Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämän takia yli 50-vuotias nainen on parasta työvoimaa

Vierailija
24.04.2021 |

1. Elämänkokemus antaa perspektiiviä. En pillastu pienistä ja otan maalaisjärjen käyttöön tarvittaessa. En ole kadottanut maalaisjärkeä, vaikka sen kuolemasta huhutaan.

2. Olen luotettava. Tulen ja menen sinne, mihin on sovittu, oli kyseessä palaveri, tapaaminen tai vaikka työmatka maailman ääriin.

3. Sitoudun työnantajaan ja työhön. En haaveile nopeasta uralla etenemisestä tai jättisuuresta palkasta, ellei siihen ole oikeasti aihetta. Minulle riittää se, että saan työstä oikeudenmukaisen ja tasa-arvoisen palkan ja että työ antaa onnistumisen elämyksiä ja on riittävän haastavaa.
4. Haluan edelleen oppia uutta sekä siviilissä että työelämässä. Ja myös opin! Oppiminen ja opiskelu ovat minulle osa elämää.

5. Minua on helppo motivoida uusiin haasteisiin. Olen innolla mukana projekteissa ja hankkeissa, sillä vaihtelu virkistää.

6. Joustossa löytyy. Voin tehdä töitä silloin kun niitä on tehtävä.

7. Olen moniosaaja. Pienessä organisaatiossa työskennellessä on osattava yhdestäkin osaamisalasta todella paljon, sillä jokaiselle asialle ei voi ottaa omaa tekijää. Minulla on myös monipuolinen koulutus, jota olen hankkinut lisää koko työurani ajan.

8. Huolehdin hyvinvoinnistani.

9. Sosiaaliset velvoitteet on suoritettu. Tekemisiäni eivät estä pienet lapset eivätkä iäkkäät hoidettavat vanhemmat.

10. Sielu käy rippikoulua, vaikka ruumis rapistuu. En todellakaan tunne itseäni ikälopuksi kehäraakiksi. 50 on uusi 40.

Minna Huuhtanen on mukana Kodin Kuvalehden sarjassa, jossa etsitään töitä viisikymppisille naisille.

https://fi.linkedin.com/in/minnahuuhtanen
https://twitter.com/MinnaHuuhtanen

mies53v

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerrankin puhut asiaa sinä viiskymppinen mies

Vierailija
2/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään elämänkokemustakaan ei välttämättä ole. En kyllä näe miksi se olisi huono juttu. Miksi pitäisi olla lapset tehty, jotta pystyisi tekemään töitään? Outo ajatus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 30 v nainen ja meillä töissä juuri nämä 50 v yli naiset kärsii jalka- ja selkäongelmista. Eli työ jossa pitää nousta ottamaan ylähyllyltä jotain ei onnistu ja joutuvat olemaan sairaslomilla.Tietotekniset taidot ei ole ajantasalla ja tarvitsevat neuvoa ja ohjausta ihan perusjutuissa. Kohta 3. Myös särähti tässä silmiin. Tarkoittaa että on 30 vuotta tehty samaa yksinkertaista työtehtävää ja kun tulee uutta opittavaa, se vastuu sysätään sille nuoremmalle. Se nuorempi uupuu oman työtaakkansa alle, kun se vanhempi haluaa pysyä siinä turvallisessa tutussa työtehtävässä ja pakoilee vastuuta. Lisäksi nuoremmalla on usein työn lisäksi lapsi tai lapsia. Eli työn jälkeen hoitaa vielä ne lapset, kun on ensin töissä oman työn lisäksi neuvonut ja ohjannut sitä vanhempaa työntekijää jolla taidot ei ole enää tätä päivää. Tietysti on myös hyväkuntoisia ja taidot ajantasalla olevia yli 50 v naisia, mutta näitä kuvaamani kaltaisia on tullut paljon vastaan.

Vierailija
4/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentit ovat täysin tuulesta temmattuja eivätkä edes pidä paikkaansa! Monella yli 50-vuotiaalla äidillä on kotona omia, alaikäisiä lapsia hoidettavana. Jos olet synnyttänyt lapsen noin 40-vuotiaana, niin lapsesi on alakoulussa ja tarvitsee paljonkin äitiään. Osalla on myös alle kouluikäisiä omia lapsia hoidettavana.

