Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin Astra Zenecan

Vierailija
25.04.2021 |

Olen alle 40 v. nainen, ja sain 1. Astra Zeneca -rokotteen maaliskuussa. Haluaisin toisen samaa, sillä yhdistelyä rokotteilla ei ole tarpeeksi tutkittu. Ymmärrän riskin, ja otan sen tietoisesti. Toivoisin nyt, että THL kohtelisi meitä aikuisia niin kuin... aikuisia. Mielummin tutkittu ja tilastoitu pieni riski, kuin tutkimaton tie. Miksi on niin vaikeaa saada Suomessa kansalaisen päättää tällaisesta asiasta? Ja pyydän, älkää tykittäkö tänne rokotevastaisia kommentteja, kun kyse on nyt meistä jo rokotetuista, jotka haluaisivat sen, mitä rokotushetkellä luvattiin. Eli kesäkuussa toisen Astra Zenecan.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riski on muissakin rokotteissa.

Miten suuri riski muista rokotteista on saada veritulppa?

Vierailija
22/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut 65v  "pakko"rokotettiin Astralla 21.4 eikä kerrottu että ensi viikolla on mahdollisuus ottaa parempaa. Luin uutisen kun olin tullut ulos, Ja tulin 10t kuluttua  tosi kipeäksi, että kakkosrokotusta EN OTA! Onneksi te nuoremmat saatte sitä laadukkaampaa, vaikka jopa Modernaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tekemistä aikuisuudella on tämän asian kanssa.

Outo kysymys. Mutta, aikuinen, oikeustoimikelpoinen ihminen voi itse tehdä arvion siitä, minkälaisen lääketieteellisen riskin on valmis ottamaan omassa hoidossaan. Suomessa hoitoaan ei saa valita, mutta olisiko tässä nyt sellainen kohta, jossa tuota hoitoa edes tarjottaisiin optiona. Riski Astra Zenecalla on nyt jo aika hyvin tutkittu, sekoituksen riskistä ei ole olemassa tietoa, ei voida siis arvioida onko vakavan tapahtuman riski suurempi vai pienempi kuin Astra Zenecan veritulppariski. Eikä edes voida arvuutella, mikä se vakava tapahtuma voisi olla, kun ei tiedetä. Tai onko riski, että rokotteen teho jää pienemmäksi, joka sekin voi johtaa vakavaan sairastumiseen.

Ap

Vierailija
24/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikos muuten niin, että ensimmäisiä Astra Zenecan saaneita piti alkaa rokottamaan ensi viikolla jo tehosteella? Eli ovatko siis ensi viikolla käynnistymässä nämä sekoitus-rokotukset? Vai odotetaanko yhä jotakin tietoa?

Vierailija
25/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös Astraa jäänyt yli isot määrät. Eli kyllä tehosteen sillä saa. Ykkösrokotettahan ei varmaan Astrasta moni valitse, tehottomampi kuin Pfizer ja Moderna. Ainakin tämän hetkisten tutkimusten mukaan. Ihmettelenkin että siitä tuli aluksi kansanrokote ja sen jälkeen koekaniini rokote 65-70 vuotiaille.

Vierailija
26/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä ei ole vielä mitään rokotetta, mutta voisin kans ottaa Astran, koska se tehoaa tietääkseni paremmin noihin virusmuunnoksiin. Pfizer ei ilmeisesti tehoa niin hyvin niihin. Ois mukava jos vois tuntea olevansa turvassa myös niiltä muunnoksilta. Oon 38-vuotias.

Vierailija
27/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Astran helmikuussa ja piakkoin Pfizerin, jonka mielelläni otankin. En pelkää sekoitusta, mutta ymmärrän että moni pelkää. Kannatan ehdottomasti sitä, että halukkaille annettaisiin kakkosrokotteena myös Astraa, sekä muillekin vapaaehtoisille, etteivät mene hyvät ja tehokkaat rokotteet hukkaan.

Vierailija
28/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä! Minäkin haluan kaksi kertaa samaa rokotetta, enkä kahden eri rokotteen tutkimatonta yhdistelmää.

