°°°TAMMENTERHOJEN keskiviikko°°°
Kommentit (30)
Täällä sitä taas ollaan ajoissa :)
Mulla oli eilen se neuvola. Kaikki ihan ok. Vähän hemppa oli laskenut, terkan kannattaa varautua siihen, että se laskee vieläkin. Sitten en tajunnut kysyä siitä, että onko normaalia, kun on melkein joka päivä pää kipeä. Tietääkö teistä joku? Ja onkohan se ihan ok, että tulee sitten sitä parasetamolia napsittua harva se päivä??
Siitä esikoisen päiväkodin aloituksesta. Just eilen kirjoitin, että kaikki on mennyt niin hienosti. Illalla tyttö oli sitten ihan tosi kiukkuinen ja mikään ei meinannut onnistua... Osittain kyse oli siitä, että edellisen yön unet oli vähän pätkittäiset, mutta kaipa raasu sitten tsemppaa tarhassa niin paljon, että väsähtää. Äidille on sitten kiva kiukuta ja kärttää. Onneks minä olen tällainen reipas enkä suinkaan vaan haaveile sohvalla torkkumisesta kun pääsen töistä kotiin!! ;-) Onneksi sentään isänsä tulee kotiin kahdeksaan, että hoitaa tytön iltapalat, hampaanpesut ja nukkumaanmenot. Minun kun on edelleen ihan pakko mennä nukkumaan yhdeksältä, ei oo väsy helpottanut. Vaikka eikös sen pitäisi helpottaa tässä toisella kolmanneksella?
wei rv 16+3
Sinda: kuulosti harjoitus supparilta,joten ei huolta..
Kohta pitäis herra ekaluokkalaisen kellon soida,9 alkaa koulu.
Onneksi eka viikko on 9-12 ,on semmonen pehmeä lasku :)
Katsoitteko eilisen 4D:n ?
Ei olis mun ainakaan pitänyt! vollotin lähes koko ohjelman läpi..huoh..
jaha,nyt pikku herrakin heräs,moi!
Maria ja himpula 18+3
[color=blue]Karvojen ilmestymisestä: [color=maroon]kasvoja en tosi tarkaan oo tutkinu, mut masu on alkanu karvottuun :D sellasta tosi hentosta karvaa ja sitten navan alapuolelle ilmesty jo akkaa oottaessa linja muutamia tummempia niin siitä kohtaa näkyy menevän " raja" hentosesti navan yläpuolellaki. Kuinkahan karvanen sitä on talvella ;)
[color=blue]Sinda [color=violet]saako kysyä mikä olet ammatiltasi?
[color=blue]Wei [color=maroon]kyselen toistamiseen, ku samalla viikolla mennään, että miten sulla liikkeet? Mie eilen en malttanu sohvalta liikkua sillon, ku olin ihan varma, ett nyt siellä pyörähellään. Vaikka nuo tunteet on vielä varovaisen tuntusia niin niihin alkaa uskomaan.
[color=darkviolet]Nyt aamuteelle ennen ku vien akan hoitoon. Palaan sen jälkeen.
Zatu ja Säde 16+5
Aamuyöstä alkoi ihanasti ropista vettä peltikattoon! =) Ukkonenkin innostui jyrähtelemään vähän. Herättiin koko porukka näihin ääniin 4.30. Tuo meidän 2-vuotias ei meinannut pysyä nahoissaan. Hoki: " Vettä, paljon vettä! O lähtee ulos!" ja häippäs sängystä =) Piti sit parvekkeella katella joku tovi.
Nythän tuolla onkin pihamaalla kunnon lätäkkö, niin pitää viedä poika " uimaan" , kunhan se tuolta herää.
(.) Ei mulla näköjään kokonaan olekaan pahoinvointi hellittänyt, kun viikonloppuna kiusas ja viimeyönä ei paljoa tullut nukuttua, kun ihan hirvee olo ja jatkuu kyllä edelleen.
