°°°TAMMENTERHOJEN keskiviikko°°°
Kommentit (30)
[color=blue]Hempasta [color=violet]että mitä täällä oon pitkästi yli vuoden pyöriny niin tuntuu vaihtelevan neuvoloittan tuo suositusarvo. Luulisi maassa maan tavalla, mut onkin kunnassa kunnan tavalla tyyliin. Itellä meni jonku verran alle 120 niin piti ottaa rautaa akkaa oottaessa.
[color=blue]4D [color=maroon]tuli katottua ja kyynelehittyä. Sinkkuelämän loppua kattelin ja kyyneleet virtasi. [color=blue]Hormonihirviö [color=maroon]oon ollu viime aikoina. Akalle ikävä kyllä tulee pasaheltua liian helposti. Jäitä saa olla aika ajoin lappamassa pipoon.
[color=blue]Synnytystoiveita [color=violet]viimeksikin sai kirjottaa toiveita laitokselle ja laitoin mitä en nyt muista. Mutta nyt laitan ainaki etteivät tuo imukuppia metriä lähemmäs tai varmasti potkasen. Ja toisena sen ettei tutkita vähän väliä monelle sormelle auki. Tällasia tulee ainaki ensimmäisenä mieleen.
[color=blue]Tigger [color=maroon]utelen, ett miksi pitää mennä lapsivesi tarkastukseen? Onko tuo joku normaali juttu vai mikä? Ainakin täällä np- & rakenneultrien yhteydessä se tarkistetaan.
[color=blue]Ardisia [color=violet]ottaa nyt niin rauhallisesti, ku pystyy. Yhelle kaverille tuli toista odottaessa määräykseksi vuodelepo. Tosi hyvinhän se onnistu, ku ukko oli töissä ja esikoinen alle 2v.
[color=blue]Birgit [color=maroon]huomasin yks päivä, ett meillä on sama LA. Missäs aiot synnyttää? Mä haluan Oulaisiin, vaikka ukon mielestä nopeempaa pääsis Ouluun. Mutta meillä voi olla edessä ns. suunniteltu synnytyspäivä, joten sillon haluan varmasti mihin ite haluan. Jääräpää kyseessä ;)
[color=blue]Wei [color=violet]iltasin täälläkin huomataan liikkeet ja oon ollu päältäkin ne tuntevani samoin ukko.
[color=blue][size=2]Rintarepusta mietin, ett kannattaako sitä ottaa talvivauvalle? Koko hökötyksestä ei oo kokemusta, mut jo viimeksi sitä vähä mietin. Jäi sille asteelle ja nyt oon kallistunu sen hankintaan kunnes tajusin, ett tulee talvibeibi. Mahtuuko se topattuna siihen?
pikaisesti.
Meillä hemppa raja on muistaakseni 110 tai niillä main. Eri neuvoloissa eri rajat.
Synnytystoiveet:Ensimmäiseen synnytykseen oli vaikein tehdä mitään toiveita kun ei tiennyt mitä tuleman pitää. Mutta sen jälkeen toiveet on ollut:ei peräruisketta,eikä välilihan leikkausta. Ilman kipulääkkeitä yritetään selvitä. Mahdollisimman rauhallinen ympäristö,enkä myöskään halunnut opiskelijoita mun synnytyksiin mukaan.
Ennen ekaa synnytystä luin kirjan --att födä utan smärta-- synnyttäminen oli hienoa,eka synnytys meni varmaan suoraan kirjan mukaan :) Ja samaa tekniikkaa sivutaan myös parjatusta ja kiitellyssä anna wahlgrenin lapsi kirjassa. Itse kuulun kannattajiin,tietty tervettä maalaisjärkeä saa niissäkin ohjeissa käyttää. Mutta koska olin aika naiivi ja enkä tiennyt mitään vauvoista vielä ekan syntyessä (20v.) niin sain siitä paljon apua ja käytän kyllä jatkossakin ohjeistusta.
Huomenna neuvola :) tytöt tulee mukaan kuuntelemaan vauvan sydänääniä,kivaa. Eli huomenna lisää kerrottavaa.
