaan, jolloin hiiva kuolee tai sitten liian kylmään ettei käyminen lähde käyntiin. Jälkimmäisen voi paikata lämmittämällä pullot uudestaan.

Vierailija
29/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on seikkaperäiset perinteisen siman teko-ohjeet:

http://kiljuu.blogspot.com/2014/04/kaksikymmenta-litraa.html

Vierailija
30/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytithän tuorehiivaa etkä kuivahiivaa? Kuivahiiva vaatii tietyn lämpötilan herätäkseen, mutta tuorehiiva lähtee käymään huoneenlämmössäkin.

Vierailija
31/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tehnyt siman siten että sekoidan hiivan noin 35 asteiseen veteen ja annan seiman ensin käydän päivän pari muovikanisterissa, jossa on korkki sen verran löysällä että paine pääsee pois, mutta ei ihan auki.

Sitten pullotan siman, lisään kahvilusikallisen sokeria pulloon. Pullot korkitan tiiviisti ja annan olla muutaman tunnin lämpimässä vesihauteessa. Josta siirrän ne joko jääkaappiin tai jätän huoneen lämpöön, riippuen että onko aikaa yli vai alle viikko.

Hivan kanssa voi töpeksiä kahdella tavalla, eli laittaa sen liian kuumaan, jolloin hiiva kuolee tai sitten liian kylmään ettei käyminen lähde käyntiin. Jälkimmäisen voi paikata lämmittämällä pullot uudestaan.

Koska olet kokenut siman tekijä, niin mistä se kertoo, että rusinat nousee pintaan heti pullotuksen jälkeen? Tähän olisi kiva saada vastaus. Voiko sima olla silloin heti valmista vai menikö joku pieleen? Ilmeisesti et itse käytä rusinoita, et ainakaan mainitse niitä, mistä tiedät milloin sima on valmista? Maistuuko ei-valmis erilaiselta?

Vierailija
32/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olet kokenut siman tekijä, niin mistä se kertoo, että rusinat nousee pintaan heti pullotuksen jälkeen? Tähän olisi kiva saada vastaus. Voiko sima olla silloin heti valmista vai menikö joku pieleen? Ilmeisesti et itse käytä rusinoita, et ainakaan mainitse niitä, mistä tiedät milloin sima on valmista? Maistuuko ei-valmis erilaiselta?

Jatkan vielä, että 2,5 h sitten laitoin korkit tiukasti kiinni, kun tähän asti ne on ollut löysästi, ja 3/4 pullosta sihahti ihan tosi vähän, yksi ei ollenkaan. Et ilmeisesti jotain pientä käymistä havaittavissa...? Voi harmitus, jos nää nyt meni pieleen. :( Jos sima ei käy, niin mikä siitä on lopputulos? Onko juotavissa, mille maistuu? Kyselee kokematon siman tekijä.

Vierailija
33/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista vesilukko! Ettei se vesi karkaa.

Vierailija
34/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se ei käy se ei käy se ei kerta kaikkiaan käy..."

Vierailija
35/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytithän tuorehiivaa etkä kuivahiivaa? Kuivahiiva vaatii tietyn lämpötilan herätäkseen, mutta tuorehiiva lähtee käymään huoneenlämmössäkin.

Minun kokemukseni mukaan kuivahiiva ei vaadi sitä korkeampaa lämpötilaa, mutta hitaammin lähtee.

Vierailija
36/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit lisätä nokareen hiivaa per pullo. Paitsi jos olet laittanut simat kylmään, ne pitää ottaa lämpimään. Eikä ole mitään takuuta, että alkaa siltikään enää käymään, kun hiiva pitäisi lisätä lämpimään simalitkuun.

Käymistä ei näe mistään muualta, kuin siitä, että rusinat alkaa nousta pintaan. Sulla kaikki rusinat pohjalla?

Kaunako ollut jääkaapissa? Ei se välttämättä heti alakaan käymään, ehkä odottelisin vielä pari päivää.

