Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yliopistossa kieltä pääaineena opiskellut!

Vierailija
22.04.2021 |

Ehditkö tehdä opintojen lomassa töitä? Jos kyllä, niin oliko työt omalta alalta vai ulkopuolelta?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, millainen tahti laitoksilla nykyään, omana aikanani ei ehtinyt, kun työtä oli aina naurettavan paljon saatuihin opintoviikkoihin nähden. Suurimmassa osassa opetusta, jopa luennoilla, läsnäolopakko tai koe joka luentokerran lopussa jne. Opiskelin 80- ja 90- luvuilla.

Vierailija
2/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opiskeluajoista on jo kauan. Ehdin tehdä, tein sekä hanttihommia että oman alan töitä. Tein paljon erilaisia keikka- ja kesätöitä omalla laitoksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista opinnoista on jo aikaa mutta kyllä siinä töissä tuli käytyä. Illat ja viikonloput kaupassa, kesät kokopäiväsesti toimistotöissä tai raksalla tms. En tunne opintojen nykyistä rakennetta, muistelen että aikanaan alkuun oli paljon läsnäolopakollisia kursseja (1 poissaolo sallittu) eli päivät meni aamusta iltaan koululla. 

Kannattaa tosissaan miettiä mitä kieliopinnoilta hakee. Sivuaine/et sitten sen mukaan että aikanaan työllistyy oikeisiin hommiin. Itse olen tehnyt työurani teknologian parissa, opiskelinkin myöhemmin inssiksi. Minua onnisti, kun päädyin sattumalta IT- projektiin ja jatkoin samaa rataa. Opiskelukaverit mitä tiedän on olleet paljolti työttöminä, kouluttautuneet jollekin uudelle alalle (pari on lähärinä), pari kieltenopea ja muita määräaikaisia töitä, mm. kulttuurin parissa. Humanistinen tutkinto ei tässä maassa ole varma työllistäjä.

Vierailija
4/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein av-käännöksiä, mutta lopetin jossain vaiheessa ja itse asiassa vaihdoin alaa. Tein kyllä tutkinnon loppuun, mutta opiskelin toisen tutkinnon siihen lisäksi.

Vierailija
5/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kesätöitä ja lisäksi pienimuotoista osa-aikaista työtä lukukausien aikana. Tämä tapahtui 90-luvulla. Työ ei enimmäkseen liittynyt omaan opiskelualaan. Joskus tosin tein lyhyitä opettajan sijaisuuksia.

Vierailija
6/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, millainen tahti laitoksilla nykyään, omana aikanani ei ehtinyt, kun työtä oli aina naurettavan paljon saatuihin opintoviikkoihin nähden. Suurimmassa osassa opetusta, jopa luennoilla, läsnäolopakko tai koe joka luentokerran lopussa jne. Opiskelin 80- ja 90- luvuilla.

Kyllä. Useampi koko vuoden kestävä kurssi, opetusta kahtena päivänä viikossa neljä tuntia kerralla, aivan järjetön määrä kotitöitä ja kurssista sai 1ov tai 2ov. Jonneille tiedoksi, yliopistolla oli aikanaan käytössä ov=opintoviikko.  Tyuntui ettei opinnot edisty yhtään ja aina oli opintotuen kanssa pelaamista. Muistan kadehtineeni muita aloja opiskelevia kavereita, joiden opinnot edistyivät huomattavasti nopeammassa tahdissa 5ov suorituksilla. Eikä heidän kursseja tahkottu kokonaista lukuvuotta.

Vierailija
7/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuna kaksi-kolme 8 tunnin työvuoroa on juuri ja juuri ehtinyt. Suurimman osan opintojen ajasta en ole ollut töissä. 80% läsnäolopakko lähes joka kurssilla, itsenäistä tekemistä paljon. Ja juurikin olen samoilla linjoilla, että opintopisteisiin näheden kielten opiskelijoilla on todella iso duuni tehtävänä. Monilla muilla aloilla tulee tuplasti noppia samasta työmäärästä.

Vierailija
8/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein töitä käytännössä klo 8-16, lukuunottamatta perusopintojen aikaa. Mutta opinnot tietysti venyivät ja kestivät 7 vuotta. Meillä oli paljon luentoja 16-18 ja lisäksi liukuva työaika mahdollisti joinakin päivänä karkaamisen yliopistolle muinakin aikoina. Tämän lisäksi tein avoimen kautta ja kesäyliopistossa paljon sivuaineopintoja. Työt olivat eri alalta, aika tavallaista toimistotyötä ja tietysti liukumat piti tehdä aina myös sisään, joten rankkaa oli. Opiskelin 2008-2015.

Vierailija
9/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yhden vuoden täyspäiväinen opiskelija, sen jälkeen tein ihan kokopäiväisesti töitä, kuten olin tehnyt jo lukiotakin käydessäni.

Vierailija
10/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein hanttihommia opiskelujen loppuvaiheessa ja ehdin hyvin, koska opinnot olivat aamupainotteisia ja hanttihommat iltapäivällä. Oman alan töitä sitten valmistumisen jälkeen. Tästä on jo vuosia aikaa ja nyt olen töissä vähän eri alalla, satunnaisesti käännän joitain tekstejä tarvittaessa, mutta päätyö se ei ole.

Vierailija
11/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt aina jaksako uhriutua kielten työmäärästä. Kieliopinnot ovat helppoja, kun vertaa joissakin aineissa tentittäviin kirjoihin ja tolkuttoman pitkiin esseisiin.

Ihan hyvin ehtii tehdä töitä opintojen ohella. Ainakin meillä perjantaina ei ollut opetusta, lisäksi iltavuoroon ehtii hyvin päivän luentojen jälkeen.

Vierailija
12/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein iltoja ja viikonloppuja eri alan töitä ja jonkin verran käännöksiä muuten.

Vierailija
13/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt aina jaksako uhriutua kielten työmäärästä. Kieliopinnot ovat helppoja, kun vertaa joissakin aineissa tentittäviin kirjoihin ja tolkuttoman pitkiin esseisiin.

Ihan hyvin ehtii tehdä töitä opintojen ohella. Ainakin meillä perjantaina ei ollut opetusta, lisäksi iltavuoroon ehtii hyvin päivän luentojen jälkeen.

Olen opiskellut sekä kieliä että valtiotieteitä. Kielet oli järkyttävän työllistäviä nimenomaan sen jatkuvan tuntiopetuksen takia. Sama muuten toistui myös pedagogisissa, kielten tunteja joutui valmistelemaan 10 tuntia enemmän kuin esim historiaa.

Vierailija
14/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskellut sekä kieliä että valtiotieteitä. Kielet oli järkyttävän työllistäviä nimenomaan sen jatkuvan tuntiopetuksen takia. Sama muuten toistui myös pedagogisissa, kielten tunteja joutui valmistelemaan 10 tuntia enemmän kuin esim historiaa.

Niin minäkin. Kielissä on yli puolet kurssista suoritettu istumalla paikalla. Onko se jostakusta vaikeaa?

Vierailija
15/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin. Kielissä on yli puolet kurssista suoritettu istumalla paikalla. Onko se jostakusta vaikeaa?

TYÖLLISTÄVÄÄ. Osaatko lukea? Nyhrättiin ja nyhrättiin lukuvuosi ja saatiin 1,5 ov. Valtsikassa sai tenttimällä 5 ov kuukaudessa. Huomattavan paljon vähemmällä työllä.

Vierailija
16/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla sama, joka on käynyt alapeukuttamassa kaikki työmäärään nähden naurettavista suorituspisteistä kertovat kommentit. Itse en näe mitään uhriutumista, outo tapa sulla tulkita faktoja. Itse olen opiskellut kolmea muuta ainetta kielten lisäksi. Monessa aineessa on ihan itsestä kiinni miten paljon aikaa johonkin kurssiin keskimäärin käyttää. Kieliopinnoissa ei voi valita, koska etenkin alkuopintojen pakolliset kurssit vie ihan tajuttoman paljon aikaa, tekijästä riippumatta. Plus ne pakolliset läsnäolot. Ja kun sitten kokonaisen vuoden olet yhtä kurssia takonut niin vaivanpalkkaa tulee 1opv/op. Tai mitä sitten nykyään onkaan. 

Mikä niihin pitkiin esseihin tulee niin sellaista teen noin tuhat kertaa mieluummin kuin kuin kieliopintoja. Oikiksen tentteihinkin pänttääminen oli kivuttomampaa XD

Vierailija
17/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perus- ja aineopintovaiheessa tunteja oli joka päivä, kahtena ensimmäisenä vuonna usein 8-10 tuntisia päiviä useampi viikossa. Näiden päälle myös esseitä, harjoituksia, muutama kirja päälle ja todellakin, läsnäolopakko. Se, että näin ei ole ilmeisesti enää, on hienoa. Ne muut, jotka opiskelivat tenttien paljon kirjapaketteja, sanoivat itse, että heillä on helpompaa. Meillä jopa opettajat itse sanoivat, että opintoviikkomme ovat "painavia". Opiskelin kahdessa eri yliopistossa, eri opinto-ohjelmissa, molemmat kieliä. Molemmissa sama juttu, toinen kylläkin vielä raskaampi.

Toistan vielä: hienoa, jos näin ei enää ole.

Vierailija
18/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin kääntämistä ja tulkkausta. Kaikki loma-ajat olin töissä ihan muissa kuin oman alani töissä: matkaoppaana, uimahallilla, siivoojana ja pankkivirkailijana. Muiden tässä ketjussa olevien 80-90-luvulla opiskelleiden tavoin sain vastapainoksi istua kaiken muun ajan lähiopetuksessa. Luennoilta ei saanut olla poissa yhtä tai kahta kertaa enempää, ja suurin osa ajasta istuttiin kymmenen hengen ryhmissä tekemässä kaikenlaista. Ei siis kuuntelemassa, vaan tekemässä.

Opintoviikot piti kerätä pieninä murusina sieltä täältä. Minulla on jopa 0,25 eli vajaan puolen opintopisteen kurssi suoritusmerkinnöissäni. Kolmen vartin kurssit olivat ihan tavallisia. Kahden opintoviikon kurssi oli jo järkäle; pienillä, pakollisilla ja suoritusjärjestykseen asetetuilla osilla (Jaaritteleminen I, II, III ja IV) käsittääkseni varmistettiin se, ettei keneltäkään jäänyt mitään väliin. Viiden opintoviikon pläjäyksiä oli lähinnä yleisopinnoissa.

Pienellä laitoksella oli pienet resurssit, ja vapaasti valittavien opintojen kokonaisuudesta oli saatava kokoon 15 opintoviikkoa. Valita sai viidestä kolmen opintoviikon kurssista. :D Ja niissä muuten oli hemmetisti työtä. Usein työ alkoi ihan fyysisesti kilpajuoksulla kirjastoon.

Vierailija
19/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYÖLLISTÄVÄÄ. Osaatko lukea? Nyhrättiin ja nyhrättiin lukuvuosi ja saatiin 1,5 ov. Valtsikassa sai tenttimällä 5 ov kuukaudessa. Huomattavan paljon vähemmällä työllä.

Istuminen työllistävää? Älä nyt väitä, että kirjoitat luennon aikana yhden valmiin esseen? Tai luet tenttikirjan? Istuminen on helppoa ja materiaali mahdolliseen tenttiin syötetään valmiina.

Vierailija
20/57 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin alusta alkaen tarkkaan huolen siitä että lukujärjestykseni olivat niin täydet kuin teknisesti mahdollista, omatoimista opiskeluaikaa ei juuri jäänyt paitsi hyppytunneilla. Kolmessa vuodessa olin suorittanut lähes kaiken mikä vaati pakollista läsnäoloa. Kolmantena vuonna aloin tehdä töitä iltaisin ja ennen neljättä vuotta siirryin kokopäivätyöhön. Gradu piti sitten vielä tehdä ja vaati vähän läsnäoloa. Gradua tehdessä olin jo enimmäkseen kokopäivätyössä tai tein kolmeakin työtä mutta jossain vaiheessa tein puolikkaita päiviä. Olin tosi hyvässä vireessä ja valmiiksi sisuuntunut ja motivoitunut eikä tämä olisi onnistunut ilman sitä. Opiskelin 90-luvulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi