Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko nukkua synnytyssairaalan osastolla vastasyntynyt vieressä?

Vierailija
22.04.2021 |

Menisi yösyötöt helpommin. Vai kauhistuuko hoitajat?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on sun oma lapsesi, joten saat hoitaa häntä niin kuin haluat, kunhan et ole vaaraksi hänelle. Voit sanoa tämän myös hoitajille jos asiasta tulee sanomista.

Vierailija
22/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYS 2016 sai pitää vieressä, mutta 2018 ei enää saanut, vaan vaadittiin turvallisuussyistä nukuttamaan vauvaa koppasängyssä. 2016 imetys lähti erinomaisesti käyntiin, koska vauva oli ympärivuorokautisesti tissiä vasten vaippasillaan paidan alla (nukuin koko ajan selällään sektion jälkeen) ja se tuntui itselle turvalliselta ja luonnolliselta tavalta pitää pientä lähellä. 

2018 huijasin kätilöitä, käytännössä nukuin vauva paidan alla, mutta aina kun huoneen ovi kolahti, esitin imettäväni... 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä uskaltaisi nukkua vauvan vieressä samassa sängyssä etten vaan litistäisi sitä nukkuessa.

Vierailija
24/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne ulkopuolisia päästetä.

Vierailija
25/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva on sun oma lapsesi, joten saat hoitaa häntä niin kuin haluat, kunhan et ole vaaraksi hänelle. Voit sanoa tämän myös hoitajille jos asiasta tulee sanomista.

Itselläni ei ole lapsia. Olisiko mahdollista silti mennä sinne nukkumaan vauvojen kanssa?

Vierailija
26/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelinkin pitääkö olla itse synnyttämä.

Vierailija
27/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksia Jorvista neljännesvuosisadan takaa: sängyssä ei ollut laitoja ja patja oli muovitettu. Patjan Päällä oleva lakana oli tietenkin kangasta. Itse en olisi uskaltanut pitää vauvaa sängyssä vieressäni nukkuessani. Sänky oli aika korkea, vauvaan olisi varmasti sattunut jos hän olisi sieltä pudonnut.

Vierailija
28/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vauva nukkui yöt vauvalassa vuonna 2000. Silloin ei saanut viereen.

V. 2003 Seinäjoella minulle oli tehty sektio, olin kamalan kipeä ja väsynyt, kun olin valvonut monta vuorokautta. Eivät lastenhoitajat vauvaa ottaneet, vaikka kauniisti anelin. Haukkuivat tuoreen äidin pystyyn.

Vierailija
29/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain sairaalassa oli tällä vuosikymmenellä tukehtumistapaus vieressä nukkumisesta johtuen, ja sen yhden tapauksen vuoksi osassa sairaaloista on luovuttu vieressä nukkumisesta. Se on edelleen turvallinen nukkumismuoto oikein toteutettuna, mutta rankan synnytyksen jälkeen välttämättä ei.

Vierailija
30/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin vuonna 2017 ja vauvat nukkuivat sängyissään. Tosin kun aloin olla väsynyt kolme yötä valvoneena, niin hoitaja ehdotti vauvan ottamista nukkumaan viereeni. Hän toi vauvalle myös tutin.

Olin niin väsynyt, että nukahtelin istualtaan kun imetin vauvaa. Joten melkeinpä turvallisempaa kun vauva oli vieressä sängyllä. Vauva ei tosiaan nukkunut yksin kuin pieniä aikoja ja itki jos ei ollut ihan lähelläni.

Vierailija
31/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vauva nukkui yöt vauvalassa vuonna 2000. Silloin ei saanut viereen.

Turun TYKS:issä jo 1980-luvulla sai pitää vauvan sängyn oman sänkynsä vieressä vuorokauden ympäriinsä. Imetys lähti hyvin käyntiin.  Terv. Mummu

Olin 1980-luvulla TAYS:ssa labrahoitajana. Synnyttäneiden vauvat olivat vauvalassa ja tuotiin äideilleen vain syömään.

Vierailija
32/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KYS 2016 sai pitää vieressä, mutta 2018 ei enää saanut, vaan vaadittiin turvallisuussyistä nukuttamaan vauvaa koppasängyssä. 2016 imetys lähti erinomaisesti käyntiin, koska vauva oli ympärivuorokautisesti tissiä vasten vaippasillaan paidan alla (nukuin koko ajan selällään sektion jälkeen) ja se tuntui itselle turvalliselta ja luonnolliselta tavalta pitää pientä lähellä. 

2018 huijasin kätilöitä, käytännössä nukuin vauva paidan alla, mutta aina kun huoneen ovi kolahti, esitin imettäväni... 

Sama kokemus KYSistä 2018, osastolla vauvan muovisänky esiteltiin niin että "vauva nukkuu sitten tässä". No ei nukkunut, askartelin vauvan peitosta lisälaidan omaan sänkyyni ettei vauva pääse tippumaan metallilaidan raoista ehkä kysellyt mitään lupia. Olen synnyttänyt isommat lapseni liki kymmenen vuotta aiemmin Kätilöopistolla ja Kysin asenteet lähes kaikkeen tuntui aivan antiikkisilta, mm. polikliininen tai lyhyt jälkihoitoinen synnytys tuntui olevan ihan hepreaa vaikka nettisivuiltaan voisi muuta päätellä, en tiedä ketään joka olisi kotiutunut KYSistä alle kahden vuorokauden.

Vierailija
33/34 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi synnyttäneiden osastoille ei laiteta sellaisia sänkyjä että niissä olisi helpompi nukkua vauvan kanssa. Edes sellainen lisälaita joku, ettei tarvitsisi pelätä että vauva putoaa. Minusta oli todella pelottavaa nukkua vauva samassa sängyssä ja olin niin kipeä etten itse pystynyt siirtämään vauvaa takaisin koppaan.

Vierailija
34/34 |
24.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ainakin Espoossa ja varmasti muuallakin. Pesimistä ja ihokontaktia suositellaankin. Se on totta, että se sänky on siihen tarkoitukseen kamala! Itse pidin koko ajan vauvaa ihokontaktissa, tai sitten isä piti. Taisi yhden ihan lyhyen hetken olla kapaloituna sinne omaan sänkyynsä kun syötiin tms. Olin kai niin sekaisin synnytyksestä, että en vain kestänyt ajatusta, että pikkuinen olisi "yksin"! Näin jälkikäteen olisi voinut omaa lepoa priorisoida vähän enemmän, koska menin väsymyksen takia lopulta aika kurjaan kuntoon. Mutta hyvin selvittiin vauva-ajasta ja uskon kyllä lapselle olleen tosi paljon hyötyä siitä, että on saanut niin äärettömän paljon olla kiinni äidissä ja isissä heti ensimmäisestä hengenvedosta saakka :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän