Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämän takia yli 50-vuotias nainen on parasta työvoimaa

Vierailija
24.04.2021 |

1. Elämänkokemus antaa perspektiiviä. En pillastu pienistä ja otan maalaisjärjen käyttöön tarvittaessa. En ole kadottanut maalaisjärkeä, vaikka sen kuolemasta huhutaan.

2. Olen luotettava. Tulen ja menen sinne, mihin on sovittu, oli kyseessä palaveri, tapaaminen tai vaikka työmatka maailman ääriin.

3. Sitoudun työnantajaan ja työhön. En haaveile nopeasta uralla etenemisestä tai jättisuuresta palkasta, ellei siihen ole oikeasti aihetta. Minulle riittää se, että saan työstä oikeudenmukaisen ja tasa-arvoisen palkan ja että työ antaa onnistumisen elämyksiä ja on riittävän haastavaa.
4. Haluan edelleen oppia uutta sekä siviilissä että työelämässä. Ja myös opin! Oppiminen ja opiskelu ovat minulle osa elämää.

5. Minua on helppo motivoida uusiin haasteisiin. Olen innolla mukana projekteissa ja hankkeissa, sillä vaihtelu virkistää.

6. Joustossa löytyy. Voin tehdä töitä silloin kun niitä on tehtävä.

7. Olen moniosaaja. Pienessä organisaatiossa työskennellessä on osattava yhdestäkin osaamisalasta todella paljon, sillä jokaiselle asialle ei voi ottaa omaa tekijää. Minulla on myös monipuolinen koulutus, jota olen hankkinut lisää koko työurani ajan.

8. Huolehdin hyvinvoinnistani.

9. Sosiaaliset velvoitteet on suoritettu. Tekemisiäni eivät estä pienet lapset eivätkä iäkkäät hoidettavat vanhemmat.

10. Sielu käy rippikoulua, vaikka ruumis rapistuu. En todellakaan tunne itseäni ikälopuksi kehäraakiksi. 50 on uusi 40.

Minna Huuhtanen on mukana Kodin Kuvalehden sarjassa, jossa etsitään töitä viisikymppisille naisille.

https://fi.linkedin.com/in/minnahuuhtanen
https://twitter.com/MinnaHuuhtanen

mies53v

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 30 v nainen ja meillä töissä juuri nämä 50 v yli naiset kärsii jalka- ja selkäongelmista. Eli työ jossa pitää nousta ottamaan ylähyllyltä jotain ei onnistu ja joutuvat olemaan sairaslomilla.Tietotekniset taidot ei ole ajantasalla ja tarvitsevat neuvoa ja ohjausta ihan perusjutuissa. Kohta 3. Myös särähti tässä silmiin. Tarkoittaa että on 30 vuotta tehty samaa yksinkertaista työtehtävää ja kun tulee uutta opittavaa, se vastuu sysätään sille nuoremmalle. Se nuorempi uupuu oman työtaakkansa alle, kun se vanhempi haluaa pysyä siinä turvallisessa tutussa työtehtävässä ja pakoilee vastuuta. Lisäksi nuoremmalla on usein työn lisäksi lapsi tai lapsia. Eli työn jälkeen hoitaa vielä ne lapset, kun on ensin töissä oman työn lisäksi neuvonut ja ohjannut sitä vanhempaa työntekijää jolla taidot ei ole enää tätä päivää. Tietysti on myös hyväkuntoisia ja taidot ajantasalla olevia yli 50 v naisia, mutta näitä kuvaamani kaltaisia on tullut paljon vastaan.

Näitä on nähty todella paljon! Juttelin juuri eilen sellaisen ikuisesti valittavan työkaverini kanssa jolle ei muutokset koskaan käy ja on aina naama väärinpäin kun pitäisi tehdä jotain pientääkään tavallisuudesta poikkeavaa tai ottaa haltuun tai kehittää. Kyselin että paljonko hänellä sitten eläkkeelle pääsyyn vielä on. Sanoi että enää vuosi mutta ei hän kyllä halua vielä jäädä pois vaan houkuttelee jäädä loppuun asti. Eli jää työpaikalle nysväämään sitä iänikuista tehtäväänsä vaivautumatta opettelemaan uutta, kehittämään muuta tai tekemään muuta kuin valittamaan! Me muut saamme kärsiä tästä vielä vuosikaudet ja vetää kivirekeä perässämme kun yksi tulee työpaikalle vain harrastuksenomaisesti viihtymään.