Vuorokauden ovat olleet jääkaapissa. Otin ne nyt lämpimään ja kokeilen toiseen pulloon lisätä hiivaa ja katson mitä tapahtuu. Rusinoita en laittanut, kun unohdin ostaa niitä. Mutta kai sen pitäisi kuplia? Korkit on kyllä olleet löysällä, niin onko hapot vaan voineet karata?

Joo hapot karkaa, kun korkit on löysällä. Itse en ymmärrä tätä ohjetta vaan laitan korkit suoraan kiinni. Ainut syy pitää korkkeja auki on kasvattaa hiivan määrää, mutta silloin juomasta tulee helposti hiivaisen makuinen. Paras lopputulos tulee, kun on korkit kiinni pari päivää lämpösessä ja sit kylmään.

Nää simapullot ihan oikeasti voi paukahtaa, jos lämpimässä ja korkit kiinni. 

Urbaanilegenda tämäkin. Itsellä ei ole koskaan pamahtanut, vaikka olen parhaimmillaan pitänyt viikon lämpimässä.

Tiedätkö itse tapauksia, jossa pullo olisi hajonut 2 päivän käymisen takia, kun korkki on kiinni? Minä en ainakaan.

Vierailija
37/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ap, mutta kyselen nyt sun ketjussa neuvoja.

Mulla oli sima ensin vuorokauden huoneen lämmössä kattilassa kannen alla. Pullotin seuraavana päivänä ja laitoin pullot jääkaappiin. Korkit löysästi kiinni. Rusinat nousi samana päivänä pintaan! Onko tuo siis ollut valmista sieltä asti? Vai menikö tässä joku pieleen? Perjantaina pullotin. Edellisestä siman teosta on niin monta vuotta aikaa, etten yhtään muista, miten tämä silloin eteni.

Vastatkaa nyt joku hänelle :D Jostain syystä olen vähän sydän sykkyrällään, että onko nämä hänen simansa menneet nyt pilalle. En tiedä miksi minä tätä nyt niin symppaan.

Vierailija
38/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit lisätä nokareen hiivaa per pullo. Paitsi jos olet laittanut simat kylmään, ne pitää ottaa lämpimään. Eikä ole mitään takuuta, että alkaa siltikään enää käymään, kun hiiva pitäisi lisätä lämpimään simalitkuun.

Käymistä ei näe mistään muualta, kuin siitä, että rusinat alkaa nousta pintaan. Sulla kaikki rusinat pohjalla?

Kaunako ollut jääkaapissa? Ei se välttämättä heti alakaan käymään, ehkä odottelisin vielä pari päivää.

Vuorokauden ovat olleet jääkaapissa. Otin ne nyt lämpimään ja kokeilen toiseen pulloon lisätä hiivaa ja katson mitä tapahtuu. Rusinoita en laittanut, kun unohdin ostaa niitä. Mutta kai sen pitäisi kuplia? Korkit on kyllä olleet löysällä, niin onko hapot vaan voineet karata?

Joo hapot karkaa, kun korkit on löysällä. Itse en ymmärrä tätä ohjetta vaan laitan korkit suoraan kiinni. Ainut syy pitää korkkeja auki on kasvattaa hiivan määrää, mutta silloin juomasta tulee helposti hiivaisen makuinen. Paras lopputulos tulee, kun on korkit kiinni pari päivää lämpösessä ja sit kylmään.

Opiskeluaikana hajosi yksi pullo ja lasinsirpaleet päätyivät lähellä pulloja istuneen kämppiksen poikaystävän käteen. Oikeasti vaarallisia. Tuli ambulanssikeikka sairaalaan ja leikkaussaliin asti.

Vierailija
39/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urbaanilegenda tämäkin. Itsellä ei ole koskaan pamahtanut, vaikka olen parhaimmillaan pitänyt viikon lämpimässä.

Tiedätkö itse tapauksia, jossa pullo olisi hajonut 2 päivän käymisen takia, kun korkki on kiinni? Minä en ainakaan.

No ei todellakaan ole urbaanilegendaa.

Vierailija
40/42 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se ei käy se ei käy se ei kerta kaikkiaan käy..."

Hö, ehit ennen mua! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi