Puutarhan suunnittelu tuoksujen perusteella - mitä kaikkea laittaisitte?
Jos teidän pitäisi perustaa puutarha sillä perusteella että siellä olisi ihania tuoksuja läpi kasvukauden, mitä kaikkea laittaisitte?
Itsestäänselvästi syreenit ja hansaruusut olisivat mukana. Omenat tuoksuvat keväällä kukkineen ja syksyisin omenoilta. Jasmike on voimakas, mutta laittaisin sen vähän syrjemmälle.
Tuoksukuusama sopisi köynnökseksi. Yrtit kuten timjami, mintut ja oregano tuovat tuoksua keskikesään. Pionit tottakai myös.
Kommentit (29)
Ihanin tuoksu on kukkiva tuomi toukokuussa :)
Juhannusruusut, laventeli ja puna-apilat.
Vierailija kirjoitti:
Ihanin tuoksu on kukkiva tuomi toukokuussa :)
Mun nenään se haisee kissanpissalta.
Tomaattia, basilikaa ja laventelia.
Freesiat, liljat tuoksuvat omassa puutarhassani. Myös narsisseissa on liljamainen tuoksu, ovat sellaista sorttia joissa on pinkki keskusta ja valkoinen reunus, nimeä en enää muista mutta tuoksu on ihana.
Vierailija kirjoitti:
ja mustaherukkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja mustaherukkaa
Toki nämä kaikki ( laventelia lukuunottamatta) ovat sellaisia, jotka vaativat vähän hypistelyä, mutta minut nämä tuoksut aina huumaavat. Mustaviinimarja on siitä ihana , että tuoksuu talvellakin.
Sireeni ja laventeli nyt ainaskin.
Mulla on pihalla isoa rotevaa laventelia mikä tuoksuu jo nyt lehdistä. Ihan uskomattoman ihana tuoksu!
Mirrinminttu, ruusut tietty, sireeni, liljat. Basilikakin kukki hienosti perennojen seassa ja tuoksui hyvin. Väriminttu. Tuoksukuusama on myös ihana. Rohtosuopayrtti.
Ihania kukkaistuoksuja, tosin kaikki eivät ole perennoja, mutta voihan puutarhaan kesäkukkia ja niittyäkin harkita: tuomi, kielo, tyräkki, morsiusangervo, valkolehdokki, illakko, syreeni, pioni, mooseksenpalavapensas, valkoapila, mesiangervo, tuoksupielus, heliotrooppi, syysleimu, ruusukvitteni (hedelmät).
Aivan ihania kasveja mainittu!
Olen ihan unohtanut freesian. Pakko laittaa heti niille paikka johonkin.
Syysleimu on kuin toisesta maailmasta kun illat alkavat vähän hämärtyä ja viiletä, mutta leimut kukkivat ja tuoksuvat juuri silloin.
Mesiangervo. Ylivoimaisesti upein kesän tuoksu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pihalla isoa rotevaa laventelia mikä tuoksuu jo nyt lehdistä. Ihan uskomattoman ihana tuoksu!
Mirrinminttu, ruusut tietty, sireeni, liljat. Basilikakin kukki hienosti perennojen seassa ja tuoksui hyvin. Väriminttu. Tuoksukuusama on myös ihana. Rohtosuopayrtti.
Siis talvehtiiko sinulla laventeli? Mikä laji?
Lapsuudenkodissa oli ruusupensas ikkunani edessä. Ihanin kesän tuoksu mitä muistan. Valkoisilla ruusuilla.
Leikkokukista leukoijan tuoksu on ihana! Jasmikepensas kukkii meillä aina juhannuksen alla, siitä on ihana ottaa muutama oksa sisälle maljakkoon.
syreeni, kielo, koivu, juhannusruusu, mirrinminttu, tuoksuherne, suklaakosmos, yrtit (sitruunamelissa, basilika, oregano, timjami), viinimarjapensaat, kataja, kuusi, mänty <3
Mansikoita. Ja suklaata =)