Vierailija
29/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikos muuten niin, että ensimmäisiä Astra Zenecan saaneita piti alkaa rokottamaan ensi viikolla jo tehosteella? Eli ovatko siis ensi viikolla käynnistymässä nämä sekoitus-rokotukset? Vai odotetaanko yhä jotakin tietoa?

Alle 65-vuotiaille AStraZeneca-rokotetuille annetaan seuraavana piikkinä joko Modernaa tai Pfizeriä, ei saada  valita. Yli 65-vuotiaat saavat valita ottavatko Mrna-rokotteen vaiko astran.

Itse olen yksi ensimmäisiä astralla rokotettuja ja tässä omalla rokotusasemallani annetaan vaan astraa ja pfizeriä, joten saan toukokuun ekalla viikolla pfizerin kakkospiikiksi.

Vierailija
30/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri/-/event/7…

^Tuota kautta voi esittää suoraan kysymyksiä THL:lle. Vastaavat torstain tiedotustilaisuudessa niihin.

Vierailija
31/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alle 65-vuotiaille AStraZeneca-rokotetuille annetaan seuraavana piikkinä joko Modernaa tai Pfizeriä, ei saada  valita. Yli 65-vuotiaat saavat valita ottavatko Mrna-rokotteen vaiko astran.

Itse olen yksi ensimmäisiä astralla rokotettuja ja tässä omalla rokotusasemallani annetaan vaan astraa ja pfizeriä, joten saan toukokuun ekalla viikolla pfizerin kakkospiikiksi.

Kerro sitten, tuliko Pfizeristä kuumetta tms. Nehän sanovat, että toinen Astra ei aiheuta oireita, siksi olinkin niin iloinen, että "kärsimys on ohi" kun ensimmäisen Astran jälkeen tärisin kuumehorkassa ja selvisin siitä. On se pirulainen, jos pitää vielä toiseen kertaan käydä läpi sama...

Vierailija
32/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro sitten, tuliko Pfizeristä kuumetta tms. Nehän sanovat, että toinen Astra ei aiheuta oireita, siksi olinkin niin iloinen, että "kärsimys on ohi" kun ensimmäisen Astran jälkeen tärisin kuumehorkassa ja selvisin siitä. On se pirulainen, jos pitää vielä toiseen kertaan käydä läpi sama...

Jep, tulen sitten kertomaan mitä tuli. Jännittää itseänikin olla Suomen ensimmäisiä sekarokotettuja, ehkä jopa ensimmäinen! Ekasta astrasta sain pahat sivuoireet, jännitän mitä saan Pfizeristä...

Vierailija
33/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä mietti riskejä, ainakin Fimean tilaston mukaan Pfizeristä raportoitu enemmän vakavia haittoja (sis. kuolemat), kuin AZ:sta. En tiedä tosin löytyykö mistään tilastoja missä suhteessa mitäkin piikkiä annettu väestölle.

https://www.fimea.fi/tietoa_fimeasta/koronavirus-covid-19-/koronarokott…

Tosin haittavaikutusten ilmoittaminen on vapaaehtoista lääkäreille, joten kovin vedenpitävää seurantaa haitoista ei taida löytyä mistään.

Vierailija
34/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku täällä mietti riskejä, ainakin Fimean tilaston mukaan Pfizeristä raportoitu enemmän vakavia haittoja (sis. kuolemat), kuin AZ:sta. En tiedä tosin löytyykö mistään tilastoja missä suhteessa mitäkin piikkiä annettu väestölle.

Tosin haittavaikutusten ilmoittaminen on vapaaehtoista lääkäreille, joten kovin vedenpitävää seurantaa haitoista ei taida löytyä mistään.

AstraZenecaa on annettu alle 200 000 ja Pfizeriä yli miljoona, joten ei ihme että Pfizeristä ilmoitettu enemmän haittoja.

Vierailija
35/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut 65v  "pakko"rokotettiin Astralla 21.4 eikä kerrottu että ensi viikolla on mahdollisuus ottaa parempaa. Luin uutisen kun olin tullut ulos, Ja tulin 10t kuluttua  tosi kipeäksi, että kakkosrokotusta EN OTA! Onneksi te nuoremmat saatte sitä laadukkaampaa, vaikka jopa Modernaa.