Tuo on huomattu ja koskee nimeomaan näitä eläkeiän kynnyksellä olevia. Laiskotellaan, juorutaan pahaa muista, annetaan vähätkin omat työt muiden niskoille. Varmaan hyvin viihtyvät silti töissä kaikessa negatiivisuudessaan.

Vierailija
22/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut näitä keski-ikäisten naisten haukkumaketjuja (sellaiseksi tämäkin muuttui jo ensimmäisellä sivulla) lukiessani todella huonon kuvan 20-30 vuotiaista nuorista naisista. Olette todella ilkeitä, kateellisia, kaksinaamaisia, pahansuopia ja pahimpia työpaikkakiusaajia, hetimulle-tyyppejä.

T. 40+ täti työpaikalta

Ps. Onko kivaa tai fiksua, kun yleistetään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha se on tosiaan yleistää iän perusteella. 50 vuotias voi olla ettei sairasta ikinä tai sitten saa jonkun pahanlaatuisen taudin. Samoin kuin mikä tahansa ikäluokka.

Vierailija
24/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli viisikymppisten naisten työllistymistä jarruttava ominaisuus on se, että heillä on elämänkokemuksen lisäksi joidenkin työnantajien mielestä yksi ikävä piirre: he tietävät oikeutensa.

Vierailija
25/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä ap:n listaan yhden kohdan:

11. Olen firman omien juhlien sekä kaikkien edustustilaisuuksien jälkeisenä aamuna työpaikalla normaaliin aikaan freesinä ja työkykyisenä tekemässä sitä, mistä minulle maksetaan eli työtäni. En tarvitse krapulavapaita, koska en kisko kaksin käsin ilmaista viinaa. En myöskään hipelöi juhlissa asiakkaita enkä kuksi varattuja työkavereitani.

Vierailija
26/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen esimies ja iman kokemukseni mukaan ylin50-vuotiailla on kaikkein vähiten sairauslomalla. Varmaan niitä toisenlaisiakin on, mutta selvästi asenteet estävät viisikymppisten palkkaamisen. Uskon, että Suomen talous laahaa muiden maiden perässä vanhanaikaisten ja tietoon perustumattomien asenteiden vuoksi.

Vierailija
27/40 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 40-vuotiaan naisen on vaikea saada uutta työpaikkaa. Yli 50-vuotias työtön nainen on jo ikäloppu ja syrjäytynyt työelämästä. Työpaikan saaminen on työttömälle 50-vuotiaalle naiselle lähes mahdotonta. Kukaan ei halua palkata ikääntynyttä työntekijää.

Monella yli 50-vuotiaalla on myös työntekoa haittaavia perussairauksia ja fyysinen kunto on huono. Vaihdevuosi-ikäiset naiset kärsivät monenlaisista oireista kuten ahdistuneisuudesta, masennuksesta, muistivaikeuksista ja unettomuudesta.

Työpaikan saavat vain hyväpalkkaiset asiantuntijat, joista on Suomessa pulaa, esimerkiksi hammaslääkärit ja lääkärit. He tekevät töitä usein vielä eläkkeelläkin.

Vierailija
28/40 |
25.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä mies 53 v. pudonnut naisten kelkasta kaikissa noissa kohdissa, vai miksi linkitit tuon jutun tänne?

Näköjään olen tuollaisenkin laittanut esille😌 onhan tuossa jotain perääkin kun hormoni toiminta lakkaa sekoittamasta naisen päätä. Voisin aika pitkälti allekirjoittaa aloituksen tekstin

mies53v

Vierailija
29/40 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen juttu on täynnä asiavirheitä. Jutussa olisi kannattanut sanoa rehellisesti, että yli 50-vuotiaan naisen on vaikea ja jopa mahdotonta saada töitä.

