Haluaisin Astra Zenecan
Olen alle 40 v. nainen, ja sain 1. Astra Zeneca -rokotteen maaliskuussa. Haluaisin toisen samaa, sillä yhdistelyä rokotteilla ei ole tarpeeksi tutkittu. Ymmärrän riskin, ja otan sen tietoisesti. Toivoisin nyt, että THL kohtelisi meitä aikuisia niin kuin... aikuisia. Mielummin tutkittu ja tilastoitu pieni riski, kuin tutkimaton tie. Miksi on niin vaikeaa saada Suomessa kansalaisen päättää tällaisesta asiasta? Ja pyydän, älkää tykittäkö tänne rokotevastaisia kommentteja, kun kyse on nyt meistä jo rokotetuista, jotka haluaisivat sen, mitä rokotushetkellä luvattiin. Eli kesäkuussa toisen Astra Zenecan.
Kommentit (53)
Ja huomio, Iltalehdet ja muut, jotka tätä palstaa aina seurailee ja nostaa juttuja täältä. Kirjoittakaa meistä, jotka haluavat Astra Zenecan, ja näistä perusteista. Tarvitaan julkista painetta, selvästikin, jotta me halukkaat saamme rokotussarjan luvatusti. Ottaisin toisen mielellään jo nyt, koska on mennyt yli kuukausi ensimmäisestä. Mikä sen estäisi, jos ko. rokotteita on jäämässä hyllylle. Voin allekirjoittaa vastuun vapautuksen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kelpaako Astra Opeli?
Onko se joku auto? Ei ole autoa, joten myös auton voin ottaa :)
Ap
Minulle riittää yksikin piikki, luin että toinenkin on hyvä ottaa mutta ei välttämätön.
Sekoitetta en ota.
Katsotaan sitten syksyllä jos tarvii niin jotain muuta, eiköhän siihen asti pärjäillä näinkin.
Sama tilanne mulla, ja aikataulukin. Tietenkin olisi parempi saada samaa tavaraa toinenkin setti, ja vaikka nyt heti. Vastuun ottaisin myös itse, riskihän on todella pieni.
Toinen piikki saa minultakin jäädä..
On tästä yhdestäkin apua.
Sitä ei tiedä mitä joku coctail tekisi.
Minä en ole saanut vielä mitään rokotetta, ja haluaisin Astra Zenecan, vaikka olen alle 40.
Olisi tosiaan kiva, jos kohdeltaisiin kuin aikuista. Riski on kuitenkin niin pieni, että tuntuu tosi hullulta sen takia rokote kieltää. Miksei e-pillereitä ole vielä kielletty?
minulle isketiin A-Z rokte ja sama tullan iskee kun saan toisen rokteen.Ikä-lisäni takia ,yli 65v.
Sinä yli 65v. Ottaisitko mielummin coctailin?
Näistä kommenteista voi siis jo päätellä, että:
1. Astra Zenecalle olisi vapaaehtoisia ottajia, joten niitä on turha seisottaa kaapeissa ja sillä pitkittää pandemiaa
2. Osa Astra Zenecan saaneista jättää tehosterokotteen ottamatta, koska ei uskalla lähteä kokeilemaan sekoitusta ilman laajempaa tutkimusta. Tällöin näiden ihmisten suoja jäänee vähintään hieman vajaavaisemmaksi kuin jos saisivat tehosteen (en ole tiedeihminen, mutta oletan, että on näin)
Miksi siis tätä pantataan vapaaehtoisilta, ja pitkitetään pandemiaa? Jos tukoksia tulee se 1/40 000 ja vaikkapa 400 000 rokotetaan Astra Zenecalla, tarkoittaa se, että noin 10 ihmistä joutuisi sairaalahoitoon, ja heistä saattaisi menehtyä noin 3. Se on toki kova hinta. Toisaalta, mikä on sen hinta, että nuorten rokotukset viivästyvät, ja että osa ihmisistä kieltäytyy tehosterokotteesta, saaden mahdollisesti vajaavaisen suojan sairaudelta? Olisi kiva kuulla, onko THL mallintanut tätä. Nyt kaikki perusteet, joita julkisuuteen kerrotaan, pohjautuvat johonkin arvailuun ja "ei ole vielä tutkittu" -lausuntoihin.
