Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pörssiosakkeiden arvostus ei perustu mihinkään

Vierailija
25.04.2021 |

Todista, että olen väärässä.

Kommentit (38)

1/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkässä juoksussa perustuvat oletettujen tulevien kassavirtojen nykyarvoon. Tällä hetkellä niissä näyttäisi olevan jonkin verran ilmaa. 

Vierailija
2/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuu ne ainakin FED:n ja EKP:n markkinoille pumppaamaan elvytysrahaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden arvostus perustuu kysynnän ja tarjonnan muodostamaan hintatasoon.

Vierailija
4/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitteesi on väärä. Palataan asiaan kun olet itse perehtynyt siihen miten arvo muodostuu. Mulla ei ole halua vapaa-ajalla opettaa kaltaisiasi typeryksiä ap.

Vierailija
5/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin firmoilla hypetys on niin korkealla, että pitäisi laittaa jälleenmyntiverkosto Marsiin että odotukset olisi mahdollista toteuttaa. Ja se mahdollinen tulevaisuuden kasvu on jo siinä osakkeen hinnassa vaikka sitä kasvua ei tapahtuisikaan.

Vierailija
6/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin ajattelen pörssiosakkeita niin, että ne eivät ole pelkästään mitään tyhjää virtuaaliomaisuutta, vaan osaketta omistamalla saan oikeasti omistaa pienen palan kyseistä tuontantoyksikköä. Jos se yksikkö on tuottava ja kannattava, niin se palanen täytyy olla arvoltaan enemmän kuin nolla.

Vierailija
7/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä370599 kirjoitti:

Pitkässä juoksussa perustuvat oletettujen tulevien kassavirtojen nykyarvoon. Tällä hetkellä niissä näyttäisi olevan jonkin verran ilmaa. 

Mistäs tiedät itse oman oletuksesi paremmaksi? Asiasta olen sinänsä samaa mieltä. Tulevien kassavirtojen nykyarvoon huomioiden kasvuodotukset, jotka voivat olla miinusta tai plussaa, josta seuraa helposti isoja vaihteluja arvostuksissa oletusten muuttuessa/tarkentuessa.

8/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin firmoilla hypetys on niin korkealla, että pitäisi laittaa jälleenmyntiverkosto Marsiin että odotukset olisi mahdollista toteuttaa. Ja se mahdollinen tulevaisuuden kasvu on jo siinä osakkeen hinnassa vaikka sitä kasvua ei tapahtuisikaan.

Teslan arvo taisi olla yhdessä vaiheessa sen verran korkealla että yksi analyysikioski arvioi, että Teslan markkinaosuus uusien autojen myynnistä pitäisi olla lähellä 60%  vuonna 2030, jotta osakkeen arvo olisi ns. "oikea"

9/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs tiedät itse oman oletuksesi paremmaksi? Asiasta olen sinänsä samaa mieltä. Tulevien kassavirtojen nykyarvoon huomioiden kasvuodotukset, jotka voivat olla miinusta tai plussaa, josta seuraa helposti isoja vaihteluja arvostuksissa oletusten muuttuessa/tarkentuessa.

En tiedäkään. Aavistelen vain. Jos tietäisin, niin myisin salkkuni. Koska en tiedä, enkä usko pystyväni arvioimaan osakkeiden oikeaa hintaa markkinoita paremmin, niin tyydyn markkinatuottoon ja hyväksyn kohtaloni. 

Vierailija
10/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos firmalla ei ole velkaa eikä kuluja ja sillä on miljoona kassassa, niin kyllä sen pörssiosakkeiden arvo on miljoona. Jos onnalle niin mielelläni ostaisin kaikki osakkeet.

Vierailija
11/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ei mihinkään, ihanko tyhjästä on tipahtanu tilille alkuvuoden aikana ~6600e verojen jälkeisiä osinkoja?

Arvo perustuu nimenomaan osinkotuottoon. Ja oletettuun tulevaan osinkotuottoon. Joka taas perustuu p/e arvoon, ainakin pidemmällä tähtäimellä.

Muutama mukafiksu perustaa PELKÄSTÄÄN siihen että myy kalliimmalla osinkoja maksamatonta lappua itseään tyhmemmälle niin ennemmin tai myöhemmin koko huijaus romahtaa.

Vierailija
12/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teslan arvo taisi olla yhdessä vaiheessa sen verran korkealla että yksi analyysikioski arvioi, että Teslan markkinaosuus uusien autojen myynnistä pitäisi olla lähellä 60%  vuonna 2030, jotta osakkeen arvo olisi ns. "oikea"

Muskhan on jo testannut miten autojen toimitus avaruuteen toimisi.

