Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Osaisitko ratkaista tämän 6. luokan matematiikan tehtävän?

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos haluan mennä Nokialle niin matka on sama kuin Tokioon. Hyvä tietää!

Vierailija
2/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa outo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älyötön "tehtävä". Ainoa oikea vastaus on, ettei tehtävässä esitetyillä tiedoilla sitä voida ratkaista.

Vierailija
4/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

3x + 3y = 1500

2x + 4y = 1400

x = (1500 - 3y)/3 = 500 - y

2(500 - y) + 4y = 1400

1000 - 2y + 4y = 1400

2y = 400

y = 200

x = 500 - 200 = 300

Tokyo = 300 * 2 + 200 * 3 = 1200

Vierailija
5/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella huonosti laadittu tehtävä.

Vierailija
6/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli täältä Kuortaneelle on 2000km, mutta Kuortaneelta tänne vain 1200km. Ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea vastaus löytyy graafisella menetelmällä Blochin palloquibitissa ja piste on maantieteellinen, jossain Mumbayn seudulla eli Ateena-Lontoon puolivälin kohdalta 90 asteen kulmassa kohti kaakkoa. Kaikki todelliset etäisyydet on kerrottu eräällä vakiolla. Sovellettua matematiikkaa käyttäen tulos on noin 1700 km.

Täsmävastaus vaatisi hieman maantieteen mieleenpalauttamista, mutta jääköön turhuudet kun nyt lähden tästä iltaviihteen puolelle ratkaisemaan tärkeämpää ongelmaa universaalissa yksinkertaisuuproblematiikassa, metakriittisessä predikaattilogiikkassa ja epälineaarisissa epäjatkuvissa integroitumattomissa funktioavaruuksissa.

Vierailija
8/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut, koska tehtävä on minusta liian hämäävä, kun siinä puhuttiin oikeista kaupungeista ja kilometreistä. Jäin jumiin siihen, kun mietin, että maailmassa ei ole ainoatakaan paikkaa, jossa annetut etäisyydet pitäisivät paikkansa.

Jos tehtävässä olisi ollut vain kaupunkien nimiä ja pelkkiä lukuja ilman yksiköitä tai esim. kaupunkien nimiä ja asuntojen hintoja, olisin hyvin voinut keksiä ratkaisun.

Minusta tämä oli täysin epäonnistunut tehtävä.

DI (valmistunut yli 4:n keskuarvolla TKK:n tefyltä)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien etäisyydet on ollut riippuvaisia paikannimen kirjaimista?

Vierailija
10/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelisin tehtävää todellisuuden mittakaavassa ja menisin ihan sekaisin koko tehtävästä.

Miten tuosta pystyy ajattelemaan, mitä tehtävällä tarkoitetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytön. En tajua mitä matemaattista päättelykykyä tuolla mitataan.

T. Erityisopettaja

Vierailija
12/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei matematiikassa voi keksiä ja olettaa mitään riippuvuuksia jostain otoksesta. Eli ainoa oikea vastaus on että sitä ei voi ratkaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ratkaisussa ei ole logiikan häivääkään.

Mitä jos itse sähköinsinöörinä menisi ratkaisemaan jännitteen samalla tavalla. Sanassa ampeeri 4 vokaalia, ja vastus 2 vokaalia, näistä tekisin jonkun yhtälön ja saisin jännitteen... Taitaisi muuntajat kärähtää.

Vierailija
14/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän maantiedon opettajat tykkäävät tuosta tehtävästä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ratkaisussa ei ole logiikan häivääkään.

Mitä jos itse sähköinsinöörinä menisi ratkaisemaan jännitteen samalla tavalla. Sanassa ampeeri 4 vokaalia, ja vastus 2 vokaalia, näistä tekisin jonkun yhtälön ja saisin jännitteen... Taitaisi muuntajat kärähtää.

:Dd

Vierailija
16/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyystesteissä aikuisille on tuollaisia tehtäviä.

Ne eivät kuitenkaan mitenkään sovellu 6. luokkalaisten matematiikan opetukseen.

Vierailija
17/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi typerä ja epäonnistunut tehtävä.

Vierailija
18/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyystesteissä aikuisille on tuollaisia tehtäviä.

Ne eivät kuitenkaan mitenkään sovellu 6. luokkalaisten matematiikan opetukseen.

Niissä tehtävissä ei anneta valheellista tietoa ja niissä ei yleensä ääretöntä määrää eri vastauksia

Vierailija
19/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyystesteissä aikuisille on tuollaisia tehtäviä.

Ne eivät kuitenkaan mitenkään sovellu 6. luokkalaisten matematiikan opetukseen.

Tuo olisi aikuisillekin typerä tehtävä ellei kontekstista käy ilmi ettei se liity todellisuuteen millään lailla.

Vierailija
20/117 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ongelmanratkaisu tehtäviä on ollut tosi paljon nyt mun ala-asteikäisellä. Ne on usein niin vaikeita, etten mäkään suhteellisen hyvällä matikkapäällä varustettuna osaa niitä ratkaista.