Onko kokemusta siitä, että vanheneminen laihduttaa
Olen 40+ nainen, elellyt normaalipainossa aina, mitat olleet n. 65 kg ja 174 cm. Nyt tuntuu kuitenkin, että olen tässä viime vuosien mittaan laihtumaan päin. Paino on pudonnut hiljalleen. Harrastan kestävyysliikuntaa ja käyn myös salilla (nyt viime viikot kyllä kotijumppaa vain). Nykyisin painan n. 61 kg. Ihan terveeksi tunnen itseni kyllä, painoa on lähtenyt ehkä eniten alavatsan, lantion ja reisien suunnalta (housukoko pienentynyt), kasvot myös kavenneet. Varmaan jotenkin sidoksissa vanhenemiseen. Onko muilla tämmöistä?
Kommentit (17)
Mun lapset asuu kyllä vielä kotona, eli semmoisesta ei ole kyse. Tarkoitus siis ei ole ollut laihduttaa, epäilen, että iästä tää vain johtuu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset asuu kyllä vielä kotona, eli semmoisesta ei ole kyse. Tarkoitus siis ei ole ollut laihduttaa, epäilen, että iästä tää vain johtuu.
ap
ok
Vierailija kirjoitti:
ap
Mikään asia ei johdu vain yhdestä syystä vaan se on monen asian summa. Ikä ei yksinään lihota tai laihduta.
Vierailija kirjoitti:
ap
Olet syönyt vähemmän kuin kulutat ja sillä ei ole mitään tekemistä iän kanssa.
Eno laihtui ja syy oli vastasyöpä. Mene lääkäriin.
Lihasmassa lähtee. Lisää voimaharjoittelua ja proteiinia.
Niin, onko ikä sitten vähentänyt ruokahalua ja sitä kautta sitten laihduttanut? Harmi, kun en ole pitänyt mitään päiväkirjoja tms., joiden pohjalta voisi miettiä, mikä on muuttunut. Nuorempana tuntui, että paino pyrki ennemmin nousuun, nyt on sitten päinvastoin.
Vaihdevuodet voisi laihduttaa juuri lantion ja reisien alueelta, koska estrogeenitaso laskee.
Kyllä ja siksi olen kasvattanut mm reisi ja pakaralihaksiani ihan tietoisesti ruualla ja liikunnalla. Voimatreeniä!
Mä olen itse asiassa menossakin terveystarkastukseen, ihan mielen rauhoittamiseksi.
ap
kyllä hormooni tuotanto vähenee ja kroppa muuttuu
sitä myöten, ei välttämättä ole niin nälkäkään
kuten nuorempana.
Vaihdevuodet LIHOTTAA! Sehän se vakiovalitus täällä on.
Syöpä? Käy sielä mammografiassa/papa-testissä
Noi testit on käytykin. Menen vielä yleislääkärille. En koe itseäni kyllä sairaaksi, ja tämä laihtuminen on siis ollut hyvin hidasta, tapahtunut muutaman viime vuoden aikana, ei silleen yhtäkkisesti. Asian huomaa, kun otin käyttöön vaatteita, joita en ole vähään aikaan pitänyt.
ap
Juu nyt on enemmän aikaa liikunnalle ja ruokaa saa tehdä vain itselleen, kun lapset on omillaan. Eikä ole näitä pakkokekkereitä, joissa tulee syötyä ja juotua.