Hirveä pattitilanne. Teini on ihan poissa tolaltaan.
Lyhyesti: kossi 14v on ollut pari päivää ihan kummallinen. Yleensä juoksee illat läpeensä tyttöystävän tai kavereiden luona. Nyt pari päivää on vaan paukannut koulusta suoraan omaan huoneeseen. Kun ollaan syötykin niin ei olla saatu mitään irti. Luulin että on ero tullut. Ei kuulema ollut.
Eilen mun oli pakko mennä juttelemaan pojan kanssa. Oon pari yötä valvonut ja miettinyt. Tiedättekö kun äidinvaisto sanoo että joku on hätänä? Poika kauan oli hiljaa mut lopulta sano että tietää että tuun suuttumaan ja että ei se oo hänen vika. Tyttö oli tehnyt positiivisen raskaustestin. Poika sanoo että haluaa vaan että se on ohi mutta tyttö on kieltänyt kertomasta kellekään. Ei halua että vanhemmat saa tietää. Olen tän tytön äidin työkaveri ja kuinka mun tekis mieli soittaa ja kertoa. Oma poika on ihan rikki. Poika kuitenkin kielsi. Sanoi että tyttö ei saa tietää että hän on kertonut. En halua pettää pojan luottamusta mutta en myöskään voi katsoa vierestä kun raukka on ihan rikki.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Niin haluaako ne pitää sen lapsen ?
No mitä luulet jos jätkä on noin munaton ettei edes äidilleen uskalla kertoa muutakun itkien "mut ei se ollu mun vika" ....
Vierailija kirjoitti:
Miten naiiveja täällä palstalla ollaan kun ajatellaan että tällainen tilanne olisi täysin mahdoton? Valitettavasti ei ole. Kaverin poika tuli 15-vuotiaana isäksi kun eivät uskaltaneet kertoa riittävän aikaisin. Tätä tapahtuu -valitettavasti.
Tilanne ei tietenkään ole mahdoton, ap:n reaktio ja höpinä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään äiti ei tule tälläistä kirjoittamaan aihe vapaalle vaan olisi ollut jo yhteydessä siihen toiseen äitiin.
Sinäkö olisit empatiakyvyttömästi vaan soittanut lapsesi selän takana salaisuuden eteenpäin minkä lapsesi luottamuksella sinulle kertoi. Itse en rikkoisi luottamusta, jos lapsi uskoutuu hänen pitää voida luottaa että hänelle ei käännetä selkää. Vanhemman tehtävä on neuvoa ja auttaa. Tukea lasta hoitamaan itse asia, esimerkiksi pyytää lasta itse soittamaan tytön vanhemmille. Äiti tai isä tukenaan. Ei ikinä kannata levittää salaisuuksia selän takana eteenpäin ellet halua lapsesi etääntyvän sinusta täysin.
Empatiaa? Empatiakyvytöntä on jättää se 14 v. tyttö yksin. Tämä "salaisuus" ei katoa tai unohdu puhumattomuudella vaan kasvaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin haluaako ne pitää sen lapsen ?
No mitä luulet jos jätkä on noin munaton ettei edes äidilleen uskalla kertoa muutakun itkien "mut ei se ollu mun vika" ....
Jos oikeasti ei ollut. Mitä jos tyttö halusi vauvan (kun ne on niin söpöjä...) ja valehteli pojalle syövänsä pillereitä? Mitä jos poika painostettiin seksiin? Jne
"ei se oo hänen vika"
Mikä on mennyt kasvatuksessa pieleen jos 14v poika luulee noin. Jos pippelistä tulee spermaa niin pojan pitäisi tietää että on sukukypsä eli on mahdollisuus tulla isäksi. Jos sitä ei halua, harrastaa vain itsetyydytystä tai käyttää kortsua. Selitykset pois ja jätkä kantamaan vastuunsa.
Vierailija kirjoitti:
14-vuotiaan terveysasiat eivät kuulu vanhemmille. Tyttö voi hoitaa abortin vanhempien tietämättä. Poika voi olla tukena.
Voi, mutta pystyykö, ymmärtääkö vaihtoehdot jne. Ei 14-vuotias ole aikuinen joka pystyy tekemään aina järkeviä valintoja ja katsomaan asiaa laaja-alaisesti. Terveysasioissa nuori tarvitsee kyllä vanhempien tukea vaikka laki nyt on olemassa että 10v lähtien ei ole oikeutta nähdä terveystietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään äiti ei tule tälläistä kirjoittamaan aihe vapaalle vaan olisi ollut jo yhteydessä siihen toiseen äitiin.
Sinäkö olisit empatiakyvyttömästi vaan soittanut lapsesi selän takana salaisuuden eteenpäin minkä lapsesi luottamuksella sinulle kertoi. Itse en rikkoisi luottamusta, jos lapsi uskoutuu hänen pitää voida luottaa että hänelle ei käännetä selkää. Vanhemman tehtävä on neuvoa ja auttaa. Tukea lasta hoitamaan itse asia, esimerkiksi pyytää lasta itse soittamaan tytön vanhemmille. Äiti tai isä tukenaan. Ei ikinä kannata levittää salaisuuksia selän takana eteenpäin ellet halua lapsesi etääntyvän sinusta täysin.
