Hirveä pattitilanne. Teini on ihan poissa tolaltaan.
Lyhyesti: kossi 14v on ollut pari päivää ihan kummallinen. Yleensä juoksee illat läpeensä tyttöystävän tai kavereiden luona. Nyt pari päivää on vaan paukannut koulusta suoraan omaan huoneeseen. Kun ollaan syötykin niin ei olla saatu mitään irti. Luulin että on ero tullut. Ei kuulema ollut.
Eilen mun oli pakko mennä juttelemaan pojan kanssa. Oon pari yötä valvonut ja miettinyt. Tiedättekö kun äidinvaisto sanoo että joku on hätänä? Poika kauan oli hiljaa mut lopulta sano että tietää että tuun suuttumaan ja että ei se oo hänen vika. Tyttö oli tehnyt positiivisen raskaustestin. Poika sanoo että haluaa vaan että se on ohi mutta tyttö on kieltänyt kertomasta kellekään. Ei halua että vanhemmat saa tietää. Olen tän tytön äidin työkaveri ja kuinka mun tekis mieli soittaa ja kertoa. Oma poika on ihan rikki. Poika kuitenkin kielsi. Sanoi että tyttö ei saa tietää että hän on kertonut. En halua pettää pojan luottamusta mutta en myöskään voi katsoa vierestä kun raukka on ihan rikki.
Kommentit (71)
Tietenkin kerrot huoltajille! 14 vuotias ei ole tarpeeksi kypsä ratkaisemaan asiaa omin voimin. Näethän tuon jo poikasi käytöksestä!
Vierailija kirjoitti:
Siltä varalta, että olet äiti ilman aivoja. Olet aikuinen ja kannat vastuusi eli soitat nyt tytön äidille.
No ei tietenkään soita. Lupaus on lupaus ja valehdella ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Joku muuko on tytön saattanut raskaaksi, jos ei oo pojan vika?
Tätä minäkin kummastelin.
Vierailija kirjoitti:
Siltä varalta, että olet äiti ilman aivoja. Olet aikuinen ja kannat vastuusi eli soitat nyt tytön äidille.
Ei kai aloittajalla oo mitään vastuuta tässä? Minusta pojan ja tytön pitäisi kertoa tytön vanhemmille, ei aloittajan. Teinit ovat itse ongelman saaneet aikaiseksi niin he saavat sen itse hoitaakin.
Mulle kävi vähän vastaavanlaisesti, olin 15v kun tulin raskaaksi pillereistä huolimatta!!! Poikaystävä oli kertonut asiasta omalle äidilleen, joka sitten otti muhun yhteyttä ja kertoi, että ovat mun ja pojan tukena mitä ikinä päätetäänkään tehdä, mutta että mun on mentävä asap kouluterveydenhoitajan luo, jotta saadaan edes selvyys kuinka pitkällä raskaus on.
Tästä rohkaistuneena kerroin omille vanhemmilleni.
Raskaus oli vasta rv6, ja päädyimne aborttiin. Päätös oli vaikea, mutta oikea.
Nykyään olen kolmen pienen lapsen äiti ja onnellisesti naimisissa (en tuon saman pojan kanssa, hänkin perusti perheen myöhemmin).
Ap, sinun on oltava aikuinen, ja otettava asia puheeksi.
N36
Vierailija kirjoitti:
14-vuotiaan terveysasiat eivät kuulu vanhemmille. Tyttö voi hoitaa abortin vanhempien tietämättä. Poika voi olla tukena.
Kyllä minä ainakin haluaisin tietää jos oma tyttäreni olisi raskaana ja tekisi abortin.
Ei kun salaatte raskauden. Aina voi valehdella, että on muuten vaan lihonut. Ja sitten ollaan huuli pyöreenä, kun lapsi syntyy. ”Tämä vauva tuli jostain mun syliin, en tiedä mistä, ei oo mun, onkohan Koronan/hallituksen syytä?”
Ei huolta.
Lapsenlapset on ihania.
Tai vähintään vakavasti otettava vaihtoehto siinä tapauksessa, ettei kenellekään kerrota muutamaan kuukauteen.
Vierailija kirjoitti:
Joku muuko on tytön saattanut raskaaksi, jos ei oo pojan vika?
Vai kuvitteliko poika naiviisti että ei tarvi kortsua ja voi tulla sisään kun tyttö kertoi syövänsä pillereitä. Kaikille pojille pitäisi opettaa tämä että ainoa tapa millä poika voi yrittää ehkäistä raskautta on kortsu. Ei parane luottaa tytön pillereihin. Eihän sitä edes voi tietää kuinka säännöllisesti se niitä muistaa napsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tuosta asiasta täytyy olla yhteydessä tytön vanhempiin. Siis jos tyttö on alaikäinen, näin oletan koska poikakin on vasta 14-vuotias.
Tärkeää nyt vanhempien pysyä rauhallisina ja asiallisina, jutella nuorten kanssa ja olla yhteydessä esim kouluterveydenhoitajaan. Mutta pakko tuohon on aikuisten puuttua. Ei tuonikäiset teinit selviä yksin tuommoisessa tilanteessa. Itse en miettisi hetkeäkään petänkö poikani luottamuksen jos otan asian puheeksi tyttöystävän vanhempien kanssa. Se on velvollisuutesi tässä tilanteessa.Tässä on järkeä, mutta selän takana en suosittele toimimaan. Ensin kerrot pojalle että kerrot tytön vanhemmille. Ihmetyttää miksi noin nuorien annetaan seurustella. Ei oo ensimmäinen kerta maailman historiassa kun näin käy.