Masuasukki tuntui eilen illalla olevan vilkkaalla päällä. Tuntui muljahduksia ja tömpsähdyksiä. =)
Päänsärystä joku kirjoitteli. Mulla oli kanssa jossain vaiheessa melkein jatkuvaa päänsärkyä. Neuvolassa ei otettu kantaa, kun mulla siis se inhottava robotti-th =( Välillä otin paracetamolia, kun oikein pahaksi yltyi, mutta muuten yritin olla ilman. En osaa sanoa noista särkylääkkeistä minkä verran niitä voi syödä, mulla on kyllä joku muistikuva, että paracetamolia vois ottaa pakkauksen ohjeen mukaan. Osaako joku muu sanoa?
Aamupalalle... Ei muuten kahvi mee mulla edelleenkään alas! Poikaa oottaessakin aloitin kahvin juonnin uudelleen vasta ihan loppuraskaudessa.
-tau- & masueeva 17+4
ihanaa, kun ilma raikastuu pikkuhiljaa:) ja meidän pihakin näyttää lähinnä aavikolta, josta törröttää muutama kuollut puska...meillä oli kieltämättä vähän erilainen mielikuva tästä pihasta, kun talo puoli vuotta sitten ostettiin, mutta hiljaa hyvä tulee, eikös niin. Ja kai se on hyväksyttävä, ettei tällasessa hiekkamaastossa mikään kasva...korkeintaan pari mäntyä:)
G: Äitiyspakkauksen aion ehdottomasti ottaa, kun esikoista tässä odotellaan. Muutenkin tuttavapiirissä on vähän vauva/lapsiperheitä, joten kierrätyskamaa ei kauheen paljon ole saatavilla. Kirppikset aion kyllä koluta läpi tässä hyvissä ajoin.
Masuviivan neuvolatäti bongas multa jo muistaakseni ekalla käynnillä, itte olin ihan kysymysmerkkinä...jaa mikä ja missä??? No onhan se sieltä tullu nyt paremmin näkyviin, oikeestaan vaan sellasta vaaleeta haituvaa rintojen alta ihan alas asti.
Raskausajan ihanuudesta vielä, kyllä oon yrittäny kovin nauttia tästä ajasta ja fyysisesti olenkin voinut hyvin, mutta välillä tulee noita pelonsekaisia ajatuksia. Pelottaa, että onkos sillä masukilla nyt kaikki hyvin, kuuluuko tää nyt asiaan jne. Mutta kaipa se on ihan normaalia.
Tau taisi kysellä tuosta Vauva -lehden kantoliinasta, mulle tuli se tossa jokin aika sitten. Täytyy myöntää, että se on vielä paketissa, kun en oo ihan varma pidänkö sen tai laitanko myyntiin. Ihan pätevän näkönen liina se kyllä on, ohjeineen kaikkineen.
(.) Huomenna olis rakenneultra...on sitä jo ootettukin. Liikkeitä tuntuu vaan makuulla ja lähinnä iltasin, mutta ihanaa että edes joskus:) Yövuorojen jälkeen mulla oli alaselkä ihan pirun kipee (hoitoalalla) ja nyt kahtena iltana oon tuntenu tosi selkeesti muutaman harjotussupparin. Kohtu jännittyy ihan kovaks, kestää ehkä sellaset puol minsaa. Pitäisköhän näistä olla jotenkin huolissaan, kipua ei varsinaisesti ole, mutta tunteehan nuo, kun koko alavatsa on ihan pinkeenä. Miten muilla (tässä ja aiemmissa raskauksissa) on ollut noitten harjotussuppareitten kanssa?
Bellevue ja muksauttelija rv 19+4
[color=blue]Bellavue [color=violet]mie olin niin untamo ja sinisilmänen esikoisen aikaan etten noista [color=blue]suppareista [color=violet]osannu huolehtia. Sen muistan, että talvella (akka synty huhtikuussa) kävelyllä piti vähän väliä pysähellä, ku masu tuntuu liian pinkeeltä ja otti voimille. Millä viikoilla se olikoon suurin piirtein, että harjotussupparit alkaa???
