Ok-talojen kodinhoitohuoneet. Mitä virkaa niillä enää nykyisin on, kun kukaan ei mankeloi eikä silitä jne?
Kommentit (146)
Kyllä meillä ainakin khh on tarpeen ja välillä tuntuu että voisi isompikin olla. Siellä pestään, kuivataan ja viikataan pyykit. Siellä säilytetään harrastuskamat, se toimii kuraeteisenä, ja tulee toimimaan vielä lasten jälkeenkin, koska myös me aikuiset tarvitaan sitä. Siellä vaihdetaan kukkiin mullat ja näin keväällä hoidetaan kylvöt ja taimikasvatus. Kesällä sinne saa kuivumaan käytön jälkeen teltat ja makuupussit, jos ulkona liian kosteaa. Ylipäätään siellä kuivataan milloin mitäkin. Isossa teräsaltaassa pestään kaikkea mahdollista.
Ehdottomasti talon monipuolisimmin käytetty huone! Hah, onpa siellä oltu patjan kanssa vatsatautievakossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä se toimii kakkosvessana ja varastona. Pesukone on nurkassa. En viikaa vaatteita (olen isä) vaan runttaan ne kaappeihin tai ripustan naulakkoihin.
Mikset viikkaa?
Peenis on tiellä.
Viimeinen lapsistani muutti omilleen kolme vuotta sitten, mutta en silti halua missään tapauksessa luopua kodinhoitohuoneesta. Se on arjen luksusta, kun pyykin käsittelylle on oma paikka eikä suihkussa tai vessassa käydessään tarvitse katsella käynnissä olevaa pyykkikonetta, kuivumassa olevia pyykkejä tai viikkausta odottavien puhtaiden vaatteiden pinoa.
Jos saisin jotain muuttaa, niin tekisin vielä vähän isomman kodinhoitohuoneen, jossa mahtuisi myös kuivattelemaan ja säilyttämään pysyvämmin urheiluvarusteita, esim. monoja hiihtolenkin jälkeen.
Muutettiin omakotitaloon, jossa ei ole kodinhoitohuonetta. Entisessä rivarissa oli. Aluksi ajattelin, ettei sitä tarvita, mutta nyt huomaa kun sitä ei ole. Puhdas pyykki ei aina ehdi heti kaappeihin, joten niitä kertyy sinne ja tänne. Aiemmin ne oli näppärä viikata khh:ssa samalla kun otti pyykit kuivumasta. Mankelointi myös jäänyt vähemmälle, kun pesuhuoneessa ei ole tarpeeksi laskutilaa. Aina voi tietysti järjestää sitä, mutta aiemmin sitä oli ilman järjestelyitäkin.
Sauna/kylppäriosastoni on sellainen spa-tyyppinen, miksi alkaisin sinne jotain pesutornia änkemään. Samoin ei tulisi mieleenkään elellä minkään pyykinkuivaustelineiden seassa olohuone- tms tiloissa.
Khh:ssa voi pestä käsipyykit, vaihtaa kukkien mullat, sen kaappeihin mahtuu mukavasti likapyykkikorit, lakanat, pyyhkeet, pöytäliinat, servietit, kynttilät jne. Myös joskus käytän sitä hätäneukkarina jos etätöissä ollessa pitää mennä siivoojaa pakoon.
Nyt kun on kodinhoitohuone, mä silitänkin paljon useammin, kun silityslauta on aina esillä, ei tarvi mistään kaapista kaivella.
Meillä on khh,ssa varaaja, pesutorni ja vanha kuivauskaappi ei ne mahdu kylppäriin ja on sopivasti piilossa ,ja jos joku hajoaa niin ei tule vesivahinkoa kun on tilassa lattiakaivo.
Olisikin kodinhoitohuone johon saisi pyykkykoneen jne.
Vessa niin pieni että sinne ei mahdu edes pieni kone, pakko pitää eteisessä vessan ulkopuolella. Mankelista voin vain haaveilla.
Silitän keittiössä silityslaudan päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä viikkaat pyykit? Olohuoneessa?
Makkarin sängyllä!
A.p
Köyhien juttuja. Raahaat pyykit vessasta makkariin viikattavaksi??
No missä ne sitten pitäisi viikata? Mä viikkaan olkkarissa tai mun työhuoneessa, missä ne kuivuukin (molemmissa tulisija).
Siellä kodinhoitohuoneessa...........?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makkarin sängyllä!
A.p
Kun katsoo kodinhoitohuoneen tasojen pölyn määrää ei tulisi mieleenkään makuuhuoneessa käsitellä pyykkejä.
Vai ei kukaan. En tiennyt olevani vähemmistöä.
Vierailija kirjoitti:
Monesti ekaa taloa rakentavat painottavat, luinnollisestikin, niitä ratkaisuja, jotka on tarpeen kun lapset on alle 5-vuotiaita. Korostuu kuraeteiset, isot kodinhoitohuoneet, avoin keittiö ja olohuone. Sitten kun lapset on vähän isompia, niin monesti olis kiva, että makkarit olis vähän isompia tai olis esim 2 oleskelutilaa. Makuuhuoneetkin vois olla vähän isompia.
Aika harva panostaa muuntuviin tiloihin, vaikka usein asunnoissa asutaan vuosia ja sinä aikana tulee erilaisia tilanteita
Tämä on totta. Me rakensimme talon, kun lapset olivat ihan pieniä. Rakensimme juuri paljon avaraa tilaa. Nyt lapset teinejä ja kun toisella on poikaystäväkin paikalla, ei kellään ole omaa rauhaa missään.
Kodinhoitohuonetta olen kyllä tarvinnut koko talon eliniän. Se on yleensä täynnä pyykkiä, jota en ole ehtinyt viikata kaappeihin. Ja kuivaustelineellä kuivumassa aina pyykkiä, jota ei voi laittaa kuivausrumpuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makkarin sängyllä!
A.p
No missä ne sitten pitäisi viikata? Mä viikkaan olkkarissa tai mun työhuoneessa, missä ne kuivuukin (molemmissa tulisija).
Siellä kodinhoitohuoneessa...........?
En ole vielä sellaista tästä talosta löytänyt. Ollaan asuttu tässä kohta 12 vuotta, anna joku ennuste siitä, milloin se tulee vastaan.
Jos mulla olis kodinhoitohuone niin säilyttäisin vaatteetkin siellä, en ymmärrä miksi vaatekaapit on makuuhuoneessa. Rasittavaa on myös viritellä pyykkitelineitä sellaisiin huoneisiin, joissa pitää muutenkin elää. Silittäminen olis myös kiva hoitaa kodinhoitohuoneessa ja mieluiten integroidulla silityslaudalla.
Oispa kodinhoitohuone. Varmaan kyseisen tilan mielekkyyteen vaikuttaa miten se on suunniteltu. Ymmärrän että tuntuu turhalta, jos se on kolkko, hankalan mallinen ikkunaton loukko jossa säilytystilat ja muut ei ole toimivia, vaikka neliöitä on saatu hassattua runsaasti. Parhaimmillaanhan kyseinen tila helpottaa kodinhoitoa huomattavasti ja muu asunto pysyy siistimmän oloisena kun ei pyykit rötkötä siellä sun täällä.
Joku mainitsi liittäneensä tänne myös kuraeteisen, joka on fiksu ratkaisu.
Taloa rakentaessa tuntui turhalta koko khh. Osoittautuikin tärkeimmäksi tilaksi ja nyt tekisin isomman. Pyykin huolto, siivousvälineet ja aineet, lapset pukee ja pesee hampaat siellä. Lasten vaatteet on kaikki vetolaatikoissa siellä ja nyt jos rakentaisin niin suunnittelisin kaiken vaatesäilytyksen kodinhoitohuoneeseen. Lisäksi on vielä käytetyin kulkureitti ulos, naulakot, kenkäsäilytys ja toimii saunan pukuhuoneena. Joskus ollut läppärin kanssa työtilana ja joskus voisi alkaa vaikka ommella työtasolla. Kissan vessa on khh:ssa ja ruokinta pöydällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makkarin sängyllä!
A.p
Mulla oli omakotitalossa kodinhoitohuone, silti viikkasin pyykit myös makuuhuoneen sängyllä. Makuuhuoneessa oli myös vaatekaapit, joten eikö se ole sama raahaako vaatteet makuuhuoneeseen viikattuina vai viikkaamatta kun ne kuitenkin jossain pitää viikata ennen kaappiin laittamista? Meillä siis kukin perheenjäsen viikkasi omat vaatteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makkarin sängyllä!
A.p
Mulla oli omakotitalossa kodinhoitohuone, silti viikkasin pyykit myös makuuhuoneen sängyllä. Makuuhuoneessa oli myös vaatekaapit, joten eikö se ole sama raahaako vaatteet makuuhuoneeseen viikattuina vai viikkaamatta kun ne kuitenkin jossain pitää viikata ennen kaappiin laittamista? Meillä siis kukin perheenjäsen viikkasi omat vaatteensa.
No jos otat niistä irtoavan pölymäärän mielummin makkariin kuin kodinhoitohuoneeseen, niin mikäpä siinä. Kukin tyylillään. Jotenkin tuntuu että ehkä se kodinhoitohuone ei ollut riittävän hyvin suunniteltu, jos sänky tuntui paremmalta viikkauspaikalta.
Pyykkikonetta ja kuivausrumpua ei saa sijoittaa kosteaan tilaan.
Kyllä kodinhoitohuone on sitä omakotitalotason asumista. :) Tilaa pitää olla. Kodinhoitohuoneessa on pyykkikorit kaapissa ja säilytystilaa siivousvälineille yms.
Mä mankeloin ja viikkaan, vihaan ryppyisiä lakanoita.. Komerokin pysyy paremmassa järjestyksessä, kun lakanat on tiukoilla rullilla mankeloinnin jälkeen. Teen kodinhoitohuoneessa myös ompeluhommia eli mulla on siellä työpöytä.