Työhaastattelussa valehteleminen
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä terveyskysymykset?
Terveysasiat kuuluvat kiellettyihin kysymyksiin.
Naispuolisen hakijan henkinen tila on pystyttävä selvittämään jollain tapaa.
Mm. Terveysasiat, uskonto, perhesuhteet kuuluvat kiellettyihin kysymyksiin. Niistä ei saa kysyä ja jankkaus ei asiaa muuta.
Ihan hirveästi ei kyllä kannata värittää totuutta. Kerran sanoin, että olen tosi kiinnostunut osa-alueesta x, josta en oikeasti ollut kiinnostunut. Arvelin, että saisin vaihdettua sen avulla huonosta paikasta vähemmän huonoon. Ja niin sainkin. Mutta sitten minulle laitettiin tehtäviini osa-aluetta x ns. normityön ja normityötuntien päälle, kun minähän olen siitä tosi kiinnostunut.
Seuraavissa haastatteluissa pysyttäydyin täysin totuudessa.
"Sain paikan 1 h haastattelun jälkeen. Siis paikan josta en nyt rehellisesti sanottuna ollut alkuunkaan kovin kiinnostunut, hain vain koska tämän tasoisia paikkoja tulee todella harvoin auki ja olin paikkakunnan vaihdoksen takia työttömänä (itse päättämälläni työelämätauolla muutamia kuukausia).
Nyt olen työssä jonka sisältö ei kiinnosta pätkääkään, hallinnoin vain asioita ja istun kuuntelemassa jaarittelevia hidastempoisia palavereja ja mietin että voi helvetti kun ei kiinnosta tippaakaan. Vedän kuin jotain näytöstä työpäivät. Teen tätä vain kohtuuhyvän liksan takia. Saa nähdä kuinka kauan."
Sinuna opiskelisin nyt työn ohessa ja päivittäisin osaamista. Sillä on merkitystä tulevien hakujesi kannalta.
- Leipääntymisesi nimittäin näkyy niille muillekin.
Koulutuksesta ja työkokemuksesta ei tietenkään kannata valehdella. Kaikki on tarkastettavissa.
Osaaminen ja motivaatio paljastuvat aina, samoin kuin soveltuvuus tehtävään. Negatiiviset "yllätykset" eivät siivitä uralla eteenpäin jatkossa, vaikka juuri tähän tehtävään sattuisikin pääsemään.
Joissakin työpaikoissa pyydetään valitulta lääkärintodistus terveydentilastaan.
Mulle sanottiin työkkärissä ettei tule kertoa sairauksistaan. Mutta jos kyseessä työ joka voi vaarantaa itsensä tai asiakkaan ( esimerkiksi nyt vaikkapa lapsen) niin oon kyllä kertonut. Pakko. Siihenkin taisi olla joku laki ettei saa tahallaan vaarantaa.
Eräs yritys, johon työllistyin 5 viikon neuvottelujen jälkeen, oli koko prosessin ajan valehdellut minulle aivan härskisti päin naamaa. Heidän oma käsitys asiasta oli se, että heidän visionsa ei ollut toteutunut. Nämä on tällaisia sanaleikkejä, puolin ja toisin.
Toteutin oman visioni, enkä heidän, ja otin lopputilin 2 kuukauden jälkeen.
Jos esim. suunnittelet olevasi työssä vain hetken aikaa, mutta haet vakituista paikkaa sillä selityksellä, että haluat nimenomaan vakipaikan, niin työnantaja saattaa katsoa tulleensa huijatuksi ja voit joutua korvausvastuuseen, koska palkkausprosessi aina maksaa työnantajalle. Ei siis kannata huijata. Muissakaan asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksesta ja työkokemuksesta ei tietenkään kannata valehdella. Kaikki on tarkastettavissa.
Osaaminen ja motivaatio paljastuvat aina, samoin kuin soveltuvuus tehtävään. Negatiiviset "yllätykset" eivät siivitä uralla eteenpäin jatkossa, vaikka juuri tähän tehtävään sattuisikin pääsemään.
Joissakin työpaikoissa pyydetään valitulta lääkärintodistus terveydentilastaan.
