Lapselle puhjennut epilepsia ja koulu ei noteeraa
Onko muilla minkälaisia kokemuksia?
Meidän 12v lapsi sai yllättäen kohtauksen, joutui pariksi päiväksi sairaalaan ja siellä tuli vielä 2 kohtausta. Todettiin epilepsia.
Siihen nyt lääkitys mitä otetaan joka päivä mutta on myös lääkitys sitä varten että jos mahdollisesti tuleva kohtaus pitkittyy. Tarvittaessa annettavan lääkkeen anto on opeteltava ja muutenkin pitää tietää että mitä pitää tehdä, esim lapselle soitettava aina ambulanssi vaikka kohtaus lääke olisi annettu.
Olen monta kertaa infonnut koulua asiasta ja pyytänyt että terveydenhoitaja pitää info ja pienen opetushetken asiasta.. Mitä kunnolla ei ole vastattu... Terveydenhoitajaa ei saa kiinni millään ja luokanvalvoja sanoi vain että terveydenhoitaja on tulossa torstaina paikalle. Kukaan ei soita meille päin ja lapsi ollut poissa koulusta kohta viikon tämän takia. Meitä on infottu että lapsi ei saa mennä kouluun ennenkuin häntä osataan tarvittaessa siellå auttaa.... Mitä enää voi tehdä???
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voi vaan laittaa viestiä opettajille ja liittää ohje lääkkeenannosta.
Opettajat eivät niitä lääkkeitä anna, koska heillä ei ole mitään lääkinnällistä koulutusta. Lapsi ottaa lääkkeet itse. Joskus koululla on siitä onnellinen tilanne, että koululla on vaikka avustajana joku lähihoitajakoulutuksen saanut. Usein kai tilanne hoidetaan alakoulussa niin, että lääkityksestä huolehtiminen annetaan avustajien vastuulle. Heidät koulutetaan tehtävään ja huolehtivat, että lapsi ottaa säännöllisesti lääkkeensä, jos lapsi ei itse siitä pysty huolehtimaan. Tämä on ihan toimivat systeemi siksikin, että kouluarki on niin hektistä ja opettajan vastuulla on oppilaat ja opettaminen, ja vaikka miten haluaisi vielä lääkityksestäkin huolehtia, niin kun soitetaan juuri sillä sekunnilla puhelimeen, ja sen jälkeen joku onkin jo kaatunut ja tarvitsee laastaria, ja naapuriluokan ope tulee lainaamaan niitä ainoita olemassa olevia väriliituja, valitettavasti se lääkitys siinä onkin sitten jo unohtunut. Ja kun opettaja on sairaana, tuikituntematon sijainen ei tiedä asiasta mitään.
Lisään vielä, että kommenttini koski säännöllistä lääkitystä, ei mitään hätätapauksia
Ehdinkin jo vastata, älkää tulko sotkemaan asioita, kun tässä ketjussa on selkeästi kyse kohtauslääkityksestä!
Mistä sen voi tietää? En ainakaan minä ole epilepsian asiantuntija. Aloittaja kirjoitti kahdesta eri lääkityksestä.
AP, Meillä oli ihan sama tilanne kun lapseni täytti 12. Epilepsia tuli ihan puskista yhtäkkiä. Tuolloin menin ihan luokanvalvojan kanssa puhumaan asiasta, en siis yrittänyt selvitellä puhelimitse tai sähköpostitse. Toki etukäteen kerroin opelle, miksi tulen juttelemaan.
Opettajan kanssa käytiin läpi, kenen koulussa pitää tietää asiasta ja kuka voi tarvittaessa antaa lääkkeen. Annoin kirjallisen suostumuksen että x ja x saa lääkkeen antaa.
Nyt lääkitys on jo lopetettu, kohtaukset ovat loppuneet kaksi vuotta sitten ja epilepsia näyttää kadonneen. Ei kuulemma ole ollenkaan harvinaista, että esimurrosiässä tulee kohtauksia muutaman vuoden ajan ja ne sitten loppuvat.
Toivon todella että teidänkin lapsella se menee ohi. Voimia raskaaseen elämäntilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene itse neuvomaan luokan henkilökuntaa. Ei varmasti kovin vaikeeta. Lääke molempiin poskiin jos kohtaus ja ambulanssi. Ei vaikeeta
Luokan henkilökunta ei saa antaa lapsille mitään lääkkeitä. Se on terveydenhuollon tehtävä.
Pas... puhetta. Kyllä saa ja kyllä pitää.
Ei kuulu opettajan toimenkuvaan. Lue OAJ:n sivuilta. Siellä on tarkkaan asia selitetty. Ensiapu on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene itse neuvomaan luokan henkilökuntaa. Ei varmasti kovin vaikeeta. Lääke molempiin poskiin jos kohtaus ja ambulanssi. Ei vaikeeta
Luokan henkilökunta ei saa antaa lapsille mitään lääkkeitä. Se on terveydenhuollon tehtävä.
Pas... puhetta. Kyllä saa ja kyllä pitää.
Ei kuulu opettajan toimenkuvaan. Lue OAJ:n sivuilta. Siellä on tarkkaan asia selitetty. Ensiapu on eri asia.