Olen aivan samaa mieltä kuin aloittaja. Minulla kävi tosin tuuri ja sain pfizerin.
Mutta astran rokoteriski on naurettavan pieni verrattuna koronan aiheuttamaan riskiin ja olisin ihan samaa mieltä kuin aloittaja. Naurettavaa. Riskit pitää osata suhteuttaa elämässä.
Toisekseenkin älkää luottako yhteen pistokseen, pfizerilla yhdellä pistoksella tulee vasta-aineita 2/3 osalle eli siis se menee niin, että 30-40 prosenttia on ilman vasta-aineita sen ekan pistoksen jälkeen. Itse luulin, että se menisi niin, että kaikki saavat jonkinlaisen vasteen , hyvänkin, mutta toisellapistoksella se sitten vahvistuisi.
Mutta asia ei mene niin vaan kaksi kolmesta on ilman tehoavia vasta-aineita kunnes saa toisen piikin ja on mennyt siitä 3 viikkoa.
Eli ei kauheasti kannata tuudittautua siihen yhden pistoksen varaan. Kun tehdään väestöntasln tutkimus, niin tokihan sillä nähdään tehoa, mutta yksilön kannalta on aika olennaista kuuluuko siine kahteen kolmasosaan vain siihen yhteen kolmasosaan.
Vierailija kirjoitti:
Riski on muissakin rokotteissa.
Saako tästä lisätietoa? En itse halua Astra Zenecaa terveyssyistä, mutta minusta ihmisillä pitäisi olla oikeus päättää sen ottamisesta itse.
12 jatkaa
Ja siis aloittajalle sanoisin, että vaikka olisi varmasti parempi ottaa se astra toiseksikin, niin jos sitä ei anneta, niin on parempi että otat sekoitteen kuin jätät ottamatta. Jos kuulut siihen ryhmään, jolle ei ole yhdestä piikistä tullut vasta-aineita, niin sinä olet sitten ilman suojaa totaalisesti. Tässäkin kannattaa miettiå riskejä. Oletko mieluummin suojattuna vai jäätkö suojaamattomaksi sen takia, että ”ehkä jotin mahdollisesti” saattaa olla riskinä. Tuon jälkimmäisen valinnan riski on paljon pienempi kuin se, että saat koronasta ties mitä.
Todennäköisyydet, ne todennäköisyydet!
Vierailija kirjoitti:
12 jatkaa
Ja siis aloittajalle sanoisin, että vaikka olisi varmasti parempi ottaa se astra toiseksikin, niin jos sitä ei anneta, niin on parempi että otat sekoitteen kuin jätät ottamatta. Jos kuulut siihen ryhmään, jolle ei ole yhdestä piikistä tullut vasta-aineita, niin sinä olet sitten ilman suojaa totaalisesti. Tässäkin kannattaa miettiå riskejä. Oletko mieluummin suojattuna vai jäätkö suojaamattomaksi sen takia, että ”ehkä jotin mahdollisesti” saattaa olla riskinä. Tuon jälkimmäisen valinnan riski on paljon pienempi kuin se, että saat koronasta ties mitä.
Todennäköisyydet, ne todennäköisyydet!
Jos en saa Astra Zenecaa niin otan kyllä, mitä tarjotaan (vaikkakin hampaat irvessä). Astra Zenecaakin ottaessani jännitin toki, koska veritulppaepäilyjä oli jo puitu julkisuudessa. Mutta tein sen, koska oli rokotusvuoroni ja suhteututin riskin siihen, että sairastuisin koronaan, ja riskiryhmäläisenä saisin vakavan sairauden. Mielellään kuitenkin ottaisin sieltä "hyllyltä pölyttymästä" ensisijaisesti haluamani rokotteen ja samalla en olisi niin kovin ahdistunut siitä, mitä uudenlaisesta sekoituksesta voi seurata.
Ap
Haluaisin sen vasta-ainetestin, tulin meinaan niin kipeäksi että varmasti tehoja löytyy.
Sain Astra zenegan helmikuussa ja 11.5. saan jonkun muun, näin THL päättää, olen vähän alle 55v
Kuka kehottaa coctailiin jota ei ole testattu kuin rotilla!
Vastuutonta! Joku tottelee.
Mitähän tekemistä aikuisuudella on tämän asian kanssa.
Kelpaako Astra Opeli?