Jättäisitkö miehen jos hän ei voisi saada lapsia? Olettaen, että itse haluat lapsia.
Oletetaan että haluat(/te) lapsia, ja yrityksen aikana selviää ettei miehesi voi saada lapsia ilman raskaita lapsettomuushoitoja: jatkaisitteko suhdetta? Olisitko valmis hoitoihin, joissa kaikki toimenpiteet kohdistuvat sinuun? Olisiko iälläsi vaikutusta, jos olisitkin jo esim. 35-vuotias, ja hoitoihin pitkät jonot? Pyrkisitkö adoptoimaan (tämähän ei ole helppo eikä missään nimessä kaikille mahdollinen prosessi)?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies ei voi saada lapsia, ei silloin minua hoidettaisi. Älytön aloitus.
Siltä mieheltäkö ne munasolut kerättäisiin tässä tapauksessa? Ja hormonipistokset ottaisi? Vai mitähän meinasit?
Mihin niitä kerättyjä munasoluja ja pistoksia tarvittaisiin, jos miehen siittiöt eivät kykene munasolua hedelmöittämään?
Et tiedä hoidoista mitään selvästikään.
Onko nykyaikana nämä sukupuoli roolit enää niin selviä kuin mies ja nainen? Entä jos on koko värispektri, kenen on vastuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jättäisi. Spermanluovuttaja kehiin vaan. Jos ei kävisi miehelle, sitten jättäisin.
Ai, että tekisit lapsen täysin vieraan miehen geeneillä?
Miksi ei? Aikas moni on tehnyt lapsen luomunakin vieraan miehen geeneillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltä mieheltäkö ne munasolut kerättäisiin tässä tapauksessa? Ja hormonipistokset ottaisi? Vai mitähän meinasit?
Mihin niitä kerättyjä munasoluja ja pistoksia tarvittaisiin, jos miehen siittiöt eivät kykene munasolua hedelmöittämään?
Tuo ei vastannut minun kysymykseeni. Kerro toki, mihin niitä tarvitaan, jos niin hyvin asian tiedät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jättäisi. Spermanluovuttaja kehiin vaan. Jos ei kävisi miehelle, sitten jättäisin.
Minä ainakin voisin tehdä. Ei niitä geenejä voi tietää, vaikka toisen tuntisikin. Voi olla ties mitä juttuja piilevänä. Esimerkiksi meidän lapsella on kromosomipoikkeama, jonka syynä on isältä peritty geenivirhe. Isällä se ei näy mitenkään, lapsella näkyy.
Mutta kun miehelle se geneettinen linkki on se tärkein asia lapsessa ja on se ainoa mikä määrittää isyyden. Ei mies sitoudu lapseen joka ei ole geneettisesti hänen omansa. Miksi tehdä parisuhteeseen oikeasti isätön lapsi? Kova paikka lapselle, varsinkin jos jossain vaiheessa tulee ero.
Ajankohtainen aihe.
Meillä on parin vuoden yrityksemme aikana alkanut vain yksi raskaus, ja sekin päättyi "keskeytyneeseen keskenmenoon" viikolla 9, alkion kehitys siis pysähtyi.
Lapsettomuustutkimuksissa selvisi, että miehelläni on kromosomitranslokaatio, joka aiheuttaa ongelmia hedelmöitysprosessiin, ja mikäli raskaus alkaa todennäköisyydet keskenmenolle ovat huomattavan suuret. Translokaatio voi periytyä "tasapainoisessa muodossa", kuten se on miehelläni, eikä se tällöin aiheuta ongelmia muuten kuin lisääntymisen suhteen, mutta myös "epätasapainoisessa muodossa", jolloin se aiheuttaa kehityshäiriöitä ja keskenmenoja. Miehen siittiöistä alkunsa saanut lapsi voisi olla kromosomeiltaan myös täysin normaali. Tämä on ihan tuuripeliä.
Meidän kohdallamme hoitokeinona on ivf/icsi, jossa minulle siis tehdään tavanomainen ivf-stimulaatio ja punktio, mutta munasolut hedelmöitetään icsitekniikalla (yksi siittiö viedään munasolun sisään ohuella neulalla). Tämän jälkeen alkioita kypsytellään 5-6 päivää, ja niistä jotka vielä kehittyvät otetaan näyte, josta tutkitaan niiden kromosomit. Tutkimus kestää 6 viikkoa, varmasti stressaavat odotusviikot. Alkiot pakastetaan, ja jos niistä löytyy kromosomeiltaan normaali, se istutetaan kohtuuni jossa se toivottavasti lähtee kehittymään.
Olemme sopineet, että mikäli ensimmäinen hoito menee aivan penkin alle, voimme kokeilla vielä toisen kerran, mutta kolmatta kertaa ei tule, vaan siinä vaiheessa siirrymme lahjasiittiöihin ja inseminaatioihin, jotka olisivat minulle paljon kevyempi hoitomuoto.
Luulen, että mikäli mies ei suostuisi lahjasoluihin siirtymiseen niin eroaisimme. Tunnen että minulta odotetaan ja vaaditaan jo liikaa, kun joudun näihin ivf-hoitoihin, ja olen joutunut kokemaan keskenmenon. Olen katkeroitunut ja surullinen. En halua jäädä lapsettomaksi miehen takia. Ja ikääkin on jo 31.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin voisin tehdä. Ei niitä geenejä voi tietää, vaikka toisen tuntisikin. Voi olla ties mitä juttuja piilevänä. Esimerkiksi meidän lapsella on kromosomipoikkeama, jonka syynä on isältä peritty geenivirhe. Isällä se ei näy mitenkään, lapsella näkyy.
