Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö päiväkotiin ilmoittaa vanhempien työajat?

Vierailija
22.04.2021 |

Mietin vaan että jos lapsi voisi olla 8-9h hoidossa päivittäin, vaikka ei välttämättä töiden takia tosiaan tarvisi. Haluaisin oman jaksamiseni kannalta iltapäivällä hetken rentoutua, käydä lenkillä jne työpäivän jälkeen ja sitten hakea lapset, kun päiväkoti kuitenkin auki klo17 asti.

Kommentit (161)

Vierailija
41/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kun ihmiset vois elää päivän siellä 10 vuoden päässä tukevaisuudessa, niin tajuaisivat miten äkkiä lapset kasvaa ja osasivat ehkä suhtautua eri tavalla päiväkotiaikaan. Ja niihin lapsiinsa.

Koko päiväkoti-nimitys pitäisi vaihtaa, ettei vanhemmat kuvittele että siellä ollaan kuin kotona ja saadaan riittävästi henkilökohtaista huomiota.

Muutama tunti päivässä hereillä oman perheen kanssa, ja silloinkin monesti joku perheestä harrastaa. Ei ihme että nykyään valtaosalla ihmisistä on ongelmia psyykkeen tai keskittymishäiriön kanssa, kun kaikki muu on tärkeämpää ku oma lapsi.

Tarttee painaa duunii että saadaan hienot puitteet, mutta unohdetaan että läsnäolo on tärkeämpää.

Juuri näin! Uskon että tämä on syy siihen että lapset ja nuoret voivat niin pahoin. Joku lapsisäiliö olisi parempi nimitys. En voi ymmärtää näitä äitejä jotka tuovat pienen esikoisen hoitoon, kun ajattelevat että lapsi saa enemmän huomiota hoidossa. No ei saa. Miten se voisi olla edes mahdollista kun lapsia on per hoitaja aina enemmän. Toki jos äidillä ei ole pienintäkään mielenkiintoa tehdä mitään lapsensa kanssa niin se on eri asia..

Kyllä, mutta sitten täytyy olla jotenkin vinksahtanut että tekee niitä lapsia vielä lisää!

Vierailija
42/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvi. Voit pitää lapsia siellä 9h päivässä vaikka olisit lomalla.

Ja minä veronmaksajana sitten maksan? Uskomatonta.

Sun verorahat menee sun käyttämään asfalttiin, oot kaikilla tähän asti maksamillasi veroilla kustantanut sitä ehkä 10x10m pätkän. Kiitos paljon siitä!

Kyllä vuosituloillani vähän enemmän maksetaan.

No, ehkä olet niin hyvätuloinen että olet maksanut sitä jopa kilometrin. Sehän on tuntuva mitta se maamme moottoriteillä. Arvelen kuitenkin ettei sinulla ole mitään käsitystä siitä mitä tien tekeminen maksaa. Voidaan kuitenkin sopia että olet maksanut myös hirviaitaa tuolle matkalle, ja vaikkapa pari liikennemerkkiäkin. Oisko se kohillaan.

Ja tiedätkö yhtään miten suuri osa varhaiskasvatuksen lapsista on nykyään näitä virikelapsia? Jopa 1-vuotiaat laitetaan päiväkotiin pois vauvan tieltä. Vanhemmat maksavat vain murto-osan maksuista. Kyllä sitä rahaa voisi hyvin käyttää johonkin järkevämpäänkin.

Juu tiedän kyllä. Omat lapseni hoidin kotona kolmevuotiaiksi ja sen jälkeen ovat olleet lyhyttä päivää päiväkodissa. Mitään iltapäiväkerhoja ym en käytä koulun jälkeen kun olen itse vastuussa lapsistani ja hoidan itse aina kun voin. Hyvätuloiset voisivat minusta tosiaan palkata lapsilleen kotiin hoitajan ettei muiden rahoja menisi heidän lastensa hoitoon, jos kerran ovat niin riippumattomia yhteiskunnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi ei. Voit rauhassa käyttää hyväksi systeemiä.

Vierailija
44/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap kukaan kysele. Ja tärkeintähän on tietenkin Happy mommy = Happy baby.