Wei (tai joku..) täällä myös pää kipeä melkein koko ajan,ja parasetamolia syönyt. Mut nythän just jossain luki että myös tavallisia (eli apteekista ilman reseptiä)särkylääkkeittä voi huoletta käyttää keskiraskaudessa ja loppuraskaudessakin,tosin tulehduskipu lääkkeittä lopussa vähemmän. Olisko ollu joku tutkmus kaksplussassa,vauva-lehdessä tai odotus lehdessä?? kun mulla ainakin toi burana auttaa melkein parhaiten. Parasetamolista lääke nimeltään Paraseon on helpottanut tätä särkyä,ja on myös halpa,1,95e/rasia.
Nyt laittaa lapsia ilta kuntoon.
T:Isa ja masukki 17+3
Soitin eilen terveyskeskukseen siitä virtsan viljelystä ja sain kuulla että siinä on jotain kummallista...
Valkuaista oli ihan liikaa, hiiva näkyi virtsassa (yleensä se ei näy siinä) ja lisäksi oli " jotain tulehdusta" ja sit se laborantti puhui jostain resistanssista. Kun en ymmärtänyt mitä tarkoittaa ja rupesin kyselemään, käski puhua lääkärin kanssa. Näyte on lähetetty tampereelle tutkittavaksi ja vastaus tulee huomenna. Sitä ennen en tiedä mistä on kyse edes. Olenkin sitä miettinyt ja ollut huonolla tuulella koko päivän =( Lisäksi sanoi että näytteestä löytyi sellaista mikä ei sinne kuuluisi, mutta ei sitten suostunut sanomaan mitään sen tarkempaa.
Huomenna yhdeltä saan soittaa lääkärille. Mullahan on ollut kahdesti munuaistulehdus ja nyt pelkään että asia liittyy siihen, olenkin sitä jännittänyt jos raskaus pahentaa tilannetta. No huomiseen, sitten nähdään. Toivon vain että ei ole mitään vakavaa.
nenn 20+4
Näin todella harvakseltaan minä täältä kirjoittelen. On niin tuskasen hidas kone etten malta/ehdi kirjautua sisään, teidän muiden kuulumisia ja galluppeja innolla lueskelen =)
Nyt tuli vaan tarve kirjoitella kun mietitte mahdollista rintareppua/kantoliinaa.. Ootteko kuulleet Ergo-repusta? Kannattaa tutustua. Uuden sukupolven 2005 malli käy 3-4 kuukautisesta ylöspäin rintarepusta ja sitten muksun kasvettua helppo siirtää selkäpuolelle ja repussa voi kantaa jopa 27 kiloon asti! Tämän ei ole tarkotus olla mainos, olen vain itse ollut todella innoissani! Kannattaa käydä tutustumassa muunmuassa näillä sivuilla esitellään www.babyidea.fi
B
nenn:
Soitin eilen terveyskeskukseen siitä virtsan viljelystä ja sain kuulla että siinä on jotain kummallista...
Valkuaista oli ihan liikaa, hiiva näkyi virtsassa (yleensä se ei näy siinä) ja lisäksi oli " jotain tulehdusta" ja sit se laborantti puhui jostain resistanssista. Kun en ymmärtänyt mitä tarkoittaa ja rupesin kyselemään, käski puhua lääkärin kanssa. Näyte on lähetetty tampereelle tutkittavaksi ja vastaus tulee huomenna. Sitä ennen en tiedä mistä on kyse edes. Olenkin sitä miettinyt ja ollut huonolla tuulella koko päivän =( Lisäksi sanoi että näytteestä löytyi sellaista mikä ei sinne kuuluisi, mutta ei sitten suostunut sanomaan mitään sen tarkempaa.Huomenna yhdeltä saan soittaa lääkärille. Mullahan on ollut kahdesti munuaistulehdus ja nyt pelkään että asia liittyy siihen, olenkin sitä jännittänyt jos raskaus pahentaa tilannetta. No huomiseen, sitten nähdään. Toivon vain että ei ole mitään vakavaa.
nenn 20+4
resistenssi, resistentia=
vastustuskyky (esim. mikrobin vastustuskyky antibioottia kohtaan)
Oisko tuosta ollu kyse??
sillä resitanssi on taasen sähköjuttuja...
aika oudosti vastas,kun ei paremmin osannu vissii selittää?? olis sit ollu mieluummin hiljaa,jos ei tiennyt asiasta!
