Pitääkö päiväkotiin ilmoittaa vanhempien työajat?
Mietin vaan että jos lapsi voisi olla 8-9h hoidossa päivittäin, vaikka ei välttämättä töiden takia tosiaan tarvisi. Haluaisin oman jaksamiseni kannalta iltapäivällä hetken rentoutua, käydä lenkillä jne työpäivän jälkeen ja sitten hakea lapset, kun päiväkoti kuitenkin auki klo17 asti.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sopimuksessa määritellään hoitoaika, sitä ei saa ylittää kuin pakottavasta syystä eli jos on sovittu klo 8-16, niin lapsi ei saa olla hoidossa klo 17 asti. Siksi meillä on sovittu klo 6:30 -17:30, koska talvella en koskaan tiedä, ehdinkö hakemaan lapsen klo 16:30 vai vasta seuraavalla bussilla tuntia myöhemmin. Ja joskus myöhästyn tahallani bussista...
Luonnollisesti sopimus määrittää maksimihoitoajan. Esim mulla oli klo. 8-16 varattuna mutta lapsi oli käytännössä lähes aina klo 8:30-15 hoidossa. Jos sopimuksen ajan ylittää toistuvasti, päiväkoti tekee lasun. Näin kävi just omassa päiväkodissa yhdelle perheelle joka haki useamman kerran 5-20 min myöhässä lapsen.
Apua jos noin on. Oma työmatka saattaa joskus ruuhkan takia yllättäen kestää ja kestää vaikka lähdin ajoissa töistä. Tai välillä on oltava aikaisessa aamukokouksessa paikalla. Pitäisikö minun siis ilmoittaa sopimukseen houtoajaksi klo 7-17 vaikka lapsi on useimmiten päiväkodissa vain klo 8-16? Siis ettei tulisi mitään lasuja.
Jos soppari on tehty klo 8-16, et voi viedä lasta sitä aiemmin hoitoon edes kertaa vuodessa, tai jos se onkin sovittavissa niin siihen ei voi luottaa etukäteen. Varaa se hoitoaika jota tulet tarvitsemaan.
Muuttaa sopimusta tai vaihtoehtoisesti hakee paikkaa toisesta päiväkodista ja laittaa hakemukseen maksimiajan.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi on aina klo 7-17 hoidossa, saattaa olla että päiväkodista kysellään etenkin kun lapsi varmasti jotenkin noin pitkiä päiviä oireilee, mutta vanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta kertoa vuorojaan tai mitään muutakaan tavalliselle päiväkodille. Mun lapsen päiväkodilla ei ollut mitään tietoa mun työstä tai työajoista, eivät edes tienneet missä olin töissä.
Lapsen päivähoitolomakkeessa kysytään vanhempien työpaikka.
Eri asia kirjoittaako vanhempi missä on työssä.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä vuoropäiväkodissa. Meillä on vanhemmilla kk kohtaiset tuntisopimukset. Pienin taitaa olla 80 ja suurin 150 tai yli, maksu sen mukaan.
Kyllä säälittää pienten ryhmässä varsinkin nämä virikelapset (vanhemmat saa tietysti käyttää tunnit mistä maksavat). Ei ole alle 3v. paikka, jos vanhemmat vaan mitenkään jaksavat lapsensa hoitaa ja heidän pienestä olemuksestaan nauttia.Kauheasti yhteiskunta toitottaa sitä, että jo pienen lapsen paikka on laadukkaassa varhaiskasvatuksessa. Mutta se on lähinnä iso vitsi. Henkilökuntaa koulutetaan mitä idioottimaisimmissa koulutuksissa, ja opettajien määrää lisätään (aika paljon työajasta menee työn suunnitteluun, itse tekemiseen jää vain pieni murunen). Pahassa kriisissä on "varhaiskasvatus".
Varhaiskasvatuksen laadukkuus on kiinni työntekijöiden laadukkuudesta. Älkää tehkö työstänne vitsiä, tehkää työtä tosissanne, kun teillä kerran työpaikka on.
Vierailija kirjoitti:
Ei ap kukaan kysele. Ja tärkeintähän on tietenkin Happy mommy = Happy baby.
Sarkasmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas hain omat muksuni heti kun mahdollista, suretti kun ne joutu päiväkotiin jo 1v ja sinne eskariin asti oli siellä ja vaan kotona perusloma-ajat, sen jälkeen alkaa koulu ja taas vaan loma-ajat kunnolla kotona sit alkaa opiskelunsa työelämä.... niin onhan se nyt mukavaa et ne sais edes pieninä olla kauan kotona.
Ja joskus tein hoitajana töitä, suretti pari lasta, toinen pieni aina ekana siellä ja viimeisenä haettiin.. toisen mamma kotona vauvan kanssa ja päiväkotilapsi aina kyseli miksi äiti on kotona ja hän täällä... tokihan kotia siitä ei mainittu että lapses suree täällä, kerrotaan vaan notta hyvin meni päivä ja hymyillään nätisti.
Miksi ette kertoneet että lapsi itkee koko päivän äitiään?
Ymmärrän, et ikävä syyllistää työssäkäyviä vanhempia siitä ett lapsi itkee päivät pitkät, mutta kyllä näille mummoille jotka vauvan kanssa kotona ottavat iisisti ainakin kertoisin.
Tällainen näkökulma tähän, kun päiväkoti haluaa, että lapsi on jokapäivä hoidossa ja mieluiten täydet päivät....
Se vaan, että koronan takia, ollaan voitu pitää lasta enemmän kotona, eli lyhyempiä päiviä ja välillä lyhennettyä viikkoa. Aiemmin lapsen hoitoajat oli 07-17, eikä ollut vaihtoehtoa.
Nyt päikystä ihan soitettiin, että voisiko lapsi olla enemmän siellä paikalla?
Olen kertonut jo aiemmin, että minusta on tärkeää, että lapsi saa olla kotona enemmän ja nyt siihen on ollut mahdollisuus.
Vastasivat, että lapsen on tärkeä olla päiväkodissa joka päivä leikkimässä muiden kanssa ja oppivat koko ajan enemmän taitoja siellä.
Oon varmaan vähän vanhanaikainen, mutta ajattelen, että päiväkoti on hoitopaikka silloin, kun lapsi ei voi olla kotona.....
päikyssä nämä puhuvat sen sijaan varhaiskasvatuksen tärkeydestä, ei siitä, että lapsi saisi olla kotona.
Muilla samoja kokemuksia??
Tähtitaivas☆
Tähti☆ kirjoitti:
Tällainen näkökulma tähän, kun päiväkoti haluaa, että lapsi on jokapäivä hoidossa ja mieluiten täydet päivät....
Se vaan, että koronan takia, ollaan voitu pitää lasta enemmän kotona, eli lyhyempiä päiviä ja välillä lyhennettyä viikkoa. Aiemmin lapsen hoitoajat oli 07-17, eikä ollut vaihtoehtoa.
Olen kertonut jo aiemmin, että minusta on tärkeää, että lapsi saa olla kotona enemmän ja nyt siihen on ollut mahdollisuus.Vastasivat, että lapsen on tärkeä olla päiväkodissa joka päivä leikkimässä muiden kanssa ja oppivat koko ajan enemmän taitoja siellä.
Oon varmaan vähän vanhanaikainen, mutta ajattelen, että päiväkoti on hoitopaikka silloin, kun lapsi ei voi olla kotona.....
päikyssä nämä puhuvat sen sijaan varhaiskasvatuksen tärkeydestä, ei siitä, että lapsi saisi olla kotona.Muilla samoja kokemuksia??
Olisko päiväkodilla huoli lapsen kotioloista?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sä mun mielestä joskus voit käydä kaupassa tai lenkillä lasten ollessa päiväkodissa. Mutta tässä nyt tuli aika hyviä perusteluja, miksi joka päivä ei ole lapselle hyväksi olla sellaisia yhdeksän-kymmenen tunnin päiviä.