Vierailija
45/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin ilmoitin hoitotarpeen 6.30 -17.30 välillä (on siis se päiväkodin aukiolo). Ei tee lapsi noin pitkää päivää, mutta siis saattaa mennä 6.50 ja haen esim. 15.00. Joskus voi mennä 8.00 ja haen 16.30 tms. Pidän huolen että ihan max. 9h joutuu olemaan, jos on töitä myöhempään joku muu hakee...Ei meillä tuon tarkemmin ole kyselty. 

Vierailija
46/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita päiväkodin aukioloaika niin saat kaiken hyödyn irti, eikä tarvi nähdä lastasi.

Vierailija
47/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä mun mielestä joskus voit käydä kaupassa tai lenkillä lasten ollessa päiväkodissa. Mutta tässä nyt tuli aika hyviä perusteluja, miksi joka päivä ei ole lapselle hyväksi olla sellaisia yhdeksän-kymmenen tunnin päiviä.

Aika lyhytnäköistä on myös tuon ”käräyttäjä” lastenhoitajan ajattelu. Jos virikehoito on sallittua tietyille lapsille, miksei työssäkäyvä voisi joskus piristää itseään käymällä kaverin kanssa iltapäivän shoppailemassa lasten ollessa päiväkodissa?

Vierailija
48/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sä mun mielestä joskus voit käydä kaupassa tai lenkillä lasten ollessa päiväkodissa. Mutta tässä nyt tuli aika hyviä perusteluja, miksi joka päivä ei ole lapselle hyväksi olla sellaisia yhdeksän-kymmenen tunnin päiviä.

Aika lyhytnäköistä on myös tuon ”käräyttäjä” lastenhoitajan ajattelu. Jos virikehoito on sallittua tietyille lapsille, miksei työssäkäyvä voisi joskus piristää itseään käymällä kaverin kanssa iltapäivän shoppailemassa lasten ollessa päiväkodissa?

Ja jos perheessä on kaksi vanhempaa, miksi lasten pitää olla päiväkodissa tuon aikaa?

Vierailija
49/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan 70 kilometrin päässä Helsingistä pienessä kaupungissa. 

Molemmat töissä Helsingissä.

Työaika liukuva mutta kuitenkin käytännössä 8-16 tai 9-17 + toisella vanhemmalla paljon matkapäiviä.

Päiväkoti auki 7-17, erikseen sovittaessa 17.30.

Toinen haki, toinen vei mutta silti lapsien hoitoaika oli sen 8-17 vähintään sitten kuitenkin.

Jos lähdin töistä klo 16, varsinkin talvisin oli hyvin usein haastetta että tunnissa ehdin päiväkodille, ilman ylenpalttista ruuhkaakin oli päiväkodilla viittä vaille viisi. Puoli kuuteen saakka olisi voinut olla jos tosiaan etukäteen olisin tiennyt minä päivänä kotiinpaluu töistä jumittaa ruuhkaan.

Vuoropäiväkotiin ei saa paikkaa näillä spekseillä.

Aamusta koitettiin viedä myös harvoina etäpäivinä vastaa yhdeksän jälkeen mutta siitäkin tuli sanomista, että lapsi jää paitsi aamunleikeistä tms. 

Lopputulema oli että 4-5 kertaa kuussa myöhästyin lapsen hakemisesta 5-15 minuuttia. Soitin kyllä, joka kerta matkan päältä että mahdollisesti myöhästyn. Soitin myös varahakijat hakemaan lapsen, mutta melko usein varahakijat olivat jossain kauempana tai muissa omissa menoissa niin että ei voineet puolen tunnin varoitusajalla hakea lasta. Varahakijoina oli isovanhemmat. 

Näistä myöhästymisistä päiväkoti valitti toki myös, mutta ei heillä ollut mitään ehdotusta miten ratkaista asia. MInusta olisi paras ratkaisu ollut että päiväkoti olisi pysyvästi auki puoli kuuteen. Emme olleet ainoa perhe, jolla samat haasteet. Itsellä sentään liukuva työaika ja välillä etäpäivätkin mahdollisia.

Tsemppiä kaikille päiväkoti-ikäisten vanhemmille näissä ruuhkavuosissa. <3

Onneksi itsellä lapset jo alakoululainen ja teini. Kulkevat omin nokkineen kouluun ja sieltä kotiin.

Nyt korona-aikaan onkin sitten vanhemmat oltu etätöissä kokonaan ja haasteet on olleet toisenlaiset. Esim. viime keväänä käytännössä hoitaa alakoululaisen opetus kokonaan kotiopetuksena, koska kuopuksen opettaja oli niin kädetön etäopetuksen kanssa että sitä ei käytännössä ollut. Kuvitelkaa omalle kohdalle kaksi asiantuntijatyötä tekevää istumaan Teams-palavereissa 8-17 välisen ajan, ysiluokkalainen omassa huoneessaan tuntikaupalla Teams-palavereissa ja 2. luokkalaiselle siinä sivussa pidetään kotikoulua. + ruokaa kaikille. Siinä oli hajota pää koko perheeltä. Meillä vanhemmilla vielä korona lisäsi töitä aivan valtavasti. 

Vierailija
50/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos perheessä on kaksi vanhempaa, miksi lasten pitää olla päiväkodissa tuon aikaa?

Mitä jos molemmat vanhemmat ovat töissä kauempana kotoa, kiinteät työajat jne. ?

Eikä tarvitse olla edes kauempana töissä vaan jos molemmat töissä 8 tunnin päivän niin samassa kaupungissakin voi puoli tuntia suuntaansa laskea työmatkaan suuntaansa. Monet joutuu vaihtamaan työvaatteisiin työpaikalla ja aina muutama minuutti menee vaikka autolle kävelemiseen työpaikan parkkipaikalla. Saati jos joutuu kulkemaan julkisilla. Harvemmalla kuitenkin päivähoitopaikka on työpaikan vieressä.

Tuosta tulee jos se 9 tuntia hoitoaikaa. 

Ja ihmiset nyt joutuu käymään töissä täysiaikaisesti, maksettava sille perheelle asuminen ja ruokaa pöytään + kaikki muu.

Vierailija
51/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei jaksa olla tuntikausia päiväkodissa vieraiden tätien kanssa, se ei ole koti tai kodikas. Voisiko toinen vanhempi huolehtia kotona lapsesta sen aikaa, jos et jaksa.

Vierailija
52/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on aina klo 7-17 hoidossa, saattaa olla että päiväkodista kysellään etenkin kun lapsi varmasti jotenkin noin pitkiä päiviä oireilee, mutta vanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta kertoa vuorojaan tai mitään muutakaan tavalliselle päiväkodille. Mun lapsen päiväkodilla ei ollut mitään tietoa mun työstä tai työajoista, eivät edes tienneet missä olin töissä.

Miksi oireilisi? Hoitajien tehtävä ei ole kysellä yksityisasioita, vaan hoitaa lasta. Siitähän heille maksetaan palkkaa.

Ihmettelen samaa. Päiväkodille ei kuulu pätkääkään, olenko töissä missä ja miten, heille riittää, että noudatan sopimusta eikä lapsi ole sitä enempää hoidossa. Aika monella lapsella päivähoidon tarve on 7-17, koska lyhyet päivähoitopaikka ei välttämättä ole kodin vieressä.

Vierailija
53/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi on aina klo 7-17 hoidossa, saattaa olla että päiväkodista kysellään etenkin kun lapsi varmasti jotenkin noin pitkiä päiviä oireilee, mutta vanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta kertoa vuorojaan tai mitään muutakaan tavalliselle päiväkodille. Mun lapsen päiväkodilla ei ollut mitään tietoa mun työstä tai työajoista, eivät edes tienneet missä olin töissä.

Miksi oireilisi? Hoitajien tehtävä ei ole kysellä yksityisasioita, vaan hoitaa lasta. Siitähän heille maksetaan palkkaa.

Ihmettelen samaa. Päiväkodille ei kuulu pätkääkään, olenko töissä missä ja miten, heille riittää, että noudatan sopimusta eikä lapsi ole sitä enempää hoidossa. Aika monella lapsella päivähoidon tarve on 7-17, koska lyhyet päivähoitopaikka ei välttämättä ole kodin vieressä.

Ihan järkkyä. Siis lapsi on hoidossa viisi päivää viikossa klo7-17? Ei ole kyllä tuossa lapsen parasta ajateltu ollenkaan. Miksi tehdään lapsia jos ei haluta olla heidän kanssa? Kyllä työaikoja voi monessa paikassa lyhentää/niissä joustetaan, on liukuva työaika jne. Jos perheessä kaksi vanhempaa niin taatusti lapsen ei ole mikään pakko olla 10h päivässä hoidossa. Mutta jos ei halua omien lastensa kanssa olla, niin se on sitten eri asia. Miksi ette samantien anna lapsianne sijoitukseen? Ei tarvi olla lasten kanssa enää ollenkaan.

Vierailija
54/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä vuoropäiväkodissa. Meillä on vanhemmilla kk kohtaiset tuntisopimukset. Pienin taitaa olla 80 ja suurin 150 tai yli, maksu sen mukaan.

Kyllä säälittää pienten ryhmässä varsinkin nämä virikelapset (vanhemmat saa tietysti käyttää tunnit mistä maksavat). Ei ole alle 3v. paikka, jos vanhemmat vaan mitenkään jaksavat lapsensa hoitaa ja heidän pienestä olemuksestaan nauttia.

Kauheasti yhteiskunta toitottaa sitä, että jo pienen lapsen paikka on laadukkaassa varhaiskasvatuksessa. Mutta se on lähinnä iso vitsi. Henkilökuntaa koulutetaan mitä idioottimaisimmissa koulutuksissa, ja opettajien määrää lisätään (aika paljon työajasta menee työn suunnitteluun, itse tekemiseen jää vain pieni murunen). Pahassa kriisissä on "varhaiskasvatus".

Vierailija
55/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas hain omat muksuni heti kun mahdollista, suretti kun ne joutu päiväkotiin jo 1v ja sinne eskariin asti oli siellä ja vaan kotona perusloma-ajat, sen jälkeen alkaa koulu ja taas vaan loma-ajat kunnolla kotona sit alkaa opiskelunsa työelämä.... niin onhan se nyt mukavaa et ne sais edes pieninä olla kauan kotona.

Ja joskus tein hoitajana töitä, suretti pari lasta, toinen pieni aina ekana siellä ja viimeisenä haettiin.. toisen mamma kotona vauvan kanssa ja päiväkotilapsi aina kyseli miksi äiti on kotona ja hän täällä... tokihan kotia siitä ei mainittu että lapses suree täällä, kerrotaan vaan notta hyvin meni päivä ja hymyillään nätisti.

Vierailija
56/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopimuksessa määritellään hoitoaika, sitä ei saa ylittää kuin pakottavasta syystä eli jos on sovittu klo 8-16, niin lapsi ei saa olla hoidossa klo 17 asti. Siksi meillä on sovittu klo 6:30 -17:30, koska talvella en koskaan tiedä, ehdinkö hakemaan lapsen klo 16:30 vai vasta seuraavalla bussilla tuntia myöhemmin. Ja joskus myöhästyn tahallani bussista...

Luonnollisesti sopimus määrittää maksimihoitoajan. Esim mulla oli klo. 8-16 varattuna mutta lapsi oli käytännössä lähes aina klo 8:30-15 hoidossa. Jos sopimuksen ajan ylittää toistuvasti, päiväkoti tekee lasun. Näin kävi just omassa päiväkodissa yhdelle perheelle joka haki useamman kerran 5-20 min myöhässä lapsen.

Apua jos noin on. Oma työmatka saattaa joskus ruuhkan takia yllättäen kestää ja kestää vaikka lähdin ajoissa töistä. Tai välillä on oltava aikaisessa aamukokouksessa paikalla. Pitäisikö minun siis ilmoittaa sopimukseen houtoajaksi klo 7-17 vaikka lapsi on useimmiten päiväkodissa vain klo 8-16? Siis ettei tulisi mitään lasuja.

Kyllä, nimenomaan ilmoitat pisimmän mahdollisen, mitä joskus saatat tarvita. Ja siihen vielä vähän joustoa päälle. Tämä on myös päiväkodille etu. Eikä mikään hyvän vanhemman mittari, että laittaa mahd. lyhyen ajan ja sitten aina myöhästelee tai joutuu sopimaan erityisjärjestelyjä. 

Oman ryhmän aikuisten kanssa voit sitten selvittää, milloin yleensä teet työtä ja tarvittaessa ilmoittaa normaalia pidemmät ajat. Jos ryhmässä on aina joku lapsi paikalla ennen seitsemää ja viiteen asti, ei edes tod.näk. tarvitse eriksee ilmoitella. 

Vierailija
57/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mammat taas itkemässä kun joku pääsee hiukan helpommalla 😂 meillä mies (joo mies!! Jotta minä saan nukkua pitkään) vie lapset todellakin hoitoon minun vapaapäivinä, ovat muutenkin vain 3 päivänä hoidossa.

Vierailija
58/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas hain omat muksuni heti kun mahdollista, suretti kun ne joutu päiväkotiin jo 1v ja sinne eskariin asti oli siellä ja vaan kotona perusloma-ajat, sen jälkeen alkaa koulu ja taas vaan loma-ajat kunnolla kotona sit alkaa opiskelunsa työelämä.... niin onhan se nyt mukavaa et ne sais edes pieninä olla kauan kotona.

Ja joskus tein hoitajana töitä, suretti pari lasta, toinen pieni aina ekana siellä ja viimeisenä haettiin.. toisen mamma kotona vauvan kanssa ja päiväkotilapsi aina kyseli miksi äiti on kotona ja hän täällä... tokihan kotia siitä ei mainittu että lapses suree täällä, kerrotaan vaan notta hyvin meni päivä ja hymyillään nätisti.

Miksi ette kertoneet että lapsi itkee koko päivän äitiään?

Vierailija
59/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on siis pidempi työpäivä kuin vanhemmillaan. ”Hienoa!”

Vierailija
60/161 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutaan 70 kilometrin päässä Helsingistä pienessä kaupungissa. 

Molemmat töissä Helsingissä.

Työaika liukuva mutta kuitenkin käytännössä 8-16 tai 9-17 + toisella vanhemmalla paljon matkapäiviä.

Päiväkoti auki 7-17, erikseen sovittaessa 17.30.

Toinen haki, toinen vei mutta silti lapsien hoitoaika oli sen 8-17 vähintään sitten kuitenkin.

Jos lähdin töistä klo 16, varsinkin talvisin oli hyvin usein haastetta että tunnissa ehdin päiväkodille, ilman ylenpalttista ruuhkaakin oli päiväkodilla viittä vaille viisi. Puoli kuuteen saakka olisi voinut olla jos tosiaan etukäteen olisin tiennyt minä päivänä kotiinpaluu töistä jumittaa ruuhkaan.

Vuoropäiväkotiin ei saa paikkaa näillä spekseillä.

Aamusta koitettiin viedä myös harvoina etäpäivinä vastaa yhdeksän jälkeen mutta siitäkin tuli sanomista, että lapsi jää paitsi aamunleikeistä tms. 

Lopputulema oli että 4-5 kertaa kuussa myöhästyin lapsen hakemisesta 5-15 minuuttia. Soitin kyllä, joka kerta matkan päältä että mahdollisesti myöhästyn. Soitin myös varahakijat hakemaan lapsen, mutta melko usein varahakijat olivat jossain kauempana tai muissa omissa menoissa niin että ei voineet puolen tunnin varoitusajalla hakea lasta. Varahakijoina oli isovanhemmat. 

Näistä myöhästymisistä päiväkoti valitti toki myös, mutta ei heillä ollut mitään ehdotusta miten ratkaista asia. MInusta olisi paras ratkaisu ollut että päiväkoti olisi pysyvästi auki puoli kuuteen. Emme olleet ainoa perhe, jolla samat haasteet. Itsellä sentään liukuva työaika ja välillä etäpäivätkin mahdollisia.

Tsemppiä kaikille päiväkoti-ikäisten vanhemmille näissä ruuhkavuosissa. <3

Onneksi itsellä lapset jo alakoululainen ja teini. Kulkevat omin nokkineen kouluun ja sieltä kotiin.

Nyt korona-aikaan onkin sitten vanhemmat oltu etätöissä kokonaan ja haasteet on olleet toisenlaiset. Esim. viime keväänä käytännössä hoitaa alakoululaisen opetus kokonaan kotiopetuksena, koska kuopuksen opettaja oli niin kädetön etäopetuksen kanssa että sitä ei käytännössä ollut. Kuvitelkaa omalle kohdalle kaksi asiantuntijatyötä tekevää istumaan Teams-palavereissa 8-17 välisen ajan, ysiluokkalainen omassa huoneessaan tuntikaupalla Teams-palavereissa ja 2. luokkalaiselle siinä sivussa pidetään kotikoulua. + ruokaa kaikille. Siinä oli hajota pää koko perheeltä. Meillä vanhemmilla vielä korona lisäsi töitä aivan valtavasti. 

No voi voi, olipa kauheeta... meillä oli samat speksit ja kaksi lasta lisää, hyvin hoitui.