Osa yli 50-vuotiaista naisista joutuu pakosta ja jatkuvasti auttamaan ja jopa hoitamaan vanhoja ja raihnaisia vanhempiaan, appivanhempiaan tai muita sairaita lähiomaisiaan. Ensin hoidetaan oma perhe ja oma koti ja mahdollinen työ. Sitten urakoidaan ilmaiseksi loputtomia kotitöitä sukulaisten kotona. Omaishoitajana, epävirallisena omaishoitajana tai etäomaishoitajana toimiminen on henkisesti ja fyysisesti erittäin kuormittavaa. Vanhusten kunnallinen kotihoito on surkeaa ja täysin retuperällä. Kotona asuu liian huonokuntoisia ja monisairaita vanhuksia. Omaiset joutuvat vahtimaan kotihoitajien tekemisiä ja tekemättä jättämisiä ja paikkaamaan huonon työn jälkiä jatkuvasti ja ilmaiseksi.

Osa yli 50-vuotiaista naisista joutuu pakosta hoitamaan lapsenlapsiaan. Nuoret ja terveet, itsekkäät ja mukavuudenhaluiset äidit ja isät siirtävät lastenhoitoa ja lastenkasvatusta isovanhemmille. Nämä vanhemmat hoidattavat pieniä lapsiaan jatkuvasti isovanhemmilla päivin ja öin, jotta pääsevät itse mahdollisimman helpolla. Lastenlasten hoitaminen ja kotiapulaisena toiminen ei ole läheskään aina isovanhemmalle vapaaehtoista ja oma valinta.

Työssäkäyvät yli 50-vuotiaat naiset ovat pääosin elämäänsä kyllästynyttä sakkia. He odottavat vapaapäiviä, lomia ja eläkkeelle jäämistä. Ikääntyvät naiset ovat jatkuvasti sairauslomilla ja tekosairaana mitä omituisimmilla lusmusyillä. Heillä ei ole mitään motivaatiota omaehtoiseen opiskeluun, koulutukseen ja itsensä kehittämiseen.

Vanhat naiset juoruilevat, kitisevät ja valittavat työpaikan kahvihuoneessa. Osa heistä on myös pahimpia työpaikkakiusaajia. Valittajat tehkööt jotain elämälleen pelkän valittamisen sijaan! Sanoisivat vaikka itsensä irti ja opiskelisivat uuden ammatin!

Vierailija
5/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 30 v nainen ja meillä töissä juuri nämä 50 v yli naiset kärsii jalka- ja selkäongelmista. Eli työ jossa pitää nousta ottamaan ylähyllyltä jotain ei onnistu ja joutuvat olemaan sairaslomilla.Tietotekniset taidot ei ole ajantasalla ja tarvitsevat neuvoa ja ohjausta ihan perusjutuissa. Kohta 3. Myös särähti tässä silmiin. Tarkoittaa että on 30 vuotta tehty samaa yksinkertaista työtehtävää ja kun tulee uutta opittavaa, se vastuu sysätään sille nuoremmalle. Se nuorempi uupuu oman työtaakkansa alle, kun se vanhempi haluaa pysyä siinä turvallisessa tutussa työtehtävässä ja pakoilee vastuuta. Lisäksi nuoremmalla on usein työn lisäksi lapsi tai lapsia. Eli työn jälkeen hoitaa vielä ne lapset, kun on ensin töissä oman työn lisäksi neuvonut ja ohjannut sitä vanhempaa työntekijää jolla taidot ei ole enää tätä päivää. Tietysti on myös hyväkuntoisia ja taidot ajantasalla olevia yli 50 v naisia, mutta näitä kuvaamani kaltaisia on tullut paljon vastaan.

Näitä on nähty todella paljon! Juttelin juuri eilen sellaisen ikuisesti valittavan työkaverini kanssa jolle ei muutokset koskaan käy ja on aina naama väärinpäin kun pitäisi tehdä jotain pientääkään tavallisuudesta poikkeavaa tai ottaa haltuun tai kehittää. Kyselin että paljonko hänellä sitten eläkkeelle pääsyyn vielä on. Sanoi että enää vuosi mutta ei hän kyllä halua vielä jäädä pois vaan houkuttelee jäädä loppuun asti. Eli jää työpaikalle nysväämään sitä iänikuista tehtäväänsä vaivautumatta opettelemaan uutta, kehittämään muuta tai tekemään muuta kuin valittamaan! Me muut saamme kärsiä tästä vielä vuosikaudet ja vetää kivirekeä perässämme kun yksi tulee työpaikalle vain harrastuksenomaisesti viihtymään.

Vierailija
6/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut rekryissä mukana ja vanhemman naisen kohdalla todetaan aina ykskantaan "se on kuitenkin hapan valittava ä m m ä, ei sitä kannata ottaa" ja sinne meni, ihan sama mikä on totuus, millaiset taidot ja tiedot on, millainen persoona on, miten luotettava ja sitoutuva.. millään ei ole väliä kuin palkkaajan ennakkoluuloilla, ja kaikki hakemukset vilaistaan pikana läpi vain ennakkoasenteilla. Ei yleensä edes lueta niitä taitoja kun katsotaan vaan ikä ja todetaan "ei kelpaa"

Sellaista ihanuutta tämä maailma on. Pelkkä sontaa. Ihmetyttää että monen mielestä se on ihan ok juttu.