Olisko näyttees sit ollu verta?se tulis mieleen jos oli " jotain" mikä ei sinne kuulu..
Toivotaan ettei kuiteskaa oo kyse kuin hiivatulehduksesta tms
huomennahan tuo selvinnee,tsemppi halaus sinne!
Maria ja himpula 18+3
Ps: juniori onnistui povillaan rytkähtää mun masun päälle kipeästi,kun oli soffalla puoliunessa,on yhä hieman kippee.. :( mut kai se vauva on tuolla suojassa,lähinnä istukka voi saada kolauksen tuossa etuseinässä..
ok, nyt vähän parempi fiilis jo kuin aamulla. harmittaa vaan kun viikonloppu menee töissä eika kullan kainalossa pötkötellessä.
zatu: kävin rv 18+5 tj 4d ultrassa, joka samalla rakenneultra. ultraaja silloin kyllä mittaili tuon lapsivedenkin, mut se jäi jotenkin häntä vaivaan. eli siis mittauksissa näytti olevan normaalisti (neuvolakortissa N) mut hää jäi miettiin et oisko sitä sittenkin vähemmän. eli sen käydään vaan katsastaas. ultraaja sano ja laitto neuvolakorttiinkin että kontrolli viikon kuluttua, mutta kun koitin lähetettä saada viime viikolla, niin olikin sitä mieltä että hätäilin. vastasin etten mä hätäile, kun sä itse oot merkinnyt sen asian näin, niin sit teki lähetteen. oli kyllä mukava ja neuvolan tädin mukaan taitava ultraaja kyseessä.
hempasta: mulle ainakin on raudan syömisen raja-arvoksi sanottu 110. ekalla neuvolakäynnillä oli 127, sit 146 ja viimeks 125. seuraava neuvola on puolentoista viikon päästä, et katsotaan silloin taas.
tikru ja simppis 20+5
Meillä lähin synnytyssairaala on Etelä-Karjalan keskussairaala Lappeenrannassa. Minulla oli edellisillä lapsilla rintareppu. Tyttö (3870g), syyskuussa syntynyt, mahtui siihen kunnes tuli toppavaatteiden aika. Poika(3945g) joka syntyi tammikuussa (on muuten syntynyt 22pvä ja miul laskettu aika tälle vaaville on 25.1) ei mahtunut kuin pari ekaa kuukautta kunnolla siihen, kun en ihan ahtaaseen kehdannut tunkea lapsiparkaa. Oli muistaakseni Baby Björnin reppu. Nyt en edes osta, yritän pärjätä vaunuilla ja kantoliinalla.
T: birgit
[color=maroon]bd toivottavasti kaikki olisi hyvin. Täällä peukut ja varpaat pystyssä bdbd Koeta saada nukuttua.
[color=blue]Benita [color=violet]kiitos vinkistä! Tuo reppu menisi ainakin pitkään eli voisi olla hyvä talvivauvallekkin? Minkä ikäiseksi asti yleensä " tavallisissa" rintarepuissa voi lasta kantaa?
[color=blue]Maria [color=maroon]toivottavasti selvisit säikähyksellä taaperon tömäytyksestä.
[color=darkviolet]Pitääpä mennä katastaan mehut, että joko ne vois heittää pakkaseen. Kai pitäis koemaistaakkin. . Hyviä öitä.
