Kärsitkö hiustenlähdöstä ja -katkeilusta? Minä sain sen kuriin näillä keinoin
En väitä, että tämä tehoaa kaikilla, mutta jos olet nainen ja hiuksesi ovat vaihdevuosissa alkaneet lähteä ja haurastua, voisit ainakin kokeilla tätä.
Minulla on hento suomalainen hiuslaatu, kihartuva tukka, jota nuorempana pesin melkein päivittäin, koska se yön jäljiltä sojottaa herkästi minne sattuu. Ja se oli pakko föönata suoraksi, mutta sateella se herkästi kihartuu ja muuttuu hamppumaiseksi.
Viisissäkymmenissä hiuksia alkoi lähteä aika lailla, tulkitsen liittyvän hormonitoiminnan muutoksiin vaihdevuosien alla. Ei mitään pälvikaljua kumminkaan, mutta hiukset siis ohenivat ja tukka näytti littanalta. Kampaaja suositteli kokeilemaan hiustenlähtöön tarkoitettuja aineita kuten Priorinia, mutta se oli yhtå rahanhukkaa.
Kunnes päätin, että minimoin kaiken hiusten käsittelyn. Kasvatin lyhyistä hiuksista lyhyen polkkamallin. Pesen tukan harvemmin ja lopetin kokonaan föönaamisen. Ostin tangleteaser-harjan, jolla harjaan tukan pesun jälkeen ja sitten otan hiuksiin jätettävää hoitoainetta, jonka puristelen tukkaan kämmenin niin, että hiukset kihartuvat. Ja annan hiusten kuivua itsekseen kiharaksi.
Niinä aamuina, jolloin en pese tukkaa, kastelen kädet ja puristelen hiukset tuolla tavalla kiharalle, yön aikana hiukset kun tuppaavat möyhentymään ja kiharat hajoavat, mutta noin ne saa taas esille.
Eli idea on, että käsittelen hiuksia mahdollisimman vähän, jolloin mekaaninen kulutus vähenee ja hiukset katkeilevat vähemmän. Nyt tukkani on paksumpi ja parempikuntoisempi kuin varmasti koskaan.
Eikä tuo maksa juuri mitään. Hiuksiin jätettäviä hoitoaineita on marketeissa joka lähtöön, kukin löytää omalle hiuslaadulleen sopivia.
Jos hiuksesi ei ole kihara, pääset vielä helpommalla. Vältät vaan föönaamista ja annat mahdollisuuksien mukaan hiusten kuivua itsekseen.
Kommentit (39)
Ei auta itselläni. Olen 28v ja kärsinyt hiustenlähdöstä 4 vuotta. Verikokeet otettu ja vitamiinitasot tarkistettu, kaikki kunnossa ja syön monipuolisesti. Mitään perussairauksia ei ole löytynyt enkä käytä lääkkeitä, jotka aiheuttaisivat hiustenlähtöä. En värjää hiuksiani ollenkaan, lämpökäsittelen ehkä 2 kertaa vuodessa, pesen pari kertaa viikossa ja hoidan muutenkin hyvin hellävaraisesti, esim. ei kiristäviä ponnareita. Tuntuu, että kaikki keinot on kokeiltu ja silti tukkaa vain lähtee ja se pysyy ohuena ja läpikuultavana. Ennen tätä minulla oli keskivertoa paksummat ja pitkät hiukset, enää vain muisto siitä jäljellä.
En föönaa, käytä rautoja tai muotoilutuotteita. Hiukset pakko pestä päivittäin, koska rasvottuvat päivässä aivan kamalaksi. En mene märkien hiusten kanssa nukkumaan. Biotiinit yms on kokeiltu. Hiukset katkeilevat ja päälaella ja ohimoilla harventunut. Sellaista se on PCOS:n kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samanlaiset hiukset kuin AP kuvaili. Hiuksia on ollut paljon, mutta hiuksen halkaisija on olematon. Hiuksia alkoi tippua paljon, kun täytin 40 vuotta.
Olen varmasti kokeillut kaikki markkinoilla olevat keinot hiusten pitämiseen päässä. Pillereitä ja erilaisia shampoita on tullut kokeiltua ja rahaa mennyt näihin tuotteisiin järkyttävät määrät. Mikään ei auttanut, kunnes tajusin, että päänahkani on erityisen altis kemikaaleille, joita kaikista tuotteista löytyy.
Olen pessyt nyt vuoden päivät hiukset kananmuna- / oliiviöljysekoituksella. Välillä laitan konjakia tähän sekoitukseen. Hiukset käsittelen pesun jälkeen riisivedellä. Mitään kemikaaleja en laita enää päähäni. Vaivalloistahan tämä on, mutta mitä sitä ei tekisi kutriensa eteen.
