Vauvan istuttamisesta..mitä mieltä tästä:
kopsattu vauvat-puolelta:
" vasta kun itse istuu tuetta
Meillä kohta 8 kuukautinen tyttö ja mielelläni jo istuttaisin syöttötuolissa syöntien ajan, mutta neuvolassa sanottiin, että vasta sitten kun itse osaa istua tuetta. Tiedä sitten miten on asian laita, mutta tätä neuvoa olen totellut ja käyttänyt vielä sitteriä. "
Itse olen ollut käsityksessä että vauvaa tulee hieman opettaa istumaan, eli meillä on laitettu 6kk-iässä tuettuna syöttötuoliin ja itse ovat oppineet istumaan (ilman tukea) siitä kuukauden päästä.
Oppisiko tämäkin vauva istumaan jos äiti hänet syöttötuoliin laittaisi?
Tai paremminkin olisiko oppinut jo aijemmin jos näin olisi toimittu?
Itse uskon että olisi.
Kommentit (7)
poikaa alettiin istuttamaan 6kk:n iässä. Oli 6,5kk kun pysyi itse lattialla. Ei osannut itse nousta. Lähti ryömimään myöhään n.7kk:n iässä ja siitä viikon päästä kontti ja siitä viikon päästä nousi istumaan. Meille sanottiin neuvolassa että saa istuttaa 6kk:n iässä ja hyvin lähti siitä liikkeelle :)
neuvolassa sanottiin, että vasta 6kk iässä saa istua, annoin lapsen kuitenkin leikkiä istuviltaan kun kerran sen oli oppinut, musta olis ollu pönttöä kaataakaan sitä
itse kuitenkin oppi istumaan vasta kaksi kuukautta myöhemmin.
minusta voi istuttaa puolivuotiaasta, kunhan ei vauva kokoajan pidetä istuma-asennossa.
4-5 kk ikäisinä. Kyllä sen huomaa milloin lapsi haluaa istua vaikkakin tuettuna.
En tahtonut enkä tahdo istuttaa tätä kakkostakaan ennen sitä, oppii kyllä sitten kun on oppiakseen. Esikoinen osasi kontata ja seisoa ennen istumista, mikä oli mielestäni ihan hyvä juttu.
Tais kyl olla vanhempi kuin 6kk kun istui syöttötuolissa, koska vaikeahan siinä on olla jos ei istua osaa. Mutta tuettuna hän siinä joskus oli. Rattaisiin laitoin vasta myöhemmin, sitten kun osasi itse istua. 6 kk ikäisenä alkaa olla jo lihakset hyvin kehittynyt, että saa ruveta istuttamaan. Itse ainakin harjoittaisin lasta mukavalla tavalla. Koska jos sitterissä kovin myöhään, lapsista tulee velttoja ja vauvamaisuus kestää tooosi pitkään. Ja sitten viä se veeeenytetty imettäminen... ei ihme jos näkee yli vuodenikäisiä velttoja sylivauvoja joita äiti vielä imettää.
niinkään siinä, pysyykö itse istumassa, vaan pikemminkin siinä, että osaa nousta itse istumaan. Jos vauvan vain istuttaa lattialle, saattaa oppia passiiviseksi, eikä edes yritä itse nousta istumaan.