"9. Sosiaaliset velvoitteet on suoritettu. Tekemisiäni eivät estä pienet lapset eivätkä iäkkäät hoidettavat vanhemmat." Väite ei pidä paikkaansa. Olen yli 50-vuotias äiti ja minulla on alle kouluikäisiä lapsia, jotka ovat alakoulussa ja yläkoulussa. Minulla on paljon sosiaalisia velvoitteita: Omat lapset, oma perhe, oma koti ja työ. Iäkkäitä vanhempia minun ei tarvitse hoitaa, koska vanhempani ovat kuolleet jo aikoja sitten.

Liian moni yli 50-vuotias nainen joutuu auttamaan pakosta joko omia vanhempiaan, appivanhempiaan tai muita sairaita ja iäkkäitä sukulaisiaan. Liian moni uupunut isoäiti joutuu hoitamaan pakosta lapsenlapsia - kiitos vanhempien laiskuuden ja mukavuudenhalun. Nuoret ja terveet vanhemmat siirtävät vastuun lastenhoidosta isovanhemmille. He kuskaavat lapsiaan jatkuvasti ja pitkiksi ajoiksi mummoloihin hoitoon. Nämä itsekkäät ja laiskat vanhemmat saisivat hävetä ja isovanhempien pitäisi opetella sanomaan EI.

Raskain tilanne on, kun omat vanhemmat ja appivanhemmat tulevat raihnaisiksi ja sairastelevat. Kotihoito ei toimi, vaan kotihoidossa on jatkuvasti virheitä, laiminlyöntejä ja epäkohtia. Vanhus maksaa täyden hinnan surkeasta kotipalvelusta. Kotona asuu myös liian huonokuntoisia ja monisairaita vanhuksia. Näitten vanhusten oikea asuinpaikka on palvelutalo tai hoitokoti, jossa on hoitajat 24/7 paikalla.

Moni yli 50-vuotias nainen joutuu huolehtimaan usein toisella paikkakunnalla tai toisessa maakunnassa asuvien vanhojen ja sairaitten sukulaisten asioista. Kenenkään ei pidä joutua laiminlyömään omaa perhettään vanhojen ja sairaitten sukulaisten takia.

Vierailija
30/40 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen juttu on täynnä asiavirheitä. Jutussa olisi kannattanut sanoa rehellisesti, että yli 50-vuotiaan naisen on vaikea ja jopa mahdotonta saada töitä.

"9. Sosiaaliset velvoitteet on suoritettu. Tekemisiäni eivät estä pienet lapset eivätkä iäkkäät hoidettavat vanhemmat." Väite ei pidä paikkaansa. Olen yli 50-vuotias äiti ja minulla on alle kouluikäisiä lapsia, jotka ovat alakoulussa ja yläkoulussa. Minulla on paljon sosiaalisia velvoitteita: Omat lapset, oma perhe, oma koti ja työ. Iäkkäitä vanhempia minun ei tarvitse hoitaa, koska vanhempani ovat kuolleet jo aikoja sitten.

Liian moni yli 50-vuotias nainen joutuu auttamaan pakosta joko omia vanhempiaan, appivanhempiaan tai muita sairaita ja iäkkäitä sukulaisiaan. Liian moni uupunut isoäiti joutuu hoitamaan pakosta lapsenlapsia - kiitos vanhempien laiskuuden ja mukavuudenhalun. Nuoret ja terveet vanhemmat siirtävät vastuun lastenhoidosta isovanhemmille. He kuskaavat lapsiaan jatkuvasti ja pitkiksi ajoiksi mummoloihin hoitoon. Nämä itsekkäät ja laiskat vanhemmat saisivat hävetä ja isovanhempien pitäisi opetella sanomaan EI.

Raskain tilanne on, kun omat vanhemmat ja appivanhemmat tulevat raihnaisiksi ja sairastelevat. Kotihoito ei toimi, vaan kotihoidossa on jatkuvasti virheitä, laiminlyöntejä ja epäkohtia. Vanhus maksaa täyden hinnan surkeasta kotipalvelusta. Kotona asuu myös liian huonokuntoisia ja monisairaita vanhuksia. Näitten vanhusten oikea asuinpaikka on palvelutalo tai hoitokoti, jossa on hoitajat 24/7 paikalla.

Moni yli 50-vuotias nainen joutuu huolehtimaan usein toisella paikkakunnalla tai toisessa maakunnassa asuvien vanhojen ja sairaitten sukulaisten asioista. Kenenkään ei pidä joutua laiminlyömään omaa perhettään vanhojen ja sairaitten sukulaisten takia.