Zatu
Eilen mulla oli rakenneultra ja kaikki oli vauvalla hyvin,laskettuaika pidettii samana vaikka vauvan koko vastasi viikkoja 19+2,ja eikä ne neljän päivän takia rupee sitä muuttamaan..seuraavax pääsen ultraan viikoilla 28-30 jos ei tartte tayssissa käydä,toivottavasti ei koska mä oon joutunu kahessa edellisessä raskaudessa ravaamaan siellä jo ihan tarpeex..vauva oli kyllä tosi kova liikkumaan,koska ultraajankin oli vaikea saada mittoja kun vauveli lähti heti karkuun kun yritti mitata:)ja maanantaina on sitte taas neuvola..ja nyt on ruvennut tuntumaan liikkeitä enemmän sekä päivin sekä illoin,mutta iltasin niitä tuntuu eniten kun on menossa nukkumaan..ja tänää tuli viikko 20 täyteen.
mansemamma ja masuasukki rv 20
Viimeinen lomaviikko vetelee viimesiään. Ens ma pitäis mennä töihin, huh!
Ardisia: Saas nähä kuin käy mun työnteon, sillä mua on alkanu supistelee aika runsaasti iltaisin (noin viikon verran) ja pitkiäkin suppareita. Ei kauheen kipeitä vielä mutta inhottavia ja tuntuvampia kuin sellaset perusmahankovettumiset. Tänään on aamusta alkaen ollut tosi inhottava olo, alavatsaa polttaa kovasti kuin pahimmat menkkakivut. Pikkasen alkaa pelottaa! Tällainen olo oli mulla kakkosta odottaessa viimesen kuukauden ennen synnytystä. Mun terveydenhoitajakaveri on ollut tässä useamman päivän sitä mieltä et taitaa rouvan työnteko jäädä tältä syksyltä, kun tuo iskias-kipukin seuraa mukana koko ajan. Oma neuvola mulla on perjantaina. Silloin mitataan onneks hemoglobiinikin, sillä väsymys on ihan karmea iltapäivisin. Silmät ei meinaa millään pysyä auki. En jaksais lähteä nyt lääkäriin vaan yritän sinnitellä pe aamupäivään asti. Yritän ajatella et tää kuuluu vaan asiaan kun kolmatta odottaa... En voi ite vieläkään sanoa nauttivani tästä raskaudesta, olo ollut kyllä tosi vaivainen.
Toivottavasti meidän Iines ( " super(siittiö)" on saanut nyt naisellisemman nimen! ;) ) pysyy matkassa hiukan pidemmälle kuin esim. eilisessä 4d-dokumentissa! Siihen alle kun katsoin vielä tv1 sen sairaalakouludokumentin ja aamulla oli esikoisen ekalle luokalle saattamista niin kyyneleet oli eilenillalla tosi herkässä. Ja mies vaan nauroi vieressä mulle!
Täällä jotkut on jo jonkun verran shoppailleet vauvatavaroita ja vaatteita. Pitäis vissiin itsekin alkaa kiertää kirppiksiä ja kauppoja... Vaunuista lähtien pitäis hommata, kun on kaikki tarvikkeet tullu myytyä. Jotai v.pun tytön vaatteita on vielä jäljellä et todellakin sais Iines olla tyttö! Ei vaineskaan, kumpivaan on tervetullut!!! En silti panis pahakseni vaikka ens viikon rakenneultrassa näkyis sukupuoli. Mietin edelleen menoa siihen 3d ultraan...
Kaverin pieni poika on kolmeviikkoinen ja niin suloinen! Tulispa tammikuu äkkiä!!! Mun kaksi hyvää ystävää saa kans tammikuussa, kaikkien lasketut ajat viikon sisällä! Ja muutenkin tuntuu et meidän kaveripiirissä on taas vauvabuumi.
Jotain galluppeja täällä taas on ollut mutta en nyt muista mihin piti vastata... Olen tätä kirjoittanut yli vartin kun samalla juossu keittiössä laittamassa ruokaa ja komentanut tuota ylikierroksilla käyvää ekaluokkalaista ja muuten vaan väsynyttä pikkuneitiä. Huh, mitä menoa!
Sadetta toivoen, Hermione02 ja Iines rv18+4