Kuolinilmoitus, olisiko tyhmää laittaa myös koirien nimet
Eli kaipaamaan jääneiden nimiin myös vainajan koirat, jotka olivat vainajalle varmaan läheisimmät.
Kommentit (59)
Mun isälle koirat oli super tärkeitä. Mietittiin äitini kanssa että miten ne laitetaan kuolinilmoitukseen, koska oli selvää että jotenkin ne on oltava. Siihen tuli sitten ”allekirjoittajiksi” perhe, sukulaiset ja ystävät. Todettiin että menevät tuohon kategoriaan ilman erityismainintaa.
Ja kun joku kysyi miksi se ilmoitus pitää laittaa. Se voi olla kutsu. Ja meidän seutu on toisaalta niin pientä ja toisaalta niin suurta että jossain määrin moni tuntee toisensa mutta ei välttämättä tiedä tämän tyyppisiä siinä aikahaarukassa kun kuolinilmoitukset yleensä julkaistaan. Luen niitä seudun lehdestä itsekin, osana seudun ”kuulumisia”, vaikka en seudulla enää itse asukaan.
Ei ole tyhmää. Ärsyttää, että nämä tehdään ns. Muille uteliaille ihmisille, kun vainajan persoonallisuus olisi se tärkein.
Meillä hautajaisissa laulettiin iloisia lauluja, koska vainaja oli muusikko
Vierailija kirjoitti:
Kuolinilmoituksessa voi olla ihan perusteltua. Syntyneissä minusta nämä "koiraveljet" vähän hassuja, liikaa eläinten inhimillistämistä.
Kun näen syntymäilmoituksen, jonka ovat julkaisseet onnelliset Maija, Pekka ja Musti, jään kyllä miettimään, mikä osuus sillä Mustilla oli vauvanteossa.
Ihan hyvin voi laittaa. Eläinten kaipaus on aitoa ja olemassaolevaa. Ilmoitukseen vaikka lemmikin nimellä ja nimen perään tassun kuva.
KAIVATEN RAKAS VAIMOSI JA SADAT SATIAISESI
Jos koirat sanovat itse selvästi, että ne haluavat nimensä kuolinilmoituksen niin mikä ettei!
Ohis, mutta tänäänkin oli Hesarissa kymmenen koiran ja kissan syntymäpäiväonnittelut kuvineen. Niistä näkee, miten rakkaita perheenjäseniä lemmikit ovat omistajilleen.
Itse laitoin palstalle joitakin vuosia sitten ilmoituksen lemmikkini kuolemasta.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni lähettelee joulukortteja, joissa on pariskunnan nimi ja koiran nimi. Ihan sama mulle, mutta kuolinilmoitukseen en laittaisi. Mistä hitosta sitä tietää, kaipaavatko ne koirat oikeasti?
Koirien kaipauksesta voi olla lähes satavarma, listan ihmisistä ei niinkään..
Joillekin ihmisille eläin voi olla ainoa aito ystävä. Ihmiset ovat pääsääntöisesti perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse oli vainajan koirista, niin mielestäni voi hyvin laittaa. Kyllä se koira suree ja kaipaa kadonnutta laumanjäsentä. Muitten perheiden koiria en mainitsisi surijoina.
Juuri näin ajattelin, vainajan oma koira. Joka kyllä jäi kaipaamaan...
Kiitos teille vastauksista!
Sinähän sen ilmoituksen maksat. Oma on asiasi, mitä laitat
Ehdottomasti kyllä voi laittaa. Lemmikit on perheenjäseniä siinä kuin muutkin ja varmasti kaipaavat emäntäänsä/isäntäänsä todennäköisesti enemmän kuin jotkut ihmiset.
koiraihmiset ovat ihan sairaita. siis eivät kaikki koiranomistajat vaan nuo hörhöt joille eläimet ovat "perheenjäseniä"
jos vainajalla oli satiaisia, niin kannattaa mainita kuolinilmoituksessa, että satiaiset jäivät kaipaamaan kyseistä henkilöä
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kyllä voi laittaa. Lemmikit on perheenjäseniä siinä kuin muutkin ja varmasti kaipaavat emäntäänsä/isäntäänsä todennäköisesti enemmän kuin jotkut ihmiset.
... ja "perheenjäsenet" lukevat lehti-ilmoituksia
Ei kuulu kuolinilmoituksiin koirat, eikä kissatkaan. Tyylitöntä tuommonen.
Miksei sitten lehmien ja hevostenkin nimiä? Kaipaamaan jäivät numerot 897, 586, 098, 494, 238, jne...
Ei minusta sovi koirat tai muut eläimet kuolinilmoitukseen. Jossakin muistokirjoituksessa voi toki mainita, mutta ei siinä kuolinilmoituksessa. En laittaisi myöskään sellaisten ihmisten nimiä siihen surijoiksi, jotka eivät ole ilmaisseet tahtoaan tulla mainituksi.
Yleensä kun niissä on mainittu "muut sukulaiset ja ystävät", niin mielessään voi kai ajatella niiden koirien olevan noita muita ystäviä.
Voi laittaa. Kuka niistä nimistä muutenkaan erottaa koiria ihmisistä.