Ihan samalla lailla nämä asiat pätevät 50+ miehiinkin.

Vierailija
31/40 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minna Huuhtanen on mukana Kodin Kuvalehden sarjassa, jossa etsitään töitä viisikymppisille naisille.

mies53v

Voisiko aloittaja kertoa, ovatko avausviestiin listatut ajatukset hänen itsensä, Minna Huuhtasen, Kodin Kuvalehden vai 53-vuotiaan miehen?

Vierailija
32/40 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linkki olisi ollut asiallista laittaa, kun lehdestä lainaa. Eli kyseessä on Kodin Kuvalehden juttu jo vuodelta 2015: https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ilmiot/taman_takia_yli_50_v…

Vierailija
33/40 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että Jordan Peterson quote on tulossa. hän sanoi että keski-ikäinen nainen on kaikkein tunnollisin työntekijä, ei vaadi mitään itselleen ja tekee niin paljon töitä kuin hänelle sälytetään.

Vierailija
34/40 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoja ajatuksia ja ominaisuuksiahan tuossa ap :llä on lueteltu. Osa niistä ovat hyvin äittömiä, eli samoja ominaisuuksia on niin nuorissa kuin yli 50 vuotiassakin.

Olen itse yli 10 vuoden aikana huomannut, että ikääntyminen voimistaa luonteenpiirteitämme ja asenteitamme. Siitä syystä työelämässä on yli 50 eteenpäin sekä niitä positiivisia, työelämän muutoksiin mukana uivia työnsankareita kuin niitä muutosvastarintaisia työilmapiiriä latistavia, toistuvasti palkankorotusta pyytäviä yksilöitäkin, joiden osaaminen ei ole enää ajantasaista työn vaatimuksiin nähden (ja mitäänhän ei opetella tekemään).

Työkavereinani on ihan uskomattomalla asenteella olevia positiivisia ja iättömiä naisia sekä miehiä, joiden tiedän olevan osa työyhteisöömme ihan syystä. Heidän vaikutuksensa itse työhyvinvointiin sekä osaamisen kehittämiseen on uskomaton. Heillä on kokemusta aiemmista työvuosissa sekä avarakatseisuutta myös opetella uusia tapoja tehdä työtä. He ovat myös ihan syystä yrityksen YT :ssä saaneet pitää paikkansa, kun vierestä olen nähnyt ylipalkattujen marisijoiden saavan kenkää.

Olen itse ihaillut näiden yli 50 elämänasennetta, enkä tosiaan yhtään epäile etteikö nämä skarpit kollegat tekisi töitä eläkevuosiinsa saakka. He ansaitsevat palkkansa muutoinkin kuin vain työsuorituksensa kautta, he luovat kokonaisvaltaista "tiimihenkeä" isoon työyhteisöön.

Vierailija
35/40 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämän ikäsyrjintä kohdistuu naisiin ja ikääntyvät miehet saavat helpommin töitä kuin ikääntyvät naiset. Esimerkiksi Akavan tutkimuksen mukaan "Yli 55-vuotiaat naiset kokevat miehiä useammin ikäsyrjintää työssä": https://akavaworks.fi/blogit/ikasyrjinta-on-sukupuolittunut-ilmio/

Jos työnhakijana on 25-30-vuotias nainen tai 50-55-vuotias nainen, niin kumman luulet työnantajan valitsevan? Nuoremman. Nuorempi työnhakija osaa käyttää tietotekniikkaa sujuvasti ja on kielitaitoinen, hän on vähemmän sairauslomilla ja oppii uusia asioita nopeasti.

Naiset tekevät paljon palkatonta hoito- ja hoivatyötä. Vielä nykyäänkin on lapsiperheitä, joissa pääasiallinen vastuu lastenhoidosta ja lastenkasvatuksesta on lähes kokonaan äidillä. Joissakin perheissä lastenhoitovastuuta sysätään isoäideille. Valitettavasti moni isoäiti väsyy ja uupuu hoitaessaan lapsenlapsia jatkuvasti. Moni isoisä ei hoida koskaan lastenlapsiaan vaan keskittyy itseensä.