Vierailija
13/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Mikään ei perustu mihinkään. Todista, että olen väärässä.”

-Tyyppiesimerkki tinydickus-idiotus -syndroomasta kärsivän ihmisen retoriikasta.

Vierailija
14/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin ajattelen pörssiosakkeita niin, että ne eivät ole pelkästään mitään tyhjää virtuaaliomaisuutta, vaan osaketta omistamalla saan oikeasti omistaa pienen palan kyseistä tuontantoyksikköä. Jos se yksikkö on tuottava ja kannattava, niin se palanen täytyy olla arvoltaan enemmän kuin nolla.

Onhan bitcoinitkin louhittu, niiden eteen on tehty jotain. https://en.wikipedia.org/wiki/Proof_of_work

15/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos firmalla ei ole velkaa eikä kuluja ja sillä on miljoona kassassa, niin kyllä sen pörssiosakkeiden arvo on miljoona. Jos onnalle niin mielelläni ostaisin kaikki osakkeet.

Ei kai se ihan noin mene? Onhan taseessa esimerkiksi goodwill yms, jonka arvo ei näy kassassa. Tämän lisäksi yhtiöllä voi olla jotain tietotaitoa, tuotantoketjuja ja markkina-osuuksia, jotka eivät myöskään näy kassassa. Luulen, että hait kommentillasi sitä, että yhtiön arvon pitäisi olla ainakin teoriassa yhtiön koko omaisuus miinus yhtiön vastuut. 

16/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai ei mihinkään, ihanko tyhjästä on tipahtanu tilille alkuvuoden aikana ~6600e verojen jälkeisiä osinkoja?

Arvo perustuu nimenomaan osinkotuottoon. Ja oletettuun tulevaan osinkotuottoon. Joka taas perustuu p/e arvoon, ainakin pidemmällä tähtäimellä.

Muutama mukafiksu perustaa PELKÄSTÄÄN siihen että myy kalliimmalla osinkoja maksamatonta lappua itseään tyhmemmälle niin ennemmin tai myöhemmin koko huijaus romahtaa.

Harmi, ettei tänne saa postattua memejä. Olis meinaan sen paikka. 

Vierailija
17/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on enemmän kuin nolla, mutta jos pyrkii esim. seuraavan 50 vuoden aikana saamaan sijoittamansa rahat takaisin, tai jopa alkaa voittoa, nykyhinnat ovat kauniisti sanottuna törkeän korkealla. Useimpien pörssiyritysten pitäisi kasvaa vakaasti ja reippaaseen tahtiin seuraavat 50 vuotta, että sijoittaja pääsisi voitolle.

Toki osakkeet voi myydä ja nykymenolla niiden hinta näyttää nousevan täysin irrallaan siitä, miten ne tuottavat, joten voittoa on ilmeisesti tarkoitus tehdä nimenomaan tällä ansiottomalla arvonnousulla.

Vierailija
18/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se ihan noin mene? Onhan taseessa esimerkiksi goodwill yms, jonka arvo ei näy kassassa. Tämän lisäksi yhtiöllä voi olla jotain tietotaitoa, tuotantoketjuja ja markkina-osuuksia, jotka eivät myöskään näy kassassa. Luulen, että hait kommentillasi sitä, että yhtiön arvon pitäisi olla ainakin teoriassa yhtiön koko omaisuus miinus yhtiön vastuut. 

Jos yrityksen markkina-arvo on pienempi kuin omaisuus - velat, kannattaa ostaa kaikki osakkeet ja laittaa firma lihoiksi.

19/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yrityksen markkina-arvo on pienempi kuin omaisuus - velat, kannattaa ostaa kaikki osakkeet ja laittaa firma lihoiksi.

Aivan, mutta tuossa yllä puhuttiin "kassa - velat" yhtälöstä, joka on aika eri asia kuin "omaisuus - velat". 

Vierailija
20/38 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi, ettei tänne saa postattua memejä. Olis meinaan sen paikka. 

Miten niin?

Näen osakkeet vähän kuin meemi kultamunia munivasta kanasta. Sen voi ostaa hintaan jotain ja sitten tipahtaa kultamunia ilman että tarvitsee tehdä oikein yhtään mitään.

Ja noin muutyen meemi ei ole mukahauska kuva vaan kulttuuriin idea kuten satu tai "kulttuurinen totuus". Ollakseen meemi ihmisten pitäisi tuntea ja tietää se uht automaattisesti. Kuten vaikka karhu ja kolme puuroateriaa: kannattaa valita se keskimmäisin, valitse kultainen keskitie (kristinuskosta kotoisin, ja se taas kreikan filosofiasta)