Mutta kun miehelle se geneettinen linkki on se tärkein asia lapsessa ja on se ainoa mikä määrittää isyyden. Ei mies sitoudu lapseen joka ei ole geneettisesti hänen omansa. Miksi tehdä parisuhteeseen oikeasti isätön lapsi? Kova paikka lapselle, varsinkin jos jossain vaiheessa tulee ero.
Se, että sinä et tuohon kykene, ei tarkoita, etteivätkö fiksut miehet kykenisi.
Rakkauden löytäminen on minulle niin vaikeaa että jos kyseisestä miehestä olisin sellaisen löytänyt, en varmasti jättäisi.
Jos mies suostuu siihen että perhe perustetaan sitten luovuttajan spermalla ja keinohedelmöityksellä tai adoptoimalla niin sitten tietenkin suhde jatkuisi. Jos mies ei olisi valmis näihin vaan hänelle kävisi vain biologinen isyys (eli mahdotonta) tai ei lapsia ollenkaan niin varmaan sitten jättäisin. Olen 100% varma että katkeroituisin miehelle ajan myötä jos en lasta saisi (minulle ei ole väliä onko biologinen vai ei).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla kova paikka?
t. adoptioisän kasvattama onnellinen lapsi
En jättäisi oltaisiin yhdessä aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei vastannut minun kysymykseeni. Kerro toki, mihin niitä tarvitaan, jos niin hyvin asian tiedät.
Lapsettomuushoidoissa nainen saa hoidot, ei se mies. Miehen siittiöitä ei saada hoidettua kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain lapsellisille miehille. Me aikuiset kykenemme kasvattamaan myös ei-biologisen lapsen omanamme. Minulla on kolme lasta, joista kahdella on minun geenini. Jokainen heistä on sekä lain että minun silmissäni silti minun lapseni. Kun minusta aika jättää, he perivät minut yhdenvertaisina lapsinani. Esittelen heidät myös aina kolmena lapsenani mitenkään erottelematta geenejä.
M47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuushoidoissa nainen saa hoidot, ei se mies. Miehen siittiöitä ei saada hoidettua kuntoon.
Tuokaan ei vastannut siihen, mihin niitä hoitoja tarvitaan, jos siittiöt eivät pysty hedelmöittämään munasolua. Jos siittiöt ovat "käyttökelvottomia", ei silloin mikään määrä munasolujen keräämistä saa niitä hedelmöittymään tuon miehen siittiöillä.
Mies on kykenevä tekemään lapsia, mutta ei halunnut niitä muistakaa syistä. Sain kuitenkin muutettua miehen mielen rahalla ja ostettuani tämän puolelleni kymmenen numeroisella summalla teimme yhteisen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokaan ei vastannut siihen, mihin niitä hoitoja tarvitaan, jos siittiöt eivät pysty hedelmöittämään munasolua. Jos siittiöt ovat "käyttökelvottomia", ei silloin mikään määrä munasolujen keräämistä saa niitä hedelmöittymään tuon miehen siittiöillä.
Paitsi, että saa, laboratoriossa maljalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että sinä et tuohon kykene, ei tarkoita, etteivätkö fiksut miehet kykenisi.
En minä itsestäni puhu, vaan miehistä. Et ole sitten seurannut viimeaikojen keskustelua? Valtavat määrät miehiä - sekä julkisesti että nimimerkein, sekä julkisuuden henkilöitä että taviksia - ovat julistaneet suu vaahdossa, miten miehen on saatava oikeus hankkiutua eroon isyydestään jos jossain vaiheessa paljastuu että lapsi ei ole geneettisesti oma. Kaksivuotias, seitsenvuotias, täysi-ikäinenkin lapsi, jota on siihen asti pitänyt omanaan, on saatava poistaa miehen elämästä välittömästi jos tämä geneettisen linkin puuttuminen paljastuu. Ja kovasti he vakuuttavat, että kysymys ei ole siitä että lapselle kostettaisiin äidin huono käytös.
Minä ainoastaan uskon sen, mitä minulle kerrotaan. Mies ei sitoudu lapsessa mihinkään muuhun kuin siihen geneettiseen jatkumoon mitä lapsi edustaa.
Ehkä eri tavallakin ajattelevia miehiä on joku satunnainen yksilö, mutta ei tässä keskustelussa ole ainoatakaan sellaista tullut vastaan. Itse en ottaisi sitä riskiä oman lapseni kanssa, että mies kuuluisi tähän ilmiselvään enemmistöön joille lapsi on ainoastaan heidän perimänsä jatkaja eikä mitään muuta merkityksellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, että saa, laboratoriossa maljalla.
Juuei. "Käyttökelvoton" siittiö ei muutu käyttökelpoiseksi minkäänlaisella maljalla. Jos ei ole kykyä hedelmöittää, sitä ei ole. Ja onhan niitäkin miehiä, joilla ei edes ole siittiöitä spermassaan. Silloinkaan ei millään taikatempuilla saada aikaan lasta, joka olisi biologisesti tuon miehen.
En jättäisi. Ei miehenikään jättäisi minua, jos en voisi lapsia saada. Ei olla yhdessä lasten vuoksi vaan rakkaudesta. Hoitojakaan ei aloitettaisi, adoptiosta puhumattakaan. Oikein hyvä kaksinkin.