Teinien seurustelun kieltäminen ei johda mihinkään hyvään. Kyllä ne teinit löytää ajan ja paikan tavata ja harrastaa seksiä, vaikka sitten salaa! Paljon parempi on huolehtia kunnollisesta seksuaalikasvatuksesta, ja tarjota mahdollisuus ehkäisyyn, nuorilla ei välttämättä ole rahaa ostaa ehkäisyvälineitä, ja jos seksi ja seurustelu on demonisoitu, ei välttämättä uskalleta vahingon sattuessa esim. Hakea apteekista jälkiehkäisypileriä, kun pelätään jos joku tuttu näkee (?!) ja kertoo vanhemmille.... Näitä todistin itse teininä, kaverille kävi noin että kortsu hajos ja minä sit tarjouduin hakemaan hänelle jälkiehkäisyn.
Kiellot ja pelottelut ei oo tätä päivää.
N32
Vierailija kirjoitti:
Itse en soittaisi. Laittaisin pojan soittamaan. Toki olisin vieressä tukena. Ihan sama kuinka vaikeaa se olisi tai millainen itku siitä tulisi. Pojan on opittava kantamaan vastuunsa. Ei hän voi sitä loputtomiin äidille lykätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai aloittajalla oo mitään vastuuta tässä? Minusta pojan ja tytön pitäisi kertoa tytön vanhemmille, ei aloittajan. Teinit ovat itse ongelman saaneet aikaiseksi niin he saavat sen itse hoitaakin.
Sanokoon pojalle, että käskee tyttöystävän heti terkkarin puheille, ettei tilanne mene liian vaikeaksi.
Nuorten on tajuttava, ettei raskautta voi pitkään salata eikä aborttia loputtomiin lykätä.
Jos ja kun he kerran 14v hässii siellä silmienne alla, niin selvittäkää nyt sitten tämäkin vanhemmat edellä. Kaikista eniten katsoisin sinuna peiliin, että miten poika on tuon ikäisenä aloittanut siitokset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai tuosta asiasta täytyy olla yhteydessä tytön vanhempiin. Siis jos tyttö on alaikäinen, näin oletan koska poikakin on vasta 14-vuotias.
Tärkeää nyt vanhempien pysyä rauhallisina ja asiallisina, jutella nuorten kanssa ja olla yhteydessä esim kouluterveydenhoitajaan. Mutta pakko tuohon on aikuisten puuttua. Ei tuonikäiset teinit selviä yksin tuommoisessa tilanteessa. Itse en miettisi hetkeäkään petänkö poikani luottamuksen jos otan asian puheeksi tyttöystävän vanhempien kanssa. Se on velvollisuutesi tässä tilanteessa.Tässä on järkeä, mutta selän takana en suosittele toimimaan. Ensin kerrot pojalle että kerrot tytön vanhemmille. Ihmetyttää miksi noin nuorien annetaan seurustella. Ei oo ensimmäinen kerta maailman historiassa kun näin käy.
14v on kasilla. Eiköhän suurinta osaa tuon ikäisistä jo seurustelu kiinnosta. Ja varmasti jos on tyttö- tai poikaystävä myös seksi. Jos siitä tekee tabun ja on ehdoton että meillä ei nuoret seurustele, voit olla varma että sulle ei ikinä mitään enää kerrota. Ole ap ylpeä että poika uskalsi kertoa.
Miten naiiveja täällä palstalla ollaan kun ajatellaan että tällainen tilanne olisi täysin mahdoton? Valitettavasti ei ole. Kaverin poika tuli 15-vuotiaana isäksi kun eivät uskaltaneet kertoa riittävän aikaisin. Tätä tapahtuu -valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään äiti ei tule tälläistä kirjoittamaan aihe vapaalle vaan olisi ollut jo yhteydessä siihen toiseen äitiin.
Sinäkö olisit empatiakyvyttömästi vaan soittanut lapsesi selän takana salaisuuden eteenpäin minkä lapsesi luottamuksella sinulle kertoi. Itse en rikkoisi luottamusta, jos lapsi uskoutuu hänen pitää voida luottaa että hänelle ei käännetä selkää. Vanhemman tehtävä on neuvoa ja auttaa. Tukea lasta hoitamaan itse asia, esimerkiksi pyytää lasta itse soittamaan tytön vanhemmille. Äiti tai isä tukenaan. Ei ikinä kannata levittää salaisuuksia selän takana eteenpäin ellet halua lapsesi etääntyvän sinusta täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en soittaisi. Laittaisin pojan soittamaan. Toki olisin vieressä tukena. Ihan sama kuinka vaikeaa se olisi tai millainen itku siitä tulisi. Pojan on opittava kantamaan vastuunsa. Ei hän voi sitä loputtomiin äidille lykätä.
Näin. Jos on ollut tarpeeksi kypsä harrastamaan seksiä, on tarpeeksi kypsä ottamaan itse vastuun. Miksi poika kuvittelee ettei ollut hänen vika?
No jos minun tyttäreni olisi ollut 14-vuotiaana raskaana, ja minulle ei olisi kerrottu, niin olisi kyllä ollut todella ikävää. 14-vuotiaiden vauvat ovat käytännössä koko perheen vauvoja. 14v tarvitsee apua. Se tyttö on varmaan ihan hädissään. Nyt vaan neuvonpitoa pystyyn ja apua nuorille. Ei kaikkea tarvitse pystyä kantamaan yksin, koska "yksilönsuoja". Johan tuossa lastensuojelukin kohta kiinnostuu.
Tässä on järkeä, mutta selän takana en suosittele toimimaan. Ensin kerrot pojalle että kerrot tytön vanhemmille. Ihmetyttää miksi noin nuorien annetaan seurustella. Ei oo ensimmäinen kerta maailman historiassa kun näin käy.