Pystyisitkö olemaan työssä, missä ei koko työvuoron aikana pääse vessaan?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ongelmia tuollaisen kanssa, enhän yölläkään tarvitse käydä vessassa ja voin nukkua vaikka 10 h, jos oikein väsyttää. Olisi karseaa hypätä kusella koko ajan päivin öin. N46
Tämä. Ei onneksi tarvitse aina ajatella vessaan menoa, vaan pärjää hyvin yöllä ja päivällä ainakin työpäivän ajan.
En. Psykologinen juttu: jos tiedän etten pääse pääse vessaan niin aivan samantien tulee kauhea vessahätä.
Luulisin, että pystyisin.
Minulla on aina ollut ns. seurapiiri rakko. Eli pystyn pidättämään vessassa käyntiä tosi pitkään, jos se on tarpeen.
Ja ihminen voi opettaa suolensa toimimaan tiettynä aikana. Ja useimmilla suoli toimiikin heti aamusta.
Jos on työ, jossa ei vessassa ei voi käydä todella pitkiin aikoihin, tulee juoda mahdollisimman vähän.
Tyhjentää rakkonsa perusteellisesti ennen töihin lähtöä.
Esim. näin teen itse, kun lähden teatteriin tai konsertteihin, sillä en halua täpötäysiin vessoihin noiden tauolla.
Myös kofeiini lisää virtsaneritystä, ei siis pidä juoda kahvia eikä colajuomia, jos haluaa välttyä käymästä wc:ssä usein.
Joskus tulee aina sellaisia tilanteita töissä tai työmatkoilla (siis silloin kun vielä pääsi matkustamaan), ettei pääse vessaan ihan milloin tahansa. Silloin siihen pitää vaan osata varautua. Ehkä en ihan päivittäin sellaista jaksaisi, mutta toisaalta kaikkeen tottuu.
Jos taas menkat vaatii sitä, että pitää parin tunnin välein päästä vessaan, niin asia kannattaa ottaa lääkärin kanssa puheeksi. Itselläni on varmuuden vuoksi pillereitä, jotka hidastavat vuotoa niin, että pystyy reagoimaan myös niihin tilanteisiin, kun vessaan ei pääse parin tunnin välein. Yleensä niitä käytän myös ennen pitkiä automatkoja silloin, kun on olemassa pienikin riski siitä, että esim. ruuhkan takia ei pysty ennakoimaan matka-aikaa eikä ruuhkassa seisoessa oikein pääse pistäytymään huoltoasemallakaan...
Vierailija kirjoitti:
Eikös koronahoitajat ole koko työvuoron käymättä vessassa. Veikkaan että löytyy aikuisvaippa, virtsaa ei saa pidätellä.
Mistä alapeukut? Tarkoitin teholla koronapotilaita hoitavia. Näistähän on ollut lehdissäkin juttua, että kun suojavarustus puetaan päälle sitä ei työvuoron aikana riisuta pois. Oletettavasti siis kuseminen tapahtuu vaippaan. Jos jollain on parempaa tietoa niin antaa tulla.
En...olen anestesiasairaanhoitaja ja minäkään en pääse vapaasti aina kun tahdon, mutta tauotukset yleensä pelittävät, voin tarvittaessa yrittää soittaa päästäjän paikalle tai kysyä anestesilääkäriltä voisiko tämä olla hetken salissa valvomassa jos käyn kusasemassa.
Mutta se leikkauspuoli....töitä tehdään steriilinä siihen asti kunnes vuoron vaihto, välissä ei käydä kusitauolla tai muillakaan tauoilla, toki yleensä leikkauspuolen vuoronvaihto tulee hieman aikaisemmin. Seisovat siinä kuumat lamput tohottaen niskaan ja kusimahdollisuutta ei ole, sama koskee kirurgeja jotka tarvittaessa ovat kiinni samassa leikkauksessa aivan jäätävän monta tuntia. En ikinä voisi olla kirurgi ja leikkaushoitoa ja ihan tämän vuoksi.