Aika lyhytnäköistä on myös tuon ”käräyttäjä” lastenhoitajan ajattelu. Jos virikehoito on sallittua tietyille lapsille, miksei työssäkäyvä voisi joskus piristää itseään käymällä kaverin kanssa iltapäivän shoppailemassa lasten ollessa päiväkodissa?
Eihän se ole enää virikehoitoa. Johan se lapsi on hoidossa ollut pitkän päivän. Voi luoja, että pitää ihan piristää itseään lähtemällä yksin shoppailemaan ja jättää lapsi vielä pariksi ylimääräiseksi tunniksi sinne pk:n meluun. Mitäs väliä lapsen levolla ja vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Tähti☆ kirjoitti:
Olen kertonut jo aiemmin, että minusta on tärkeää, että lapsi saa olla kotona enemmän ja nyt siihen on ollut mahdollisuus.Vastasivat, että lapsen on tärkeä olla päiväkodissa joka päivä leikkimässä muiden kanssa ja oppivat koko ajan enemmän taitoja siellä.
päikyssä nämä puhuvat sen sijaan varhaiskasvatuksen tärkeydestä, ei siitä, että lapsi saisi olla kotona.Muilla samoja kokemuksia??
Ohis mutta jos onkin niin tosi ihmeellistä vain yrittää vihjailla että lapsi voisi olla koko ajan päiväkodissa. Mikseivät sitten tee lasua tai kysy suoraan jos niin huoli on??
Vain vuorohoitoon pitää ilmoittaa. Muuten voi sopia hoitoajaksi vaikka koko päiväkodin aukioloajan.
Ei lasta tarvitse hakea "aina myöhässä", vaan pitää muuttaa hoitoaikaa.
Onpa tässä ketjussa kummallisia vastauksia. Onko teillä kaikilla jotain erityisherkkiä tai muuten vain moniongelmaisia lapsia, vai miksi päiväkoti on heille niin kauhea ja raskas paikka? Oma lapseni lähti aina innoissaan päiväkotiin, ja usein olisi vielä halunnut jäädä sinne leikkimään kun hain hänet pois. Päiväkodissa oli kivaa ja siellä oli kavereita.
En tajua ollenkaan tätä määkimistä lapsen "pitkästä työpäivästä". Mikä ihmeen työpäivä se päivähoitopäivä on?
Onneksi lapseni on jo koululainen. Hän muuten viihtyy koulussakin ja lähtee sinnekin aina mielellään.
En tajua teitä enkä teidän lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä vuoropäiväkodissa. Meillä on vanhemmilla kk kohtaiset tuntisopimukset. Pienin taitaa olla 80 ja suurin 150 tai yli, maksu sen mukaan.
Kyllä säälittää pienten ryhmässä varsinkin nämä virikelapset (vanhemmat saa tietysti käyttää tunnit mistä maksavat). Ei ole alle 3v. paikka, jos vanhemmat vaan mitenkään jaksavat lapsensa hoitaa ja heidän pienestä olemuksestaan nauttia.Kauheasti yhteiskunta toitottaa sitä, että jo pienen lapsen paikka on laadukkaassa varhaiskasvatuksessa. Mutta se on lähinnä iso vitsi. Henkilökuntaa koulutetaan mitä idioottimaisimmissa koulutuksissa, ja opettajien määrää lisätään (aika paljon työajasta menee työn suunnitteluun, itse tekemiseen jää vain pieni murunen). Pahassa kriisissä on "varhaiskasvatus".
Ihanaa, jos sinä tosissasi ajattelet jonkun nauttivan lapsen pienestä olemuksesta, vaikka olet töissä vuoropäiväkodissa. Arki uhmaikäisen tai muuten hankalan lapsen kanssa on kaukana nautinnosta. Sinulla ei taida olla omia lapsia.
Mutta vastaus otsikkoon : ei se kuulu päiväkodille, mitä vanhemmat tekevät lapsen hoidossaoloaikana. Ainoa tilanne on se, jos lasta ei mitenkään päästä hakemaan ajoissa jostakin poikkeuksellisesta syystä. Silloin on ilmoitettava ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähti☆ kirjoitti:
Ohis mutta jos onkin niin tosi ihmeellistä vain yrittää vihjailla että lapsi voisi olla koko ajan päiväkodissa. Mikseivät sitten tee lasua tai kysy suoraan jos niin huoli on??
Niin tai lapsella sosiaaliset taidot eivät ole ikätasoiset?
Vierailija kirjoitti:
Varaudu ap siihen, että päikyn tädit pääsevät eri aikoihin iltapäivällä töistä, ja saattavat sitten tulla vastaan sua kaupassa. Se on aika nolo kohtaaminen. Eräs äiti kärähti toisessa kaupungissa shoppailureissulta yhdessä kauppakeskittymässä.
Ja päivähoidossa ollaan lähes aina myrtyneitä näihin systeemin hyväksikäyttäjiin.
Se hoitajakin voi haluta kotia ajoissa, samoin lapsi.T:päikyissä työskennellyt
Onko käynyt ikinä mielessä, että tämä nolo kärähtäjä saattoi olla ostoksilla vaikka ennen omaa ilta- tai yövuoroaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, jos sinä tosissasi ajattelet jonkun nauttivan lapsen pienestä olemuksesta, vaikka olet töissä vuoropäiväkodissa. Arki uhmaikäisen tai muuten hankalan lapsen kanssa on kaukana nautinnosta. Sinulla ei taida olla omia lapsia.
Mutta vastaus otsikkoon : ei se kuulu päiväkodille, mitä vanhemmat tekevät lapsen hoidossaoloaikana. Ainoa tilanne on se, jos lasta ei mitenkään päästä hakemaan ajoissa jostakin poikkeuksellisesta syystä. Silloin on ilmoitettava ajoissa.
Ihan uskomaton kommentti, mutta eipä yllätä kun joitakin vanhempia on tässä seurannut. Kyllä sanoisin että suurin osa vanhemmista nauttii OMIEN lastensa pienestä olemuksesta, myös sen pienen uhmaikäisen. Aika pientä on ne taaperon kiukut verrattuna murrosikäisen kiukutteluun.
Vierailija kirjoitti:
Onpa tässä ketjussa kummallisia vastauksia. Onko teillä kaikilla jotain erityisherkkiä tai muuten vain moniongelmaisia lapsia, vai miksi päiväkoti on heille niin kauhea ja raskas paikka? Oma lapseni lähti aina innoissaan päiväkotiin, ja usein olisi vielä halunnut jäädä sinne leikkimään kun hain hänet pois. Päiväkodissa oli kivaa ja siellä oli kavereita.
En tajua ollenkaan tätä määkimistä lapsen "pitkästä työpäivästä". Mikä ihmeen työpäivä se päivähoitopäivä on?
Onneksi lapseni on jo koululainen. Hän muuten viihtyy koulussakin ja lähtee sinnekin aina mielellään.
En tajua teitä enkä teidän lapsia.
Lapset sopeutuu ja tyytyy melkein mihin vaan. Itse lastenhoitajana voin sanoa että päiväkodit on todellakin pelkkiä lasten säilömispaikkoja. Itse hoidinkin omat lapseni mahdollisimman pitkään kotona ja sitten päiväkodissa olivat lyhyttä viikkoa/päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Tähti☆ kirjoitti:
No ei varmasti, joku muu ajatus tuossa on.
Tähtitaivas☆
Varatkaa vaan maksimiajat. Silloin maksatte myös maksimimaksut.
Vierailija kirjoitti:
Varatkaa vaan maksimiajat. Silloin maksatte myös maksimimaksut.
Toi on kyllä epistä jos vaikka vaan kerran viikossa haluaisi viettää ”omaa aikaa” töiden jälkeen shoppailun tai muun merkeissä.
Eikö olekin ärsyttävää kun äidit eivät enää nykyään syyllisty lapsiin liittyvistä asioista?