Empatiaa? Empatiakyvytöntä on jättää se 14 v. tyttö yksin. Tämä "salaisuus" ei katoa tai unohdu puhumattomuudella vaan kasvaa koko ajan.
Eihän tuo kirjoittaja ollut jättämässä tyttöä yksin vaan laittamassa pojan ottamaan vastuun, kirjoittaja tukenaan
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei kiinnosta.
Silti tulit kommentoimaan 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo kirjoittaja ollut jättämässä tyttöä yksin vaan laittamassa pojan ottamaan vastuun, kirjoittaja tukenaan
Niinkö oli? Millaisen vastuun 14v. isä ottaa? Useimmat häipyvät.
Täysin epäuskottava juttu. Ei kukaan äiti tositilanteessa tulisi palstalle kirjoittelemaan.
Onneksi mulla on fiksu poika. Reilusti oli isältään kysynyt että onko meillä kortsuja kun niitä ehkä tarvitsee. Nyt tuostakin on jo yli kymmenen vuotta eikä vielä vauvoja oo näkynyt. Nyt alkaa äiti jo ehkä vähän toivomaankin... :)
Vierailija kirjoitti:
"ei se oo hänen vika"
Mikä on mennyt kasvatuksessa pieleen jos 14v poika luulee noin. Jos pippelistä tulee spermaa niin pojan pitäisi tietää että on sukukypsä eli on mahdollisuus tulla isäksi. Jos sitä ei halua, harrastaa vain itsetyydytystä tai käyttää kortsua. Selitykset pois ja jätkä kantamaan vastuunsa.
Edelleen on mahdollista että kortsu pettää vaikka sitä käyttääkin.
Hyi onneksi omaa poikaa ei vielä nuo asiat tunnu kiinnostavan. Kovin nuorihan 14v vielä on.
Sano että menet lääkäriin katkomaan pojalta piuhat jos ei kortsua halua käyttää. Toki ehkä nyt oppi kun pelästyi. Tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14-vuotiaan terveysasiat eivät kuulu vanhemmille. Tyttö voi hoitaa abortin vanhempien tietämättä. Poika voi olla tukena.
Voi, mutta pystyykö, ymmärtääkö vaihtoehdot jne. Ei 14-vuotias ole aikuinen joka pystyy tekemään aina järkeviä valintoja ja katsomaan asiaa laaja-alaisesti. Terveysasioissa nuori tarvitsee kyllä vanhempien tukea vaikka laki nyt on olemassa että 10v lähtien ei ole oikeutta nähdä terveystietoja.
Kyllä 14-vuotias ymmärtää sen, että saa pian vauvan tai ei saa. Annetaan ne kaksi vaihtoehtoa.
Jos kotona on sellaista, ettei voi kertoa, niin terkkari kertoo ja mahdollisimman pian.
Kaikille ei sitä tukea vanhemmilta heru.
Ap nyt sivistää heti poikansa ja pakottaa hänet sivistämään tytön. Antaa eväiksi vaikka kuvakirjan tai asiallisen nettisivuston. Hakusanat: teiniraskaus abortti.
Jos 14v seurustelee, on hänen kanssaan varmaan puhuttu seksiasiat läpi. Oma 14v ei seurustele mutta tietää, että jos on valmis seksiin, on valmis sen seurauksiin (taudit, raskaus, ehkäisyn hoitaminen ja vastuun ottaminen jos ehkäisy ei toimi). 14v on liian nuori seksielämään ja suurin osa nuorista tajuaa tämän. Nykynuoret on fiksuja, heillä on mahdollisuus rajattomaan tietoon ja useimmat osaavat käyttää järkeä, jos heille tarjoaa mahdollisuuden siihen. Vapaus ja vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Täysin epäuskottava juttu. Ei kukaan äiti tositilanteessa tulisi palstalle kirjoittelemaan.
Jos olisin ap:n tilanteessa, saattaisin minäkin kysyä myös täältä. Koska täältä voi saada oikeasti hyviäkin vinkkejä ja vertaistukea, kunhan sietää määränsä p**kan heittoa.
fourteen and preg..
ei kai vanhempien punkassa?
"poika on rikki". Herran jesta tytön sisällä on poikas takia ihminen. Mieti kuinka peloissaan tyttö on? Eikö tytöllä oo mitään väliä? Ap vaan murehtii omaa pientä poikaansa. Sen ei sentään tarvi kantaa sisällään toista ihmistä ja olla huonovointinen. Poika voi vaihtaa lennosta uuteen tyttöön ja unohtaa koko episodin. Tyttö on ainakin 9kk tilanteen uhri. Ikävää kun poikaa säälitään mutta kukaan ei oo kiinnostunut tytöstä.