Kyllä, tarvittaessa pystyn, jos se on ehdoton edellytys työpaikan saamiselle.
Olen niin pitkään ollut työtön, että otan vastaan minkä työpaikan tahansa ja sopeutan itsenin toimimaan työpaikan ehdoilla.
Olen aina ollut töissä, jo lukioajoista lähtein kesäisin. Sain myös töitä heti amk.sta valmistuttuani.
Nyt olen ollut kohta vuoden työttömänä, yrityksen lopettamisen takia.
Lähden mihin tahansa duuniin heti kun vaan pääsen. Luvassa on nyt sijaisuus eräässä suuressa myyntiliikeessä. Toivon että tärppää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole ongelmia tuollaisen kanssa, enhän yölläkään tarvitse käydä vessassa ja voin nukkua vaikka 10 h, jos oikein väsyttää. Olisi karseaa hypätä kusella koko ajan päivin öin. N46
Ei nukkumista ja työvuoroa voi verrata keskenään. Toisessa ollaan paikallaan keho liikkumatta ja rentona kun toisessa voidaan olla kokoajan liikkeessä ja on juotava ja syötävä että jaksaa. Lisäksi ihmiset on erilaisia, toisten tarvii käydä vessassa usein ja toisten ei ollenkaan.
En pystyisi, en sitten millään.
Olen aina ollut töissä, joissa ehtii kyllä vessassa käymään.
Yksi ainoa työpaikka oli sellainen, että en ehtinyt vessaan, enkä eväitä syömään. Se oli 90-luvun lama-aikaan, kun joissain työpaikoissa riistettiin ihmisiä, ei palkattu tarpeeksi porukkaa. Aina se ei johtunut edes yhtiön rahanpuutteesta. Käytettiin vain hyväksi tilannetta vedota lamaan.
Toki tiedän, että monilla firmoilla oli oikeasti vaikeaa tuolloin, eikä ketään voitu palkata, kun entisetkin saivat kenkää.
Olen ollut tuollaisessa työpaikassa. Ei siinä muistaakseni mitään isompaa ongelmaa ollut. Tosin en juonut silloin kahvia, kuten nykyään juon.
Vierailija kirjoitti:
Millaisissa töissä ei voi käydä työpäivän aikana vessassa? (Huom. en kysy tätä kettuillakseni vaan ihan uteliaisuuttani.)
Olin kerran töissä puhelinhaastattelijana. Kyseisessä firmassa pomo kyttäsi työntekijöiden vessakäyntejä. Monta kertaa hän oli vessasta tullessani aulassa vastassa ja antamassa noottia. En edes viipynyt mitenkään kauaa, ja kävin ehkä 2 kertaa työvuoron aikana.
Pomo sanoi, että vessassa pitäisi käydä taukojen aikana, mutta puljussa oli ehkä 2 vessaa noin 30 ihmistä kohden, ja kaikki pitivät puolen tunnin mittaisen taukonsa samaan aikaan (koska näin oli määrätty) joten oli erittäin tavallista, että vessassa ei ehtinyt käymään jos syödäkin halusi.
Edes naiset eivät olisi saaneet käydä vessassa useammin jos oli kuukautiset (uskokaa tai älkää, mutta väänsin tästä miespuolisen pomon kanssa). Harmi, että olin silloin nuorempana niin säikky. Työsuojelu ja media olisivat varmaan olleet puljun toiminnasta kiinnostuneita.
Itse olen ollut kauppakeskuksen myymälässä, jonka ovia ei saanut kesken päivän kiinni. Siinä siis avattiin myymälästä koko lasiseinä auki ja vedettiin hyllyjä ja ständejä käytävän puolelle ja siinä pöydällä oli tietokoneet ja kassalipas. Vessa siinä toki oli, mutta eipä sitä myymälää voinut jättää vartioimatta. Eväät söin takahuoneen ovella kurkkien.