Vierailija
7/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

50- vuotias ei joudu huolehtimaan vanhoista vanhemmistaan?

Ovatko kaikkien viisikymppisten vanhemmat jo kuolleet?

Ainakin minun vanhukseni vielä sätkivät!

Vierailija
8/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tämän palstan perusteella 5- kymppinen nainen tyytyy kohtuulliseen 7000€ kk- palkkaan....

Vierailija
9/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kerrankin puhut asiaa sinä viiskymppinen mies

Nainen on kuitenkin luotu miestä varten, Mikään  ei tätä muuta.

ap

Höpsis, ainoastaan Eeva on. Mies luotiin Lilithiä, ensimmäistä ihmistä, varten.

Vierailija
10/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä mies 53 v. pudonnut naisten kelkasta kaikissa noissa kohdissa, vai miksi linkitit tuon jutun tänne?

Vierailija
11/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä kateellinen haahka. Ei ihme että naisvaltaisten alojen maine on niin huono, kun ette osaa plla olematta kateellinen kaikesta. Sun lapsilukusi ei kuulu työpaikalle eikä se mitä vapa-aikana teet.

Vierailija
12/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommentit ovat täysin tuulesta temmattuja eivätkä edes pidä paikkaansa! Monella yli 50-vuotiaalla äidillä on kotona omia, alaikäisiä lapsia hoidettavana. Jos olet synnyttänyt lapsen noin 40-vuotiaana, niin lapsesi on alakoulussa ja tarvitsee paljonkin äitiään. Osalla on myös alle kouluikäisiä omia lapsia hoidettavana.

Osa yli 50-vuotiaista naisista joutuu pakosta ja jatkuvasti auttamaan ja jopa hoitamaan vanhoja ja raihnaisia vanhempiaan, appivanhempiaan tai muita sairaita lähiomaisiaan. Ensin hoidetaan oma perhe ja oma koti ja mahdollinen työ. Sitten urakoidaan ilmaiseksi loputtomia kotitöitä sukulaisten kotona. Omaishoitajana, epävirallisena omaishoitajana tai etäomaishoitajana toimiminen on henkisesti ja fyysisesti erittäin kuormittavaa. Vanhusten kunnallinen kotihoito on surkeaa ja täysin retuperällä. Kotona asuu liian huonokuntoisia ja monisairaita vanhuksia. Omaiset joutuvat vahtimaan kotihoitajien tekemisiä ja tekemättä jättämisiä ja paikkaamaan huonon työn jälkiä jatkuvasti ja ilmaiseksi.

Osa yli 50-vuotiaista naisista joutuu pakosta hoitamaan lapsenlapsiaan. Nuoret ja terveet, itsekkäät ja mukavuudenhaluiset äidit ja isät siirtävät lastenhoitoa ja lastenkasvatusta isovanhemmille. Nämä vanhemmat hoidattavat pieniä lapsiaan jatkuvasti isovanhemmilla päivin ja öin, jotta pääsevät itse mahdollisimman helpolla. Lastenlasten hoitaminen ja kotiapulaisena toiminen ei ole läheskään aina isovanhemmalle vapaaehtoista ja oma valinta.

Työssäkäyvät yli 50-vuotiaat naiset ovat pääosin elämäänsä kyllästynyttä sakkia. He odottavat vapaapäiviä, lomia ja eläkkeelle jäämistä. Ikääntyvät naiset ovat jatkuvasti sairauslomilla ja tekosairaana mitä omituisimmilla lusmusyillä. Heillä ei ole mitään motivaatiota omaehtoiseen opiskeluun, koulutukseen ja itsensä kehittämiseen.

Vanhat naiset juoruilevat, kitisevät ja valittavat työpaikan kahvihuoneessa. Osa heistä on myös pahimpia työpaikkakiusaajia. Valittajat tehkööt jotain elämälleen pelkän valittamisen sijaan! Sanoisivat vaikka itsensä irti ja opiskelisivat uuden ammatin!

Sinä vaikutat ystävälliseltä, huomaavaiselta, toisia kunnioittavalta ja mukavalta. Palkkaisin sinut välittömästi piristämään työpaikan tunnelmaa.

Vierailija
13/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ihmettele, jos ihminen on äkeä jos "joutuu pakosta hoitamaan vanhuksia ja lapsenlapsia". Mikään ei ole ihmiselle pakko paitsi kuolema (verotkin voi jättää maksamatta). Eikä tämä ole edes ikäkysymys.

Vierailija
14/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekemistä sillä sukupuolella nyt tässä on? Yhtä hyvää työvoimaa ja yleensä parempaakin on yli 50-vuotiaat miehet.

Vierailija
15/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen "vasta" 37-vuotias ja kaikki nuo kohdat sopivat minuunkin.

Vierailija
16/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen vielä alle 50v mutta jo muutaman kuukauden päästä yli 50 vuotias.

Ensimmäisenä tulee mieleen, että jos joku saa yli 50 vuotiaana uuden työpaikan, ei sieltä kyllä ihan pienin perustein lähde lätkimään. Pysyvyys.

Itse olen huomannut valttina nuorempaan minään tuon rauhallisuuden. En pienistä säikähdä, kun on monenlaista tullut vastaan. Minulla on ehkä hieman enemmän auktoriteettia.

Vierailija
17/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekemistä sillä sukupuolella nyt tässä on? Yhtä hyvää työvoimaa ja yleensä parempaakin on yli 50-vuotiaat miehet.

Ne ei enää tyydy perustehtäviin (mitä suurin osa työelämästä on).

Sitoudun työnantajaan ja työhön. En haaveile nopeasta uralla etenemisestä tai jättisuuresta palkasta, ellei siihen ole oikeasti aihetta.

Vierailija
18/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on nähty todella paljon! Juttelin juuri eilen sellaisen ikuisesti valittavan työkaverini kanssa jolle ei muutokset koskaan käy ja on aina naama väärinpäin kun pitäisi tehdä jotain pientääkään tavallisuudesta poikkeavaa tai ottaa haltuun tai kehittää. Kyselin että paljonko hänellä sitten eläkkeelle pääsyyn vielä on. Sanoi että enää vuosi mutta ei hän kyllä halua vielä jäädä pois vaan houkuttelee jäädä loppuun asti. Eli jää työpaikalle nysväämään sitä iänikuista tehtäväänsä vaivautumatta opettelemaan uutta, kehittämään muuta tai tekemään muuta kuin valittamaan! Me muut saamme kärsiä tästä vielä vuosikaudet ja vetää kivirekeä perässämme kun yksi tulee työpaikalle vain harrastuksenomaisesti viihtymään.

5-kymppisellä on työelämää edessä vielä iät ja ajat. Itse en ainakaan jaksa yhtä ja samaa tehdä loputtomasti vaan haluan oppia uutta. Samoin ikäiseni työkaverit. Tuollaisia on tullut vastaan kyllä, mutta ne ovat olleet niitä, joilla eläkkeeseen on oikeasti ollut enää pari vuotta, eli yli 6-kymppisiä.

Vierailija
19/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut rekryissä mukana ja vanhemman naisen kohdalla todetaan aina ykskantaan "se on kuitenkin hapan valittava ä m m ä, ei sitä kannata ottaa" ja sinne meni, ihan sama mikä on totuus, millaiset taidot ja tiedot on, millainen persoona on, miten luotettava ja sitoutuva.. millään ei ole väliä kuin palkkaajan ennakkoluuloilla, ja kaikki hakemukset vilaistaan pikana läpi vain ennakkoasenteilla. Ei yleensä edes lueta niitä taitoja kun katsotaan vaan ikä ja todetaan "ei kelpaa"

Sellaista ihanuutta tämä maailma on. Pelkkä sontaa. Ihmetyttää että monen mielestä se on ihan ok juttu.

Omalla työpaikallani tuo ei ole ihan noin näkyvää, mutta kyllä mieluummin otetaan nuorempi. Työttömyys sen sijaan on täydellinen stigma. Yritän vaikuttaa asiaan silloin kun voin.

Vierailija
20/40 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri täyttänyt 50, kun työllistyin edelliseen tehtävääni, toistaiseksi jatkuvaan asiantuntijatyöhön yksityisellä sektorilla. 56-vuotiaana vaihdoin kolmen vuoden projektiin saman tyyppiseen tehtävään. Se alkaa pikkuhiljaa olla loppusuoralla ja esimies on tehnyt selväksi, että minut halutaan pitää talossa hinnalla millä hyvänsä, ja siltä näyttääkin, että hyvin tehty projekti poikii jatkoa.

Koko tänä aikana olen ollut sairaslomalla yhteensä noin kaksi viikkoa. Yksi sitkeä ylähengitystietulehdus aiheutti edellisessä työssä viikon sairasloman ja sen lisäksi on ollut ehkä viitisen päivää flunssapoisoloa yhteensä.

Lapsi on ollut omillaan siitä alkaen, kun täytin 43. Vanhempani ovat kuolleet.

Eli kyllä, olen ollut parasta työvoimaa ja olen edelleen.