[color=blue]Päänsärystä [color=maroon]mulla se on yleensä hartia/niskaperästä. Mutta muutamia kertoja on ollu lievää jomotusta mikä ei oo ollu jumiutuneista lihaksista johtuvaa. Mun mielestä parasetamol-valmisteita saa ohjeistuksen mukaan ottaa. Mie oon tykästyny Zappiin, ku se vaikuttaa niin nopeesti, vaikka ottas vaan yhen. Nyt ku ollu lentsua niin oon juonu Hottia, se tehoaa myös nopeeta ja miksi sitä ei vois ottaa pelkkään päänsärkyynki.
Ja mulla myös auttaa muhinointi ;) eli en käytä päänsärkyä syynä pihtailuun :D
[color=darkviolet]Mitähän sitä tänään tekis. Nyt näyttää kivasti kertyvän pilviä. Jospa se vaikka satais :) Eilen onnettoman vähän ropsautti ja se oli ohi ennen ku alkokaan :/ Kuinkahan monta viikkoa lie, ett täällä p-pohjanmaalla on satanu kunnolla.
Ja lopuksi uudistettu sananparsi, jonka vois ottaa käyttöön ;)
[color=orangered][size=3]Parempi siemen syöksyssä kuin
kymmenen pussissa :)
Terve taasen!
Wei: Mulla on kanssa pelko liian alhaisesta hempasta. Mulla on aluksi otettu ekalla käynnillä hemoglobiini ja se oli silloin 125. Viimeksi kun kävin neuvolassa (oli 3. käynti), niin siajisena toiminut täti ei huomannut katsoa tuota hemppaa laisinkaan. En edes itse tajunnut pyytää.
Esikoisesta mulla oli hemppa myös alussa 125, mutta heti seur. käynnillä 118 ja sitten tippui vielä 116. Tuolloin kyllä terkkari käski aloittaa rautakuurin. Nyt mulla on ollut kans orastavaa päänsärkyä, varsinkin aamuisin. Väsymys kans painaa. Mulla on seur. nla vasta 12.9. enkä oikein tiedä viitsinkö oottaa sinne asti. Ajattelin soittaa tänään nla:aan ja kysyä neuvoja. Mahtavatko ottaa pikavisiitille sen hempan takia...
Maria-79: piti jotankin kommentoida, mutta nyt työt keskeytti...palaan myöh. asiaan
äitee ja " Aatu" 17+2
ja edessä olis tämän päivän vp:n jälkeen 9 pv putki ku oon myös viikonlopun töissä. Saa nähdä miten sitä jaksaa ku edelleen väsymystä ja ajoittain myös pahoinvointia. Helposti kyllä kirjoittavat neuvolasta sairauslomaa jos tuntuu ettei jaksa...
(.) Ei mitään uutta, kasvaa vauhdilla mut liikkeitä ei nyt oo taas tuntunu... olis kyl kiva ku alkais tuntua et tietää kaiken olevan kunnossa.
Kertokaas mulle lisää noista KANTOLIINOISTA ja onko eri valmistajilla eroja? Miten pitkä pitäisi olla? Kävin yhden 4.6 m huutamassa huuto.netissä ku siinä oli myös sidontaohjeet. Saa nähdä saanko mut kallis ei ainakaan ollu, jos todella on niin, että maksavat jopa yli 100 ¿!! Mites toi materiaalipuoli muuten, flanellia vai puuvillaa?
Täytyy lähteä esikoisen kans ulos ku kiehnää selän takana ja yrittää painella nappeja ennen kuin deletoi vahingossa koko tekstin!
Hyvää päivänjatkoa kaikille!
