Voinko päättää, tapaako anoppini lapsia
Mulla on aivan kamala anoppi, joka ei kunnioita mun ja mun miehen rajoja. Mieheni on epäillyt myös narsistiksi äitiään,mutta heillä on siitä huolimatta keskenään hyvät välit. Ollaan suunniteltu lasta, mutta ahdistaa pelkkä ajatuskin, että lapseni joutuisi hänen manipulaationsa kohteeksi. Voinko päättää, että lapseni ei tapaa isoäitiään, koska tämä on myrkyllinen ihminen? Onko isoäidillä jotain oikeuksia nähdä lastenlastaan? Mieheni ei varmaan hevin suostu, mutta koen, että jos hän vain pökkää simenet sisään niin minulla olisi isompi sananvalta.
Kommentit (29)
et voi, lapsen isä voi viedä lapsen äidilleen
En puutu muuhun kuin tuohon että pidät lasta jonain esineenä jonka isällä ei ole tavallaan oikeutta päättää lapsen puolesta mitään. Vaan sä päätät kun se on sun esine koska sä sen synnytätkin.
No mitä anoppi sanoi, kun miehesi kävi hänen kanssaan tämän keskustelun näistä rajoista?
Mies isänä on 50% lapsen vanhempi. Tuo siementen sisään pökkäminen on outo ajatus, varmaan joskus keskiajalla näin oli. Nyt hän on juridisesti yhtä pätevä vanhempi kuin sinäkin. Etkä voi yksipuolisesti päättää asiasta.
Isovanhemmilla ei ole virallista oikeutta nähdä lastenlapsiaan. Itse sain aikoinaan perheneuvolasta ohjeen, että lapsi saa tavata anoppia vain valvotusti. Emme siis kokonaan kieltäneet näkemästä.
Persoonalisuushäiriöiset, sairaalloisen uskovaiset tai alkoholisoituneet isovanhemmat voivat vahingoittaa lapsen kehitystä, mutta heitä on kuitenkin harvassa.
Ilmaisu oli hieman kärjistävä (pökkää siemenet sisään), mutta syvempi viestini oli, että jos minä haluan lapsen, kannan sen, synnytän sen ja haluan tehdä kaikkeni, että lapsesta kasvaa kunnollinen niin onko minun annettava lapsen tavata tätä isoäitiä, joka päästään sekaisin (ja ikävä kyllä lapsirakas)... vaikka mieheni kiltteyttään/säälistä/äitinsä uhrina olisikin sitä mieltä, että anoppi ja lapsi voivat tavata.
AP
Olisitteko voineet päättää että isovanhemmat eivät saa ollenkaan tavata lasta? Tarvitaanko tähän jotain diagnooseja tms että tällaisen päätöksen voi tehdä? Tässä tapauksessa isoäidillä ei tiettävästi ole diagnoosia, kuten ei narsisteilla/manipuloijilla kai yleensäkään.
AP
Haluaako miehesi, että äitinsä tapaa lasta?
Voithan sä päättää, mutta lapsen isä voi kyllä silti halutessaan viedä lasta äitiään tapaamaan.
Hanki nyt ensin lapsi, jonka asioista keskustelette.
Vierailija kirjoitti:
Haluaako miehesi, että äitinsä tapaa lasta?
Varmaan haluaisi, koska on äitinsä "otteessa" ja heillä on hyvät välit kaikesta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Hanki nyt ensin lapsi, jonka asioista keskustelette.
Tämä ei liene hyvä idea. Sama kuin "tee ensin ja ajattele sitten"... etenkin näin isoissa asioissa ja kun kyse on ihmisten terveydestä ja kehityksestä, ei pitäisi vaan "toimia" ilman ajattelua
Vaihda miestä ennen kuin teet lapsen. Tuskin kahta kertaa osuu yhtä hirveää anoppia kohdalle. Jos teille jossain vaiheessa tulisi ero, et voi määrätä kenen kanssa lapsi viettää aikaa kun on isällään.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda miestä ennen kuin teet lapsen. Tuskin kahta kertaa osuu yhtä hirveää anoppia kohdalle. Jos teille jossain vaiheessa tulisi ero, et voi määrätä kenen kanssa lapsi viettää aikaa kun on isällään.
Tämä oli hyvä pointti, en tullut ajatelleeksi. Kiitos!
AP
Taas tuo tarinahullu linjoilla, tämä ap!
Keksii sairaasta päästään noita provoja päivät päästään.
Eikö tuota vois pistää vähäksi aikaa tauolle tältä areenalta.
Mun anoppi haukkui mua häiden jälkeen jatkuvasti pojalleen ts miehelleni. Vältetiin, minkä kyettiin miehen kanssa eukkoa. Sitten syntyi eka lapsemme. Päätettin,että vaikka me vanhemmat emme tule anoppi/äidin kanssa toimeen, niin lapseltamme emme voi riistää isoäitiä. Jotenkin meni pari vuotta, sitten lapsi itki, että mamma sanoo, että äiti on ilkeä jms. Mieheni soitti sit äidilleen, että tähän loppui lapsemme tapaaminen. Jouduimme siis katkaisemaan välit kokonaan. Muuta vaihtiehtoahan ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
käykö ap ihan täysillä
No ei se käy.
Vakituinen trollailija palstalla ja mitä oudommilla asioilla yrittää vedättää.
Anna jotain esimerkkejä miksi anoppi on niin myrkyllinen? Pitää olla painava syy kieltää lapsen ja sukulaisen tapaamiset kokonaan. Jos sinä et vain pidä hänestä, se on ihan ok, mutta toimeen voi yrittää tulla kerta mies on äitinsä kanssa tekemisissä.
"Koen että jos hän vain pökkää siemenet sisään niin minulla olisi isompi sananvalta."
Voi hyvät hyssykät :D