Tämä on itseäni auttanut. Hiukset vahvistuneet ja hiusten lähtö loppunut. Hiusten pesuväli on venynyt 5 päivään, kun aiemmin helposti rasvoittuva tukkani ei enää rasvoitu. Monella käsitys, että luonnonmukaisessa hiustenhoidossa tulee “hajuhaittoja”, mutta tämä ei pidä paikkansa.
Suomalaisilla on yleensä hennot hiukset ja ne eivät juurikaan kestä jatkuvaa käsittelyä ja erilaisia kemikaaleja.
Kannattaa kokeilla, jos on kaikki muut keinot jo todennut tehottomaksi.
Myös kananmuna, oliiviöljy ja riisi sisältävät kemikaaleja. Riisivesi myös syöpävaarallista arseenia 😀 se että jokin tuote tai aine esiintyy luonnossa ei tee siitä automaattisesti turvallista ja terveellistä.
En kyllä raakaa kananmunaa iholle hieroisi koskaan. Eikä hiusten harjaaminen märkinä ole hybä vinkki ap, hius venyy ja katkeaa.
Kannattaa kokeilla hiusten pesua vain kuumalla vedellä, ei shampoota ollenkaan. On tuuhentanut hiuksia huomattavasti. En käytä shampoota enää kuin kerran, kaksi vuodessa (jos haluan juhliin suorat hiukset, silloin shampoopesu, hoitoaine, käsittelyaine, föönaus ja suoristusrauta). Muuten hiukset on tuuheat ja laineikkaat ja uskomatonta, mutta totta -todella hyväntuoksuiset.
Australialainen Aussie sopii kaikille. ERi ihana tunne, jotenkin se tunne shampoossa on eri kuin tavallisissa. Ei ole niin saippuainen. Rusta myy. Suosittelen.
Siinä olet oikeassa, ettei tuollaiset höpöhöpövinkit käy kaikille, ei ainakaan niille, joilla oikeasti on ohuet hiukset. Sinulla lienee aika paksut, jos tarvitset tangle teaserin.
Vierailija kirjoitti:
Luonnonkiharat kuivatan t-paitaturbaanilla, johon menee tunnin verran. Sitten siihen kiharavoidetta, hiukan kuitenkin hieron päänahkaa, sekin tarvitsee hierontaa kun kampaakaan en käytä. Hius muuttuu vaihdevuosissa, ennen oli paksu ja karkea, nyt ohuempi.
Mihin se auttaa, että hiuksia hautoo turbaanin sisällä?
Uskomushoitoja.
Vierailija kirjoitti:
Hahaha joo. Kampaajien tuloista iso osa tulee tuotemyynnistä, joten he tietysti pyrkivät myymään kaikenlaisia tököttejä, kun oikeesti tehokkainta olisi monta kertas vain vähentää hoitotoimenpiteitä ja tukan käsittelemistä.
Näiltä kähertäjiltä loppuisi duuni jos alkaisivat rehellisesti kertoa asiakkaille, että kannattaa vähentää hiusten kemiallisia käsittelyjä ja lopettaa se kananpeeksi leikkaaminen.
Itsellä on nyt reilusti keski-ikäisenä ja vaihdevuosissa pisin, paksuin ja hyväkuntoisin tukka kuin koskaan nuorempana. Ja syy? Lopetin hiusten värjäämisen kokonaan 10 vuotta sitten (se tuli aloitettua jo alle 15-vuotiaana) ja muutenkin vähensin hiusten käsittelyä eli en enää föönaa/suorista/kiharra päivittäin ja samalla tietysti väheni hiuksiin käyttämieni kemikaalien määräkin liki nolliin aiempaan verrattuna. Lisäksi vaihdoin shampoon sulfaatittomaan ja välillä pesen vain hoitoaineella.
Latvat siistin itse säännöllisesti eli kerran kahdessa kuukaudessa napsaisen sentin/pari pois.
Vierailija kirjoitti:
Siinä olet oikeassa, ettei tuollaiset höpöhöpövinkit käy kaikille, ei ainakaan niille, joilla oikeasti on ohuet hiukset. Sinulla lienee aika paksut, jos tarvitset tangle teaserin.
Itsellä tuon tangleteaser katkoi ihan julmetusti hiuksia vaikka sen väitetään olevan niin mahtava. Vaihdoin harvapiikkiseen kampaan ja se on mun tukalle paljon parempi.
Entä jos oma hius on laineileva ja ei selkeästi kihartuva. Ohimoilla ärsyttävät kiehkurat väärässä paikassa. Näyttää hölmöltä. Pakko föönata suoraksi ettei näytä hiukset linnunpesältä. Lopetin puoli vuotta sitten värjäämiseen, eroa en ole vielä huomannut, hiukset kasvaa hitaasti.
N60 tässä. Hiukseni alkoivat ohentua tod. pahasti. Hieman pelastusta seuraavista:
- nykyään pesen hiukset kerran viikossa, korkeintaan (siirryin tähän pikkuhiljaa, nyt eivät ole likaiset tai rasvaiset edes 8 - 9 päivän jälkeenkään)
- hyvä shampoo ja hoitoaine, hieman kosteisiin hiuksiin vielä hyvää hiusöljyä (tätä laitan sitten vielä päivittäin ennen kuin palmikoin hiukset)
- ei minkäänlaista mekaanista käsittelyä, lämpöä tms, ei edes hiustenkuivaajaa!
- ei kampaa missään nimessä, vain puuharja (harvat piikit, nekin puuta) on tässä todella erinomainen vaihtoehto
- ei värjäystä tms. ikinä (luonnonhenna on sitten eri asia, se tekee hyvää hiuksille)
Ainoa, joka minulle on auttanut kasvattamaan uusia hiuksia on Redkenin Cerafill retaliate. Myytiin ennen mm. Stockmannilla.
Kyllä ap. tälke on nimikin se on gurly girl-metodi. Samoin minä olen saanut elämässäni ensimmäistä kertaa hyvät hiukset metodin avulla.
Minä en ole föönännyt koskaan, enkä käytä mitään hiustuotteita, ainoastaan shampoota kerran tai kaksi viikossa, mietoa sekin. Silti oon kaljuuntunut päälaelta jo yli 10 vuotta.
Juon paljon kaljaa, se kai nostaa testosteronitasoja.
N49
Mulla taas auttoi hiustenlähtöön se, että aloin pestä hiukset joka päivä :D Hiustenlähtö voi johtua niin monesta eri asiasta, ettei mitään yleispätevää ohjetta ole olemassa. Värjääminen, muotoiluraudat, vahvat kemikaalit ja hiusten kovakourainen käsittely tietysti ovat sellaisia, jotka eivät tee kenenkään hiuksille hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole föönännyt koskaan, enkä käytä mitään hiustuotteita, ainoastaan shampoota kerran tai kaksi viikossa, mietoa sekin. Silti oon kaljuuntunut päälaelta jo yli 10 vuotta.
Juon paljon kaljaa, se kai nostaa testosteronitasoja.N49
Ja minä olen föönannut aina ja käytän kiharrinta, sekä värjäytän hiuksia kampaajalla, eikä hiukset ole huonossa kunnossa.
Pesen myös vähintään joka toinen päivä sillä ihotali ja päänahan hikoilu ei tee hyvää päänahalle. Hiuksia lähtee enemmän mitä harvemmin pesee. Käytän hyviä shampoita ja lämpösuojaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole käsittelyjä harrastanutkaan, vaan silti hiuslaatu on mennyt haperoksi. Olen joutunut huovuttuneita takkuja leikkaamaan pois, joten ei kai tässä auta kuin vetää ihan lyhyeksi. Pestäkin pitäisi useammin hilseongelman vuoksi, olen vaan aika laiska siinä suhteessa.
Ruokasooda pesulla ja etikkahuuhtelulla on ainakin mun mieheltä lähtenyt hilse, ja hänkin oli kaikkea kokeillut sitä ennen. Minäkin nykyään pesen ruokasoodalla ja etikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole käsittelyjä harrastanutkaan, vaan silti hiuslaatu on mennyt haperoksi. Olen joutunut huovuttuneita takkuja leikkaamaan pois, joten ei kai tässä auta kuin vetää ihan lyhyeksi. Pestäkin pitäisi useammin hilseongelman vuoksi, olen vaan aika laiska siinä suhteessa.
Ruokasooda pesulla ja etikkahuuhtelulla on ainakin mun mieheltä lähtenyt hilse, ja hänkin oli kaikkea kokeillut sitä ennen. Minäkin nykyään pesen ruokasoodalla ja etikalla.
Päänahkaan (tai iholle yleensäkään) ei pidä laittaa mitään noin emäksistä! Soodan pH on 9 ja terveen päänahan n. 5.
Luonnonkiharat kuivatan t-paitaturbaanilla, johon menee tunnin verran. Sitten siihen kiharavoidetta, hiukan kuitenkin hieron päänahkaa, sekin tarvitsee hierontaa kun kampaakaan en käytä. Hius muuttuu vaihdevuosissa, ennen oli paksu ja karkea, nyt ohuempi.