Markelmi, 16+6
Heti suoraan omaan napaan :)
Tänään oli ultra. Kaikki oli kunnossa, mallikkaasti suoraan sanoen! ;) Siellä kaveri potki ja teki kuperkeikkoja, hirveesti liikkui. Ja kieltämättä ne liikkeet tuntuukin jo aika kivasti! Oli kyllä taas ihana nähdä oma pieni siellä, tomerana touhuilemassa :) Sydäntään esitteli urakalla, ultraaja oli aivan mielissään kun kuulemma yleensä sitä sydäntä saa metsästää kauan ennenkuin sen saa tutkittua. Voi että, ihan vauvakuume tässä nousee, kun näkee tuollaisen ihanan toukan! :)
En oo koskaan ennen nähnyt ultrassa siitä monitorista noin selvästi vauvan kroppaa. Tai siis ylipäätään erottanut siitä selvästi mitään. Jos ultraaja ei ole kertonut, tai itse en oo jaksanut kysyä, en oo tajunnut koko monitorista juuri mitään. Nyt tuntui, että näin siitä kaiken tosi selkeesti! Aivan ihme tunne! Kysyinkin siinä, että onko niillä joku uusi laite, kun tuntui niin ihmeelliseltä tajuta itse mitä kaikkea siinä on! ;) No, perinteinen " tavallinen" ultralaite siinä oli, lisänä vaan sydänäänen kuuntelu. Koko ajan kuului taustalta siinä tutkimuksessa tasainen jumpsutus. Ihana!! Vauva painoi nyt n. 300g, ja oli viikkoihin nähden just hyvä.
Siis älytöntä, miten joka kerta tää ultra on niin mahtava kokemus. Voisi luulla, että siihenkin jotenkin " tottuu" tai " turtuu" , kun monta lasta on, mutta ei, aina se tuntuu mahtavalta! :) Ja nyt jotenkin erikoisen ihanalta, kun tosiaan siitä tajusikin jotain! Ja ihanat kuvat sain kotiin, lapsille jo niitä tuossa näytin. Innoissaan olivat isommat (4- ja 5-vuotiaat) :) Pienemmät ei vielä juuri ymmärtäneet koko kuvaa :)
Jeps, siinäpä se vaahtoaminen ultrasta :)
Just tuosta pihalta lasten kanssa kotiuduttiin, nuorin jäi rattaisiin ikkunan alle nukkumaan. Toiset tuolla keittiössä mussuttavat ruokaansa. Pitäisi itsekin liittyä seuraan, kun mahassa mouruaa kummasti...
Perjantaiaamuna startataan varmaan jo ennen kuutta, LOMALLE LAMPS! :) Ihanaa! Pitäis saada vaan pyykit pestyä ja tavarat pakattua näiden termiitti-teppojen kanssa jossain vaiheessa... :) Semmosta.
Jaksuja kaikille!
Nasu rv 19+4
eli päiviä vaan. heräsin jo ennen seitsemää kun mies lähti töihin, mun iltavuoro alkais vasta parin tunnin päästä. oon koittanut ottaa aamun rauhallisesti, yritin nukkuakkin, muttein onnistunut:( eli nyt jo valmiiks ihan nuutunut olo, saatikka sit kun töissä pitäis olla. toi eilinen työpäivä kyllä vei voimia ihan kiitettävästi, kun aloin jo miettiin että kauanko jaksan olla.
massulle ei kummempaa. muljahdukset jatkuu säännöllisen epäsäännöllisesti.
tau: mulle iski kans toi ekan 13 viikon aikana tullut oire eilen. simppis oli varmaan sitä mieltä että äiti söi maanantaina huonosti (liian vähän) salireeniin ja töissäoloon nähden. kun eilen söin jugurttia ennen töihin lähtöä, puol ysi oli jo niin nälkä että se tuttu etova olo iski ja sitten taas yhdeltätoista kaamee nälkä... että näin...
nasu: ihania kuulumisia ultrasta:) en mäkään silloin np-ultrassa nähnyt sydäntä tms. mut pari viikkoo sitten ultraaja esitteli sydämen, aivot ja selkärangan. oli kyllä kiva kokemus.
hain muuten äsken postin ja nyt se tuli. kauan odotettu kirje tayssista. eli mulla on se lapsivesi-kontrolli ensi viikon perjantaina:) tapaan kätilön ja lääkärin, kaikki on varotelleet et saa varata aikaa reissuun runsaasti.
mut eipä muuta, töihin suurella innolla (joopa joo) pian starttaan
tikru ja simppis 20+5
Huonosti nukuttu yö takana (painajaisia) kun mies lähti taas eilen töihin ja jätti mut yksin viikoks (kauhee marttyyri mäkin oon..hän sentään tienaa perheen rahat..)No, kyllä tähän taas tottuu. Onneks enää kaks kuukautta tota reissutyötä jäljellä. Sitten ei oo kyllä mitään havaintoo että löytyykö töitä. Eilen ahdisti aika paljon tuo taloudellinen pärjääminen, mutta tänään jo helpotti.
Kävin sauvakävelyllä ja nyt kyllä otan sen tavaksi. Oon ihan liian laiska ollu kesällä. Syksyllä ois tarkotus harrastaa äitiysjoogaa ja edelleen afrotanssia (ilman hyppyjä).
Pääkivuista: Mulla on kyllä ollu pää kanssa kipeenä. Sellasia viikonki jaksoja että koko ajan vähän särkee. En kyllä osaa sanoa että onko se parasetamoli haitaksi päivittäin. Tai lähinnä multa ei kannata kysyä, koska meidän perhe käyttää pelkkää homeopatiaa, jota oon kyllä käyttäny siitäkin huolimatta että neuvolassa luultavasti kieltäisivät.
RaskausG: Nautin ihan mielettömästi. Ehdittiin esikoista tehdä niin kauan että nyt oon ihan ekstaasissa kun vihdoin oon raskaana!Silti vähän jännittää yliopistolle meno mahan kanssa. Miten siellä sit suhtaudutaan...
Uusi GALLUP:Oletteko muut jo tehneet " päätöksiä" koskien synnytystä? Mua vähän huolestuttaa, kun mulla on todella selkeet sävelet siitä, mitä mulle ei saa tehdä. Jos mua ei otetakaan vakavasti kun oon ensisynnyttäjä. Tietysti pidän myös sen vaihtoehdon auki ettei asiat suju niin kuin olen ajatellut. Neuvolassakin kun kysyivät synnytyksestä niin olivat vähän " ihmeissään" kun sanoin että aion esim. kieltää jotain juttuja mitkä tehdään rutiinina täällä.
Onko täällä muuten ketään, joka on synnyttänyt Keski-Suomen keskussairaalassa? Kun kuulin, että pitää anoa joku lupa jos haluaa kaksi ihmistä synnytykseen mukaan? Onko kellään tietoa että onko se tosiaankin joku muodollisuus vai onko mahdollista ettei lupaa heru? Haluisin synnytykseen mieheni ja vyöhyketerapeutin, jotta voin selvitä ilman kipulääkitystä ym.
Tulipa taas mieletön raapustus. Nyt alan vähän siivoomaan kun äiti ehkä tulee huomenna Helsingistä käymään:)
Beijaflor rv 19+2
Töissä on tosi rauhallista, niin kerkee taas surffailemaan ja kirjoittelemaan. :)
Pitää heti ens alkuun hehkuttaa, että miun maksa-arvot oli ihan normaalit 20, kun yläraja on 45. Että ei se hepatoosi (tai miun osalta hepuloosi) ole ainakaan vielä uusinut. Tässä jo eilen illalla käytiin pahinta skenariota läpi miehen kans, että mitäs jos onkin arvot koholla, niin mitä sitten. Mutta onneksi kaikki tällä hetkellä hyvin! :)
Viime yönä tuli nukuttua yllättävän hyvin, oiskohan tuo iltainen ukkonen vähän raitistanut ilmaa sen verran. Nyt on tosin taas aika hiostavaa, että jos se vielä kerää voimiaan tuolla jossain.
RaskausG: alku oli vaikeeta, ja tuntui, että miksi ihmeessä tätä raskautta toivoikaan. Nyt tuntuu jo paremmalta ja varsinkin nyt kun vauva on alkanut liikkumaan enemmän, niin tuntuu todellisemmalta.
Päänsärky: miulla oli alussa aika kova päänsärky joskus. Luulen, että se johtui siitä, että lopetin teen juomisen. Kun kerran sit otin kupillisen teetä päänsäryn aikana ja särky hävisi, niin aloin taas juomaan 1-2 kupillista päivässä. Miulla vissiin oli joku kofeiinin (vai mikä se teessä onkaan) vieroitussärky.
Kantoliinoista: suosittelen sivustoa http://www.kantoliinakanava.fi/ Sieltä löytyy sidontaohjeita ja tietoa erityyppisistä liinoista.
