HELP!! Onko mahdollista etten saa kiinteää laajakaistaa 70-luvun kerrostaloasuntoon?
Olen muuttamassa ja tsekkasin Elisan, DNA:n ja Telian kiinteät laajakaistat ja osoitteen perusteella mikään niistä ei tarjoa kiinteää laajakaistavaihtoehtoa??? Talo ei ole edes missää peräkylällä, vaan ihan suositulla ja vilkkaalla asuinalueella, mutta talo vaan on vanha, 70-luvun kerrostalo. Mitä ihmettä???
Kommentit (57)
Kiitos ihanat ihmiset kun vastailitte! Valkkasin tuon tulevan talon sen vuoksi että siinä asuu lähinnä mummoja = rauhallinen ja idyllinen. Tämä on sitten se kääntöpuoli. :D Soittelen huomenna operaattoreille kysyäkseni vaihtoehtoja. ap.
Kävi ikävästi juuri yhden kivan kerrostaloasunnon kanssa. :( Muuten kaikki olisi ollut kunnossa: hyvä sijainti, asunto siisti ja pintarempattu (mitä nyt vessa ja kylppäri olisi pitänyt rempata), mutta sitten: 60-luvun talossa ei ole VIELÄKÄÄN vuonna 2021 taloyhtiön nettiä! En tätä ennen tullut edes ajatelleeksi, että tuollainen olisi mahdollistakaan. Ilmeisesti sitten talossa asuu niin vanhoja ihmisiä, ettei heillä ole sellaiselle nykyaikaisuudelle tarvetta. Tätäkin asuntoa myi 100-vuotias ihminen.
Itekin muutin tampereella 40-luvun kerrostalosta 90-luvulla valmistuneeseen. Vanhemmassa oli vielä elisan vdsl-laajakaista mutta uudempaan ei enää suostuttu tarjoamaan vaikka samat puhelinkaapelit siellä oli ja sijaintikin oli lähempänä keskustaa.
Pitänee kai ehdottaa taloyhtiölle valokuitukaapelin hankkimista mutta pahasti pelkään ettei mee läpi. Sillä välin saa sitten pärjätä etätöissä puhelimen netillä.
Entä 50-luvun taloon tai 20-luvun taloon?
Mikä ongelma? Ostat mobiililaajakaistan!
1969 rakennusvuosi, Oulun lähiö ja taloyhtiössä laajakaista ( hyvä ja halpa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elisalla/Saunalahdella on korttelikuitu ja ainakin sellaisen sai mun -79 rakennettuun rivariasuntoin.
Korttelikuitu... mikähän se on, täytyy googlettaa.
Minulla on nykyisessä asunnossa (myöskin 70-80 -luvun taitteen talo) Elisan kiinteä laajakaista eli modeemi, eikä tullut edes mieleeni ettei sitä saisi joltain operaattorilta seuraavaankin kämppään. ap.
Meillä on 70-luvun talossa puhelinpistokkeeseen kytketty modeemi. Luulisi 70-luvun kerrostaloissa olevan vielä kaapelit tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei noilla kännykkäliittymillä mitään tee jos ihan toden teolla tekee etätöitä ja käyttää runsaasti ohjelmia ja tehoja.
Riippuu ihan siitä, millaisia datamääriä joutuu siirtämään ja millainen kapasiteetti kysyntään nähden operaattorilla on siinä paikassa. Meillä töissä Kehä III:n varren teollisuusalueella jouduttiin pyörittämään kokonaista toimistoa kuukausia mobiililiittymillä, kun muuan operaattori ei saanut kiinteää yhteyttä siirretyksi useaan kuukauteen. Yhteinen 4G-liittymä riitti ihan tyydyttävästi useamman työntekijän tarpeisiin (Teams-kokoukset, selainkäyttöiset ohjelmistot, sekalaiset tiedostot ml. suurikokoiset painoresoluution PDF-tiedostot ja ohjelmistoasennustiedostot, Windows- päivitykset, ym.)
Muistakaa ketä äänestätte. Nyt aletaan maksaa kovaa hintaa kun kiinteä infra on myyty, kuollut ja kuopattu. Kupariverkot on kuopattu, kaapeliverkot ovat seuraavat, kuituverkot on yksityisiä ja KALLIITA. Valtaosan yhteydet ovat langattomia ja niiden toiminta loppuu muutaman sulakkeen palaessa, ironisesti jopa jonkun mikroaaltouunin RF lähettimestä. Taloyhtiön papereita kannattaa tutkailla ostaessa, jos taloon ei tule kuitua tai kaapelia - talo pannaan. Jos talossasi ei ole kiinteää yhteyttä ulkomaailmaan, on aika äänestää hallitukseen sellaisia jotka ymmärtävät sen päälle jotain.
Nyt saatavilla on vain mokkulanettejä jotka on aivan tukossa aamut illat, tukiaseman kapasiteetti on juuri sen verran kuin se voi tarjota eli ei juuri mitään. Hölmöläispäättäjät kun luulevat että ilma on kuin avaruus, sinne mahtuu kyllä loputon määrä netflixiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noilla kännykkäliittymillä mitään tee jos ihan toden teolla tekee etätöitä ja käyttää runsaasti ohjelmia ja tehoja.