Olen 48 vuotias ja voisin sanoa myös "että minut pakkorokotettiin maaliskuussa AZ:lla", 3 päivää myöhemmin rokottaminen lopetettiin minun ikäisilleni.

Väheksymättä Sinun kipuilua rokotteen jälkeen niin kuume, pahoinvointi, päänsärky jne on ihan normaaleja sivuoireita, joita jotkut saa. Minulla nousi kova kuume 12h rokotteen jälkeen ja kesti vuorokauden. Ystäväni sai Modernan ja nosti parin päivän kuumeen ja mieheni vanhemmat sai Pfizerin ja toiselle nousi kuume jne. Ja toisille ei tule mitään.

Vierailija
36/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AstraZenecaa on annettu alle 200 000 ja Pfizeriä yli miljoona, joten ei ihme että Pfizeristä ilmoitettu enemmän haittoja.

Minusta eilen tai tänään oli tietoa, että n. 300.000 Astra Zenecaa pistetty. Meistä n. 120.000 alle 65 vuotiasta, jotka eivät sitä tehosteena saa.

Tuntuu hurjalta, että Suomi joutuu kuitenkin ostamaan ne 3,7 miljoonaa annosta. Äkkiseltään tuntuu hurjalta, että 3,2 miljoonaa annosta hukkaan.

Vierailija
37/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap aivan varma, että et saisi Astraa, jos pyytäisit etukäteen?

Tiedän toki, että yleinen linjaus rajaa nyt Astrasta pois alle 65-vuotiaat, mutta kyllä oma toive voitaisiin silti ottaa huomioon.

Tosin en keksi, mitä haittaa voisi koitua siitä, että ensimmäinen annos olisi adenovirusrokotetta ja toinen rna-rokotetta. 

Itse ottaisin ilman muuta kaksi erilaista(kin) piikkiä, jos sellainen tilanne tulisi eteen. Kaikki ovat joka tapauksia turvallisia ja ennen muuta tehokkaita.

Vierailija
38/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap aivan varma, että et saisi Astraa, jos pyytäisit etukäteen?

Tiedän toki, että yleinen linjaus rajaa nyt Astrasta pois alle 65-vuotiaat, mutta kyllä oma toive voitaisiin silti ottaa huomioon.

Tosin en keksi, mitä haittaa voisi koitua siitä, että ensimmäinen annos olisi adenovirusrokotetta ja toinen rna-rokotetta. 

Itse ottaisin ilman muuta kaksi erilaista(kin) piikkiä, jos sellainen tilanne tulisi eteen. Kaikki ovat joka tapauksia turvallisia ja ennen muuta tehokkaita.

Ehkä voisin yrittää selvittää tuota mahdollisuutta sairaanhoidosta ennakkoon.

Tänään aloin tosissani etsimään uutisartikkeleista tietoa siitä, miten hyvin tuo yhdistelmärokotus voisi antaa suojaa. Näyttää, että asiantuntijat ovat jakautuneet tässä. Toiset sanovat, että ovat huolissaan siitä, saako yhdistelemällä eri rokotteita riittävää tehoa. Sitten on näitä, jotka "arvailevat", että kaksi eri valmistetta voisi antaa jopa paremman suojan kuin vain yksi valmiste. Toivottavasti saataisiin pian tutkimustuloksia näistä tehoista ja vaikutuksista. Ilmeisesti ensi kuussa joitakin tutkimuksia valmistuu.

Minäkin olen työssäni asiantuntija mutta usein, jos lähden arvailemaan ihan hyvältäkin tietopohjalta jotakin asiaa, voin mennä metsään arviossani. Olen siis oppinut olemaan hyvin perusteellinen, ennen kuin annan lausuntoa mistään. Siksi en nyt haluaisi tehdä omaa terveyttäni koskevia päätöksiä asiantuntijoiden arvailun pohjalta, olkoonkin he hyvin koulutettuja ja alansa huippuja.

Ap

Vierailija
39/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittavaikutuksia on ollut

https://archive.is/qWOrQ

Vierailija
40/53 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up