T: Monttu rv 19+5
[color=maroon]Hyvä, että maksa-arvot kohillaan bd Mitä lukemaa sappihapot näytti?
[color=darkviolet]Mie täällä netissä vaan kans seikkailen, ku oon yksin kotona :)
Siitä onkin kauan kun olen viimeksi tänne kirjoitellut, joskus ennen kesälomia taisi olla? Joka päivä olen kuitenkin kuulumiset käynyt lukemassa ja elänyt mukana =)
Kesä oli ihana, lämmin ja rauhallinen =) Matkusteltiin sekä lasten kanssa (täältä etelä-Ruotsista lapin kautta Suomeen), että yksistään miehen kanssa. Töitä olen nyt yrittänyt 3vkoa tehdä, mutta ei onnistu...
Viime viikolla alkoi supistelemaan ihan tosissaan yksi ilta töitten jälkeen. Mä olen vanhusten kotisairaanhoidossa töissä. Kai ne lämpöiset ilmat teki meidän potilaista niin hirveän huonokunoiset, että sängyssä makaa monta. Täten mun maha on ollut koetuksella =(
Perjantaina kävin neuvolassa, paikat oli vielä kiinni ja kaikki tulehdusarvot ym. ok. Sain saikkua tähän päivään asti. Nyt kävin sitten lääkärillä, kun eilisen kauppareissun jälkeen on juilinut niin maan *** -keleesti. Kuukauden sairasloman kirjoitti. Ehdoton lepo: lapset (5v ja 2v) hoitoon eikä MITÄÄN nosteluja / kanteluja :( Jotakin ilmeisesti alapäässä tapahtunut pe:n jälkeen. (Oli vaikea ymmärtää kaikkea, kun lääkäri oli saksalainen aikas huonolla ruotsin taidolla... =) Kirjoitti vielä sairaslomalappuun, että pitäs makuullaan olla. Mitens se onnistuu??? Ei mun akiivisella luonnolla mitenkään, mutta kait se on nyt neuvoa noudatettava. Mulla takana yksi km, et sekin varmaan vaikutti lääkärin päätökseen. Kävin sitten töissä pomon kanssa puhumassa, ja kovasti hän rauhoitteli (sh itse), vaati lepäämään eikä ajattelemaan työasioita. Mutta huono omaunto silti, kun muut raataa sitten epäpätevien sijaisien kanssa kun meitsi makaa kotona =(
Muuten mahassa kaikki ok. " Luukas" pyörii ja potkii(?) kovin. Ultra oli 2 vkoa sitten, kaikki ok. La on nyt sitten 22.1. Onko muita, joilla la samana päivänä? Seuraavan ultran olen tilannut rv28, jolloin selvitämme sukupuolen ;) Kovasti on poikaolo, taas.. (meillä siis 2 poikaa) Ja neuvolaan vasta seuraavan kerran 14/9. Aika hassua muuten, että jos mulla ei ois tullut näitä suppareita, niin mulla ois ollut tosissaan tää REILU odotus neuvolakertojen välissä (rv9 sekä rv22). Ekan odottajilla käyntejä enemmän. Ja ultria tarjotaan vain toi yksi rv15-18.
Joku kyseli päänsäryistä? Mulla ollut nekin tässä raskaudessa vaivana, muut raskaudet olen saanut olla ilman sitä riesaa (siis mulla migreeni, ennen raskausaikana kohtaukset hävinneet kuin tuhka tuuleen!). Varmaan lämpösillä ilmoilla ja ukkosillakin on ollut vaikutuksensa?
Kantoliinoista... Mä tilasin Pikku-Prinssistä trikoliinan, 37¿. Mukana tulee sidontaohjeet. Ja aion käyttää. Ed. kokemusta ei ole kuin rintarepusta.
Olikohan muita kyselyitä... Ei tule mieleen..?
Mutta mie kysyn: ONKO TEISTÄ TULLUT HORMOONIHIRVIÖITÄ?!?
Mä nimittäin riitelin kesällä anoppini kanssa (emme ole nyt puheväleissä) sekä hyvän ystäväni kanssa. Tuntuu, että uskallan (?) sanoa ääneen kaikki, mikä ärsyttää ja sitä ärsyttäväähän on paljon! En muista olleeni tällainen ed. raskauksissa, mikähän mulla on? Onko muita yhtä hulluja riidanhaastajia??
Paljon aurinkoa teille kaikille!!
ARDISIA
Zatu: Mulla on tuntunut liikkeitä jo viikon verran ja luulen melkein, että ne voisi tuntea kädellä mahan päältä¿. Ukko on vaan töissä niin myöhään ja minä menen niin aikaisin nukkumaan, että se ei koskaan illalla ehdi kokeilemaan liikkeitä. Siis meillä sekä esikoinen aikanaan että tämä vauva innostuu iltaisin pyörimään ja potkimaan. Johtuu kai siitä, että olen just tankannut hyvin ja kun menen sänkyyn rauhassa köllöttelemään, niin tietää saavansa huomiota :)
Mieletön: Ai siis en tajunnutkaan, että se mun 110 olis jo alhainen hemppa. Terkka vaan sano, että jos vielä laskee, niin sitten aloitetaan rautavalmiste. Ehkä mun pitäis hankkia sitä jo nyt. Se vois vaikka samalla auttaa noihin päänsärkyihin? Ehkä¿?
Beijaflor: synnytyspäätösgallupista piti omalta osaltani sanoa sen verran, että ei suurempia päätöksiä. Jos hyvin menee, niin en varmaan halua mitään suurempia lääkityksiä. Jos sulla on pelko, että sun toiveita ei ensisynnyttäjänä oteta huomioon, niin olisi varmaan hyvä yrittää hakeutua keskustelemaan etukäteen kätilön kanssa tai tehdä kirjallinen lista toiveita (en tiedä onko sun synnärille tapana tehdä synnytyssuunnitelmaa?), koska siinä ainakin selviää hyvin etukäteen, miten henkilökunta suhtautuu sun ajatuksiin. Eipähän tarvitse sitten siinä supistusten lomassa ruveta argumentoimaan omaa kantaansa kätilölle niin paljon :)
wei rv 16+3
keskiviikkoiset tervehdykset kaikille. Alkaa tämä raskaus tuntumaan todelta kun liikkeitä tuntuu lähes joka ilta, tosin vasta tuossa klo 22-23 aikoihin. Taitaa tulla aikamoinen yökyöpeli. Maha on jo niin iso et ei mitään mahiksia peittää millään. Muutenkin on ihana olo, väsymys ja pahoinvointi loppunut kokonaan.
MIRABELLA: Itse tilasin vauva-lehden ja sain sen mukana kantoliinan. En ole vielä avannut, mut tarkoitus olisi käyttää sitä. Mukana tulee ohjeet kehtosidontaan ja kietaisuristiin.
Joku aikaisemmin kyseli milloin voi alkaa käyttää liinaa. Noissa ohjeissa ainakin kerrotaan et kehtosidontaa voi käyttää heti ja keitaisuristissä suositusikä on 2vko alkaen.
TAU: Minulle ei ole tullut viivaa, en muista et edellisissäkään olis tullut.
BELLAVUE: Kävin tänään just kirppiksellä. Sain 3,5e vaatteita, bodeista potkuhousuihin n. 10 eri vaatetta. Olen aikaisemminkin ostanut jo vaatteita kirppikseltä.
KUKKUU??? kyseli hempan mittauksista. Meillä ei terkkari mittaa joka kerran. On kuulemma uusi suositus et 3krt raskauden aikana.
ARDISIA: Ihmeen pitkä väli sinulla olis tullu. Minul ollu 2 neuvolaa. rv 9, rv15 ja seur. on rv 20. Meillä lääkäri kattoo ultral joka kerta. Eli 3krt raskauden aikana.
Tulipahan kirjoitettua. Harvoin kun kirjoittaa niin pitää kommentoida moneen.
birgit rv 16+6
Uups..toivottavasti en neuvo mitään väärää tuon hempan suhteen..
Siispä tein " luotettavaa" googletus-tutkimusta juuri ja sieltä löysin tiedon, jonka mukaan aikuisilla naisilla normaali hb on 125-160, anemiaraja naisilla on 120.
Omituista, jos neuvolatäti ei jo nyt tuputtanut sulle noita rautatabletteja.
Syksyllä olin lekurissa ihan muista syistä, enkä ollut raskaana tms. niin lääkäri soitti mulle erikseen perään kertoakseen vain " että sulle on kuule tyttö hemoglobiini turhain alhainen (119), että syöpäs kuule rautakuuri!" Ja tosiaan silloin ekassa raskaudessa käskettiin syömään rautaa, kun oli 118. En muuten tänään sitten ehtinyt asian tiimoilta soittamaan neuvolaan. Koitan muistaa huomenna!
hb on ollu 111 ja rautaa olen syönyt minkä kerinnyt.. 200mg/vrk annoksellakin. neuvolassa sijaiset eivät mitenkään reagoineet, että tarvitsin rautaa. puhuivat vaan ruokavalioista. " oikea" neuvolatäti sitten heti alkoi tuputtaa lisärautaa. ensi viikolla neuvola-aika ja katsotaan onko noussut yhtään :)
Ardisia: minä olen osastolla töissä ja meidän väestä suurin osa on vuodepotilaita. tekee pahaa tehdä nostoja ja siirtoja joten jään pois syyskuussa. supistuksia ei ole onneksi ainakaan mielestäni vielä ole ollut, mutta kyllä masu on jo tiellä hoitotöitä tehdessä :) moni ihmetelly, että lähden pois näin aikaisin, mutta en halua riskeerata.
täälläkin innostutaan iltaisin tömistelemisiin :) neuvolatäti sanoi, ettei vielä voi tuntua, mutta kyllä ne on tuntunu jo jonkin aikaa. välillä on hiljaisempaa, ettei tunnu mitään. (päiväkin välissä joskus)
niin ja ilmoittaudun hormonihirviöksi! etenkin haastan riitaa oman äitini kanssa ja töksäyttelen asioita helposti..
minä heräsin vasta, tuli yö oltua töissä. nyt lähden tallille kopukkaa morjestamaan :)
[color=navy]Pikaisesti tässä kirjoittelen ja ilmoittelen itsestäni, kun kiireiden vuoksi ei ole juurikaan ehtinyt kirjoittelemaan.
[b]Laulu-gallup[/b], kyllä aion laulaa vauvalle masuun ja olen sitä jo tehnytkin. Soitan pianoa ja poikkihuilua ja myös mieheni on musikaalinen, joten vauvalle on hyvät geenit musikaalisuudelle..... :)
[b]Raskaus-gallup[/b], kyllä nautin, varsinkin nyt. Alussa onnea varjosti edelliset keskenmenot ja pahoinvointi. Nyt kun väsymys ja pahoinvointi on selätetty ja raskaus on sujunut moitteettomasti, on aikaa nauttia täysin rinnoin (kirjaimellisesti, mulla on entiset b-kupit kohta jo d... C-kuppi tuntuu pursuavan yli...)
(.) Ihanaa, ihanaa, maha näkyy jo. Rintojen alla oleva kumpu ja alavatsan kumpu ovat yhdistyneet vihdoin navankin kohdalta ja nyt on pyöreä ja pitkä kaari masuna, ei siis mitään terhakkaa rantapallotyyppistä... oisko tyttömasu...? :) :)
Viikonlopusta lähtien olen tuntenut myös varmuudella liikkeitä, todella voimakkaita muljauksia ja yksi tömpsäyskin! Aivan ihanaa. Makean syönti saa vauvan ihan villiksi... :) Eteenpäin kallistunut kohtu ja takaseinäistukka lienee apuna tohon mahan kasvuun ja liikkeiden tuntemiseen. Tästä on hyvä jatkaa. Mullakin oli eilen pitkän automatkan jälkeen hätkähdyttävän kova masu, olikohan harjoitussuppari? Ei kyllä tehnyt yhtään kipeää ja meni pian ohi.
Viikon jatkoja kaikille![/color]
[color=deeppink][size=5]♥[/size][/color] [color=navy][b]Sinda & Nipsu rv 17+4[/b][/color]