Kaikki on tosiaan tarkastettavissa, mutta jos niin aina tehtäsiiin, ei olisi valelääkäreitä yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä terveyskysymykset?
Terveysasiat kuuluvat kiellettyihin kysymyksiin.
Naispuolisen hakijan henkinen tila on pystyttävä selvittämään jollain tapaa.
Mm. Terveysasiat, uskonto, perhesuhteet kuuluvat kiellettyihin kysymyksiin. Niistä ei saa kysyä ja jankkaus ei asiaa muuta.
Olen menettänyt monta työpaikkaa CV aukkojen takia, masennus syynä. Rekrytoijat kysynyt miksi aukko ja vastaan olin sairaana. Seuraa jatkokysymys, mikä sairaus. Vaikea siinä on sitten valehdella.
Mielestäni pitäisi kieltää työttömyydestä kysyminen työhaastattelussa.
Hain hiukan pakon sanelemana pikkukaupungissa paikkaa jota on harvoin tarjolla, muutakaan kiinnostavaa ei ollut ja tiesin että osaisin sen tehtävän (päällikkötasoinen) koska minulla oli 10v kokemus saman kaltaisista töistä eri sektorilla kuitenkin. Mutta kyseisen työn sisältö ei ole napannut minulle koskaan, tekisin mieluiten töitä yksityisellä, en julkisella puolella.
Haastattelussa kerroin kuinka olen usein käynyt katsomassa aikaisemminkin jo ko firman rekryjä ja olin juuri suunnitellut laittavani teille avoimen hakemuksen kun sitten näinkin tämän xxx paikan rekryilmoituksen. Tämähän meni kolmeen haastattelijaan kuin häkä. He innostuivat silmin nähden, vaikka se oli 100% valhe.
Myös kysymykseen miksi haluat juuri meille töihin, vastasin kirkkain silmin täysin valheellisesti. En minä oikeesti sinne halunnut, pakon sanelemana hain...... ja sain paikan.
Haastattelutilanne on pitkälti psykologiaa (ja teatteria) ja millaisen kuvan annat itsestäsi.
En kadu yhtään, sillä yhtälailla minulle valehdetiin haastattelussa, tuleva esihenkilöni tiesi siinä kohtaa jo erään tulevan tilanteen mutta sanoi kirkkain silmin muuta. Se ei toki vaikuttanut päätökseeni,mutta hän olisi voinut jättää kertomatta asian sillä tapaa, koska tiesi ettei niin tule käymään. Minulle kerrottiin myös miten firmassa ollaan aina toisille ystävällisiä, vaalimme hyviä käytöstapoja hankalissakin tilanteissa, huomioidaan, kunnioitetaan ja kuullaan muita. Bullshit.... Ihan paskapuhetta. Ensimmäinen 1/2 v oli ihan hirveitä, todella pikkumainen ja huonoitsetuntoinen johtaja pomona, muutama ihan sekopää kollega ja muutama kiukkupussi jotka sähisi joka käänteessä, jokainen syytti muita millon mistäkin, arvostelua ja pahansuopaa mustamaalaamista, porukka haukkuu vuorotellen toisiaan pitkin ja poikin johtajia myöten jne....
Tasoissa ollaan.
Minulle valehteli työnantaja. Kysyin hoitoalan paikkaa ja sieltä valehdeltiin, ettei ole avoimia paikkoja. Oli, mutta asiasta ilmoitettiin vain kunnantalon ilmoitustaululla olevalla ilmoituksella! Ja 2010-luvulla. Liekö tämän valehtelevan hoitajan tuttu tai sukulainen oli jo valittu vai miksi piti valehdella.
No ei kai kukaan haastattelussa sano ihan täyttä totuutta. Olen laiska ja aamu-uninen ja vihaan teams palavereja. Lisäksi tämä teidän yrityksenne vaikuttaa todelliselta riistofirmalta.. vaan jotain ympäripyöreää höttöä huonoista puolista.
Eri juttu sitten valehdella että olisi ollut jossain työpaikassa jos ei ole ollut tms.