Riippuu ihan siitä, millaisia datamääriä joutuu siirtämään ja millainen kapasiteetti kysyntään nähden operaattorilla on siinä paikassa. Meillä töissä Kehä III:n varren teollisuusalueella jouduttiin pyörittämään kokonaista toimistoa kuukausia mobiililiittymillä, kun muuan operaattori ei saanut kiinteää yhteyttä siirretyksi useaan kuukauteen. Yhteinen 4G-liittymä riitti ihan tyydyttävästi useamman työntekijän tarpeisiin (Teams-kokoukset, selainkäyttöiset ohjelmistot, sekalaiset tiedostot ml. suurikokoiset painoresoluution PDF-tiedostot ja ohjelmistoasennustiedostot, Windows- päivitykset, ym.)
Höpöhöpö, ei teidän tarrafirmassa paljoa data liiku - vai oliko sittenkin DNA nutturapää kyseessä.
Itse teen etänä teollisuudelle töitä ja datamäärät ovat valtavia, tarpeeksi kun meitä on yhden tukiaseman varassa niin 8 tunnin työpäivästä tulee 18 tunnin työpäivä kun odotellaan bitin liikkumista ja prosenttilukujen hidasta sammallusta. Tätä on elämä pellesuomessa 2025, Pohjolan Uganda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elisalla/Saunalahdella on korttelikuitu ja ainakin sellaisen sai mun -79 rakennettuun rivariasuntoin.
Minulla on nykyisessä asunnossa (myöskin 70-80 -luvun taitteen talo) Elisan kiinteä laajakaista eli modeemi, eikä tullut edes mieleeni ettei sitä saisi joltain operaattorilta seuraavaankin kämppään. ap.
Meillä on 70-luvun talossa puhelinpistokkeeseen kytketty modeemi. Luulisi 70-luvun kerrostaloissa olevan vielä kaapelit tallessa.
Talossa voi olla, mutta operaattorilla ei ole. Täällä ainakin Elisa purki jo vuosia sitten oman kaapeliverkkonsa kokonaan. Siinä ei paljon auta että on puhelinpistoke seinässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talossa voi olla, mutta operaattorilla ei ole. Täällä ainakin Elisa purki jo vuosia sitten oman kaapeliverkkonsa kokonaan. Siinä ei paljon auta että on puhelinpistoke seinässä.
Kupariverkko / puhelinverkko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillekkin tarjottiin "edullista" valokuituyhteyttä. Kuitu taloon, vain 2000€ ja kun se on perillä se maksaa 70€/kuukausi, käytät tai et. "Edullinen" on aika venyvä käsite operaattoreilla.
Ei taida siellä olla tädillä mitään käsitystä mitä käytännössä vaatii että se valokuitu saadaan tuotua teidän torppaan siihen pisteeseen asti että täti pääsee laukomaan sen kuidun kautta perseestä revittyjä kommenttejaan vauvafoorumille.
Vierailija kirjoitti:
Joo, selvittelin Elisalta, Telialta ja DNA:lta vaihtoehdot, eivätkä tarjoa mitään tuohon taloon lähtökohtaisesti. Ei auta kuin ottaa puhelin huomenna käteen ja soittaa. En olisi arvannut että tämä voi olla edes mahdollista. Argh. Mokkulat sun muut pilipalit ovat poissuljettuja, teen etätöitä ja tarvitsen kunnon nettiyhteydet. ap.
Itse teen etätöitä aivan toimivasti jakamalla nettiyhteyden 5G kännykästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillekkin tarjottiin "edullista" valokuituyhteyttä. Kuitu taloon, vain 2000€ ja kun se on perillä se maksaa 70€/kuukausi, käytät tai et. "Edullinen" on aika venyvä käsite operaattoreilla.
Ei taida siellä olla tädillä mitään käsitystä mitä käytännössä vaatii että se valokuitu saadaan tuotua teidän torppaan siihen pisteeseen asti että täti pääsee laukomaan sen kuidun kautta perseestä revittyjä kommenttejaan vauvafoorumille.
Ei ole ei, tuohon 2000€ tulee helposti nolla perään jos vähänkään joutuu kaivinkonetta käynnistämään kuidun saamiseksi kiinteistöön. Kyllä 2000€ kuulostaa edulliselta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikkii taloihin ole rakennettu kiinteää verkkoa.
Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla on paljon 1970 - 1990-luivuilla rakennettuja taloyhtiöitä joissa ole ei kiinteää laajakaistaa eikä kaapeli-tv yhteyttä (kaapeli-tv yhteys tarjoaa usien myös nettiyhetydenkin). Espoon reunilla on kokonaisia omakotialueita joissa ei ole mahdollisuutta kiinteään laajakaistaan.
Itse asun Herttoniemenrannassa vuonna 2000 rakennettussa talossa (SATOn vuokratalo) jossa ei ole minkäänlaista kiinteää nettiyhtettä.
Antenni-tv taloyhtiöihin ei ole aivan taattua, että saa.
No itte kyllä jaan kännykällä netin ja ihan työnantajan kännykkä se on.
Täällä valokuitu tukossa, kännyllä toimii hyvin.
Kantsii koittaa kaikkien operaattorien nettejä jotta löytyy nopein.