Kohtauslääke on nimenomaan ensiapua. Pitkittyneeseen epilepsiakohtaukseen voi kuolla.
Assburger kirjoitti:
Onpa kauhea tilanne.
Meillä oli ihan erilainen suhtautuminen.
Luokan avustajalla on oikeus lääkitä.
Onneksi lapsemme kohtaukset saatiin kuriin, olivat juurikin pitkittyviä.
Onko avustajalla sellainen koulutus että saa antaa lääkkeitä?
Yleensä kouluissa vain terveydenhoitajalla on oikeus antaa lääkettä oppilaalle.
Me päädyttiin vastaavassa tilanteessa sellaiseen ratkaisuun, että lapsella on lääkkeet mukana ja ottaa itse jos tarvitsee. (kyseessä oli muu sairaus kuin epilepsia ja lapsi osasi itse ottaa lääkkeen tarvittaessa kun sen annosteli etukäteen valmiiksi -lääke oli suun kautta otettava tabletti)
Rehtorin mukaan vaihtoehto olisi ollut se, että vanhempi tulee koululle antamaan lääkkeen. Se olisi ollut vaikeasti järjestettävissä, sillä koululle menemisen menee liian kauan aikaa.
Terveydenhoitaja kävi koululla vain joka toinen viikko parina päivänä.
Mikä opetustuokio terkkarin pitäisi pitää ja kenelle? Harvassa koulussa on terkkari useammin kuin kerran viikossa ja opettajilla ei ole oikeutta antaa lääkkeitä, vaan oppilaalle soitetaan ambulanssi.
Lapseni luokkakaverilla oli paljon allergioita ja adrenaliinikynä varalla. Alakoulun opettaja kieltäytyi opettelemasta kynän käyttöä. Ei opea voi pakottaa sairaanhoitajaksi.
Toivottavasti yhtäkään opettajaa ei tulla haastamaan oikeuteen epipenin pistämisestä. Siihen adrenaliiniinkin kun voi kuolla.
Onko lääkehoitosuunnitelma tehty koulun kanssa. Varaat tapaamisajan lääkehoitosuunnitelman tekoa varten jossa mukana th+ lapsen opettaja. Lääkehoitosopimuksessa määritellään mikä lääke annetaan, missä lääke säilytetään, milloin annetaan, mitkä oireet ja mahdolliset jatkotoimenpiteet esim ambulanssin kutsuminen.
Lääkehoitosuunnitelmassa myös määritellään kuka lääkkeen saa antaa ja kuka koulutuksen hoitaa. kun kaikki lasta opettavat opetajat ovat koulutuksen saaneet, rehtori allekirjoittaa lääkehoitosuunnitelman.
Yhteistä infotilaisuutta voi olla korona-aikana vaikea järjestää.
Ihan mielenkiinnosta, ovatko ketjun epilepsiaan sairastuneet lapset rokoteohjelman mukaisesti rokotettuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö voi vaan laittaa viestiä opettajille ja liittää ohje lääkkeenannosta.
Opettajat eivät niitä lääkkeitä anna, koska heillä ei ole mitään lääkinnällistä koulutusta. Lapsi ottaa lääkkeet itse. Joskus koululla on siitä onnellinen tilanne, että koululla on vaikka avustajana joku lähihoitajakoulutuksen saanut. Usein kai tilanne hoidetaan alakoulussa niin, että lääkityksestä huolehtiminen annetaan avustajien vastuulle. Heidät koulutetaan tehtävään ja huolehtivat, että lapsi ottaa säännöllisesti lääkkeensä, jos lapsi ei itse siitä pysty huolehtimaan. Tämä on ihan toimivat systeemi siksikin, että kouluarki on niin hektistä ja opettajan vastuulla on oppilaat ja opettaminen, ja vaikka miten haluaisi vielä lääkityksestäkin huolehtia, niin kun soitetaan juuri sillä sekunnilla puhelimeen, ja sen jälkeen joku onkin jo kaatunut ja tarvitsee laastaria, ja naapuriluokan ope tulee lainaamaan niitä ainoita olemassa olevia väriliituja, valitettavasti se lääkitys siinä onkin sitten jo unohtunut. Ja kun opettaja on sairaana, tuikituntematon sijainen ei tiedä asiasta mitään.
Lisään vielä, että kommenttini koski säännöllistä lääkitystä, ei mitään hätätapauksia
No minä ymmärsin, että kyseessä on kohtauksen aikana annettava lääke. Hätätapaus, eikä oppilas nyt itse voi sitä laittaa. Vähän kuin allergiakohtaukseen laitettava epipen. Silloin se on opettajan velvollisuus. Muut säännölliset lääkitykset voinee pääosin hoitaa kotona.
Epilepsian takia tehdään lääkehoitosuunnitelma koulun terveydenhoitajan, opettajan ja vanhempien kanssa yhteistyössä. Ja endiapulääke otetaan koululla käyttöön mahdollisen kohtauksen varalta.
Eihän se lapsi hyvänenaika pysty kohtauksen tullessa tai aikana auttamaan itseään mitenkään. Järjetöntä että terveydenhuolto tekee hyvän ennaltaehkäisevän suunnitelman hätätilanteeseen eikä siihen edes tutustuttaisi?