Suomessa räjähtää lähivuosina vanhuspommi. Kuinka monen miehen olet nähnyt huolehtivan omista vanhemmistaan, appivanhemmistaan ja iäkkäistä sukulaisistaan? Liian moni nainen on kiltti ja hoitaa pakosta raihnaisia ja monisairaita, kotona asuvia vanhuksia. Pahimmillaan oman perheen ohella hoidetaan sekä omia iäkkäitä vanhempia että appivanhempia. Kotona asuvat vanhukset valittavat ja marisevat kaikesta ja ovat nuukia. Heillä olisi rahaa ostaa tarvitsemansa palvelut, mutta nuukuusaatteen mukaan tytär tai miniä tarjoaa kotiavun ilmaiseksi.

Omaa tytärtä tai miniää juoksutetaan siivoamaan ja laittamaan ruokaa. Siivouksen ja ruoanlaiton voi ostaa kotipalveluyritykseltä. Kauppaostokset pitää tehdä kaupassa, vaikka ne voi tilata kaupasta kotiinkuljetettuna. Pitää maksaa laskuja, kun jääräpäiset vanhukset eivät käytä verkkopankkia tai laita laskuja suoraveloitukseen. Pitää leikata ruohoa ja tehdä lumitöitä. Molemmat palvelut voi ostaa tai muuttaa rivitaloon tai kerrostaloon. Pitää ajaa vanhusten terveyskeskus-ensiapu-lääkäri-sairaala-apteekki-rallia. Tätä varten on olemassa Kela-taksi. On hyvä opetella sanomaan EI myös vanhoille sukulaisille!

Miehillä on enemmän mahdollisuuksia kuin naisilla. Tasavallan presidenttimme Sauli Niinistö on 72-vuotias ja puoliso Jenni Haukio on 44-vuotias ja heillä on 3-vuotias lapsi. Mies voi perustaa perheen iäkkäämpänäkin ja tulla isäksi. Naisella biologinen kello tikittää nopeasti ja monella on jäänyt perhe perustamatta ja lapset saamatta. Vaihdevuosi-ikäinen nainen on biologisessa mielessä täysin turha, koska hän ei voi tulla raskaaksi ja synnyttää.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
36/40 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on suuri ongelma, että ihminen joutuu huolehtimaan sekä työstä että iäkkäitä vanhemmistaan. Vielä voi olla omia lapsiakin huolehdittavana.

Ennen toimi paremmin, kun lähes kaikki naiset olivat kotona. (joko maatila emäntiä tai kaupungissa kotirouvana) Tällöin oli enemmän aikaa auttaa lapsia ja vanhuksia.

Ongelmana oli riippuvuus miehen rahoista.

Ratkaisu olisi palkan ja eläkkeen jako molemmille lain avulla, jos toinen hoitaa kotia ja lapsia ja vanhempia.

Tämä etenkin, kun automaatio vie työt.

Vierailija
37/40 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies53v

Voisiko aloittaja kertoa, ovatko avausviestiin listatut ajatukset hänen itsensä, Minna Huuhtasen, Kodin Kuvalehden vai 53-vuotiaan miehen?

Mitä mieltä itse olet asiasta? Kumpi vai kampi. Viiskypänen nainen voi olla maailman älykkäin olento mikäli vain on onnellisessa parisuhteessa ja hormonimyrskyt ovat laantuneen - nainen lehmän hermoilla

mies53v

Vierailija
38/40 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitänyt seurannut erästä +50 kunnanhallinossa työskentelevää perhetuttavaa, niin saikkua pukkaa ja paljon.

Toisaalta, kunnan hallinto on näille " marimekkotantoille" nappipaikka.

Työt ei sinänsä kärsi, vaikka oot sen 3-4 vko saikulla.

Ylipäätä, vanhempien työnhakijoiden ongelma on ylipaino + krempat.

Varmasti on itestään huolta pitäviä tarmokkaita +5 kymppisiä, mutta heittämällä ¾ on tanakassa tikissä.

Kaikenlisäksi, näihin kevyisiin toimistoneppailuhommiin haluaa ihan kaikki, joten eiköhän se suosikki ole 28-38 vuotias lapseton henkilö, joka raataa ku koira urakehityksen toivossa.

