Pienikokoisia 1-vuotiaita?
Onko muilla pienikokoisia, normaalipainoisena syntyneitä 1-vuotiaita?
Meidän tyttö on nyt vuoden iässä 74 cm ja 8460 g. Syntymämitat olivat 3200 g ja 50 cm. Pituus on ihan hyvällä mallilla, mutta paino laahaa alakäyrää. Mutta minkäs teet, kun tyttö syö kuin lintu. Paha se on väkisin mitään mennä tuputtamaankaan :(
Muilla samanlaista?
Kommentit (5)
Meillä on 11 kuinen pikku tyttönen. Tämänhetkiset mitat puuuttuvat, neuvola reilun viikon päästä. 10 kuisena hän oli 72cm ja vähän alle 7200g. Edellisestä mittauksesta (kuukausi aikaisemmin) ei ollut tullut painoa yhtään, pituus oli 70,5cm. Liikkuminen, hampaat ja ripuli vissiin vaikutti, että painoa ei tullut yhtään.
Koko kesä on käyty parin viikon tai kuukauden välein kasvukontrollissa. Painoa ei tosiaa liikaa ole, mutta onneksi tuota pituutta on aina tullut hieman lisää. Painokäyrä menee jo varmaan -20 hujakoilla, paino miltei keskikäyrällä.
Aika huolissani olen itse tästä pienoisuudesta ollut. Vaikka kuinka kaikki yrittää sanoa, että ei lapsi olisi noin hyväntyylinen ja energinen jos jotain vikaa olisi, niin silti huoli on suuri. Hyvä syömään tyttö ei ole koskaan ollut ja nyt kesällä, varsinkin heinä-elokuussa ruokamäärät oli aivan olemattomia. Nyt onneksi syö taas jo hieman paremmin, mutta pieniä annoksia silti verrattuna moneen " normaalikasvuideen" .
Katsotaan nyt mitä ne neuvolassa sanoo, voi olla että joudutaan lastenlääkärille, ihan vaan että katsotaan onko imeytymis- tmv. ongelmia/allergioita.
Niin ja Kirppusen syntymämitat oli 3110g ja 49cm.
meillä yks lapsista 1-v. 74cm ja 8kg, syntymämitat 52cm ja 3940g. yhden tuttavani lapsi oli 1-v. 68cm ja hiukan vajaa 7kg, syntymämitat 3,3kg ja 49cm. että kyllä löytyy muitakin pikkuruisia...
Keskimmäinen tytöistä oli 71cm ja 8kg (synt 3300g ja 48cm)
Nuorin oli syntyessään 3660g ja 51cm ja 1v mitat 7300g ja 70cm. Eli aika nihkeesti kasvoi. Söi kyllä hyvin, mutta kun ruoka ei imeytynyt. Nyt on jo normaalikokoinen 2½v :) Lääkäri sanoi, että lapset yleensä triplaavat syntymäpainonsa yksivuotissynttäreihin mennessä. Meillä nuorin nippanappa tuplasi syntymäpainonsa.
Syntyessä 51 cm, 2998 g. Vuoden iässä tuskin ollaan samassa painossa kuin teillä, eikä varmaan pituudessakaan. Tyttö on kuitenkin kasvanut tasaisesti, on täysin terve. Enpä murehdi. Katsoin omaa ja sisarusteni neuvolakortteja, itse olin ollut vähän isompi vauvana, mutta pari siskoani samankokoisia tai jopa vähän pienempiä kuin tyttäreni. Ei kaikkien vauvojen tarvi olla samankokoisia, jotku pieniä, jotku isoja ja kaikkea siltä väliltä.