Jos vuoro olis vaikka 5 tuntia niin pystyisin.
Jos menee siitä yli, niin ei varmaan onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
En...olen anestesiasairaanhoitaja ja minäkään en pääse vapaasti aina kun tahdon, mutta tauotukset yleensä pelittävät, voin tarvittaessa yrittää soittaa päästäjän paikalle tai kysyä anestesilääkäriltä voisiko tämä olla hetken salissa valvomassa jos käyn kusasemassa.
Mutta se leikkauspuoli....töitä tehdään steriilinä siihen asti kunnes vuoron vaihto, välissä ei käydä kusitauolla tai muillakaan tauoilla, toki yleensä leikkauspuolen vuoronvaihto tulee hieman aikaisemmin. Seisovat siinä kuumat lamput tohottaen niskaan ja kusimahdollisuutta ei ole, sama koskee kirurgeja jotka tarvittaessa ovat kiinni samassa leikkauksessa aivan jäätävän monta tuntia. En ikinä voisi olla kirurgi ja leikkaushoitoa ja ihan tämän vuoksi.
Kuinka pitkää aikaa tuo "kunnes vuoron vaihto" tässä tapauksessa tarkoittaa? Eikö leikkaussalihoitajilla tms ole ruokataukoja? Pelottavaa kyllä potilasturvallisuuden kannalta, jos painavat 8h työpäivän ilman taukoa. Vai tarkoitatko, että päivä jakautuu lyhyempiin "vuoroihin" ja vessaan pääsee vain niiden välissä?
Yleensähän kaikilla aloilla pitää yli 6h työpäivässä lähtökohtaisesti olla ruokatunti, tai sitten syödään ns. työn ohessa. Täysin tauotonta päivää ei voi teettää. Tässä ketjussa on esille tullut myymälöissä yksin työskentelevien tilanne, ja heidän kyllä pitäisi valittaa asiasta jollekin työsuojelutaholle, koska tilanne ei kertakaikkiaan ole laillinen. Jos muuten ei pysty taukoa pitämään, niin kauppa kiinni siksi aikaa. Jos taas työssä ei ole yksin, niin täytyy vaan pitää puolensa sen suhteen että tauot pidetään ja vessassa käydään.
Olin muutaman viikon sellaisessa työpaikassa, missä ei ehtinyt pitää yhtään lakisääteistä taukoa. Siellä vaihtui porukka tiuhaan, paitsi paikan vastaava, joka marttyyrina ja hampaat irvessä itseänsä korottaen pysyi työssään.
Paikka oli erittäin epäinhimillinen. Irtisanouduin sieltä.
Tein paikasta työsuojeluilmoituksen. Sieltä luvattiin mennä se tarkastamaan. En tiedä kävivätkö, koska ilmoituksen tein, kun töitä oli enää pari päivää jäljellä, enkä siis jäänyt katsomaan mitä tapahtui.
Jos en juo kahvia, tuo onnistuu. Käytännössä en haluaisi sellaiseen paikkaan kun hätä voi silti tulla yllättäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös koronahoitajat ole koko työvuoron käymättä vessassa. Veikkaan että löytyy aikuisvaippa, virtsaa ei saa pidätellä.
Mistä alapeukut? Tarkoitin teholla koronapotilaita hoitavia. Näistähän on ollut lehdissäkin juttua, että kun suojavarustus puetaan päälle sitä ei työvuoron aikana riisuta pois. Oletettavasti siis kuseminen tapahtuu vaippaan. Jos jollain on parempaa tietoa niin antaa tulla.
Ei yksikään hoitaja suostu kusemaan vaippoihin, ainakaan Suomessa.
Tottakai. En käy yleensä töissä vessassa muuten kuin pesemässä kädet. Käyn aamulla kotona ja kotiin tullessa sitten taas, kauppareissukin menee mukavasti siinä välissä. Automatkoilla tämä on hyvä.