Vierailija
39/40 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo kuulosti aivan kauhealta, aivan kynnysmatolta. Ihmetyttää, että täällä kehutaan ihmistyyppiä, joka tekee kaikkensa työnantajan hyväksi ja hymyilee kun saa pientä palkkaa. 

"Sosiaaliset velvoitteet on suoritettu. Ei pieniä lapsia tai iäkkäitä vanhempia."

Kuka pystyy valitsemaan omat vanhempansa, vai tarkoitettiinko tuossa, että jos vanhemmat alkavat olla liian iäkkäitä, heidät hoidellaan päiviltä?

Vierailija
40/40 |
26.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin oivallettu!

Vierailija kirjoitti:

Työelämän ikäsyrjintä kohdistuu naisiin ja ikääntyvät miehet saavat helpommin töitä kuin ikääntyvät naiset. Esimerkiksi Akavan tutkimuksen mukaan "Yli 55-vuotiaat naiset kokevat miehiä useammin ikäsyrjintää työssä": https://akavaworks.fi/blogit/ikasyrjinta-on-sukupuolittunut-ilmio/

Jos työnhakijana on 25-30-vuotias nainen tai 50-55-vuotias nainen, niin kumman luulet työnantajan valitsevan? Nuoremman. Nuorempi työnhakija osaa käyttää tietotekniikkaa sujuvasti ja on kielitaitoinen, hän on vähemmän sairauslomilla ja oppii uusia asioita nopeasti.

Naiset tekevät paljon palkatonta hoito- ja hoivatyötä. Vielä nykyäänkin on lapsiperheitä, joissa pääasiallinen vastuu lastenhoidosta ja lastenkasvatuksesta on lähes kokonaan äidillä. Joissakin perheissä lastenhoitovastuuta sysätään isoäideille. Valitettavasti moni isoäiti väsyy ja uupuu hoitaessaan lapsenlapsia jatkuvasti. Moni isoisä ei hoida koskaan lastenlapsiaan vaan keskittyy itseensä.

Suomessa räjähtää lähivuosina vanhuspommi. Kuinka monen miehen olet nähnyt huolehtivan omista vanhemmistaan, appivanhemmistaan ja iäkkäistä sukulaisistaan? Liian moni nainen on kiltti ja hoitaa pakosta raihnaisia ja monisairaita, kotona asuvia vanhuksia. Pahimmillaan oman perheen ohella hoidetaan sekä omia iäkkäitä vanhempia että appivanhempia. Kotona asuvat vanhukset valittavat ja marisevat kaikesta ja ovat nuukia. Heillä olisi rahaa ostaa tarvitsemansa palvelut, mutta nuukuusaatteen mukaan tytär tai miniä tarjoaa kotiavun ilmaiseksi.

Omaa tytärtä tai miniää juoksutetaan siivoamaan ja laittamaan ruokaa. Siivouksen ja ruoanlaiton voi ostaa kotipalveluyritykseltä. Kauppaostokset pitää tehdä kaupassa, vaikka ne voi tilata kaupasta kotiinkuljetettuna. Pitää maksaa laskuja, kun jääräpäiset vanhukset eivät käytä verkkopankkia tai laita laskuja suoraveloitukseen. Pitää leikata ruohoa ja tehdä lumitöitä. Molemmat palvelut voi ostaa tai muuttaa rivitaloon tai kerrostaloon. Pitää ajaa vanhusten terveyskeskus-ensiapu-lääkäri-sairaala-apteekki-rallia. Tätä varten on olemassa Kela-taksi. On hyvä opetella sanomaan EI myös vanhoille sukulaisille!

Miehillä on enemmän mahdollisuuksia kuin naisilla. Tasavallan presidenttimme Sauli Niinistö on 72-vuotias ja puoliso Jenni Haukio on 44-vuotias ja heillä on 3-vuotias lapsi. Mies voi perustaa perheen iäkkäämpänäkin ja tulla isäksi. Naisella biologinen kello tikittää nopeasti ja monella on jäänyt perhe perustamatta ja lapset saamatta. Vaihdevuosi-ikäinen nainen on biologisessa mielessä täysin turha, koska hän ei voi tulla raskaaksi ja synnyttää.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: