Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö päiväkotiin ilmoittaa vanhempien työajat?

Vierailija
22.04.2021 |

Mietin vaan että jos lapsi voisi olla 8-9h hoidossa päivittäin, vaikka ei välttämättä töiden takia tosiaan tarvisi. Haluaisin oman jaksamiseni kannalta iltapäivällä hetken rentoutua, käydä lenkillä jne työpäivän jälkeen ja sitten hakea lapset, kun päiväkoti kuitenkin auki klo17 asti.

Kommentit (161)

Vierailija
21/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopimuksessa määritellään hoitoaika, sitä ei saa ylittää kuin pakottavasta syystä eli jos on sovittu klo 8-16, niin lapsi ei saa olla hoidossa klo 17 asti. Siksi meillä on sovittu klo 6:30 -17:30, koska talvella en koskaan tiedä, ehdinkö hakemaan lapsen klo 16:30 vai vasta seuraavalla bussilla tuntia myöhemmin. Ja joskus myöhästyn tahallani bussista...

Luonnollisesti sopimus määrittää maksimihoitoajan. Esim mulla oli klo. 8-16 varattuna mutta lapsi oli käytännössä lähes aina klo 8:30-15 hoidossa. Jos sopimuksen ajan ylittää toistuvasti, päiväkoti tekee lasun. Näin kävi just omassa päiväkodissa yhdelle perheelle joka haki useamman kerran 5-20 min myöhässä lapsen.

Apua jos noin on. Oma työmatka saattaa joskus ruuhkan takia yllättäen kestää ja kestää vaikka lähdin ajoissa töistä. Tai välillä on oltava aikaisessa aamukokouksessa paikalla. Pitäisikö minun siis ilmoittaa sopimukseen houtoajaksi klo 7-17 vaikka lapsi on useimmiten päiväkodissa vain klo 8-16? Siis ettei tulisi mitään lasuja.

Jos soppari on tehty klo 8-16, et voi viedä lasta sitä aiemmin hoitoon edes kertaa vuodessa, tai jos se onkin sovittavissa niin siihen ei voi luottaa etukäteen. Varaa se hoitoaika jota tulet tarvitsemaan.

Vierailija
22/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopimuksessa määritellään hoitoaika, sitä ei saa ylittää kuin pakottavasta syystä eli jos on sovittu klo 8-16, niin lapsi ei saa olla hoidossa klo 17 asti. Siksi meillä on sovittu klo 6:30 -17:30, koska talvella en koskaan tiedä, ehdinkö hakemaan lapsen klo 16:30 vai vasta seuraavalla bussilla tuntia myöhemmin. Ja joskus myöhästyn tahallani bussista...

Apua, mietipä jos oma työpäiväsi olisi aina noin pitkä.. Säälin lapsiasi.

Säälit lasta, jonka vanhemmalla on työpaikka, mutta lapsi ei saakaan hoitopaikkaa läheltä kotia tai työpaikkaa. Ei ole minun vikani, että töistä kotiin on 4 km, mutta kodista päiväkotiin on 13 km ja päiväkodista töihin 17 km. Lapsen hoitopäivä lyhenisi reippaasti, jos hoitopaikan saisi läheltä kotia.

Säälin lapsia joiden vanhempi tekee mitä vaan että tarvisi olla mahdollisimman vähän aikaa heidän kanssaan. Sen sijaan että kiirehtisi pitkän työpäivän jälkeen hakemaan lapsia (minulle ja monelle muullekin luonnollinen asia ja itsestäänselvyys) hän vitkuttelee ja myöhästyy jopa tahalleen bussista.

Toisaalta meillä on päiväkodissa lapsia, joiden molemmat vanhemmat on vauvan kanssa kotona ja lapsi päiväkodissa 8-16.30. Jos minä 4 kertaa vuodessa käytän tunnin verran lapsen hoitopäivää ns. itseeni ja käyn vaikka hammaslääkärissä tai kaikessa rauhassa kahvilla, niin en pidä sitä lasun arvoisena asiana

Mistä oikein puhut? Ei vanhemman hammaslääkärin takia mitään lasua tehdä, vaan siksi että vanhempi hakee toistuvasti myöhässä, aikaan jona työntekijän pitäisi olla jo ihan muualla kuin odottamassa lapsen kanssa kun päiväkoti on jo kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, mietipä jos oma työpäiväsi olisi aina noin pitkä.. Säälin lapsiasi.

Säälit lasta, jonka vanhemmalla on työpaikka, mutta lapsi ei saakaan hoitopaikkaa läheltä kotia tai työpaikkaa. Ei ole minun vikani, että töistä kotiin on 4 km, mutta kodista päiväkotiin on 13 km ja päiväkodista töihin 17 km. Lapsen hoitopäivä lyhenisi reippaasti, jos hoitopaikan saisi läheltä kotia.

Säälin lapsia joiden vanhempi tekee mitä vaan että tarvisi olla mahdollisimman vähän aikaa heidän kanssaan. Sen sijaan että kiirehtisi pitkän työpäivän jälkeen hakemaan lapsia (minulle ja monelle muullekin luonnollinen asia ja itsestäänselvyys) hän vitkuttelee ja myöhästyy jopa tahalleen bussista.

Toisaalta meillä on päiväkodissa lapsia, joiden molemmat vanhemmat on vauvan kanssa kotona ja lapsi päiväkodissa 8-16.30. Jos minä 4 kertaa vuodessa käytän tunnin verran lapsen hoitopäivää ns. itseeni ja käyn vaikka hammaslääkärissä tai kaikessa rauhassa kahvilla, niin en pidä sitä lasun arvoisena asiana

Jep, tiedän jopa sellaisia perheitä joissa isyysloman aikana tuodaan pieni esikoinen hoitoon. Itsekin olen joskus tullut kaupan kautta kotiin.. Ajattelen että lapsellani on ehkä paitsi kivempaa, myös turvallisempaa näin korona-aikaan siellä päiväkodissa.

Vierailija
24/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa tehdä hoitopäivän aikana omia hommia niin siitä vaan, ketään ei kiinnosta, kunhan pidät omana tietonasi. Jokainen tietää ja tuntee tarpeensa parhaiten itse.

Vierailija
25/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnollisesti sopimus määrittää maksimihoitoajan. Esim mulla oli klo. 8-16 varattuna mutta lapsi oli käytännössä lähes aina klo 8:30-15 hoidossa. Jos sopimuksen ajan ylittää toistuvasti, päiväkoti tekee lasun. Näin kävi just omassa päiväkodissa yhdelle perheelle joka haki useamman kerran 5-20 min myöhässä lapsen.

Apua jos noin on. Oma työmatka saattaa joskus ruuhkan takia yllättäen kestää ja kestää vaikka lähdin ajoissa töistä. Tai välillä on oltava aikaisessa aamukokouksessa paikalla. Pitäisikö minun siis ilmoittaa sopimukseen houtoajaksi klo 7-17 vaikka lapsi on useimmiten päiväkodissa vain klo 8-16? Siis ettei tulisi mitään lasuja.

Jos soppari on tehty klo 8-16, et voi viedä lasta sitä aiemmin hoitoon edes kertaa vuodessa, tai jos se onkin sovittavissa niin siihen ei voi luottaa etukäteen. Varaa se hoitoaika jota tulet tarvitsemaan.

Työmatkani kestää tunnin ja yleensä työt alkaa klo 9 mutta pari kertaa kuussa klo 7:50. Yleensä lopetan työt klo 15 mutta pari kertaa kuussa klo 16:30.

Pitääkö minun siis tehdä silti sopimus ajalle 6:50-17:30?

Vierailija
26/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa tehdä hoitopäivän aikana omia hommia niin siitä vaan, ketään ei kiinnosta, kunhan pidät omana tietonasi. Jokainen tietää ja tuntee tarpeensa parhaiten itse.

Ja tärkeintä on toki vanhempana miettiä omaa parasta, ei lapsen.

Vierailija
27/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on aina klo 7-17 hoidossa, saattaa olla että päiväkodista kysellään etenkin kun lapsi varmasti jotenkin noin pitkiä päiviä oireilee, mutta vanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta kertoa vuorojaan tai mitään muutakaan tavalliselle päiväkodille. Mun lapsen päiväkodilla ei ollut mitään tietoa mun työstä tai työajoista, eivät edes tienneet missä olin töissä.

Miksi oireilisi? Hoitajien tehtävä ei ole kysellä yksityisasioita, vaan hoitaa lasta. Siitähän heille maksetaan palkkaa.

Vierailija
28/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on aina klo 7-17 hoidossa, saattaa olla että päiväkodista kysellään etenkin kun lapsi varmasti jotenkin noin pitkiä päiviä oireilee, mutta vanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta kertoa vuorojaan tai mitään muutakaan tavalliselle päiväkodille. Mun lapsen päiväkodilla ei ollut mitään tietoa mun työstä tai työajoista, eivät edes tienneet missä olin töissä.

Miksi oireilisi? Hoitajien tehtävä ei ole kysellä yksityisasioita, vaan hoitaa lasta. Siitähän heille maksetaan palkkaa.

Miksi ei oireilisi? Tosi stressaavaa olla pitkiä päiviä siellä jatkuvassa hälinästä

ja melussa! Oletko koskaan ollut edes yhtä päivää päiväkodissa? Lapset jatkuvasti kinastelevat keskenään, vievät leluja toisilta, huutavat ja kiljuvat..

Kyllä lapsi sen huomaa jos kaikki muut haetaan aina aiemmin. Lapsi tajuaa sen jos hänen kanssaan ei haluta viettää aikaa. Eivät ne mitään tyhmiä ole.

Vierailija
29/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sua ap. Kerro mulle kuitenkin MIKSI teit lapsia?

Vierailija
30/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin hoitajana täytyy kommentoida, että kyllä tekee tosi pahaa välillä huomata kun vanhemmat kokevat oman lapsensa pelkäksi taakaksi, eikä sen kanssa haluta olla minuuttiakaan ylimääräistä. Haetaan mielummin pari minuuttia myöhässä kun vähän etuajassa.

Vierailija
31/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tänään menossa kampaajalle töiden jälkeen ja sitten haen lapsen suoraan sen jälkeen.

Vierailija
32/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tänään menossa kampaajalle töiden jälkeen ja sitten haen lapsen suoraan sen jälkeen.

Eikö isä voi hakea lasta tai olla sen kanssa kampaajan ajan?

Vierailija
33/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo aika paha mieli tulee näistä päivityksistä. Aika huonosti voidaan perheissä, kun oma lapsi kuormittaa niin paljon.

Toki on totta, että vanhemman täytyy tehdä asioita oman hyvinvoinnin eteen, mutta jos se lähtökohtaisesti tarkoittaa kokopäivätyötä ja yksin tehtyjä kauppareissuja, yksintehtyjä lenkkejä, rauhallisia ruoanlaittohetkiä ym. niin kuulostaa se väkisinkin siltä tavoiteellaan sitä ettei lapsen kanssa tarvitse elää arkea.

Vierailija
34/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo aika paha mieli tulee näistä päivityksistä. Aika huonosti voidaan perheissä, kun oma lapsi kuormittaa niin paljon.

Toki on totta, että vanhemman täytyy tehdä asioita oman hyvinvoinnin eteen, mutta jos se lähtökohtaisesti tarkoittaa kokopäivätyötä ja yksin tehtyjä kauppareissuja, yksintehtyjä lenkkejä, rauhallisia ruoanlaittohetkiä ym. niin kuulostaa se väkisinkin siltä tavoiteellaan sitä ettei lapsen kanssa tarvitse elää arkea.

Näitä perheitä on paljon. Mutta miksi oma lapsi kuormittaa niin paljon? Itselläkin useampi lapsi ja olen aina halunnut viettää heidän kanssaan aikaa niin paljon kuin mahdollista ja on tuntunut ikävältä joskus pitää hoidossa pidempään töiden takia.

Vierailija
35/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä kommenttia. Jos mun työaika olisi 8-16, niin mun lapsi olisi hoidossa 7-17. Mulla menee työaikaan 45 min ja ihan normaali työmatka se täällä pääkaupunkiseudulla on

Vierailija
36/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun ihmiset vois elää päivän siellä 10 vuoden päässä tukevaisuudessa, niin tajuaisivat miten äkkiä lapset kasvaa ja osasivat ehkä suhtautua eri tavalla päiväkotiaikaan. Ja niihin lapsiinsa.

Koko päiväkoti-nimitys pitäisi vaihtaa, ettei vanhemmat kuvittele että siellä ollaan kuin kotona ja saadaan riittävästi henkilökohtaista huomiota.

Muutama tunti päivässä hereillä oman perheen kanssa, ja silloinkin monesti joku perheestä harrastaa. Ei ihme että nykyään valtaosalla ihmisistä on ongelmia psyykkeen tai keskittymishäiriön kanssa, kun kaikki muu on tärkeämpää ku oma lapsi.

Tarttee painaa duunii että saadaan hienot puitteet, mutta unohdetaan että läsnäolo on tärkeämpää.

Vierailija
37/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaudu ap siihen, että päikyn tädit pääsevät eri aikoihin iltapäivällä töistä, ja saattavat sitten tulla vastaan sua kaupassa. Se on aika nolo kohtaaminen. Eräs äiti kärähti toisessa kaupungissa shoppailureissulta yhdessä kauppakeskittymässä.

Ja päivähoidossa ollaan lähes aina myrtyneitä näihin systeemin hyväksikäyttäjiin.

Se hoitajakin voi haluta kotia ajoissa, samoin lapsi.

T:päikyissä työskennellyt

Vierailija
38/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään tarvitse ilmoittaa työaikoja! Päiväkodissai tietävät metalli/kristalli palloista kaiken!

Vierailija
39/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun ihmiset vois elää päivän siellä 10 vuoden päässä tukevaisuudessa, niin tajuaisivat miten äkkiä lapset kasvaa ja osasivat ehkä suhtautua eri tavalla päiväkotiaikaan. Ja niihin lapsiinsa.

Koko päiväkoti-nimitys pitäisi vaihtaa, ettei vanhemmat kuvittele että siellä ollaan kuin kotona ja saadaan riittävästi henkilökohtaista huomiota.

Muutama tunti päivässä hereillä oman perheen kanssa, ja silloinkin monesti joku perheestä harrastaa. Ei ihme että nykyään valtaosalla ihmisistä on ongelmia psyykkeen tai keskittymishäiriön kanssa, kun kaikki muu on tärkeämpää ku oma lapsi.

Tarttee painaa duunii että saadaan hienot puitteet, mutta unohdetaan että läsnäolo on tärkeämpää.

Juuri näin! Uskon että tämä on syy siihen että lapset ja nuoret voivat niin pahoin. Joku lapsisäiliö olisi parempi nimitys. En voi ymmärtää näitä äitejä jotka tuovat pienen esikoisen hoitoon, kun ajattelevat että lapsi saa enemmän huomiota hoidossa. No ei saa. Miten se voisi olla edes mahdollista kun lapsia on per hoitaja aina enemmän. Toki jos äidillä ei ole pienintäkään mielenkiintoa tehdä mitään lapsensa kanssa niin se on eri asia..

Vierailija
40/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja ap:lle pahoittelut kun keskustelu lähti sivuraiteille. Monesti ei vaadita kerrottavaksi työaikoja, vaan lapsen hoidossaoloaika.

Aiempi kommenttini (siitä voi kun voisi elää hetken tulevaisuudessa) oli tarkoitettu avaamaan silmiä omasta tärkeysjärjestyksestä, kun sen mukaan määräytyy valtavan arvokkaan ihmiselämän ensimmäiset elinvuodet.